advies bali gevraagd (spoed)

Stel hier je vragen over Indonesië.
little_twinkle_star
Reiziger

advies bali gevraagd (spoed)

Bericht door little_twinkle_star »

hallo allemaal,

ik ben nu in bali. ik heb het gevoel dat het kwa geld niet helemaal klopt ik kreeg in nederland 9820 voor 1 euro bij het gwk. hier is 1 euro ong. 12000 hangt er een beetje vanaf waar je bent dit is het gemiddelde. zo ben ik veel meer kwijt dan dat ik dacht. ik had op 30 euro per dag gerekend, maar kom daar nu boven uit.

ik las hier op het forum dat je in bali kunt overnachten low budget 50.000 tot 100.000 maar het begint pas vanaf 100.00 tot 150.000

is er iemand op de hoogte van wat de entree voor het butterflypark en voor tanah lot is?
kan ik vanaf ubud het beste een tour nemen (tanah lot georganiseerde tour 130.000 met nog een tempel en 1 andere bezichting) of ik kan kiezen tanah lot en buuterflypark maar dat kan niet met een tour en moet je in 1 x met een prive chauffeur dan is het 350.000

of ik kan nog zelf een scooter huren dat zal denk ik 50.000 voor een dag zijn en de gas die je er voor kwijt bent. maar een vrouw bij een tourbureau zei dat het gevaarlijk is en een lange weg. je moet door denpasar en daar is het druk. ik denk dat het ongeveer 1 uur naar tanah lot is. en als het dat de keuze wordt kan je dan je scooter overal veilig neerzetten?

alvast bedankt voor de informatie!

mocht iemand anders toevalig ook hier zijn hoor ik het graag, tot nu toe is het helaas nog lastig andere backpackers te ontmoeten
little_twinkle_star
Reiziger

Re: advies bali gevraagd (spoed)

ik krijg hier heel erg het gevoel dat ik de mensen niet kan vertrouwen op wat ze zeggen, want overal willen ze verkopen.
geusthouse waar je zit die heeft wel weer een man rond lopen die ook tours doet en chaffeur is en mensen op straat willen ook alleen maar je ergens heen brengen met hun scooter ect.

ik heb het gevoel dat ik hier van de balinezen zelf geen betrouwbare informatie kan krijgen
little_twinkle_star
Reiziger

nog 1 vraagje

omdat ik in nederland minder rupia krijg dan dat hier op de borden staat dat je voor in rupia voor euro krijgt. hoe is dat dan als ik geld op ga nemen bij een atm?

krijg ik dan wat ze hier op de borden zetten of de prijs van het gwk in nederland?

welke bedrag vragen de banken hier in bali voor hun service? je kan namelijk maar 1000000 per x opnemen. wat berekend de indonesie bank er over?

alvast bedankt!
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

Als je 12000 rp krijgt ipv 9820 is dat toch alleen maar beter.
Hoe meer Rp je krijgt voor een euro, hoe lager je budget.
Maar of je écht 12000 rp krijgt, dat betwijfel ik (commissie, wisseltrucs ...).
Goed natellen dus !

En geen backpackers in Bali ??? En in je guesthouse dan ?
Even nakijken bij verschillende tour bureaus zal je prijsbewust maken.
Als je een privechauffeur wil, doe je dat best met een volle wagen om de prijs te drukken.
350000 Rp is dan geen verkeerde prijs ... voor een volledige dag (niet enkel Tanah Lot en butterfly dinges).
Maar ik zou niet met de scooter naar Tanah Lot rijden omdat je in 't donker terug moet.
Best gewoon een dag tour maken met enkele andere bezichtigingen onderweg. 130000Rp is dan toch geen verkeerde prijs ?
Prijs voor Tanah Lot ben ik vergeten. Check even in de Lonely Planet. Die prijzen zijn redelijk stabiel gebleven, in tegenstelling tot die van de overnachtingen.

In juli zat ik een maand op Flores en Bali voor een budget van 20€ per dag (we reisden wel met 4 personen).
Geen idee wat een overnachting voor 1 persoon kost. Zelf zat ik makkelijk aan de 150000 rp voor een tweepersoonskamer met privé badkamer en ontbijt. Vaak ook meer omdat de 1 of 2€ extra de luxe wel waard is.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

In augustus kreeg ik bij het pinnen ongeveer een koers van 11.900 rp per euro.

Ja, Bali is de afgelopen jaren flink duurder geworden, dat heb ik al eerder gepost op dit forum. Ik was afgelopen zomer bijna altijd meer dan 200.000 rp per nacht kwijt, maar dat was in het hoogseizoen. Kan voor minder. 50.000 rp op Bali is denk ik verleden tijd.

Auto met chauffeur kost meestal 400.000 rp. Soms ook 350.000 rp. Een tocht van een halve dag kost meestal 250.000 rp. Het vlinderpark heb ik niet bezocht omdat ik gehoord heb dat het erg tegen zou moeten vallen.

De weg van Ubud naar Tanah Lot in een uur afleggen is zeer ambitieus. Ik zou er langer voor uittrekken. Ik zou ook niet met een motor gaan: vergeet niet dat je niet verzekerd bent wanneer er iets gebeurt! Bovendien krijg je als buitenlander altijd de schuld.

Het verbaast me trouwens dat je niet rond kan komen voor 30 euro per dag. Als ik mijn duiken niet meetel (en alle dingen die ik gratis krijg van vrienden wel _O- ) dan kom ik voor minder dan 25 euro rond. Terwijl september goedkoper is dan augustus...
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Indo Expert
Vakantieganger

Bericht door Indo Expert »

Tip! wissel nooit geen geld om in NL en al helemaal niet bij de GWK, Je hebt toch op elke luchthaven in het buitenland wel een pinautomaat waar je gewoon kunt pinnen! Zeker op Bali..

Als Bali te duur is/word ga dan naar Lombok! Net zo mooi en een stuk goedkoper!

Groet
Ramon
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Indo Expert schreef:Als Bali te duur is/word ga dan naar Lombok! Net zo mooi en een stuk goedkoper!
Behalve de Gili-eilanden, die zijn namelijk duurder dan Bali.
Roosje
Reiziger

Bericht door Roosje »

Ik ben het eens met Indo expert. Als het te duur wordt; doorgaan!
Ik vond Bali ook een aparte ervaring nadat ik net uit Sumatra kwam. Ik startte in Ubud en ben me rot geschrokken hoe toeristisch het was. Ik heb wat uitstapjes gedaan, maar achterop de motor bij een local. Ik had een mooie prijs van 150.000 voor een hele dag touren (richting Gunung Batur e.o. heette het geloof ik). Wel heb ik hem gevraagd om van de toeristische (voor zover mogelijk) paden af te wijken. Dan is Bali wel mooi hoor. Supernatuur en ook echt vriendelijke oprechte mensen.

Je moet het allemaal maar een beetje met een korreltje zout nemen dus, maar zeker niet 'omdat je er nutoch bent'langer blijven hangen dan goed voelt.

Succes en plezier!

(oh en over uber toeristisch gesproken; Tanah Lot :N .... )
little_twinkle_star
Reiziger

bedankt voor alle reacties

wat maakt gilli anders dan lombok. zouden jullie zelf voor lombok of gilli kiezen?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

De Gili's waren afgelopen maand duurder dan Bali. Zowel de accommodatie als eten en drinken. In supermarkten werden hotelprijzen gerekend, 8000-10.000 rp voor een fles water en 10.000 rp voor een blikje drinken.

De Gili-eilanden hebben wel mooie stranden, een relaxe sfeer, en je ontmoet (op de boot al) makkelijk nieuwe mensen.

Wil je cultuur dan moet je naar Lombok. De prijzen liggen lager.

Behalve de sasak-cultuur zijn er ook een paar tempels, is er de Rinjani-vulkaan en zijn er watervallen die je kan bezoeken. Strand vind je onder andere bij Senggigi en Kuta.
Vatrine

Bericht door Vatrine »

In Bali ben ik één keer echt geweest maar ik hoef er verder nooit meer naartoe, er zijn zo veel mooiere eilanden. Maar voor de meeste mensen is Bali een must en opzich de tempels daar zijn wel erg mooi (Tanah Lot bijv). Ik zou zelf dan in Sanur verblijven, iets rustiger.. Kuta is gewoon klein-Europa en echt té toeristisch. De vlindertuin vond ik trouwens geen aanrader, echte beesten opeens als ze zo groot zijn haha. En ze hadden daar verder nog enorm grote kevers enzo ieee. Ik heb zelf vaak gebruik gemaakt van Perama Tour als shuttle door Bali maar ze bieden ook tours aan.

In Lombok heb ik 6 maanden gewoond en is echt gewoon prachtig! Nog het 'echte' Indonesie! Als je bijv. in Bali een waterval kan bezoeken.. dan staan er met jou ook nog 100 andere mensen en betaal je veel entree, in Lombok kun je ook watervallen bezoeken maar moet je echt de bush bush in en is echt veel gaver! Mocht je geinteresseerd zijn in duikscholen, zijn er in Lombok ook genoeg van (heb daar zelf ook een aantal keer gedoken). En Lombok is inderdaad dus ook veel goedkoper.

Daarnaast een must zijn de Gili eilanden, en dan met name Gili Trawangan waar je geweldig kunt party'en maar daarnaast ook prachtige wit-zand bounty eilanden zijn. Je kunt vanuit Bali met de boot naar Gili, maar ook vanuit Lombok (iets dichter bij).

Als je trouwens binnenlands wilt vliegen, raadt ik je Lion Air aan. In NL staat deze officieel op de zwarte lijst maar dit komt alleen maar omdat ze nog niet voldoen aan milieu eisen. Ik heb er zelf tientallen keren mee gevlogen en het is gewoon prima.
Roosje
Reiziger

Bericht door Roosje »

Als je trouwens binnenlands wilt vliegen, raadt ik je Lion Air aan. In NL staat deze officieel op de zwarte lijst maar dit komt alleen maar omdat ze nog niet voldoen aan milieu eisen. Ik heb er zelf tientallen keren mee gevlogen en het is gewoon prima
Ik wilde graag binnenlands vliegen met Lion Air, maar kreeg het niet voor elkaar te boeken met mijn NL creditcard... :{
Vatrine

Bericht door Vatrine »

Roosje schreef:
Als je trouwens binnenlands wilt vliegen, raadt ik je Lion Air aan. In NL staat deze officieel op de zwarte lijst maar dit komt alleen maar omdat ze nog niet voldoen aan milieu eisen. Ik heb er zelf tientallen keren mee gevlogen en het is gewoon prima
Ik wilde graag binnenlands vliegen met Lion Air, maar kreeg het niet voor elkaar te boeken met mijn NL creditcard... :{
Ik boekte altijd mijn Lion Air tickets bij een reisbureau op Lombok, ik betaalde in cash en ik kreeg de tickets dan mee. In Bali heb je Perama Tour. Ik heb gebruik gemaakt van hun shuttle diensten op Bali zelf, maar zij regelen ook binnenlandse vluchten. Misschien kun je hun even bellen? Of langsgaan? Ze zitten in heel veel verschillende steden op Bali (http://www.peramatour.com/contact-us.html) maar je moet wel melden dat je met Lion Air wilt vliegen, niet met Merpati. Ook weet ik niet hoe het zit met betaalmogelijkheden, maar het is in ieder geval een betrouwbare organisatie.
rindubali
Vakantieganger

Bericht door rindubali »

Bali is de laatste jaren steeds commerciëler aan het worden, vooral in de toeristische gebieden.
Ook voor alle highlights en attracties worden bijna westerse prijzen gevraagd. Wil je nog lowbudget reizen en echt de cultuur van Bali ervaren, ga dan eens naar dat eiland Nusa Penida, ligt onder Bali en is ook een provincie van Bali.
Ik kom er zelf heel vaak als ik weer naar Bali reis.
Laatst gewijzigd door Travelator op 23 sep 2012 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd, reclame
MelissaF

Bericht door MelissaF »

Pagi,

Als je wilt heb ik wel wat adressen en nummers voor je van Nederlanders die daar zitten of een betrouwbare chauffeur. Stuur me maar een mail naar voel.nu@hotmail.com

Groetjes Melissa
Plaats reactie