Eiland-springen

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Travelator
Reisexpert

Eiland-springen

Bericht door Travelator »

Hallo!

Oké, na die post van crusoe ben ik eens gaan kijken op de kaart naar een leuke route richting de Kei-eilanden haha
Maar even serieus, eigenlijk lijkt me wel heel leuk om al eiland-hoppend die kant op te gaan...
Ik had de volgende route bedacht (heel grof plusminus ongeveer zo'n beetje):
Als ik nou vanuit Zuid-Thailand naar Maleisië ga, Singapore nog even meepak en dan vanaf daar (of Maleisië) oversteek naar Indonesië. Dan Sumatra, Java, Bali, Lombok, Flores (en al die andere kleine eilandjes daarzo : ) ), (west-)Timor, Molukken, (mogelijk Nieuw-Guinea, als het niet te gevaarlijk is) Sulawesi, Kalimantan/Maleisisch Borneo, Filippijnen en dan weer terug naar het vasteland.
Of zoiets...?

Nu vroeg ik me af of er iemand is die me totaal voor gek verklaart als ik die route (als vrouw alleen) zou afleggen.
Voorziet iemand gevaren, onmogelijke oversteken of andere beren op deze weg?
Heeft iemand ervaring met (delen van) deze route?

Ook vroeg ik me af (daar komt ie weer...) hoe het zit met het welbekende visum voor Indonesië.
Ik verwacht dat ik over die reis heel lang ga/wil doen.
Ik was vorig jaar een maand op Bali en vond dat al te weinig om alles te kunnen zien (wel ook hier en daar gedoken). Dus voor bijvoorbeeld Sumatra of Java zou ik al twee of drie keer zo lang nodig hebben...
Nu begreep ik dat je op voorhand een visum voor maximaal twee maanden kunt aanvragen (dit zal ik dan in Maleisië of in Singapore moeten doen).
Heb ik dat goed begrepen of zijn er meer opties?
(Sorry als het antwoord al ergens gegeven is, maar de informatie is (vind ik) door alle veranderingen enigszins verwarrend.)
En is het mogelijk om het oorspronkelijke visum steeds te verlengen of moet je dan echt visaruns gaan bekokstoven (niet echt praktisch in Indonesië)?

En dat verplichte vliegticket het land UIT, dat kan ik voor de eerste aanvraag wel makkelijk regelen (dus twee maanden later). Het ticket niet gebruiken vind ik dan geen ramp.
Maar bij een eventuele verlenging wordt dit lastiger.
Zou ik dan dus bij elke verlenging/visarun opnieuw een ticket moeten kopen dat ik vervolgens niet ga gebruiken?

Ben benieuwd.
Vast dank!!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Jenny
Reisexpert

Re: Eiland-springen

Bericht door Jenny »

Zie voor Sumatra - Java - Lombok - Flores mijn website. Een groot deel van de route heb ik alleen gedaan. Wel in 4 keer.

De rest van je vragen beantwoord ik later, dat is teveel getyp met een telefoon.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Travelator
Reisexpert

Dank Jenny.
Was uiteraard al van plan om jouw site even goed door te spitten wanneer het zo ver is!
Ik maakte me vooral "zorgen" (nou ja) over het laatste deel van de reis, dus het oosten van Indonesië en de Filippijnen...

Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Een aantal punten op je route zijn heel moeilijk, en misschien wel onhaalbaar. Ik heb niet de hele route zelf afgelegd, wel een deel.

Visa:

Je kan voor aankomst een visum van 60 dagen krijgen. (Ga niet met een VOA het land in!) Een visum van 60 dagen kun je in Indonesie om laten zetten tot een Sosial Budaya visum. Dat is een sociaal cultureel visum. Na de 60 dagen is het visum 4x 30 dagen te verlenging. In totaal kun je er een half jaar mee in Indonesie blijven. Je hebt niet iedere keer een uitreisticket nodig. Na die 6 maanden moet je het land uit. (Eigenlijk is het korter, de verlenging gaat niet in aan het eind van de periode, maar wanneer je paspoort verwerkt wordt.)

Voor de verlenging van een SOSBUD heb je een sponsor nodig. Iemand in Indonesie moet voor je garant staan, en elke maand mee naar het kantor imigrasi. Aangezien je zogenaamd in Indonesie woont (het is een verblijfsvisum, geen reisvisum) MOET dat elke keer het zelfde kantor imigrasi zijn. Kies je voor Bali, dan moet je elke keer naar Bali.

Als je zelf geen sponsor hebt, kun je ook de hulp inschakelen van een visumbureau. Zij regelen dan je verlenging. De kosten schat ik op zo'n 60 euro per verlenging, hangt ook van het bureau af. Als je meteen aan het begin van je verblijf je paspoort bij hen achterlaat, kunnen ze een aantal verlengingen voor je regelen zonder dat je erbij bent. Voor verlenging 3 en 4 (na 4 maanden dus) zijn echter vingerafdrukken nodig (tenzij dat weer veranderd is?), dan zul je mee moeten naar het kantoor. Maar wil je zolang zonder paspoort? Op veel plekken kom je er mee weg, maar voor West-Papua heb je echt je paspoort nodig. Bovendien heb je een speciale permit nodig, de Surat Jalan. Ik heb geen ervaring met de aanvraag daarvan.

Route:

De route van Sumatra naar Flores is geen enkel probleem. Er gaan regelmatig boten tussen de verschillende eilanden. De route is prima af te leggen, ook al vrouw alleen. Houd er wel rekening mee dat als je niet alleen tussen de grote steden wilt rijden, maar ook bezienswaardigheden als vulkanen en dorpen wil zien, dat je eigen vervoer zult moeten charteren. Daar hangt een prijskaartje aan. De prijzen voor een dagje auto in het oosten liggen een stuk hoger dan op Bali of Java. Ben je op Bali klaar voor 30 euro per dag, in het oosten beginnen de prijzen bij 50-60 euro per dag. Een bemo is overigens goedkoper dan een auto. Dat is een minibus. De chauffeur zal raar opkijken als je de bus wilt charteren, maar velen doen het wel.

Nog verder naar het oosten zul je ook vervoer tussen sommige kleine eilanden moeten charteren. Een bootje dus. Kan allemaal, maar ik kan niks zinnigs zeggen over de kosten. Veel.

Om van Flores naar Kalimantan of naar Sulawesi te gaan, kun je het beste met Pelni reizen. Zie hun website. De boten gaan eens in de 14 dagen ofzo (afhankelijk van het traject), en doen er een paar dagen over. Over de Kei-eilanden weet ik niks.

Wat de boot naar de Filipijnen betreft: geen idee of ze gaan, maar wat ik begrepen heb (van een ander forum) is dat het zuidelijke deel van de Filipijnen (grenzend aan Maleisie/Indonesie) niet veilig is. Ik zou dus niet met een boot die kant op gaan.

Kosten:

In het westen red je het makkelijk voor 20 euro per dag, wel je naar het oosten en kom je op het punt dat je moet charteren dan kunnen kosten oplopen tot 100 euro per dag.

Pin:

Niet overal in het oosten kun je pinnen. In het binnenland van Flores is geloof ik geen pin (wel in Labuan Bajo), de pin op Sumba werkt niet voor buitenlanders. Kupang is geen probleem, Alor lukt ook. Mooi eiland trouwens, absoluut een aanrader!

Bij de Matahari (ook elders) kun je voor minder dan 10 euro een goed woordenboek kopen. Zou ik zeker doen!

Grenzen:

Geen idee hoe makkelijk je van West-Papua de grens over kan steken met PNG. Wat ik wel begrepen heb is dat PNG een heel duur land is.

De grenzen (volgens is er een officiele grens naar Sarawak en een naar Sabah) tussen Kalimantan en Maleisisch Borneo zijn niet altijd open voor Europeanen.

Succes!
Travelator
Reisexpert

Wow, wat een mooi en uitgebreid antwoord!
Dank je wel voor de moeite!! Echt superlief!
Ik ga me er zeker in verdiepen en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Weet je misschien ook of het mogelijk is om meerdere malen achter elkaar het land in te komen met een VOA of evt met zo'n twee maanden-visum? (of kun je dat laatste maar één keer aanvragen?)
Ik had bedacht dat ik misschien nog kan kijken hoe ver ik kom met het twee maanden-visum (om dat sponsor-gedoe te voorkomen).
Bali sla ik dit keer over, dus misschien red ik het wel van Sumatra tot Flores (al kan ik het me niet voorstellen, want ik ben een extreem trage reiziger).
Dan kan ik daarna misschien naar Maleisisch Borneo vliegen en dan vanaf daar weer in tegengestelde richting via Kalimantan en Sulawesi de andere kant van indonesië ontdekken en kijken wat wel en niet kan en hoe ver ik kom. De Filippijnen blijven vast nog wel even liggen : )
Ook zou ik, als dat VOA vaker te verkrijgen is, gewoon af en toe "even" heen en weer naar Maleisië (of naar Singapore) kunnen vliegen, aangezien ik alle tijd heb, een visarun dus eigenlijk.
Of is dit iets te optimistisch gedacht?

Nogmaals dank vast, Jenny.
Je bent geweldig! ^O^

bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik denk dat visaruns een relatief dure oplossing is en dat een verlenging zoals jenny hem omschrijft makkelijker en goedkoper is. Hoewel het natuurlijk geen hele eenvoudige procedure is. Voorbij lombok word reizen vaak duurder. De overnachtingsplekken zijn kwalitatief minder maar duurder. Pinnen is absoluut problematisch in de hoek. Het kan sporadisch maar je mag er niet op rekenen. Banken die je geld kunnen geven van je creditcard zijn ook dun gezaaid. Geld moet je daar goed plannen.
Timor is vanaf Ende/flores te bereiken met een soort grote speedboat die er een uur of 4/6 over doet. (kan het me niet exact herinneren). Op timor hebben we uiteindelijk niets gedaan omdat vervoer charteren naar de bezienswaardigheden te duur was. Timor was de enige plek waar ik wat last heb gehad van vervelende mannen maar dat kan toeval zijn.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Meerdere maanden achter elkaar met een VOA het land in gaan is zeker de eerste 6 maanden geen probleem, zolang men maar niet het idee heeft dat je je illegaal vestigt of illegaal werkt. Ik zou echter kiezen voor een visum van 60 dagen, omdat dat uiteindelijk goedkoper is. Ook heb je de vrijheid om dit visum met sponsor (mochten de plannen wijzigen) te verlengen, en die vrijheid heb je met een VOA niet. Dat is te verlengen tot 60 dagen, terwijl een SOSBUD verder te verlengen is.

Ik vond Kupang op Timor geen leuke stad. Het lokale museum is wél leuk. Er komen niet veel buitenlanders, en mensen roddelen open over je. Elders is de bevolking discreter. In het oosten kunnen mensen ruzie maken en schreeuwen. Elders nooit gezien. Ik draaide me altijd om als er over me gesproken werd, en gaf antwoord. Daar schrok men van :-)
Travelator
Reisexpert

Jij ook superbedankt, bolletje.
Ik vind het idee afhankelijk te zijn van een persoon, een plek of een bureautje niet fijn, vandaar dat ik aan visaruns dacht.
En niets hoeft als verloren tijd of geld te voelen.
Tijdens zo'n visarun kan ik ook gewoon weer profiteren van de "runaway" plek : )
Zeker als het niet al te lange vluchten zijn.
Ik zit natuurlijk in een andere situatie dan de meesten van jullie, doordat ik écht alle tijd heb (sorry, wilde het niet inwrijven :X ).
Maar ik zal de voor- en nadelen nog eens goed tegen elkaar afwegen.
Maar is het dan überhaupt wel mogelijk om meerdere malen achter elkaar Indonesië binnen te komen op een VOA, stel dat ik het op die manier zou willen doen?

Dat alles die kant op duurder zou worden, had ik wel verwacht.
Geld speelt maar een klein rolletje voor mij, in die zin dat als het (bijna) op is, ik ergens kan blijven hangen om weer wat te verdienen. Dat is natuurlijk mijn grote voordeel. (moet ik het idd wel weer kunnen opnemen haha)
Eigenlijk hetzelfde als wat jullie doen als je spaart voor je vakantie, alleen hoef ik niet terug naar huis : )
Daarom wil ik me, tot op zekere hoogte, niet laten weerhouden door het financiële plaatje.

Zie nu ook jouw nieuwe antwoord, Jenny. Nogmaals veel dank! Ik zou misschien kunnen beginnen met een visum voor 2 maanden en dan kijken hoe ver ik kom en of en hoe lang ik het visum wil verlengen...
Eventueel tussendoor naar bv Maleisisch Borneo en dan opnieuw een visum voor 2 maanden aanvragen of, als dat niet mogelijk is een VOA (de 2e keer)?

JV

Qreply

Bericht door JV »

Jenny, zo te lezen heb jij behoorlijk wat ervaring met reizen in Indonesie. Je schrijft regelmatig over jouw website, maar waar kan ik die vinden? Volgens mij is die heel nuttig voor mij, ik vertrek nl over 2 weken naar Indonesie. Ben niet bekend met around the globe en via je profiel kwam ik niet verder.
Jenny
Reisexpert

Re: Qreply

Bericht door Jenny »

JV schreef:Jenny, zo te lezen heb jij behoorlijk wat ervaring met reizen in Indonesie. Je schrijft regelmatig over jouw website, maar waar kan ik die vinden?
In mijn handtekening onder elk bericht staat een linkje. Maar speciaal voor jou een directe link:

http://www.ikreis.net/main.php?cid=16

Ik ben inderdaad de nodige keren in Indonesie geweest, en het land blijft trekken!
JV

Bericht door JV »

Helemaal overheen gekeken. sorry. Bedankt, ik ga er de komende dagen eens op studeren!
zaratoestra
Reisexpert

Bericht door zaratoestra »

Ik weet niet of het nu nog echt in je hoofd speelt om binnenkort die richting uit te trekken...maar ik ben een beetje aan het lezen over indonesie (niets concreets maar gewoon reiskriebels :-) die ik wat wil temperen of net aanmoedigen :-) vandaar dat ik bij het zoeken op deze post terechtkwam.
Concreet: aangezien timor in 2 stukjes is opgedeeld kan je ook daar een visa-run doen.
een Belgische jongen heeft dit jaar Kalimantan bezocht , hij kan je ook info geven. Als je wil geef ik je zijn gegevens.
Een Nederlander waar we mee samen reisden in NZ heeft dit jaar enkele weken doorgebracht op Papua maar wel Nieuw Guinea. Kan je ook zijn contacts bezorgen...
Wanneer je toch besluit die ricdhting uit te gaan
Travelator
Reisexpert

Hoi!

Bedankt voor je reactie!
Het is voor mij zeer zeker nog een optie om dit te gaan doen, maar voorlopig zit ik nog even in Egypte en dus is dit nu even niet aan de orde : )
Wanneer het zover is, ga ik zeker even aan jouw bel trekken! Veel dank!

Plaats reactie