Ramadan Indonesië

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
Esther_

Ramadan Indonesië

Bericht door Esther_ »

Hallo reizigers,
Eind juli tot eind augustus zijn een vriendin en ik van plan om te gaan backpacken in Indonesië. Precies in de periode van de Ramadan.
Nou heb ik al op het forum al een beetje rondgekeken, en zie ik dat het op zich wel mogelijk is. Onze (voorlopige) planning is om in ieder geval Java en Bali te gaan bezoeken. Nou zal Bali niet zo'n 'probleem' zijn, maar hoe moeten we het op Java precies voor ons zien? Wat zal het precies betekenen, en hiermee bedoel ik voornamelijk of we vooraf de accommodatie moeten boeken? Verder las ik dat eten op zich wel te verkrijgen is, maar wel moeilijker. Betekend dit dat 's avonds wel genoeg open is?
Raden jullie het aan om in de Ramadan naar Indonesië te gaan, of kunnen we beter een ander land in deze tijd bezoeken?
Veel vragen dus! Hopelijk kan iemand er wat meer over vertellen.
Alvast bedankt!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Ramadan Indonesië

Bericht door Tikva »

Accommodatie vooraf boeken is niet persee nodig hoor ivb met ramadam. Juli tot augustus is natuurlijk wel de drukkere periode dus als je heel persee in een bepaald hotel wilt slapen dan zou ik je wel aanraden te reserveren. De lokale bevolking wil 's avonds ook gewoon eten dus ook dat zal geen probleem zijn.

let alleen even op dat aan het einde van de ramadam het vervoer wel eens een probleem kan zijn omdat de lokale bevolking dan allemaal naar hun familie gaat reizen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Lokaal vervoer kan aan het eind van de Ramadan inderdaad druk zijn (bv. binnenlandse vluchten), maar een Indonesische bus is nooit vol. Er kan altijd wel iemand extra bij. Het comfort is dan minder, maar je zal niet snel stranden.

Op Java zijn ook Christenen, dus je kan op veel plekken gewoon een warung of een restaurant vinden om eten te kopen. Ga niet in het openbaar eten, drinken, of roken. Dat wordt niet echt op prijs gesteld. (Doe het een beetje discreet.)

De eerste maaltijd na het doorbreken van het vasten (afhankelijk van de stand van de zon, rond de klok van 6en) is een feest voor de locals, dan is het heel druk in de restaurant. Met name in dingen als de Burger King en de Mac. Ga je eten rond 7-8 uur, dan is de drukte weg en kan je je ding doen.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Esther_

Qreply

Bericht door Esther_ »

Hey Tikva en Jenny,
Heel erg bedankt voor jullie reacties!! Hier kunnen we zeker wat mee!
Groetjes,
Esther
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ik ben ook rond die tijd daar.
Welke is de exacte datum van de ramadan?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Idul Fitri is 19 augustus. (Dat is het eind van de Ramadan.)
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Ok. Dankjewel.
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

Hou er wel rekening mee dat het soms nog 7 tot 10 dagen NA de idul fitri nog lastig kan zijn vervoer te regelen.
In die periode gaan alle familieleden bij elkaar op bezoek .

Heb dit meegemaakt op Sulawesi.
Ferry's volgeboekt.
Bussen die niet rijden.
Maar ook restaurantjes in de kleine dorpen die dan nog gesloten zijn.
Dit zal zeker per eiland verschillen en in de toeristische gebieden zul je er misschien niet veel van merken.
Marjo93

Qreply

Bericht door Marjo93 »

Hoi Esther,

Ik zit met dezelfde vraag! Zie dat jij inmiddels al geweest bent, wat is de uitkomst?

Hoorde van een kennis dat zij op Lombok mee maakte dat alle winkeltjes, tempels etc dicht waren. Lijkt me niet zo leuk!

Heb jij problemen/tegenvallers gehad door de ramadan?

Ik hoop dat je nog antwoordt! :)

Groetjes Marjolein.
Esther_

Bericht door Esther_ »

Hi Marjolein,

Klopt, we zijn inderdaad deze zomer tijdens de ramadan in Indonesië geweest (zoals je al wist :) )
Wij zijn begonnen op Java (Jakarta) op de dag dat de ramadan inging en net 3 dagen voor het einde weggegaan. Hoe het dus aan het einde en de dagen daarna is weet ik dus niet, maar ik zal even een 'korte' samenvatting geven :)

We begonnen dus op Java, en daar hebben we er wel veel van gemerkt. Het was trouwens vrij rustig qua toeristen toen. Restaurants waren in de niet-toeristische plaatsen vrijwel allemaal overdag gesloten. Bij je guest house / hostel was er nog wel gewoon eten te krijgen. Soms lijken alle restaurantjes gesloten te zijn, maar dat is niet altijd zo (luiken waren dicht, maar binnen zat het een keer vol met mensen die aan het eten waren.. toeristen dan wel maar toch). En in de grotere steden zoals Yogjakarta is gewoon bijna alles open. Wij hebben bijna alles met het openbaar vervoer gedaan, maar als je bv met zo'n minivan naar een andere plaats gaat dan stopt die onderweg ook gewoon bij een restaurantje om te eten. Qua eten was het dus redelijk goed te doen, en anders kun je altijd nog wat inslaan voor onderweg. Zoals Jenny ook al aangaf, ga niet in het openbaar uitgebreid eten of drinken, maar als het een beetje discreet doet dan is het geen probleem hoor!
Verder waren er vrij veel dingen die niet door gingen of maar een dagdeel ipv een hele dag open waren (museum alleen in de ochtend, iets minder bussen, voorstellingen die werden geschrapt of iets minder te zien waren etc.).
Maar nogmaals overal waar toeristen waren was er ook eten te verkrijgen, en die kleine winkels (zoals de 7/11) blijven gewoon tijdens de ramadan open.
Daarna zijn we naar Bali gegaan, hier was alles open en is er geen ramadan..
Ook zijn we nog naar de Gili eilanden gegaan, wat weer Islamitisch is. We gingen naar Gili Trawangan, oftewel hét feesteiland van de Gili's, maar hier moest alles om 23u sluiten. Ze hadden er wel een alternatief voor: de silent bar waar iedereen met koptelefoon op danst. Voor feesten moet je hier zeker niet naartoe gaan in deze periode, desondanks is het zeker de moeite waard om hier naartoe te gaan!! Echt heel relaxed en mooi, dus een aanrader :) maar verwacht dus geen feesten. Daarvoor kun je beter naar Kuta op Bali gaan.. of naar Thailand. Winkels etc zijn hier trouwens gewoon open hoor!

Ik hoop niet dat dit verhaal je afschrikt, want ook al is het Ramadan je kunt nog prima reizen door Indonesië!! En daarnaast vonden wij het ook wel bijzonder om mee te maken :) Wij hebben in ieder geval nooit problemen met het ontbijt of avondeten gehad. Middageten was soms wat lastiger, maar als je daar een beetje op instelt dan is het goed te doen. Vooraf hostels reserveren is ook niet echt nodig, altijd wel wat te vinden.
Het is echt zonde als je door de Ramadan niet naar Indonesië gaat, want het is zo mooi en het zijn zulke lieve mensen!!!

Hopelijk helpt dit een beetje!! En veel plezier daar ^O^

Groetjes,
Esther
Esther_

Bericht door Esther_ »

En kijk dus ook even naar de voorgaande berichten van de anderen (Jenny, Tikva, Sannie..)
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Tempels zijn niet-islamitisch, dus waarom zouden die zich wat aantrekken van de ramadan? Ik was afgelopen zomer (weer) tijdens de ramadan in Indonesië, en heb op lombok overal kunnen eten en drinken en ik kon overal in.

Wel gingen bars op de Gili's eerder dicht. Dat vond ik persoonlijk geen nadeel.
Plaats reactie