Op de motor door Australie

Stel hier al je vragen over Australië. Van budget tot visums en van campers huren tot aan de beste stranden.
jhh

Op de motor door Australie

Bericht door jhh »

Beste mensen,

Op dit moment ben ik bezig met mijn afstudeer opdracht :) .
Graag zou ik als ik hiermee klaar ben een tijdje willen reizen, van mei tot juni( misschien juli ).
Australië heeft mij altijd getrokken en graag zou ik dan ook daarheen willen.

Het liefst wil ik ( een tijdje ) door de outback trekken en zo gezegd onder de sterrenhemel slapen.
Aangezien een auto niet in mijn budget past zat ik te denken om dit op de motor te doen.

Wordt dit wel gedaan en is dit mogelijk in Australië, ik kan me voorstellen dat door de grote afstanden de motor ongeschikt is. En hoeveel kost een geschikt ( goedkope ) motor in Australië ?
Erik
Site Admin

Re: Op de motor door Australie

Bericht door Erik »

Wij zijn in 5 weken van Cairns naar Townsville via Mn Isa naar Darwin en terug naar beneden naar Melbourne gereist met een camper. We konden hierdoor overnachten waar we wilde en konden de reis zo goedkoop houden. Met een motor lijkt me dat wat minder gemakkelijk. Ook lagen wij betrekkelijk veilig in een camper en niet alleen. Dit lijkt me anders in een tentje. Deze reis is ongeveer 5.000 km, aangezien ik geen motor rijdt durf ik niet te zeggen of dit veel of weinig is?

Welk vervoersmiddel je ook wilt kopen, je moet het ook weer verkopen. Aangezien je "maar" twee maanden gaat die je lijkt mij zo optimaal wilt benutten is het de vraag of kopen verstandig is. Je zit namelijk een beetje op de grens wel / niet kopen. Kijk anders eens bij de reisinformatie over de informatie om een auto te kopen. Veel van de dingen zullen ook voor een motor gelden.
jhh

Bericht door jhh »

Het aantal kilometers maakt mij niet zoveel uit.
Het is wel de bedoeling om inderdaad te gaan slapen in een tentje.

Een meer praktische vraag bedenk ik mij net.
Ik heb het beperkte motorrijbewijs in Nederland( maximaal 25 kw / 33 pk aan vermogen ).
Heeft dit invloed op het internationaal rijbewijs en welke motoren ik kan kopen in Australië ?

Daarnaast is huren een optie als het inderdaad voor ongeveer anderhalf maand is.
Wat is de minimale leeftijd om een auto/motor te huren in Australië ?
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Motor specifieke vragen weet ik (helaas) niet. Hopelijk kan iemand anders daar antwoord op geven. Ik neem aan dat je redelijk wat spullen mee moet nemen. Wanneer je echt de outback in gaat, heb je ook redelijk veel water + reserve water nodig. Lijkt mij dat je dan al een redelijk grote motor nodig hebt?

De minimale leeftijd om een auto te huren is 18 jaar, maar wanneer je 25 jaar of ouder bent is het stukken goedkoper (omdat ze er dan vanuit gaan dat je minder ongelukken maakt en meer ervaring hebt).
jhh

Bericht door jhh »

Misschien is een auto of motor huren een opties.
Wat ik eigenlijk graag wil is de outback van australie meemaken.

Als dit ook kan doormiddel van een busreis / excursie dan vindt ik dat ook prima, het scheelt wel aanzienlijk en de kosten en het uitzoeken van dingen :P
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Wat je zou kunnen doen is een auto huren voor b.v. de oostkust (of alles wat geen outback is) en een goede tour boeken voor de outback. Ik stuur dit topic even naar iemand die dit pas geleden gedaan heeft en je misschien verder kan helpen wat voor tours dit zijn en wat de beleving is e.d.

Voordeel is dan ook dat je minder lang een auto/motor hoef te huren eventueel dingen per bus kunt doen en je ook veel vrijer bent om je reis aan te passen aan de wensen die je dan hebt.
jhh

Bericht door jhh »

Heel erg bedankt Erik. Dit klinkt als een erg mooie oplossing om te doen :)
Nanneke
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nanneke »

Recent ben ik met een toer door de outback gegaan. Voordeel daarvan vind ik dat je niet zelf (lange afstanden) hoeft te rijden en dat je je geen zorgen hoeft te maken over overnachtingsplaatsen, eten, drinken, hoe je bezienswaardigheden bereikt en zo. Maar vooral ook dat, mocht er iets gebeuren, het wel opgelost wordt. Western Exposure is de grootste speler op de markt die toers verzorgt: www.westernxposure.com.au/ Check hun site anders even om te zien of ze toers aanbieden naar plaatsen die je wilt bezoeken. Uit eigen ervaring met deze maatschappij kan ik zeggen dat het allemaal prima geregeld is.

Succes met de verdere voorbereidingen en veel plezier in Oz!
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Motoren huren is zo goed als onmogelijk in Australie (tot grote frustratie van mijn partner), zeker voor langere tijd. Daarnaast is het rijden op een motor erg intens, zwaar en op zand/gravelwegen gevaarlijk. Jaren geleden reisden wij via 4WD tracks van Townsville naar Darwin en ontmoetten onderweg een Duitse motorrijder. Hij had de motor gekocht voor iets van $8000 nieuw. Hij had totaal onderschat hoe zwaar het motorrijden op die wegen/paden was en had er achteraf spijt van. We hebben toen een groot deel samen gereisd uit veiligheid en voor het gemak. Als je op het asfalt blijft is het een ander verhaal, maar dan nog. De afstanden zijn gigantisch.

Omdat je voor een relatief korte tijd gaat, zou ik zeker niet een vervoersmiddel aanschaffen inderdaad. Kost je zeker een week of 2 om te vinden en dan moet je ook incalculeren dat je 2 weken nodig hebt om het weer te verkopen. Je kunt inderdaad met het openbaar vervoer reizen of eventueel met andere reizigers mee liften.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
jhh

Bericht door jhh »

@ allemaal

Heel erg bedankt voor de informatie. Ik zie nu toch wel af van een motor.
Het is inderdaad zwaarder om zo te reizen en het kopen en verkopen kost toch een hoop tijd en geld.

Daarom ga ik nu eerste maar is goed zoeken en kijken waar ik heen wil en is verder rondneuzen wat allemaal mogelijk is.
Misschien dat ik aan mijn verblijf nog een maand erbij aan plak, want twee maanden is voor z`n groot land niet veel.
Word dan wel werken want het budget is helaas niet oneindig groot :P.
Francine
Reisexpert

Bericht door Francine »

Ik heb zelf geen ervaring met motorrijden, maar ontmoette wel een ouder stel dat door Australië toerde op de motor (zal nooit vergeten hoe ik twee stoere, ruig uitziende, goed in het leer gestoken motorrijders de camping op zag komen. Ze installeerden zich naast mijn tent. Toen de helmen afgingen bleken het twee gepensioneerde Britten). Zij hadden de motoren gekocht. Ze hadden er speciaal een soort cruise-control op laten zetten voor de langere afstanden.
Maar goed, je hebt net bedacht dat je afziet van de motor.

De 'outback' van Australië is gigantisch. Als je een paar honderd km van de kust afzit, zit je er eigenlijk al midden in. Ik zou inderdaad even goed kijken wat je wilt. Veel tours rond Uluru slapen in swags onder de sterrenhemel, dus beleving genoeg! Verder kun je inderdaad prima kamperen in Australie.
Ik heb zowel met het openbaar vervoer, inclusief tours, gereisd als met de auto. Beide waren leuk, maar een auto geeft je wel veel meer vrijheid. Ik zou dan ook zeker een auto huren/kopen als het budget dat toelaat.
jhh

Bericht door jhh »

Omdat ik met wat meer vragen zit voor de planning van mijn reis open ik een ander topic.
Iedereen bedankt voor de informatie en ervaringen ! :)
willemjan

Qreply

Bericht door willemjan »

Hoooi JHH
Ik ga zelf eerst feb t/m maart door azie heen; en dan vlieg april naar Perth. Ik blijf een jaar is aussie; en wil ook een motor gaan kopen. Ik lees wel veel over mensen die het gedaan hebben en het super vonden- toen zag ik jouw bericht. Hou ff contact anders ofzo wellicht kunnen we een stuk rijden!
Willem
jhh

Bericht door jhh »

Hoi Willemjan,

Aangezien ik voor drie maanden heen ga zie ik toch af om daar een motor te kopen.
Misschien als het huren mogelijk is dat we toch een stukje kunnen rijden ;)
willemjan

Bericht door willemjan »

Haha oke! Voeg me gerust toe op Facebook - wellicht zijn we nog eens bij elkaar in de buurt en kunnen we de Australische weg nog eens "onveilig" maken ;-) Altijd leuk in die omgeving op pad met landgenoten :)

Willem-Jan Geboers
Plaats reactie