Vliegtickets Azië; verwarring, wie kan mij helpen?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
NocturneKiwi
Vakantieganger

Vliegtickets Azië; verwarring, wie kan mij helpen?

Bericht door NocturneKiwi »

Hallo mensen,

Ik zal hoogstwaarschijnlijk niet goed gelezen hebben, maar wat voor vliegtickets naar Thailand koopt men nu in totaal? Ik wil graag via Bangkok vliegen, met een tussenpoos van ongeveer drie maanden. Ik snap dat je bij aankomt in Bangkok moet kunnen aantonen dat je binnen 30 dagen het land verlaat. Er wordt hier gezegd dat daar goedkope Airasia tickets voor gebruikt worden.
Snap ik het nu goed als ik denk dat er bedoeld wordt dat je een retourtje koopt naar Bangkok (b.v. via AirBerlin) met de data die je werkelijk wilt vliegen en een enkeltje Airasia naar een willekeurige, goedkope bestemming buiten Thailand die je na aankomst (en visum ontvangst) in Thailand annuleert? Of sla ik de plank volledig mis?

In ieder geval; wat voor tickets moet je kopen als je langer dan een maand in Azië wil blijven, maar minder dan een maand in Thailand (in mijn geval: eerst thailand, dan laos, cambodja en dan nog een beetje thailand)?

Alvast heel erg bedankt!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Re: Vliegtickets Azië; verwarring, wie kan mij helpen?

Bericht door Tikva »

Je verhaal klopt, maar een air aisa ticket kan je niet annuleren met teruggave van geld. In jou geval heb je dus 2 tickets een retourtje en 1 enkeltje uit thailand, (voor die andere landen heb je geen uitgaand ticket niet nodig)

Je kunt ook gewoon van te voren een visum aanvragen voor thailand dan heb je helemaal geen apart ticket nodig.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
NocturneKiwi
Vakantieganger

Maar ook in het geval van een visum aanvragen in Nederland moet je toch kunnen aantonen dat je binnen 60 dagen het land weer verlaat? Wat dus nog steeds niet het geval is, niet per vliegtuig tenminste.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

NocturneKiwi schreef:Maar ook in het geval van een visum aanvragen in Nederland moet je toch kunnen aantonen dat je binnen 60 dagen het land weer verlaat? Wat dus nog steeds niet het geval is, niet per vliegtuig tenminste.
Klopt, officieel wel, maar als je uitlegt dat je een retour hebt dat verder weg is dan die 60 dagen omdat je tussendoor naar andere landen gaat is dat geen probleem en krijg je gewoon je visum.
NocturneKiwi
Vakantieganger

Hoi, daar ben ik weer :)
Ondanks alles toch maar even het consulaat gemaild om te vragen wat zij me aanraden. Hieronder de antwoorden:
"According to you travel plan, you don't need to apply for the visa in Advance. As Dutch citizen, you are allow to travel to Thailand for the maximum of 30 days when you arrive at the airport and the maximum of 15 days when you arrive at the border without visa."
en
"Mostly, you don't have to prove that you are leaving within 30 days as a Dutch citizen."

Nee, dit maakt het niet makkelijker ;). Hebben mensen hier er ervaring mee toch op het vliegveld om bewijs van het verlaten van het land te worden gevraagd?
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

NocturneKiwi schreef:Hoi, daar ben ik weer :)
Ondanks alles toch maar even het consulaat gemaild om te vragen wat zij me aanraden. Hieronder de antwoorden:
"According to you travel plan, you don't need to apply for the visa in Advance. As Dutch citizen, you are allow to travel to Thailand for the maximum of 30 days when you arrive at the airport and the maximum of 15 days when you arrive at the border without visa."
en
"Mostly, you don't have to prove that you are leaving within 30 days as a Dutch citizen."

Nee, dit maakt het niet makkelijker ;). Hebben mensen hier er ervaring mee toch op het vliegveld om bewijs van het verlaten van het land te worden gevraagd?
Dat klopt wat betreft immigratie in Thailand, maar klopt niet wat betreft de vliegmaatschappij. Deze zijn verantwoordelijk dat de mensen aan boord beschikken over de juiste papieren, dus het kan zeker gebeuren dat je geweigerd wordt. Je hebt dus 4 keuzen:
1) visum aanvragen bij ambassade of consulaat;
2) ticket naar buiten Thailand boeken, kan iets goedkoops zijn, bijvoorbeeld Hat Yai-Penang;
3) vroeg inchecken op Schiphol (of vanwaar je oook vliegt naar Thailand) en hopen dat ze je uitleg accepteren, eventueel met het tekenen van een vrijwaring. Indien ze dat niet accepteren ter plekke een ticket boeken naar buiten Thailand;
4) gewoon de gok nemen dat je met inchecken geen problemen hebt.
SanneG
Vakantieganger

Bericht door SanneG »

Nuttige discussie dit!
Ik zit precies met hetzelfde, want mijn retour Bangkok laat zien dat ik 91 dagen in Thailand verblijf, terwijl ik Laos en Vietnam elk 25 tot 30 dagen aandoe, maar dan over land. Ik heb ook nagedacht over de opties die ik heb, maar heb niet zoveel zin in gedoe, en vind eigenlijk dat als ik een flink bedrag voor een ticket betaal, ik dan ook gewoon het passende visum erbij regel. Vliegtickets van bijvoorbeeld Hat Yai naar Penang vind ik niet heel goedkoop, dus naar mijn idee is de beste optie om gewoon een double entry visum voor Thailand aan te vragen. Heb ik dat juist? Daarmee kan ik dus 2 x 60 dagen verblijven in Thailand, ondanks dat ik dat lang niet haal. Het is dan toch niet zo dat ik alsnog moet aantonen dat ik na 60 dagen een van de buurlanden aan doe per vliegtuig (want dat doe ik over land)? Want dan weet ik helemaal niet meer wat ik voor een visum moet nemen ;)
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

SanneG schreef:Nuttige discussie dit!
Ik zit precies met hetzelfde, want mijn retour Bangkok laat zien dat ik 91 dagen in Thailand verblijf, terwijl ik Laos en Vietnam elk 25 tot 30 dagen aandoe, maar dan over land. Ik heb ook nagedacht over de opties die ik heb, maar heb niet zoveel zin in gedoe, en vind eigenlijk dat als ik een flink bedrag voor een ticket betaal, ik dan ook gewoon het passende visum erbij regel. Vliegtickets van bijvoorbeeld Hat Yai naar Penang vind ik niet heel goedkoop, dus naar mijn idee is de beste optie om gewoon een double entry visum voor Thailand aan te vragen. Heb ik dat juist? Daarmee kan ik dus 2 x 60 dagen verblijven in Thailand, ondanks dat ik dat lang niet haal. Het is dan toch niet zo dat ik alsnog moet aantonen dat ik na 60 dagen een van de buurlanden aan doe per vliegtuig (want dat doe ik over land)? Want dan weet ik helemaal niet meer wat ik voor een visum moet nemen ;)
Ja, 2x60 dagen visum kan zonder problemen. Ik moet er wel bij zeggen dat zonder je precise planning te weten (dus hoeveel dagen in welk land, in welke volgorde en met welk vervoermiddel ik niet kan zeggen of dit visum de eenvoudigste en goedkoopste oplossing is, misschien is bijvoorbeeld single entry ook mogelijk.
SanneG
Vakantieganger

Bericht door SanneG »

Dankjewel voor je reactie Steven :)
Ik ga mijn specifieke situatie ook nog even overleggen met het Thaise consulaat, hoewel ik me, na het lezen van het berichtje hierboven, afvraag of het me daardoor duidelijker wordt haha!
NocturneKiwi
Vakantieganger

Ha, in ieder geval Stevennl heel erg bedankt voor de hulp! Het was mij niet duidelijk dat het de vliegmaatschappijen waren die dwarslagen i.p.v. de immigratiedienst.
Voor SanneG, ik heb eventjes op de site van de ambassade (http://www.royalthaiembassy.nl) gekeken wat een visum zoal kost:
Fee: 30 Euros per entry (Maximum 3 entries)
Da's ook niet mis :(
Oh, en nog wat gevonden onder "tourist visum expemtion"
[...] holders of passports[..]of the following 48 countries[...] may enter the Kingdom of Thailand for the purpose of tourism and be permitted to stay for a period not exceeding 30 days without a visa provided that [...] They possess a confirmed transportation ticket to leave the Kingdom within 30 days from date of entry

Ik denk zelf dat ik ff de prijzen van de asia airlines ga opzoeken, en als die boven de 30 euro liggen dan vraag ik alsnog wel een visum aan. Better safe than sorry ;)
Iedereen die hier nog iets nuttigs aan toe te voegen heeft, voel je vrij :) Ik vind het allemaal erg vaag in elkaar steken.
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Ik zou bij http://www.airasia.com kijken die hebben soms zeer goedkope deals. Je kunt ook gewoon een enkeltje kopen en die niet gebruiken maar misschien kun je hem wel gebruiken en naar Phom Phenh vliegen vanaf Bangkok.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

SanneG schreef:Dankjewel voor je reactie Steven :)
Ik ga mijn specifieke situatie ook nog even overleggen met het Thaise consulaat, hoewel ik me, na het lezen van het berichtje hierboven, afvraag of het me daardoor duidelijker wordt haha!
Waarschijnlijk niet inderdaad, helaas.
SanneG
Vakantieganger

Bericht door SanneG »

Ik heb nu inderdaad een vlucht gevonden van Hat Yai naar Kuala Lumpur met Air Asia voor 26,55 euro. Dat is dus wel even heel wat anders dan de visumprijs (die voor mij op 60 euro zou uitkomen met double entry visum). Dat kan dus uitkomst bieden, en misschien ook voor jou NocturneKiwi? Bedankt voor het opzoeken van die informatie, ik ga er zelf ook nog even achteraan maar heb het idee dat het boeken van dit vliegticket nu misschien wel het slimste is om te doen. En deze nog wel annuleren als ik inmiddels in Thailand ben, aangezien ik het ticket niet ga gebruiken is dat wel zo netjes.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

SanneG schreef:Ik heb nu inderdaad een vlucht gevonden van Hat Yai naar Kuala Lumpur met Air Asia voor 26,55 euro. Dat is dus wel even heel wat anders dan de visumprijs (die voor mij op 60 euro zou uitkomen met double entry visum). Dat kan dus uitkomst bieden, en misschien ook voor jou NocturneKiwi? Bedankt voor het opzoeken van die informatie, ik ga er zelf ook nog even achteraan maar heb het idee dat het boeken van dit vliegticket nu misschien wel het slimste is om te doen. En deze nog wel annuleren als ik inmiddels in Thailand ben, aangezien ik het ticket niet ga gebruiken is dat wel zo netjes.
Je hebt dan ook recht op teruggave van de taxes.
Globetrot
Reisexpert

Bericht door Globetrot »

Ik weet niet wanneer jullie precies Thailand weer uit moeten zijn, maar misschien kan het best wel uit om zo te plannen dat je het Airasia Ticket ook echt kunt gebruiken. Als je toch van plan bent om naar Vietnam te gaan dan is er op dit moment een Promotion naar HCMC voor 38 euro (+eventuele bagagekosten) en naar Hanoi voor 70 euro. Je moet wel even zoeken maar ze zijn er iig nog op een behoorlijk aantal datums in november, december en januari.

Het voordeel van door de lucht in Vietnam aankomen is, dat je een goedkoop visum on arrival kunt krijgen als je van te voren een Letter of Approval hebt aangevraagt via internet. Via http://www.cheapvietnamvisa.net/ kost het dan in totaal 32 $ voor een visum van een maand. Als je met meerderen tegelijk aanvraagt is het goedkoper.
Plaats reactie