Travelers Cheques
-
- Vakantieganger
Travelers Cheques
Ik ben momenteel wat opzoekingen aan het doen over een mogelijke wereldreis. In dit opzicht zit ik wat te snuffelen naar de mogelijke manieren om geld af te halen in het buitenland.
De meeste zaken die ik lees zijn vrij vanzelfsprekend, maar met 1 iets ben ik helemaal niet vertrouwd. En dat zijn "travellers cheques", het principe begrijp ik en ik zie het nut er van in.
Maar is het niet volledig achterhaald? Gebruikt men het nog tegenwoordig? Heeft er iemand zelf ervaring mee?
Alvast bedankt!
De meeste zaken die ik lees zijn vrij vanzelfsprekend, maar met 1 iets ben ik helemaal niet vertrouwd. En dat zijn "travellers cheques", het principe begrijp ik en ik zie het nut er van in.
Maar is het niet volledig achterhaald? Gebruikt men het nog tegenwoordig? Heeft er iemand zelf ervaring mee?
Alvast bedankt!
Re: Travelers Cheques
Ik heb in 2005 travelercheques gekocht voor noodgevallen toen ik een jaar weg ging, en ik heb ze bijna nooit gebruikt. De meeste liggen thuis, en als ik op reis ga neem ik ze maar weer mee voor noodgevallen...
Het is goed om altijd aan geld te kunnen komen, maar ik ben er van overtuigd dat cheques niet de beste manier is voor de meeste landen. Je kan als Nederlander wereldwijd pinnen met je bankpas, en ook op verlaten locaties komen meer en meer pinautomaten (nu zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld in Myanmar). Verder neem ik een creditkaart mee als backup, en bij lange reizen ook nog eens een tweede pinpas - voor als de eerste kapot gaat of kwijt is. Reizen met veel cash vind ik niet fijn, het is ook niet verzekerd. Ik beperk me meestal tot 100-200 euro, al neem ik soms meer mee als ik weet dat ik een tijdje niet kan pinnen en iets groots moet gaan betalen. Al deze middelen zitten verdeeld over verschillende plekken op m'n lichaam en in m'n bagage. Wat cash in een broekzak, een pinpas in m'n dagrukzak (met de overgebleven cheques
), een heuptasje met een creditkaart, de andere pinpas en wat geld op verschillende plekken in m'n grote rugzak en soms nog een 100je in m'n schoen. Raak ik iets kwijt dan is dat balen, maar de kans dat ik alles tegelijk kwijtraak is minimaal.
Het is goed om altijd aan geld te kunnen komen, maar ik ben er van overtuigd dat cheques niet de beste manier is voor de meeste landen. Je kan als Nederlander wereldwijd pinnen met je bankpas, en ook op verlaten locaties komen meer en meer pinautomaten (nu zijn er uitzonderingen, bijvoorbeeld in Myanmar). Verder neem ik een creditkaart mee als backup, en bij lange reizen ook nog eens een tweede pinpas - voor als de eerste kapot gaat of kwijt is. Reizen met veel cash vind ik niet fijn, het is ook niet verzekerd. Ik beperk me meestal tot 100-200 euro, al neem ik soms meer mee als ik weet dat ik een tijdje niet kan pinnen en iets groots moet gaan betalen. Al deze middelen zitten verdeeld over verschillende plekken op m'n lichaam en in m'n bagage. Wat cash in een broekzak, een pinpas in m'n dagrukzak (met de overgebleven cheques

ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
- bolletjeom
- Reisexpert
ik heb in 2004 6 cheques gekocht en ik heb er nog 2 over.
Het is een backup voor noodgevallen. Je hebt ze zelden nodig....maar soms dus wel.
2 kan ik me nog goed herinneren. In mozambique werkte de pinautomaten niet en in ecuador was mijn bankpas gestolen en mijn rekening eventjes geblokkeerd.
Het is een backup voor noodgevallen. Je hebt ze zelden nodig....maar soms dus wel.
2 kan ik me nog goed herinneren. In mozambique werkte de pinautomaten niet en in ecuador was mijn bankpas gestolen en mijn rekening eventjes geblokkeerd.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
-
- Vakantieganger
Bedankt voor de vlugge antwoorden!
Momenteel ben ik van mening dat travellers cheques niet echt nuttig zijn, maar een 2-3 tal kan nooit kwaad om een extra optie te hebben indien alles mislukt!
Dan nog een bijkomende vraag, nemen jullie dan cheques van grotere bedragen? Want ik heb gelezen dat je toch redelijk wat verlies hebt per cheque. Ik zou denken een 3-tal van 100eur?
Momenteel ben ik van mening dat travellers cheques niet echt nuttig zijn, maar een 2-3 tal kan nooit kwaad om een extra optie te hebben indien alles mislukt!
Dan nog een bijkomende vraag, nemen jullie dan cheques van grotere bedragen? Want ik heb gelezen dat je toch redelijk wat verlies hebt per cheque. Ik zou denken een 3-tal van 100eur?
Ik heb ze in dollars (US$100 / cheque) maar anno 2011 zou ik inderdaad voor euro's gaan.
Wat zouden jullie anno 2012 meenemen aan traveller cheques? En in euro's of dollars?
Ik wil ze wel kopen. De vorige reis heb ik ze nl. wel nodig gehad. (Weet niet meer wat en hoeveel ik toen bij me had)
Ik wil ze wel kopen. De vorige reis heb ik ze nl. wel nodig gehad. (Weet niet meer wat en hoeveel ik toen bij me had)
Ik zou in euro's doen, met een waarde van 50 tot 100 euro. Hoeveel je mee zou moeten nemen, weet ik niet. Dat hangt af van de reis, en van je budget uiteraard.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Waarom zou jij voor euro's kiezen?
En hoeveel aan cash dollars (voor visa e.d) is handig om mee te nemen?
(Ik ga 5,5 maand naar Zuid Oost Azië.)
Waar kun je die travelorcheques kopen? (woon in Utrecht)
GWK.
Op Utrecht centraal en ergens op de Amsterdamsestraatweg.
Op Utrecht centraal en ergens op de Amsterdamsestraatweg.
Ik ben nog wel benieuwd naar de antwoorden op de vraag van Marij:
Ik vind het ook lastig om hier keuzes in te maken merk ik
Iemand tips?
Ik vind het ook lastig om hier keuzes in te maken merk ik

Iemand tips?
- stevenl
- Reisexpert
- Contacteer:
Euro's omdat dat goedkoper is (hoef je niet te wisselen van Euro's naar Dollars). Behalve natuurlijk als je de wisselkoersen kunt soorspellenLiberte schreef:Ik ben nog wel benieuwd naar de antwoorden op de vraag van Marij:
Ik vind het ook lastig om hier keuzes in te maken merk ik![]()
Iemand tips?

Ik zou ze inderdaad ook in euro's nemen vanwege de (wat hierboven al genoemd is) schommelende wisselkoersen.
Hoeveel dollars je mee zou moeten nemen kan ik je niet zeggen, dat kan je denk ik beter zelf bepalen. In ieder geval genoeg voor je "belangrijke" zaken zoals je visum e.d.
Hoeveel dollars je mee zou moeten nemen kan ik je niet zeggen, dat kan je denk ik beter zelf bepalen. In ieder geval genoeg voor je "belangrijke" zaken zoals je visum e.d.