Alleen op reis in China: ja of nee?

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
Tamaraa
Reiziger

Alleen op reis in China: ja of nee?

Bericht door Tamaraa »

Hallo allemaal,

Ik heb al veel gelezen op dit forum over backpacken in China en wat ik concludeer is: het is niet gemakkelijk, i.v.m. de taal en de grote afstanden, maar wel heel erg de moeite waard en redelijk veilig te bereizen (ook voor vrouwen) en het enige wat soms ontbreekt zijn budget hotels.

Ik ga in april 3 maanden in Shanghai stage lopen. Mijn reis begint in februari in Nepal/India. Ik zou graag naar Beijng willen vliegen om vervolgens in 2 weken, in mijn eentje, over land naar Shanghai te reizen.

Mijn vragen zijn:

1) Is dit qua tijd een realistisch plan?
2) hoe is de 'backpackers cultuur' in China? Ik begrijp dus dat het voor een vrouw zeker niet onveilig is, maar is het voor een 'vrouw' van 23 ook leuk om alleen te reizen in China? Ik Nepal ben ik ook alleen, maar daar heb ik een beter gevoel bij. Zijn er bijvoorbeeld ook plekken te vinden waar je gemakkelijk andere reizigers ontmoet? Ik zoek niet perse een Koh San Road, maar een beetje aanspraak is wel gezellig.

Als iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik het graag! Dank alvast!

Groetjes,

Tamara
Kims
Reisexpert

Re: Alleen op reis in China: ja of nee?

Bericht door Kims »

Hi,

Je kunt makkelijk in die tijd van Beijing naar Shanghai reizen, je zou het in een paar dagen, weken of maanden kunnen doen. Net wat je wil zien en doen onderweg.

Het reizen in China is niet moeilijk, ook al zijn er communicatieproblemen. De Chinezen willen je erg graag helpen en het trein-/busnetwerk is gigantisch uitgebreid en efficient. Zorg dat je een reisgids mee hebt zodat je eventueel de naam van je bestemming aan kunt wijzen als je het niet goed uitspreekt.

Als vrouw alleen is het inderdaad geen probleem. Je ontmoet hoe dan ook andere reizigers omdat je in dezelfde plekken verblijft. In China mogen alleen maar bepaalde hostels en hotels buitenlanders toelaten en daardoor ontmoet je dus andere mensen. Een aanrader is om in hostels te verblijven, gezellig en die zijn vaak netjes. Wij boekten vaak via hostelworld of vergelijkbare sites, dan heb je ook meteen een overzicht van wat andere mensen van het hostel vonden.

Maak je geen zorgen dus, komt helemaal goed. De meeste reizigers reizen dezelfde routes, waardoor je delen samen kunt reizen.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

De hostels op toeristische plekken in China zijn super goed uitgebouwd...een van de betere op al onze reizen.
Dus maak je geen zorgen, je leert er voldoende mensen kennen. Vaak super grote, gezellige gemeenschappelijke ruimtes
Yvonnetje
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Yvonnetje »

Ja!

China is prima in je eentje te doen. De Chinezen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Ik heb regelmatig alleen gereisd (met name citytrips) en me nooit echt onveilig gevoeld. Misschien enigszins ongemakkelijk. Maar nooit het idee gehad dat me iets zou kunnen overkomen.
Afhankelijk van welke plekken je bezoekt zullen mensen je aankijken en misschien zelfs aanraken, maar dat is alleen maar omdat ze maar weinig buitenlanders zien. In de toeristische plaatsen zul je dit niet merken. In Beijing bijvoorbeeld kijkt echt niemand van je op. In de stad waar ik woon word ik echter de helft van de tijd schaamteloos aangestaard.

Gewoon doen dus!
Nederlandstalig blog over mijn leven in China & mijn reizen op http://goyvon.com

2015: Seoul, Wuhan, Shanxi Provincie, Japan
2016: Noord-Korea, Nederland
Tamaraa
Reiziger

Bericht door Tamaraa »

Goed om te horen! Maakte me er een beetje zorgen om, maar heb even gekeken naar hostels enz ik heb er weer helemaal zin in. Dank jullie wel!
Plaats reactie