retourvlucht

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
elmo

retourvlucht

Bericht door elmo »

Beste forumleden,

Wij willen 4 maanden naar Zuid & Midden Amerika en hebben plannen voor vertrek in december 2012.

De route waar we aan denken is Mexico-Guatemala-Honduras-Nicaragua-(costa rica snel doorheen)-Panama
of Panama-Colombia-Ecuador-Peru-Boliva
We vinden het heel moeilijk om te kiezen (ook i.v.m. het seizoen) en hopen op wat input.

Ook denken we erover om een retourticket te boeken naar Cancun maar hebben geen uitreisbewijs.

Wij vragen ons af of we geweigerd kunnen worden bij de airline zonder uitreisbewijs voor Mexico?
We boeken wel een retour bij dezelfde airline maar keren pas 4 maanden later terug.

En of we ergens online een busticket kunnen boeken naar bijvoorbeeld Guatemala?
Is dit dan voldoende om toegelaten te worden in Mexico en op de vlucht?

Alvast bedankt,
Bennos

Re: retourvlucht

Bericht door Bennos »

Hey!

Ik zit op het moment met hetzelfde probleem. Ik vlieg volgende week met een enkeltje naar Cancun, maar kwam er daarna achter dat de vliegtuigmaatschappij je mogelijk kan weigeren wanneer je geen uitreis of doorreisticket bezit.

Een busticket schijnt voldoende te zijn, maar is (voor zover ik weet) niet online te boeken.

Zelf heb ik dit bericht gevonden op het forum, waarbij iemand contact had opgenomen met de ambassade;

"Goedemorgen,

Bedankt voor uw bericht. Wij raden sterk aan Mexico binnen te gaan met een bewijs van terugvlucht. Dit kan eventueel ook een vlucht uit Panama zijn, zolang het binnen 6 maanden na aankomst in Mexico is. Ook zou het goed zijn om een reservering van een aantal hotelnachten aan te kunnen tonen dichtbij de plek van de terugvlucht. Er kan gevraagd worden naar voldoende financiële middelen, zoals internationale creditcards en statements hiervan en van banktegoeden.

In de hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben,

Consulaire Afdeling,
Ambassade van Mexico
"

Het gaat er dus om dat je kunt aantonen dat je binnen 6 maanden niet meer in Mexico bent. Je kunt in principe ook een ticket van Mexico naar de VS boeken. Aangezien ze in dit bericht vermelden dat een ticket vanaf bijv. Panama ook voldoet, zit ik er aan te denken om een ticket te boeken van Panama naar Venezuela, die ik heb gevonden voor 30 euro.

Verder lees ik ook een hoop bericht van mensen die er nooit om gevraagd zijn. Maargoed, waarschijnlijk wil je net als ik niet het risico lopen..
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

ik heb in 2008 gevlogen met Jetairfly van Brussel naar Mexico zonder uitreisticket of iets dergelijks en gewoon geluk gehad dat we niet gevraagd werden erom. Bij Jetairfly heb ik wel van te voren gebeld om te vragen of we mee konden vliegen zonder terugticket en dat was geen probleem.

Als je al een terugvlucht hebt over vier maanden vanaf een ander land hebben zowel Mexico als de vliegmaatschappij volgens mij geen reden om je te weigeren.

geniet van je reis! Je gaat een paar fantastische landen bezoeken!
elmo

Bericht door elmo »

Bedankt voor alle antwoorden...Wij gaan voor Midden Amerika...na wat ge-google.. :)
Plan is om een retourticket te boeken naar Cancun (heen december-terug april).
Wat ik heb gelezen is dat we 6 maanden in Mexico mogen verblijven.
Als dit klopt is bovenstaand probleem meteen opgelost met de luchtvaartmaatschappij etc..
Ik lees dit op verschillende fora, dus het lijkt zo verder prima...

We gaan over land de volgende route doen en hebben hier dus 3.5 maand de tijd voor.
Mexico-Guatemala-Honduras-Nicaragua-Costa Rica (snel doorheen)-Panama

Nu zijn we natuurlijk bezig met het reisbudget voor 2 volwassenen voor 3.5 maand.
Wij hebben nog niet echt een begroting gemaakt en lezen veel uiteenlopende meningen/verhalen.
Ik lees dat de LP er toch vaak naast zit dus vraag het ook graag even hier.
Is iemand recentelijk in deze landen geweest die een idee heeft van een dagbudget?
Dan met name van Mexico-Honduras en Guatemala.

Wij zijn "flashpackers" dus geen dorms maar slapen wel in hostels met gedeelde badkamers;-)
We gaan niet duiken maar willen wel een aantal ander soort excursies ter plaatse regelen.
Ons plan is om vooral niet te snel te reizen maar ook langere periode op een plaats te blijven.
Tips hierover zijn ook van harte welkom.

Alvast bedankt,
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

mexico is relatief duur in vergelijking tot guatemala en honduras. Een dagprijs is erg moeilijk te geven, en is sterk afhankelijk hoe veel je reist, hoe je eet en wat voor speciale dingen je doet (toers, duiken etc).

Ik zou 15 tot 25 euro per persoon per dag rekenen in Honduras en Guatemala en 20 tot 30 euro pppd voor Mexico. Reis je rustig, met af en toe een nachtbus om een hotel uit te sparen dan wordt het goedkoper. Wil je overal snel zijn, alles zien en daarnaast ook nog comfortabel overnachten dan wordt het duurder.

Overigens reken ik nog wel met het prijstarief van vier jaar geleden (jammer genoeg alweer zo lang...) mogelijk dat het allemaal nog een paar euro duurder is geworden.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Budget lijkt me nogal aan de lage kant. Ik was ook al weer 4 jaar geleden toch een stuk meer kwijt. Kijk eens bij budget van de landen onder reisinfo. Ik weet dat een paar reizigers op dit moment in die hoek zitten dus hopelijk reageren die nog ff.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
elmo

Bericht door elmo »

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden.
Ik lees op de website (around the globe) onder de geld en budget per land de volgende bedragen:

Mexico 30 euro per dag (60 euro 2 personen)
Guatemala 28-35 euro per dag (45-50 euro 2 personen)
Nicaragua 25 euro per dag (45 euro voor 2 personen)
Honduras 25 euro per dag (45 euro voor 2 personen)

Is dit realistisch? Als wij op basis hiervan een budget maken?

Nog een laatste vraag, wij willen El Salvador overslaan door "verhalen" over onveiligheid.
Nu vraag ik mij af of iemand recentelijk daar is geweest en mij hierover wat meer kan vertellen?

Wij slaan Belize over en gaan via Cancun-Campeche naar Guatemala per bus.

Alvast bedankt,
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Die prijzen zijn al op basis van 2 personen die samen reizen, dus 25 euro met zijn 2 is echt wel 50 euro. Ook afhankelijk van wat de dollar doet.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
elmo

Bericht door elmo »

Okee, bedankt!

Iemand nog wat informatie over El Salvador?
Of dit makkelijk te bereizen is?

Alvast dank
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

het hangt er echt vanaf hoe je reist, maar volgens mij zijn je prijzen best realistisch. Het is ons gelukt om op een reis van 15 maanden inclusief tickets niet meer dan 15 euro per persoon per dag te besteden, oftewel 30 euro per dag. En dat was een reis van Mexico naar Argentinië.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Wow Jos dat vind ik echt knap... Zou alleen niet mijn stijl van reizen zijn. Ik wil best op budget letten, goedkoop vervoer en accommodatie maar ook lekker eten en ruimte om leuke dingen te doen en alle bezienswaardigheden die me interessant lijken te bezoeken. Ben je in jouw geval bijvoorbeeld wel naar MP geweest, met alleen al een entree van 50 dollar zal dat toch bijna niet kunnen. :? En ik geloof me te herinneren dat je niet naar tikal bent gegaan omdat het te duur was?

Aangezien elmo aangeeft excursies te willen doen lijkt me ook niet dat ze op dezelfde manier reizen als wat jij hebt gedaan. Een dagje raften kost al 40 dollar, een beklimming van de vulkaan pacaya 12 euro als je dat soort dingen doet lukt het nooit met 15 euro per dag. Daarnaast is 3,5 mnd ook niet mega veel tijd voor deze landen dus zal je gemiddeld per dag ook meer kwijt zijn aan transport dan iemand die hetzelfde stuk in een half jaar doet.

El Salvador heb ik zelf overgeslagen dus geen tips, je moet in je route kijken of het interessanter is via honduras te gaan of via el salvador.
Erik
Site Admin

Bericht door Erik »

De entree prijzen van de nieuwe lonely planet van Mexico lijkt is ieder geval redelijk te kloppen. Wel lijkt mij een dag budget van 30 euro per dag vrij laag. Zeker als je jezelf veel verplaatst. Kamers heb je vanaf een euro of 30 (twee persoonskamer met badkamer). Eten kun je ongeveer voor 120 pesos (even zelf omrekenen) wanneer je burritos eet :) . Entree prijzen tikken ook best aan voor je dagbudget. 100 pesos hier 50 daar.

De prijzen aan de kust van Mexico liggen in ieder geval dubbel zo hoor als verder het land in. Zodra ik wat meer weet van de prijzen in Guatemala zal ik deze ook plaatsen.
elmo

Bericht door elmo »

Wederom allemaal bedankt voor jullie reacties.

Verder hebben we nu (globaal) een planning:
Mexico ( een week Tulum)-Merida-Palenque-San Cristobal (2,5 week)
Guatemala 3 weken
Honduras 2-3 weken
Nicaragua 5 weken
In Nicaragua willen we het langste (ver)blijven :Y

We hebben besloten spaans te gaan ophalen (we spreken het redelijk) in Guatemala.
We zijn nu op zoek naar een Homestay dat lijkt ons de leukste en beste manier.

Nogmaals bedank..we hebben er heel veel zin in..
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

Tikva schreef:Wow Jos dat vind ik echt knap... Zou alleen niet mijn stijl van reizen zijn. Ik wil best op budget letten, goedkoop vervoer en accommodatie maar ook lekker eten en ruimte om leuke dingen te doen en alle bezienswaardigheden die me interessant lijken te bezoeken. Ben je in jouw geval bijvoorbeeld wel naar MP geweest, met alleen al een entree van 50 dollar zal dat toch bijna niet kunnen. :? En ik geloof me te herinneren dat je niet naar tikal bent gegaan omdat het te duur was?
Je hebt een goed geheugen dat je dat hebt onthouden :) Tikal hebben we inderdaad niet bezocht, maar dat is mede omdat we Chichen Itza, Palenque, Monte Alban en enkele andere kleinere sites al bezocht hadden en om eerlijk te zijn heb ik er geen spijt van Tikal niet bezocht te hebben. Het lijkt me fantastisch mooi, maar ik kom nog wel een keer terug :) daar komt bij dat ik archeoloog ben en me steeds meer begon te frusteren over mijn gebrek aan kennis van de maya's.We hebben toen afgesproken met elkaar om later met meer geld en kennis terug te komen en alles eens een keer te bezoeken.

Machu Piccu hebben we wel bezocht, maar ook daar zijn manieren om op een goedkopere manier er heen te reizen. Als je genoeg tijd hebt kun je bijvoorbeeld achterlangs reizen zodat je de veel te dure trein mist. Wij hebben de voettocht gemaakt over de rails, illigaal, uitdagend, verschikkelijk lang en vrijwel gratis :) (de Inca Trail was gesloten omdat we er in februari waren, dus dat was geen mogelijkheid).

Daarnaast hebben we heel veel kosten bespaard door veel zelf te koken op een bezine brandertje, te overnachten in tenten in nationale parken (en in Argentinië veel op campings) en door veel te liften. Tuurlijk hebben we dingen gemist en veel dure dingen over geslagen, maar je reist op die manier wel dichter bij de maatschappij en de mensen waardoor je ook een andere kant van landen te zien krijgt. Maar die manier van reizen kan alleen als je (oneindig) veel tijd hebt. We hadden geen tijdslimiet, wel een geldlimiet en dus hebben we zo voorzichtig mogelijk gereist. Bovendien hebben we enigzins vals gespeeld door vrienden op te zoeken, kennissen die mijn vrouw kent en die uit Mexico, Ecuador en Colombia komen. Op die manier kun je ook geld besparen en veel dingen bezoeken en zien die je normaal niet te zien krijgt :)

één van de grootste fouten die mensen mijns inziens maken is om alles te willen zien, het is simpelweg niet mogelijk. Volgens mij is het belangrijker om te genieten van de dingen die je wel ziet dan om je zorgen te maken over de dingen die je mist.
Plaats reactie