Blue Hole duiken met Open Water

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
Erik
Site Admin

Blue Hole duiken met Open Water

Bericht door Erik »

Ik vroeg me af of de Blue Hole in Belize te duiken is met enkel een PADI Open Water en minder dan 20 duiken. Duiktours bieden het wel aan, maar je gaat tot 40 meter diepte in groepen van 20 man.

Gevoelsmatig lijkt me dat niet helemaal top. Ook duik ik waarschijnlijk niet met mijn eigen budy, omdat die het niet ziet zitten.

Het lijkt er ook op dat je niet kunt kiezen voor minder diep.

Iemand ervaring hiermee?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Blue Hole duiken met Open Water

Bericht door Tikva »

Het mag niet maar ze doen het wel. Zelf zou ik niet willen duiken met een onervaren buddy met open water daar. Aan de andere kant als je een goede duiker met redelijk wat recente duiken dan lijkt het me niet zo'n probleem. Je gaat maar even echt diep en kunt ook hoger blijven hangen. Maak ik ieder geval minimaal een dag een aantal duiken met de duikorganisatie en de spullen alleen al voor je eigen gevoel. Een eerste duik met niet eerder gebruikte spullen is altijd wat onwennig.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

Minder diep blijven hangen was bij de duikschool waar we het na gevraagd hadden geen optie. Ook gaat er maar een DM mee.

Trips gaan op het moment om de dag, wat het lastig maakt qua tijd om eerst een soort proef duik te doen met dezelfde organisatie. Ben nog aan het kijken wat haalbaar is :)
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Ik zou me meer zorgen maken om een duikschool die groepen van 20 man biedt begeleid door 1 DM dan over de diepte.
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Toch een beetje rare handel daar.
In principe mag je pas diepere duiken maken met je advanced omdat je in zo'n benevelde toestand kan geraken op grotere diepte ( ben de term even kwijt :-) ) maar 1 DM voor 20 man...pfff. Toch gekkenwerk hoor
Anyhow, be safe and enjoy
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben heel conservatief en ik zeg niet doen. Denk aan je veiligheid, en aan de veiligheid van je buddy.

Even heel egoïstisch: ik ben met 500+ duiken een redelijk ervaren duiker. Ik ben echter niet bereid om wanneer ik fors voor een duik betaal opgezadeld te zitten met een beginner. Ik vind het prima om als DM bezig te zijn de mensen te begeleiden, maar níet tijdens een dure vakantieduik. Dan wil ik genieten en foto's maken.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Ik zou dat echt nooooooooit doen!
20 onervaren duikers met 1 DM op 40 meter diepte????
Klinkt mij in de oren als een death wish...

Ik heb m'n Deep Dive Specialty gedaan en heb daarbij gezien hoe snel en in welke mate men last kan hebben van nitrogen narcosis (vanaf 35 meter).
In een groep van 20 mensen is de kans groot dat er wel iemand bij zit die daar last van heeft.
De DM is met zo'n grote groep niet in staat om adequaat te reageren wanneer er iets (wat dan ook) gebeurt.
Dat is op 6 meter al gevaarlijk, maar op 40 meter is dat spelen met je leven als je het mij vraagt.
Ik vraag me af of die duik dat wel waard is...
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou een andere duikschool kiezen hoor, toen ik daar was gingen we echt niet in een groep van 20 man met een duikschool. Ik geloof 4 personen per DM. Dan maar wat meer betalen toch.
Als je niet de dag ervoor al kunt duiken met de duikschool zou ik het persoonlijk niet doen, je kent je spullen dan helemaal niet en dan ook nog naar die diepte.
De Blue hole vond ik persoonlijk ook niet de mooiste duik van die dag.

Ik had er trouwens overheen gelezen dat je maar 20 duiken in totaal hebt, dan zou ik het echt sowieso niet doen met alleen een open water.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

Jeroen heeft het gedaan met weinig ervaring. Groep was toen niet groot en de begeleiding streng en oplettend. Hij was ook maar even zo diep. En vond het een bijzondere duik. Niet het mooiste maar wel speciaal
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tikva schreef:Als je niet de dag ervoor al kunt duiken met de duikschool zou ik het persoonlijk niet doen, je kent je spullen dan helemaal niet en dan ook nog naar die diepte.
Zelfs wanneer je een dag vantevoren met de duikschool duikt, dan ken je nog niet reflexmatig alles bedienen. En juist als er iets mis (dreigt) te gaan, dan kun je beter vertrouwen op je relfexen als op wat je weet.

Stikstofnarcose is een raar iets. Het is geen alles of niets effect wat 'zomaar' bij 35 meter begint. Ik merk zelf (met name aan de kwaliteit van mijn onerwaterfoto's) dat ik onder de 27-28 meter meer moeite heb met de bediening van de camera. Onder de 30 meter ben ik wat lichter in mijn hoofd.

Deze waarden kunnen echter varieren. Wanneer je inspanning moet leveren (bevoorbeeld door stroming), gestressed bent (omdat het donker is, omdat je je spullen niet kent) dan is het effect soms erger. Ik heb zelf een keer op 30 meter gehad (nachtduik Canyon, Dahab) dat ik het idee had dat mijn automaat heel zwaar ademde. Ik vermoedde dat ik dit dacht omdat ik narked was, dus ik heb de DM gevraagd een stukje omhoog te gaan. Probleem opgelost. Dat wil je niet met een grote groep!

De Blue Hole is er over een paar jaar nog. Haal je advanced (ookal leidt je advanced je slechts op tot 30 meter ;) ), zorg voor zeker 50 duiken op de teller en probeer het dan nog een keer.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Plaats reactie