Cuba: hotels of casa particulares?

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Azie2009

Cuba: hotels of casa particulares?

Bericht door Azie2009 »

Hallo!

Wij gaan in juli 2013 voor 16 dagen naar Cuba.
De vliegtickets zijn geboekt, maar nu twijfelen wij of we voor hotels of casa particulares moeten kiezen.
en of we iets vantevoren moeten vastleggen.

Nu zijn onze vragen:
Heeft er iemand al eens met hotelvouchers (flexi fly en drive) in Cuba rondgereisd? En wat zijn de ervaringen hiermee?
Hoe zijn de hotels?
Volstaat een kleine auto (goedkoopste categorie)?

Zijn er makkelijk casa's te vinden in juli als we niks vantevoren vastleggen?
Wat zijn de ervaringen met het vastleggen van casa's via internet?

Wij hebben al veel gezocht op forums maar op deze vragen hebben wij nog geen passend antwoord gevonden.

Alvast bedankt,
Erik
Ralph
Reisexpert

Re: Cuba: hotels of casa particulares?

Bericht door Ralph »

Casa particulares. Ik ben er in 2009 geweest en alleen in varadero heb ik in een hotel gezeten.

Alle CP's die ik heb gehad waren vriendelijk, maar bv. in trididad zaten mijn maat en ik (met onze backpack zut) voor 20 dollar per nacht en de zakenman met zijn koffertje betaalde 35 alleen (in hetzelfde verblijf).

En casa's zijn makkelijk te vinden (behalve het feit dat zodra jij een bus uitstapt er een hele horde mensen met borden staan :P).

Auto kan ik je niets van zeggen (zelf met bus gereist), behalve dat toeristen in nieuwe auto's rijden terwijl de rest van Cuba het met wat oudere wagentjes moet doen. Zie trouwens niet in waarom je een grote wagen zou pakken als een kleine ook genoeg ruimte biedt.

Ps. klein beetje spaans vooraf leren lijkt me wel verstandig, getallen (ivm cash), begroeting, weg vragen enzo.
ubiytsa
Reisexpert

Re: Cuba: hotels of casa particulares?

Bericht door ubiytsa »

Absoluut casa particulares. Een hele leuke ervaring en kans om wat meer met de mensen in contact te komen. Heel erg leuk ook om de huizen eens goed van binnen te bekijken. Wij hadden alleen de eerste casa geboekt en vroegen telkens aan de casa waar we op dat moment zaten of ze nog een leuk adresje wisten. Alleen maar hele goede ervaringen mee (Havana 2x, Trinidad, Vinales, Santa Clara). Via onze casa in Santa Clara kregen we een 'illegaal' adresje in Varadero. Officieel mocht dat destijds niet (weet niet hoe dat nu zit) omdat de grote hotels daar moeten verdienen. Wij zaten toen in een achterstandswijkje, maar het hele strand was voor ons alleen (+ een paar lokale bewoners). Varadero zit vol met toeristen, wij hadden er daar in drie dagen tijd minder dan vijf gezien :)

Zet van tevoren ook niets meer dan de eerste casa vast. Wij hebben enorm veel gewisseld in onze globale schema, omdat sommige plaatsen leuker waren dan verwacht. Wat betreft de taal: ik spreek geen woord Spaans, maar de mensen zijn vriendelijk genoeg om met een klein beetje humor en handgebaren duidelijk te maken wat je wil. Is nog nooit mislukt.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Plaats reactie