Nicaragua

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
hanneke88
Reiziger

Nicaragua

Bericht door hanneke88 »

Hallo medereizigers :)

Zo na een zeer ongewenst en veel te vroeg vertrek uit Azie is het weer tijd voor een nieuw reisje. Deze keer een beetje korter omdat ik ook maar weer gewoon een baan heb. Het zal voor de duur van 3,5 tot 4 weken zijn.

Na een hele tijd dubben tussen Jordanie en Brazilie is uiteindelijk de keus toch op Nicaragua gevallen.. onder andere door het budget, de onrust rondom Syrie, en niet geheel onbelangrijk, Nicaragua is niet een land dat heel erg veel bereisd wordt als ik het zo lees. :) De laatste keer in Myanmar is mij dat eigenlijk wel goed bevallen, hier en daar nog een beetje de verkenner kunnen uithangen voor je gevoel! 8)7

Nu is er een aantal bestemmingen waar ik ongetwijfeld een bezoek aan wil brengen. Ik ben iemand die redelijk rustig reist over het algemeen, wel op het geld let maar daar ook niet alles voor wil laten.
De info over Nicaragua heb ik hier en op de website van lonely planet al uitgebreid doorgenomen.
Ik ga dan ook uit van een dagbudget van rond de 25 euro, ik reis deze keer trouwens nog met iemand samen! Het ticket heb ik weten te bemachtigen voor een schamele 676 euro met delta vanuit Dusseldorf.

In de periode van 4 weken wil ik sowieso de volgende plaatsen aandoen:
- Managua (aankomst)
- Granada (natuurlijk!)
- Masaya
- ilsa de ometepe
- Rio San Juan en omgeving
- little Corn Island (snorkelen)

..... vanaf hier is het nog niet helemaal duidelijk. Gelukkig zijn mijn reisplannen altijd aan verandering onderhevig. Zeker omdat ik in oktober, en dus het orkaanseizoen ga.
Heeft iemand nog leuke dingen die ik echt niet mag overslaan?

Kan iemand mij verder een idee geven van de reistijden? De ferry weet ik wel.. maar hoe lang doe ik over een bepaalde afstand over land?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
bolletjeom
Reisexpert

Re: Nicaragua

Bericht door bolletjeom »

nicaragua is leuk!!!
Wij zijn er vorig jaar geweest. Lees anders eens onze reisverslagen op mijn website. Dan krijg je ook een idee van reisafstanden.

Managua over slaan als het kan. Wanneer je gunstig aan komt kan je direct door naar granada. Regel desnoods voor de eerste 2 nachten een hostel met een pick-up. Als managua je eerste indruk van het land is dan zou dat jammer zijn.
Leon is ook de moeite waard en de koffieregio is leuk.
Alles is wel leuk maar sommige dingen kosten wat moeite om te regelen. Omdat wij vrienden hadden in granada hebben we vrij makkelijk dingen kunnen zien in de omgeving omdat ze een auto hadden. Voor nationale parken of kratermeren ben je een beetje afhankelijk van toertjes omdat er niet altijd openbaar vervoer is.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jolo88

Bericht door Jolo88 »

Nicaragua is top! Ik ben daar in maart dit jaar geweest :)
Ook ik adviseer je direct vanaf Managua een pick-up of taxi te pakken naar Granada. Wij sliepen in hostel El Momento, echt een super aanrader!! Nieuw, schoon en super eigenaar :)
Wat ik nog mis aan je lijstje is Leon en en Las Penitas. Wij sliepen hier in een piepklein B&B, namelijk Sol Y Mar. Bij de mensen thuis, in een slaapkamertje, AAN het strand :) Super!! 's avonds maakt de man cocktails voor je bij zonsondergang.
Verder heb ik alle plaatsen bezocht waar jij van plan bent naar toe te gaan, dus als je specifieke vragen hebt ben ik altijd in staat die te beantwoorden!
Veel plezier!!!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je motivatie om naar Nicaragua te gaan snap ik alleen niet helemaal. Ik kwam een paar jaar terug in Nicaragua een stuk meer toeristen tegen dan afgelopen voorjaar in Jordanië. In Jordanië zelf is het veilig en zijn ze juist megablij met elke toerist die komt. Maar je hebt je keuze al gemaakt en Nicaragua is een prima vakantieland.

Ik sluit me aan bij de rest zou ook zeker naar Leon gaan. Verder is Laguna Apoya een mooie plek om een dag of weekend te relaxen. De regio rondom Esteli is ook interessant met bijzondere kerkjes, warme baden etc, hier zal je zeker een stuk minder toeristen tegen komen dan in de regio granada-leon-omtepe.

Reistijden vallen in mijn herinnering wel mee, meestal een paar uur tussen verschillende plaatsen. Vaak moet je alleen overstappen in Managua wat onhandig is.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Lily
Vakantieganger

Bericht door Lily »

Hi, wat leuk!
Ik ben in die tijd ook in Nicaragua (o.a.).
Ik kan je niet echt antwoord geven op je vragen, maar leuk om te lezen dat er nog meer toeristen zijn in die tijd daar!
De plaatsen die je aan wilt doen klinken heel leuk en had ik ook wel in gedachten. Zal er dan ook wel druk zijn ;)
Veel plezier!
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

zoals anderen al hebben aangevuld is Leon ook absoluut de moeite waard!

Het land zelf is relatief klein (nog steeds groter dan Nederland, maar dat zegt niet zo veel) vooral ook omdat de meest bewoonde en bezochte regio in het westen geconcentreerd is. Het reizen kan en gaat dan ook vrij voorspoedig.

Als je echt wat van de toeristische radar af wil dan is bijvoorbeeld Jinotega een aanrader. Een authentiek klein stadje met een leuke markt en een fantastische omgeving om te bezoeken, maar niet echt op de route ergens naar toe.

In Masaya moet je zeker de vulkaan Masaya beklimmen, erg gaaf om rond een dampende krater te trekken!

Veel plezier!

o probeer niet naar haan te zoeken als je gallo pinto gaat eten, het is gewoon bonen met rijst, maar het is wel erg lekker (gallo = haan in het Spaans).
Sole
Reiziger

Bericht door Sole »

Hola,

Hieronder reistijden:

Managua - Granada 1 uur met bus
Granada - Masaya 20min met bus
Granada - Rivas 1,5 uur met bus. Rivas - Ometepe 1 uur met ferry
Ometepe - San Carlos 16 uur met boot. Boek 1e klas, maar verwacht geen enkel comfort! Boot vertrekt alleen op dinsdagavond en vrijdagavond.
San Carlos - Managua 6 uur met bus
Managua - Corn Islands 1,5 uur vliegen

Persoonlijk zou ik nog San Juan del Sur erbij pakken, omdat dit op de route ligt. Je kunt namelijk de eerste tijd in Granada blijven en verschillende uitstapjes doen naar bijv. Masaya en Laguna de Apoyo. Daarna via Rivas doorreizen naar San Juan del Sur. Voor Granada met uitstapjes en SJDS zou ik ongeveer in totaal 1 - 1,5 week uittrekken. Dan terug naar Rivas naar Isla de Ometepe (ik zou max. 5 dagen aanraden). Dan door naar San Carlos. Voor Río San Juan een week uittrekken. Terug via San Carlos naar Managua en voor Corn Islands ook een week uittrekken.

Saludos,
Sole
hanneke88
Reiziger

Bericht door hanneke88 »

Hallo allemaal,

bedankt voor alle informatie. _O_ Ondertussen heeft mijn reisgenootje afgehaakt en ga ik dus toch weer alleen. Beetje gemengde gevoelens, maar liever nu dan halverwege de reis! Blijft een dagbudget van 25 euro toch haalbaar? Ik was van plan om vanuit rio san juan naar de corn islands te reizen en niet te vliegen...

Groetjes, Hanneke
Lily
Vakantieganger

Bericht door Lily »

Jammer dat je reisgenoot heeft afgehaakt, als je van plan was om samen te gaan.
Ik ga ook alleen, en soms vind ik dat wel een eng idee, maar ik ben er ook van overtuigd dat ik daar genoeg mensen ga ontmoeten die ook alleen reizen. En wat ik nog wel het grootste pluspunt vind, is dat ik met niemand rekening hoef te houden. Ik doe precies waar ik zelf zin in heb :)

Veel plezier!
Jolo88

Bericht door Jolo88 »

Beste Hanneke, ik kan je niet aanraden om via Rio san Juan naar Corn island te reizen! Ik ben mensen tegen gekomen die aan het eind van de rivier vast zaten voor aantal dagen ivm geen vervoer. Daarnaast is de overtocht over zee erg wild. Wij hebben er uiteindelijk voor gekozen om te vliegen en dit scheelt enorm en is niet ontzettend duur. Als je meer vragen hebt dan hoor ik het wel!
hanneke88
Reiziger

Bericht door hanneke88 »

Lily schreef:Jammer dat je reisgenoot heeft afgehaakt, als je van plan was om samen te gaan.
Ik ga ook alleen, en soms vind ik dat wel een eng idee, maar ik ben er ook van overtuigd dat ik daar genoeg mensen ga ontmoeten die ook alleen reizen. En wat ik nog wel het grootste pluspunt vind, is dat ik met niemand rekening hoef te houden. Ik doe precies waar ik zelf zin in heb :)

Veel plezier!
Hey Lily,

absoluut. Het is niet mijn eerste keer alleen, heb al 4 maanden door Azie gereisd in mn uppie. Wat prima beviel trouwens. Dit is weer een nieuwe uitdaging, zeker ook omdat mijn spaans op z'n zachts gezegd niet goed is. Een beetje van de basis ken ik gelukkig wel!
Veel plezier.. xx
Sole
Reiziger

Bericht door Sole »

Hola,

Er is geen openbare transport verbinding tussen Río San Juan en Corn Islands, je zou dus zelf een boot moeten regelen. Dit kost heel veel geld en is ook nog eens zo'n 12 uur of langer reizen, dus absoluut niet aan te raden. Je kunt vanuit Managua vliegen (1,5 uur) naar Big Corn Island, vliegtuigen vertrekken elke dag 1x in de ochtend en 1x in de middag.

OF je kunt vanuit Managua met de bus naar El Rama, dan met de boot naar Bluefields en dan vanaf Bluefields met de boot naar Big Corn Island. Er vertrekken boten vanaf Bluefields naar Big Corn Island op woensdag 9am (6uur) en donderdag 10am (4uur). Vanaf Big Corn naar Bluefields vertrekken boten op donderdag 9am (6uur) en vrijdag 10am (4uur). Ik weet niet precies wat voorn boten het zijn, maar het zou best kunnen dat het panga's zijn en dan kan de reis erg stuiterend en schommelend verlopen. Bovendien is er dus beperkt vervoer en weet ik ook niet zeker of ze altijd gaan (ligt denk ik ook aan het weer), dus ik zou gewoon het vliegtuig pakken.

Saludos,
Sole
Plaats reactie