Belasting betalen NL

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
GinoT
Wereldreiziger

Belasting betalen NL

Bericht door GinoT »

Ola experts,

ik heb een lastige vraag waarbij ik niet een duidelijk antwoord kan krijgen. Internet en belastingdienst boden geen duidelijke uitkomst. Ongeduldig als ik ben en smachtend op zoek naar een antwoord kunnen wellicht jullie mij helpen.

Eerst even de feiten op een rijtje.

Vanaf 1 januari ben ik officieel bij de gemeente uitgeschreven. Op 3 januari vertrek ik voor onbepaalde tijd (minimaal een jaar) richting ZO-Azie, Australie en Oceanie.

Nu heb ik de afgelopen jaren op mijn werk nogal wat overuren opgebouwd. Welgeteld 5 maand. Deze uren worden uitbetaalt als werkdagen vanaf het moment ik er niet meer ben. Wat betekent dat ik van 1 januari 2013 tot en met 31 mei 2013 mijn loon uitbetaalt krijg (eigenlijk betaald verlof)

Officieel geldt mijn ontslag vanaf 1 juni.

Nu de vraag:

Ben ik verplicht belasting te betalen over die periode van 5 maand? Dat terwijl ik niet meer in NL woon. Beter gezegd: ik sta niet meer ingeschreven bij de gemeente.

Wie o wie kan mij hierbij helpen :).

Greets Gino
Kims
Reisexpert

Re: Belasting betalen NL

Bericht door Kims »

Hi,

Daar moet je zeker belasting over betalen omdat het inkomsten zijn en je Nederlands burger blijft en je betaalt belasting in het land waar je werkt. Het maakt niet uit of je ingeschreven staat bij de gemeente of niet, het blijft geld dat je in Nederland verdient dus moet je er daar belasting over betalen.

Mocht je bijvoorbeeld in Australie (wat trouwens binnen Oceanie valt) ook gaan werken dat jaar dan moet je bij de Australische belastingdienst opgeven dat je ook dat jaar inkomsten in NL en andersom hebt gehad zodat zij daar rekening mee kunnen houden.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
GinoT
Wereldreiziger

Bericht door GinoT »

Ik dank u voor uw antwoord :).
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Zoals Kim al aangeeft moet je daar inderdaad belastinggeld over betalen. De regel is heel simpel als je inkomen verdient en je betaald in geen enkel ander land daar belasting over dan moet je die in Nederland betalen en blijf je Nederlands belastingplichtig zelfs als je uitgeschreven bent uit het GBA. Wij hebben zo ook gereisd waren uitgeschreven uit de GBA en hebben door inkomen vanuit NL altijd belasting moeten betalen in NL.
Nu zijn wij inmiddels gemigreerd naar Nieuw Zeeland en zijn nu bezig met ons emigratie biljet, wij betalen namelijk nu belastingen in Nieuw Zeeland. Hij betaald het dus nu in een ander land ondanks dat hij geld verdient vanuit Nederland.
Plaats reactie