Budget Myanmar

Stel hier je overige vragen over Azië, die niet opgenomen zijn in de andere sub-forums van Azië. Denk hierbij aan: Japan, Myanmar, Filipijnen, Korea, Singapore en de Stannen in Midden Azië.
Marij
Wereldreiziger

Dollars Myanmar / Birma: waar halen?

Bericht door Marij »

Hallo,

Over een paar dagen vlieg ik naar Myanmar. Visum is geregeld. MOet alleen nog een hele berg dollars halen ergens.

Mijn creditcard is echter geblokkeerd, dus kan ze niet bij de bank opnemen.

Ik zit nu in Cambodja en vlieg vanaf bangkok naar Yangon. Ik heb hier dollars uit de atm opgenomen, maar die zijn niet perfect. En ik heb gehoord dat ze in Myanmar alleen maar hele nette ongekreukelde en nieuwe biljetten willen.

Nu dus de vraag: Hoe en waar ga ik dollars halen?

Kan ik mijn verkreukelde dollars omruilen bij een bank in Bangkok? En dus hier voor de zekerheid nog maar wat meer dollars uit de ATM opnemen?

Of kun je bij een bank in bangkok je dollars ook betalen met je pinpas?

Wie heeft advies voor mij?

Alvast bedankt!
hanneke88
Reiziger

Re: Dollars Myanmar / Birma: waar halen?

Bericht door hanneke88 »

Hallo Marij,

je dollars moeten inderdaad perfect zijn, eigenlijk meer dan perfect. Ik heb ze in Bangkok ook gehaald, contant afgerekend. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of je dit met de pin kunt doen.. het was wel een zoektocht kan ik je vertellen. Er gaan allemaal verhalen rond over een juwelier in het emporium op de tweede etage..Mijn lukte het niet.
Uiteindelijk ben ik bij een filiaal van Ayutthaya bank binnen gestapt, je weet wel die gele. Daar was het helemaal geen probleem. Neem wel je paspoort mee want dit willen ze zien!
Om precies te zijn, ik nam de metro naar MRTLumphini en daar zat ook mijn hostel (Etzzz hostel). Neem de uitgang Soi Ngam Duplee, sla rechtsaf als je het gebouw uitloopt. Loop dan een meter of 300 en dan vind je de bank. Weliswaar even goed opletten, er komt eerst een 7/11 en een stukje naar achter ligt het. Ervoor is een bushalte.
Hou rekening met de beperkte openingstijden van banken, hier heb ik mij namelijk ook op verkeken!

Veel succes en heel veel plezier!

Groetjes, Hanneke
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Re: Dollars Myanmar / Birma: waar halen?

Bericht door stevenl »

In principe kun je bij iedere bank dollars kopen tegen betaling van Thaise Baht. De bank moet ze natuurlijk wel op voorraad hebben, dus het kan handig zijn om een dag vooraf aan te kondigen dat je ze wilt.

En nee, betalen met pin kan niet, dat kan alleen als er een open telefoonlijn is naar het centrum dat pinbetalingen afhandelt. dat centrum is in Nederland, dus pinbetalingen zijn in Thailand niet mogelijk.

Je zult dus eerst geld moeten opnemen met je pinpas en kunt dan gewoon cash dollars kopen.
JTB85
Vakantieganger

Myanmar: Dollars / Kyat

Bericht door JTB85 »

Beste reizigers,

Wil graag weten in welke verhouding dollars/kyat jullie door Myanmar zijn gereisd. Oftewel hoeveel dollars nam je mee en hoeveel daarvan moet je wisselen tegen kyat om zonder problemen het land te bereizen met zowel genoeg als dollars als kyats.

Ik ben 27 dagen in Myanmar en dacht verder aan een budget van 30-35 dollar per dag.

Alvast bedankt voor de tips!
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Re: Myanmar: Dollars / Kyat

Bericht door hildo »

Ik zou zo niet meer weten wat mijn budget voor Myanmar was. Maar 30 dollar per dag kan aan de krappe kant zijn als je langs de hoogtepunten gaat. Ik ging in November en dat was nog net voor het hoogseizoen en had in Yangoon al 15 a 20 dollar te betalen voor een kamer. Ze kennen niet echt een dorm, dus ben je genoodzaakt om een single kamer te nemen. Dat is naast de toegangs fee die je moet betalen de grootste kostenpost.

Omdat je niet kunt pinnen en ze nogal kieskeurig zijn met de dollar biljetten (bij de kleinste kreuk word het al geen goed biljet meer) kun je beter te veel als te weinig meenemen
bagrijsen

Bericht door bagrijsen »

Hallo,
Als eerst myamar is een geweldig land mensen zijn zo lief en behulpzaam. Maar nu een antwoordt op jou vraag.
Je kunt dollars kopen in bangkok (koh san road) want e moet zoals al gezegt nieuwe biljetten hebben anders is het niks waard. Dit betekend als je ze koop stop ze in een doosje of tussen een boek dan blijven ze ook goed. Accepteer zelf ook geen verkreukelde of op getekende dollars. Je zult ook lachen als je ziet wat voor Kyats ze je terug geven ik den dat de plakband duurder is dan de biljetten :) . Wij waren met e tweeen en gaven ongeveer per dag incl hotel en vervoer $50 uit.

ik wens je heel veel plezier en ga zeker naar innerlake
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

In januari kreeg je de beste wisselkoers op het vliegveld in Yangon. Je gebruikt de kyat voornamelijk voor eten en vervoer. Bij hotels/guesthouses kun je vaak met beiden betalen maar willen ze liever dollars. Wij hadden een paar honderd dollar gewisseld, je kunt altijd later nog meer wisselen al zijn de wisselkoersen nergens zo goed als in Yangon.

30-35 dollar per persoon per dag is inderdaad krap zeker als je alleen reist. Samen met iemand reizen is goedkoper omdat je dan accomodatie kunt delen. Een kamer alleen is vaak wat goedkoper dan met z'n 2-en maar niet de helft. Gemiddeld betaal je rond de $10-$20 per nacht voor een kamer alleen. De prijzen blijven stijgen omdat er maar een beperkt aantal slaapopties zijn en steeds meer toeristen. Nachtbussen kunnen een uitkomst zjin omdat je dat een nacht scheelt in een guesthouse. De toegangsprijzen van de toeristische plekken zijn inderdaad prijzig.

In het laagseizoen kun je onderhandelen op prijzen, in het hoogseizoen is dat zo goed als onmogelijk.

Veel plezier!
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
philip baert

kan men betalen met euro in myanmar?

Bericht door philip baert »

hallo
wij zouden proberen ons visum voor Myanmar te verkrijgen in Nepal, heeft iemand hier ervaring mee?
en nieuwe dollars konden we niet meer vinden (we vertrekken vrijdag richting Nepal) en wisten te laat
dat het nieuwe dollars moesten zijn, daarom de vraag of je ook kunt betalen met nieuwe euro's in myanmar.
groetjes
philip
Jenny
Reisexpert

Re: kan men betalen met euro in myanmar?

Bericht door Jenny »

probeer echt dolars te krijgen!

op schiphol kun je ook dolars krijgen. misschien niet helemaal nieuw, maar zolang er geen scheuren inzitten en niet op geschreven is wordt het geld over het algemeen wel geaccepteerd.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Kims
Reisexpert

Bericht door Kims »

Hi,

Ben het met Jenny eens, dollars zijn echt belangrijk daar! Euro's kun je misschien wisselen bij het vliegveld en wat wisselkantoortjes, maar of je er mee kunt betalen is zeer onzeker! Ik zou het er niet op wagen want je kunt daar niet pinnen of met een pas betalen...

Probeer anders een GWK kantoortje op de treinstations.

In Nepal kun je je visum aanvragen bij de ambassade van Myanmar. Het kan een paar dagen duren, neem pasfoto's mee en ze houden je paspoort, hou daar rekening mee.

Groetjes
Travel is the only thing you buy that makes you richer!
Elrosso
Reisexpert

Bericht door Elrosso »

In Aankomst hal 1 op Schipholplaza zit een ABN, open vanaf 7.00 uur geloof ik. Hier hebben wij onze euro's gewisseld voor nieuwe dollars. Vertel dat je naar Myanmar gaat en ze begrijpen je volledig.

En ook echt nieuw! Euro's kan je ook wisselen maar die moeten ook nieuw zijn. Geen enkel vouwtje, dus ook geen heel kleine ezel-oortjes. Wissel de euro's in Yangon, daar worden ze geaccepteerd. In andere delen van het land niet of erg slecht. In de bank kan je waarschijnlijk je slechte euro's inleveren maar krijg je een slechte wisselkoers.

Probeer echt nieuwe dollars (biljetten van 100) of 50 euro biljetten te krijgen. Bij pier D achter de douane zit ook een ABN. Ik denk dat ze daar ook wel dollars hebben. Anders wat uit de geldautomaat halen achter de douane bij pier D.

Dit is de info die wij kregen over biljetten:
Afbeelding
Afbeelding
Gek van reizen en eigenwijs om het onbekende te ontdekken. Wanneer de auto er niet kan komen, zal ik het lopend af moeten maken.
Bel020
Vakantieganger

Bericht door Bel020 »

Je kunt op alle vliegvelden (iig Yangon, Bagan, Heho en Mandalay) in Myanmar Dollars, Euro's en Singapore Dollars wisselen. Je krijgt op het vliegveld, itt de berichten in de gidsen, de beste wisselkoers (ongeveer 850 Kyat voor 1 dollar; 1090 voor 1 euro geloof ik). Ik ben gisteren terug gekomen uit Myanmar, zo recent is dit bericht dus.
Bovendien werden op het vliegveld mijn gestempelde (door Thaise bank) biljetten wel gewoon geaccepteerd, op de zwart markt (Bogyoke, in Yangon) kreeg ik vanwege de stempel maar 827 Kyat ipv 837Kyat (en die dag was het vliegveld 851 Kyat...).

Trouwens; Ik ontmoette gisteren op het vliegveld twee Nederlanders die nogal gestresst uit Ngapali (westkust) kwamen, daar was het internet helemaal afgesloten en hoorden ze van locals dat het vliegveld ook zomaar gesloten kon worden. Heeft te maken met de gevechten ten noorden ervan, rond Sittwe. Mrauk U kun je dus ook niet bezoeken :-( .
Strand is overigens wel te vinden en veel leuker volgens mij dan Ngapali: Ngwe Saung Beach, ik heb daar echt uberheerlijk een dag of 5 gechilld. Kokospalmen, heldere zee en bamboohutten/luxe betonnen huisjes. Ongeveer 6u met de bus vanuit Yangon, ben naam van resort even kwijt She Win Ta ofzoiets, alle backpackers zitten daar en de rest van de resorts zijn heel leeg, vooruit reserveren wel zo handig trouwens!!!

Over visum in Kathmandu regelen kan ik je niet adviseren. In Bangkok kun je het in 2 dagen regelen. De eerste ochtend in de rij staan en aanvragen en dan de volgende dag 's middags ophalen. Moet je wel extra voor betalen en je moet dan je ticket laten zien. Als je toch nachtje Bangkok doet, Lub D hostel in Silom is heel fijn en in de buurt van de Ambassade.

Succes en veel plezier, ik vond het een fantastisch land met de meest vriendelijke mensen ooit. Yangon is wel even doorbijten trouwens, dus als jullie nog niet geboekt hebben zou ik lekker in Mandalay starten en eindigen in Yangon...

bel020

ps: admi's dit is misschien ook wel handig als update op het Myanmar topic????
Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Ik heb op een ander forum gelezen dat ze niet meer zo heel strict zijn met die dollars. Moeten nog wel heel zijn en zo maar niet meer gloednieuw. Dat zou ons goed uitkomen omdat wij al in Azie zijn en pas 18 december vanuit BKK naar Yangoon vliegen. Dat verzamelen van die dollars vlak van tevoren bezorgde me al buikpijn.
Misschien dat iemand dat ook hier kan bevestigen. Anders horen jullie het van mij in januari. Internetten daar gaat ook moeizaam heb ik gelezen.
Ingritaaa
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Ingritaaa »

Ik zou zeker, zeker (!!!) nieuwe dollars meenemen. Stel je staat daar met je oude dollars en dat berichtje klopt toch niet? Toen ik er was was een vouwtje in het biljet al te 'erg'. Ik ben er in 2011 geweest.

Ik heb in Bangkok bij een hoofdvestiging van Bangkok Bank nieuwe dollars kunnen halen. Ging heel prima, hoefde zelfs geen commissie te betalen.

Ik heb overigens wel een stuk minder uitgegeven dan de 30-35 die hier staat aangegeven maar ik had dan ook vaak geluk met goedkope slaapplaatsen. Ik zou sowieso genoeg dollars meenemen om dat bedrag per dag uit te kunnen geven en nog iets van 200 dollar extra. Je weet maar nooit! Ik reisde daar alleen en vond het een prettig idee om extra geld te hebben in geval van nood ;).

In ieder geval veel plezier, ik vond het een hele leuke bestemming!

ingritaaa.blogspot.com Mijn reis door Azië
ingritaaa-afrika.blogspot.com Mijn onderzoek in Afrika

Torra
Reisexpert

Bericht door Torra »

Hoi hoe heb je die dollars gehaald, met je creditcard of contanten gewisseld. Euros of dollars?
En zat er nog een hoogtelimiet aan?
Plaats reactie