Marokko, ervaringen

Stel hier je vragen over Marokko
Plaats reactie
moniquee
Vakantieganger
Contacteer:

Marokko, ervaringen

Bericht door moniquee »

Hoi,

het begint weer eens te kriebelen dus ik wil op reis! Helaas niet zoveel tijd/geld, dus nu ben ik heel nieuwsgierig naar Marokko. Op internet is natuurlijk heeel veel informatie te vinden, maar ik wil graag wat ervaringen horen.

Ik kom veel verhalen tegen over mensen die constant lastig gevallen worden, hoe erg is het? Ik ben in India geweest en vooral in Varanasi werd ik lichtelijk gestoord van alle mensen die iets van me wilden. Is het vergelijkbaar?

Welke stad is erg leuk maar heeft ook de mogelijkheid om meer van de binnenlanden en het authentieke Marokko te zien? Ik ben niet op zoek naar iets waar geen toeristen komen, maar een beetje meer cultuur en minder toeristen vind ik altijd wel fijn.

Wat zou ik absoluut niet mogen missen of is juist echt niet de moeite waard?

Ik heb maar een dag of 10, maar wel een redelijk budget. Bedankt voor jullie hulp!
Sally

Re: Marokko, ervaringen

Bericht door Sally »

Ik ben er zelf vaker geweest, het is een heel veelzijdig land. Zou zeker quatten door de woestijn aanraden! Verder ligt het eraan in welke periode je gaat, in de zomermaanden zijn er heel veel toeristen maar dan is het wel leuker dan in de wintermaanden. Denk dat april mei juni qua weersomstandigheden het beste is en dan zit je net uit die massastroom van toeristen.

Steden die leuk zijn om te bezoeken:

Alhoceima (in de Rifgebergte) aan de Middelandse Zee.
Tanger, Tetouan en Assilah ook aan de Middelandse Zee.
Fes, Casablanca, Agadir, Marrakesh liggen zuidelijker.

Voor de rest is het denk ik op de markten en winkelcentra wel zo dat mensen je dingen willen verkopen, maar ik kan daar goed tegen. Als je zegt ''la, soukran'' wat ''nee, bedankt'' betekent zegt moet dat bij de meesten voldoende zijn om afstand te houden. De mensen zijn heel gastvrij, je kan eigenlijk zo wat gewoon bij iemand aankloppen en vragen of je mag slapen en dan ontvangen ze je met open armen en je krijgt altijd muntthee aangeboden. Is heel normaal daar. 10 dagen is wel kort om het hele land te zien natuurlijk, dus zou goede selectie maken van wat je wilt en sowieso de woestijn bezoeken :P
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik vond dat je helemaal niet echt werd lastig gevallen. Zeker niet in vergelijking met landen zoals india of egypte. In marokko snappen ze "nee" wel gewoon dus zou me niet druk maken daarover.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
moniquee
Vakantieganger
Contacteer:

Bericht door moniquee »

Bedankt voor de informatie! Als ik verdere vragen heb weet ik jullie te vinden :)
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik vind Marokko erg leuk. Ik ben er nu 2 keer geweest. Marrakesh vind ik leuk. Ja, er lopen jongetjes achter je aan die je de weg willen wijzen en iedereen vraagt je binnen in zijn winkel maar la Shoekran doet wonderen. Beleefd blijven is sowieso fijner. Gewoon lachen en nee schudden. Als je nors gaat doen krijg je onaardige reacties terug en je zit jezelf ook alleen maar de hele dag in de weg en je druk te maken om niets.

Vanuit marrakesh kan je een hoop kanten op en een heel gevarieerde reis maken.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Tamaraa
Reiziger

Bericht door Tamaraa »

Ik vond het lastigvallen ook heel erg meevallen. Behalve in Marrakech. La Place viel me in dat opzicht tegen.. maar verder vond ik de locals heel vriendelijke en respectvol.

Verder heb ik nog een erg leuke tip: cascade d'ouzoud. Uurtje of drie rijden vanaf Marrekech. Ik was er in juli en dit is de droogste tijd maar toen was de waterval en de olijfgaard al geweldig. Ook is Ouarzazate was leuk. Hier kun je een quad huren en de woestijn in gaan en hier beginnen ook veel karavaan trekkings. Wel wat toeristisch. Maar de weg er naar toe is prachtig! Wij zijn onderweg nog gestopt bij Boulamne, een dorpje in de Dades Vallei, waar we op dat moment de enige toeristen waren in het enige hotel die uitkeek over een prachtige vallei met kasbahs. Al weet ik nu even niet of dit vanaf Marrakech goed te bereiken is. Verder raad ik Essouria aan. Rustig badplaatsje met leuke, nette medina waar je lekker verse vis kunt eten.

Verder zijn de Casablanca, Rabat, Fez en Meknes ook goed te doen in een korte tijd, want er zijn erg goede treinverbindingen. Ik vond alleen Casablanca het minst leuk, dus zou aanraden er niet te lang te blijven hangen. Meknes was geweldig. Houd er trouwens rekening mee dat alles op de heilige dag vrijdag ook echt dicht is (incl musea en veel restaurantjes).

Veel plezier! Marokko gaat je zeker verrassen.
Rick.
Reiziger

Bericht door Rick. »

Mij viel Marokko erg tegen en mee. Absoluut hoogtepunt was slapen in de woestijn/op een kameel 'reizen/ de binnenlanden. De natuur is fantastisch en sommige steden ook, maar de mensen vond ik erg tegenvallen.
Alleen in Nador waren de mensen 'eerlijk' en was de sfeer heel relaxed. Ook in de New Cities van de oude steden, maar de prachtige oude medina's zijn ongelofelijk touristisch. Begrijpelijk, want het is net een sprookje en er komen ongelofelijk veel touristen op af, maar ik vond het erg zonde. De mensen vond ik onwijs opdringerig (en ik weet dat er nu verhalen komen over andere landen, maar ik vond het hier echt extreem én onbeleefd). Goed je mannetje kunnen staan en het is best een interessant land

Als je gaat, zeker naar Marrakech en slapen in de Sahara. DAt was magisch en vergeet ik nooit meer!
jaydee
Reisexpert

Bericht door jaydee »

grappig dat het zo anders ervaren wordt door mensen.

Ik vond juist de mensen heel aardig en behulpzaam. overal eigenlijk. Ik vond marrakech wat tegenvallen. Komt ook omdat ik daar zo ongeveer als laatste was van de reis en dus al veel gezien had. Vond het echt te toeristisch. maar goed je gaat marrakesh ook niet skippen op je reis dus zeker naar toe gaan. Fes ook zeker doen!

Als badplaats vond ik essaouira erg leuk. nog niet zo overladen met toeristen

enjoy. erg leuke bestemming
Petermennega

Bericht door Petermennega »

Twee jaar geleden even met een maat 5 dagen in Marokko geweest.
Ik vond het erg leuk.
Auto gehuurd en een beetje rond gereden.
Ik vond de route van Fez naar Marrakesh door de bergen erg mooi!
Voor het stuk door de bergen was erg mooi.
Niet voor niets heeft de Koning zijn chaletje daar.
Bird
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Bird »

jaydee schreef:Ik vond juist de mensen heel aardig en behulpzaam. overal eigenlijk. Ik vond marrakech wat tegenvallen. Komt ook omdat ik daar zo ongeveer als laatste was van de reis en dus al veel gezien had. Vond het echt te toeristisch. maar goed je gaat marrakesh ook niet skippen op je reis dus zeker naar toe gaan. Fes ook zeker doen!
Ik heb dezelfde ervaring met Marrakech. Dat was ook de enige plek in Marokko waar ik als vrouw letterlijk de mannen van me af geslagen heb. Wat was ik het daar zat na drie dagen... In Fez en Rabat had ik dat helemaal niet, daar heb ik echt van de steden kunnen genieten.

Chefchaouen vond ik ook een fijne plaats, even ontsnappen aan de drukke steden en gewoon wat rondhangen of een korte wandeling door de bergen maken.
Volg mijn omzwervingen op http://reizigster.blogspot.com
Plaats reactie