Route en inspiratie reis Z-A gezocht

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Plaats reactie
dancingqueen

Route en inspiratie reis Z-A gezocht

Bericht door dancingqueen »

Hoi allemaal,

Ik (vrouw, 27) ben van plan vanaf 1 mei 2012 solo voor een tijd naar Zuid-Amerika gegaan, in beginsel voor 4 maanden. Een soort "gap-period", maar weet nog niet hoe lang. Ik ben in ieder geval van plan om te beginnen met een maand lang Buenos Aires om Spaans te leren. Ik heb al gelezen dat ze daar een bepaald accentje hebben :) maar het lijkt me gewoon een leuke, relatief veilige en vrij westerse plek => geschikt om te acclimatiseren. Ik wil vervolgens de (denk ik) standaard Z-A landen bezoeken, voornamelijk voor de (oude) indianencultuur, natuur, jungle en mensen. Ook een bezoek aan Galapagos en Paaseiland staat in de planning (en ingecalculeerd). Ik weet nog niet waar ik wil eindigen, zoals gezegd misschien dat ik ook wel langer dan 4 maanden wil blijven (heb 8 tot 12 maanden maar wil wereldreis doen) dmv werken/vrijwillgerswerk. Het liefst koop ik een enkeltje BA, maar dit blijkt financieel zeer onvoordelig vanwege rare ticketprijsstructuur.Om een lang verhaal kort te maken: ik ben gewoon op zoek naar inspiratie en argumenten om mijn reis te bepalen. Bijv. wel of niet naar Brazilië (mijn oma woont in Sao Paolo, maar het schijnt gevaarlijk te zijn), of naar Colombia. Omdat ik in principe als vrouw alleen reis vind ik ook veiligheid zeer belangrijk.
Ik hoor graag wat jullie voor leuks / nuttigs te vertellen hebben! Als jullie nog zin hebben om te schrijven na dit lange verhaal ^O^
Alvast bedankt,
Groetjes
HendrikHerman
Reiziger

Re: Route en inspiratie reis Z-A gezocht

Bericht door HendrikHerman »

Ik zou niet alleen om (vermeende) onveiligheid je grootmoeder overslaan. Als het om veiligheidssituaties gaat wordt er zo veel overdreven, vooral door mensen die zelf niet in betreffende landen of steden geweest zijn. Trouwens, is Colombia zo onveilig? Ik kan me voorstellen dat men niet bij voorkeur reist waar de FARC opereert. Ik neem aan dat de FARC ook niet zo op bezoek zit te wachten. Maar ik meen dat Colombia verder heel goed te bereizen is, en aantrekkelijk.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik zou me ook niet te druk maken over veiligheid. Lastig is namelijk ook dat de situatie in die landen soms plots om kan slaan. Zo ben ik zelf niet naar Arequipa in peru geweest o.a. omdat ik vier mensen sprak die daar waren overvallen maar in de lonely planet stond het nog als een veilig stad waar je pima in de het donker ook over straat kon. Laat je gewoon ter plekke goed informeren.

4 maanden (waarvan 3 maand reizen) is alleen niet zo lang voor en brazilie, chili, peru, ecuador en colombia. Ik zou zelf er enkele maanden meer van maken.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
dancingqueen

Bericht door dancingqueen »

@HendrikHerman en Tikva: Jullie hebben daar zeker een punt, bedankt voor de relativering. Misschien is vooral het idee van onveiligheid wat me parten speelt.

Met de standaardroute/landen bedoelde ik eigenlijk: Argentinië, Chili, Peru, Bolivia, Ecuador. En dus Colombia en Brazilië niet helemaal zeker. Maar ja hoor ook weer wisselende verhalen over Ecuador... Hoe meer je leest :)

Heeft iemand nog tips om het ticket-probleem te ondervangen (voorkeur is om in Argentinië te beginnen en de boel open te laten, sowieso wel binnen jaar terug naar NL)??

Thanks alvast!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Colombia is niet zo onveilig hoor. Gewoon niet naar de gebieden gaan waar de FARC zit (die zitten met name in de grensgebieden met Ecuador en Venezuela). Sao Paulo? Tsja, die stad is 10 keer zo groot als Amsterdam ofzo. Er zijn onveilige gebieden, maar ook wijken die best te doen zijn. Mijn voornaamste argument om Sao Paulo over te slaan is dat er gewoon niks aan is. Zelfs die Japanse wijk waar je veel over leest (Liberdade) vond ik niks aan :-). Maar ja, als je er familie hebt wonen....

Tickets zijn lastig. Op zich is BA wel een heel goed punt om te beginnen, omdat je daar relatief voordelig kunt komen (bv. met Iberia). Open tickets voor de terugreis zijn heel erg duur, en ik weet niet of dat de moeite loont. Ik zou eens op Iberia.com kijken wat enkeltjes kosten.
BahiaSurf
Contacteer:

Bericht door BahiaSurf »

Hey dancing queen,

Ik ben heel benieuwd hoe je reis is verlopen.. Of is ze nog steeds bezig?? Ikzelf was van plan om een paar maanden in Brazilië rond te trekken, en dan andere landen verder te verkennen. Maar ik heb hier in Bahia (Noord-Oosten van Brazilië) de man van mijn leven leren kennen en ben in Brazilië blijven plakken. Ik sta nu dus ook op het punt om mijn ontslag te geven in België (had een jaar loopbaanonderbreking) en hier een zaak te starten.

Mooi toch.. je plant een reis van een paar maanden en ineens ziet je leven er helemaal anders uit! Dus ik was nieuwsgierig of het jou ook zo was vergaan ;-)

Aan andere lezers.. Ik woon inmiddels 7 maanden in Bahia en kan vast nuttige tips geven als jullie willen rondreizen in Brazilië! Dus geef me gerust een seintje bij vragen!

Groetjes,

Elisabeth
Elisabeth Craenen
Bahia Surf
Plaats reactie