Hoe financier jij je reislust?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
lennon

Hoe financier jij je reislust?

Bericht door lennon »

Ik kom hier al een tijdje, nu toch maar eens besloten om hier te gaan posten. :)

Vaak hoor ik dat best veel scholieren ervoor kiezen om na hun middelbare school of na hun studieperiode een jaar te gaan reizen. Het zijn allemaal leuke en boeiende verhalen die je hoort maar wat ik me blijf afvragen is hoe deze reizen dan eigenlijk gefinancierd worden. Ik ken bijvoorbeeld iemand die geld leent voor zijn reizen maar ook iemand die het gewoon van zijn ouders cadeau krijgt. Niet dat ik daar iets op tegen heb maar ik vraag me gewoon af hoe jullie hier tegenaan kijken en hoe jullie je reizen financieren, hoe je dat combineert met je dagelijkse bestaan.

Ik ben al de 25 gepasseerd en heb eigenlijk nauwelijks nog kunnen reizen, mede door hoge kosten voor levensonderhoud, verkeerde hobby's en een karig salaris. Wil niet zuur overkomen maar ik ben nu toch echt doelen aan het maken om te proberen toch meer te gaan reizen, een kwestie van sparen en vooral zuinig leven maar Amerika en Azië staan bij mij al jaren op de planning.
Jenny
Reisexpert

Re: Hoe financier jij je reislust?

Bericht door Jenny »

Ik heb nooit geld gekregen van m'n ouders om te reizen, en ook niet ergens geleend.

M'n eerste keer alleen op reis was met de bus naar Denemarken. M'n eerste echte backpackreis was naar Bulgarije. Ik was student, had een goedkoop ticket, en koos voor budgetaccommodatie. Doordat de levensstandaard (toen) lager was, was ik nauwelijks meer geld kwijt dan in Nederland.

Anderhalf jaar later ging ik een half jaar naar Indonesië, ik studeerde nog steeds. Begin klein, goedkoop reizen is ook leuk! Stem je bestemming af op je budget.

Goedkoop wonen, niet teveel dure hobbies, met beleid boodschappen doen. Het zijn allemaal manieren om geld te sparen. Zie draadjes met tips elders op dit forum.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik kon gelijk na mijn middelbare school of gelijk na mijn studie niet reizen hoor. Na mijn studie heb ik eerst een tijd in een callcenter gewerkt en ben toen 2 maanden gaan reizen. Een wereldreis heb ik pas gemaakt na een paar jaar werken.

Eigenlijk de tips die jenny zegt, goedkoop wonen en wij hadden toen geen auto. Plus als je een doel hebt spaar je ook makkelijker en ben ik in ieder geval veel beter in niet uit eten, weinig kleren kopen etc.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Het leven bestaat uit keuzes maken. Ik woon in Denemarken, waar alles behoorlijk prijzig is. Toen ik 45 was ben ik weer begonnen met een voltijdsstudie (met deense studiebeurs). Dat betekent, dat m'n inkomen lager is dan dat van mensen met een uitkering, maar ook dat ik alle vakanties vrij heb om met m'n zoontje rond te reizen. Dilemma dus: wel tijd maar niet zoveel geld...

Tja en omdat ik reizen dus - behalve m'n zoontje - het allerbelangrijkst vind, bespaar ik op alles wat maar mogelijk is. Nooit een terrasje pakken, ijsjes van de supermarkt i.p.v. de ijssalon, zelf ons haar knippen, boodschappen bij de Aldi en Lidl (ja, hebben we hier ook...). Gratis vertier en heerlijk picknincken i.p.v. uit eten. Geen Mc D en dergelijken, tweedehands kleren. Geen lid meer van sportschool en krant etc. opgezegd. Verzekeringen nog eens nagelopen om wat te sparen op de premies en dikkere trui en sokken aan in de winter en dan de verwarming een graadje lager, kort douchen etc...

Het is maar wat je er voor over hebt. Voor ons is het een manier van leven geworden. Bij alles wat ik uitgeef, denk ik eerst na of ik het er voor over heb of liever het geld wil sparen voor de volgende reis. Oh ja, moet er even bij vermelden, dat we een heel leuk leven hebben en dat m'n zoon wel op clubjes zit enz.

Wat betreft tickets, die boek ik soms al 11 maanden van te voren. Deze zomer wordt het een maand Vietnam. De tickets heb ik te pakken gekregen voor 980 euro met z'n tweeen. Als we daar zijn kan alles heel goedkoop. Overnachten in hostels, eten op straat en rondreizen met de bus. Voor mij gaat het om de belevenissen in andere culturen en ik shop nooit als ik op reis ben. Eigenlijk kan je dan zeggen dat hoe langer je wegblijft, hoe goedkoper het kan worden. Ik overweeg nog steeds of ik m'n zoon voor een jaartje van school zal nemen om een echte wereldreis te maken, maar op dit moment heeft de studie nog even de eerste prioriteit.

Het ligt er maar net aan wat je belangrijk vindt en welke eisen je aan de reis stelt. Low-budget kan heel goedkoop in ZO-Azië en in het dagelijks leven kun je ook heel goed leven zonder alle dure extraatjes. De vraag is of je dat wilt?
JeroenB
Vakantieganger

Bericht door JeroenB »

Ik ben student en ga nu voor het 2e achtereenvolgende jaar naar Thailand. Het belangrijkste is gewoon gedurende het jaar goed op je uitgaven letten, waar leg je je prioriteiten? Een of twee avondjes minder stappen in de maand kan je bijvoorbeeld, afhankelijk van je uitgavenpatroon, al zo 50-100 euro schelen, tel maar op je winst in een jaar. Maar ook kleine dagelijkse dingen als bijvoorbeeld gewoon je lunch smeren en meenemen ipv elke dag voor 5 euro of misschien wel meer iets halen.

Daarnaast moet, als je als backpacker gaat tenminste, dit ook wel kunnen, dus echt leven van een minimum aan levensstandaarden, zo kun je op je reis zelf al vrij goedkoop uit zijn, al verschilt dit natuurlijk weer per bestemming...
JeroenB
Vakantieganger

Bericht door JeroenB »

Globetrot schreef:Het leven bestaat uit keuzes maken. Ik woon in Denemarken, waar alles behoorlijk prijzig is. Toen ik 45 was ben ik weer begonnen met een voltijdsstudie (met deense studiebeurs). Dat betekent, dat m'n inkomen lager is dan dat van mensen met een uitkering, maar ook dat ik alle vakanties vrij heb om met m'n zoontje rond te reizen. Dilemma dus: wel tijd maar niet zoveel geld...

Tja en omdat ik reizen dus - behalve m'n zoontje - het allerbelangrijkst vind, bespaar ik op alles wat maar mogelijk is. Nooit een terrasje pakken, ijsjes van de supermarkt i.p.v. de ijssalon, zelf ons haar knippen, boodschappen bij de Aldi en Lidl (ja, hebben we hier ook...). Gratis vertier en heerlijk picknincken i.p.v. uit eten. Geen Mc D en dergelijken, tweedehands kleren. Geen lid meer van sportschool en krant etc. opgezegd. Verzekeringen nog eens nagelopen om wat te sparen op de premies en dikkere trui en sokken aan in de winter en dan de verwarming een graadje lager, kort douchen etc...

Het is maar wat je er voor over hebt. Voor ons is het een manier van leven geworden. Bij alles wat ik uitgeef, denk ik eerst na of ik het er voor over heb of liever het geld wil sparen voor de volgende reis. Oh ja, moet er even bij vermelden, dat we een heel leuk leven hebben en dat m'n zoon wel op clubjes zit enz.

Wat betreft tickets, die boek ik soms al 11 maanden van te voren. Deze zomer wordt het een maand Vietnam. De tickets heb ik te pakken gekregen voor 980 euro met z'n tweeen. Als we daar zijn kan alles heel goedkoop. Overnachten in hostels, eten op straat en rondreizen met de bus. Voor mij gaat het om de belevenissen in andere culturen en ik shop nooit als ik op reis ben. Eigenlijk kan je dan zeggen dat hoe langer je wegblijft, hoe goedkoper het kan worden. Ik overweeg nog steeds of ik m'n zoon voor een jaartje van school zal nemen om een echte wereldreis te maken, maar op dit moment heeft de studie nog even de eerste prioriteit.

Het ligt er maar net aan wat je belangrijk vindt en welke eisen je aan de reis stelt. Low-budget kan heel goedkoop in ZO-Azië en in het dagelijks leven kun je ook heel goed leven zonder alle dure extraatjes. De vraag is of je dat wilt?

Erg mooi om dit zo te lezen, hier kan ik echt verschrikkelijk veel waardering voor opbrengen _O_
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

ik ben tussen mijn 18de en 27ste niet langer op vakantie geweest dan af en toe een weekend weg. Ik had er simpel weg het geld niet voor omdat ik een opleiding deed (en zelf betaalde) naast mijn simpele baantje. En ook huur enzo te betalen had.
Toen ik wat meer ging verdienen ben ik hard gaan sparen. En nog steeds moet ik keuzes maken. Ik ga behoorlijk veel weg en ook niet meer hardcore budget maar zeker ook niet luxe. Maar ik sluis iedere maand geld naar een "reisrekening" en afhankelijk van het saldo daar bepaal ik of/wanneer/waarheen.
Om iedere maand daar een leuk bedrag heen te kunnen zetten laat ik andere dingen zoals veel uit gaan, uit eten gaan, concerten, kleding etc. Je kunt niet alles hebben...... al heb ik wel weer een staatslot gekocht 8-)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
joske
Reiziger

Bericht door joske »

ok, wij studeren niet meer, maar wij hebben wel andere rete-dure hobbies. om te kunnen sparen hebben wij een spaarrekening geopend, waar elke maand een bedragje op wordt gestort. tevens verzamelen wij kleingeld (het irriteert toch in je pnee) en zijn wij aangesloten bij verdien-geld-door-op-links-te-klikken-sites. gaat niet heel snel, maar toch.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

joske schreef: zijn wij aangesloten bij verdien-geld-door-op-links-te-klikken-sites. gaat niet heel snel, maar toch.
ik vraag me bij die dingen altijd af; kun je niet nog beter een krantenwijk nemen? voor allebei ben je tijd kwijt...
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
joske
Reiziger

Bericht door joske »

Sandervh schreef:
joske schreef: zijn wij aangesloten bij verdien-geld-door-op-links-te-klikken-sites. gaat niet heel snel, maar toch.
ik vraag me bij die dingen altijd af; kun je niet nog beter een krantenwijk nemen? voor allebei ben je tijd kwijt...

zoals ik al zei, wij studeren niet meer.... en een krantenwijk kost net iets meer tijd.
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Voor een krantenwijk hoef je ook niet te studeren toch ;).

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Ik wil trouwens best iemand zijn/haar reislust financieren. Staat tegenover dat jij mijn tuin opknapt. Wat bomen snoeien, veel, heel veel klimop trekken/snoeien, onkruid wieden.. Dat is het! Iemand interesse? (a)

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ingritaaa schreef:Ik wil trouwens best iemand zijn/haar reislust financieren. Staat tegenover dat jij mijn tuin opknapt. Wat bomen snoeien, veel, heel veel klimop trekken/snoeien, onkruid wieden.. Dat is het! Iemand interesse? (a)
Vandaag voor de klas:
"Mevrouw, wat nu als ik geen geld heb voor een snelhechter?"
"Ik ga in de kerstvakantie verhuizen, kom maar helpen!"
"Jaaaaaah, leuk, mag ik? Mijn vader brengt me wel naar Utrecht. Tof!!!!"
:X
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Reismicroobje

Bericht door Reismicroobje »

JeroenB schreef:Ik ben student en ga nu voor het 2e achtereenvolgende jaar naar Thailand. Het belangrijkste is gewoon gedurende het jaar goed op je uitgaven letten, waar leg je je prioriteiten? Een of twee avondjes minder stappen in de maand kan je bijvoorbeeld, afhankelijk van je uitgavenpatroon, al zo 50-100 euro schelen, tel maar op je winst in een jaar. Maar ook kleine dagelijkse dingen als bijvoorbeeld gewoon je lunch smeren en meenemen ipv elke dag voor 5 euro of misschien wel meer iets halen.

Daarnaast moet, als je als backpacker gaat tenminste, dit ook wel kunnen, dus echt leven van een minimum aan levensstandaarden, zo kun je op je reis zelf al vrij goedkoop uit zijn, al verschilt dit natuurlijk weer per bestemming...
Ja inderdaad, ik heb het zelf ook moeilijk om altijd strikt op mijn uitgaven te letten, want wie wil nou niet een van die nieuwe telefoons of laptops tegenwoordig, of heeft die simpelweg nodig? Maar als je een doel voor ogen hebt en je reis goed gepland hebt, dan gaat het toch wat beter. Ik probeer ook zo zuinig mogelijk te leven qua voeding, en wat uitgaan betreft, ik beleef wel leuke dingen, maar dan op een andere manier. Als je leert anders met geld om te gaan, krijg je op de een of andere manier ook een andere levensvisie, net die visie die je als backpacker ook nodig hebt!
Het is uiteraard ook afhankelijk van de bestemming. Ikzelf heb ook altijd de ietwat goedkopere landen binnen Europa gekozen om naartoe te gaan (Hongarije, Polen, Montenegro, Bosnie,..). Nu zal ik een beetje meer werken zodat ik een duurdere vlucht naar bv. Thailand kan financieren, want Thailand op zich is heel goedkoop.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Ik ben een 21-jarige student en heb de laatste vier jaar ieder jaar één grote reis gemaakt (Indonesië, Egypte, Thailand, Maleisië, China, Japan, Costa Rica, Cuba) en toevallig kon ik dit jaar naast Japan ook nog een week naar Rusland. In mijn omgeving krijg ik vaak de vraag hoe ik dat kan betalen en daar kan ik eigenlijk heel erg simpel over zijn. Ik heb namelijk een enorme hekel aan uitgaan, ik drink eigenlijk geen alcohol, rook niet, heb een goedkopere laptop, goedkope telefoon, etc. En hoewel sommige van mijn bestemmingen duur zijn, weet ik de kosten ook daar laag te houden door gewoon te leven zoals ik in Nederland ook doe (goedkope hostels, goedkope eetgelegenheden, geen terrasjes, maar niet bezuinigen op entreegeld of uitjes!) Mijn grootste kostenpost bestaat uit games. Wel moet ik zeggen dat ik van sommigen ook weet dat hun studie niet wordt betaald. Dan zou ik ook minder kunnen. Dit jaar besloot ik om na mijn HBO nog een master te volgen. Dat betekent dat ik nu geen studiefinanciering meer heb en dat ik volgend jaar ook mijn reiskosten moet betalen. Ik ben heel erg benieuwd hoeveel ik dan nog over houd.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
Plaats reactie