GBA uitschrijving en nu op wereldreis: acuut probleem!

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Wereldreisje

GBA uitschrijving en nu op wereldreis: acuut probleem!

Bericht door Wereldreisje »

Hallo,

Ik heb een acuut probeem ivm mijn wereldreis en het GBA (gemeentelijke basisadministratie):

Sinds 1 juli jl. ben ik op wereldreis van een jaar. Ik heb een eigen woning en deze heb ik verhuurd. Omdat op diverse websites wordt afgeraden je in zo´n geval uit te schrijven bij het GBA heb ik me niet uitgeschreven. Volgens iemand Belastingtelefoon (had ik een paar maanden geleden gebeld) hoefde ik geen vezoek in te dienen om binnenlands belastingplichtig te blijven omdat ik nog volgens op het adres van mijn woning geregistreerd sta. De normale regels mbt Inkomstenbelasting en zorgtoeslag zouden dus gewoon blijven gelden dus ik ging onbezorgd op reis.

Maar nu komt het: via een vriendin (zij opent mijn doorgestuurde post) heb ik een brief van de gemeente ontvangen waarin staat dat ze een melding hebben ontvangen van de afdeling immigratie en nationaliteiten waardoor ¨twijfel is ontstaan¨ over mijn adres. Die vriendin heeft de gemeente gebeld en gezegd dat ik op wereldreis ben van een jaar. Ze kreeg te horen dat men zich moet uitschrijven uit het gba bij vertrek uit NL van meer dan 8 maanden. Vandaag heb ik met de gemeente gebeld maar ze zeiden dat ze door de huurders in mijn woning (die zich op het adres hebben ingeschreven) op de hoogte zijn gesteld dat ik er niet meer woon en dat ze me zullen uitschrijven bij de GBA (naar bestemming ´onbekend´) als ik niet kan bewijzen dat ik daar nog woon of binnen 8 maanden weer ga wonen. Nu ben ik al op wereldreis dus dat is HEEL erg vervelend. Ik wil ingeschreven blijven staan op mijn oude adres omdat dat enorm veel romplslomp scheelt! Daarom heb ik een paar vragen:

1) In art. 68 van de Wet op de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens staat in lid 1: ¨De ingezetene die naar redelijke verwachting gedurende een jaar ten minste twee derden van de tijd buiten Nederland zal verblijven, is verplicht bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente van inschrijving binnen vijf dagen voor zijn vertrek uit Nederland schriftelijk aangifte van vertrek te doen¨

In artikel 3 lid 3 van het Besluit op de Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens staat dat met ´jaar´ wordt bedoeld: ´kalenderjaar´.

Kan ik hieruit concluderen dat ik, omdat ik op 1 juli jl. ben vertrokken en dus nóch in 2012 en nóch in 2013 meer dan 8 maanden in het buitenland verblijf, niet hoef te voldoen aan de verplichting van art. 68 lid 1 wet GBA? Ik heb op het internet geen rechtspraak kunnen vinden over een dergelijke situatie.

2) Indien ik me moet uitschrijven, is dat dan NU, of gaat de uitschrijving pas in over 8 maanden?

3) wat moet ik allemaal regelen als ik me verplicht moet uitschrijven? Hierbij denk ik aan:
- brief schrijven aan Belastingdienst met verzoek om binnenlands belastingplichtig te blijven?
- wijziging zorgverzekering?
- weer (!) een wijzigingsverzoek mbt de voorlopige teruggaaf inkomstenbelasting indienen?
- (iets anders)?

Ik hoop echt dat ik ingeschreven kan blijven staan; er komt anders een enorme rompslomp en daar zit ik helemaal niet op te wachten hier in Verweggistan.

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken! Graag hoor ik jullie bevindingen/mening.

Hartelijke groet,
W
menasil
Reisexpert

Re: GBA uitschrijving en nu op wereldreis: acuut probleem!

Bericht door menasil »

Heb je een terugticket? Want dan zou je dat kunnen overleggen en proberen aan te geven dat je binnen 8 maanden daar weer woont.

Ik kan je verder niet helpen maar het "jaar" dat in het besluit staat gedefinieerd, is alleen bedoeld voor het besluit. De wettelijke bepaling die jij aanhaalt staat in de formele wet en daar staat - voorzover ik weet- geen definitie in van een jaar. Dan bedoelen ze echt 12 maanden.
Wereldreisje

Beste Mensanil,

Veel dank voor je reactie. Ik heb inderdaad een ATW ticket waarbij de laatste (bevestigde!) vlucht ligt binnen een datum van 8 maanden vanaf de star. De vluchten konden namelijk niet worden gereserveerd voor data die verder liggen dan 8 maanden! Op basis van mijn RTW ticket zou je dus zeggen dat ik binnen 8 maanden weer terugkeer. Dus ik zou aan de gemeente kunnen aangeven dat ik terugkeer binnen 8 maanden onder overlegging van een kopie van dit ticket. Maar dit is wel in strijd met wat mijn vriendin aan de gemeente heeft gezegd (dat ik voor een jaar reis) ook al heb ik de gemeente later gezegd dat ik overweeg eerder terug te komen (is ook echt zo). Maar als ik aangeef aan de gemeente dat ik eerder terugkom (en ze niet overgaan tot uitschrijving) en dat uiteindelijk niet doe omdat ik toch besluit een jaar weg te blijven, handel ik dan in strijd met art. 147 Wet gba? Dat risico wil ik natuurlijk niet lopen.

Art. 147 Wet GBA: 1.Overtreding van de artikelen 65, 66, 67, vijfde lid, 68, 69, 70, 71, 72, 75 en 76 wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

2.De in het eerste lid strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Alvast veel dank!

Hartelijke groeten, Wereldreisje
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Dit is een lastige situatie die helaas vaker voorkomt. Van de belastingdienst mag je je niet uitschrijven van de gemeente moet het. Normaal gesproken is de belastingdienst degene met wie je geen problemen wilt hebben en controleert de gemeente niet echt. Ik zou je huurders maar eens hartig aanspreken over het feit dat ze je uit hebben proberen te schrijven. Daardoor zijn nu slapende honden wakker gemaakt. Bij de gemeente gewoon aangeven dat dit huis wel echt je vaste woon en verblijf plaats is en inderdaad verhaal doen dat je binnen 8 maanden wel terug bent.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

sluit me aan bij tikva!
bedank die huurders van je maar eens hartelijk ~O>
hebben jullie dit van te voren niet besproken? ze hebben er toch helemaal geen baat bij om jou uit te laten schrijven bij de gemeente? het enige verschil dat dit kan maken is voor de gemeentebelasting voor een 1 persoons of een meer persoonshuishouden. Maar zo te horen heb je meer dan 1 huurder dus dan heb je sowieso al het hoogste tarief van de gemeentebelasting. Daarnaast ga ik er van uit dat je verhuurt inclusief deze lasten. Maar goed.
Mocht het nu zo zijn dat ze in al hun domheid gewoon eerlijk zijn geweest bij de gemeente en hebben gedacht dat het niet uit maakte dan heb je niet veel te vrezen. Anders ben ik zeer benieuwd wat hun motief is. Ik wil geen slapende honden wakker maken maar hoe goed ken je de huurders? hoe goed is je contract dat je ze ook weer je huis uit krijgt als je terug komt? want huurders hebben zeer veel rechten. Mochten ze kwaad in de zin hebben en willen blijven zitten dan helpt het niet dat jij niet meer ingeschreven staat op dat adres.
Stel dat je bent uitgeschreven en je weer opnieuw moet inschrijven dan moet je je eigen huurovereenkomst meenemen. Zullen ze bij de gemeente wel gek vinden dat die veel eerder in is gegaan dan de datum dat je voor hun neus staat.
Weet jouw verhuurder dat je je woning verhuurt?

voor wat betreft je inschrijving. Ik heb jaren geleden hier uitgebreid "onderzoek" naar gedaan maar niemand kon me uitleggen waarom je verplicht bent om je uit te schrijven bij 8 maanden daar andere wetgeving je verplicht ingeschreven te zijn als je niet emigreert. Ik zou proberen om ingeschreven te blijven staan en dus die retourdatum van dat RTW-ticket gebruiken om aan te tonen dat je terug komt.
succes!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Wereldreisje

Beste Tikva en Bolletjeom,

Heel veel dank het meedenken! Eerst even een paar misverstanden uit de wereld helpen:

- mijn huurders (Italianen) hebben mij niet laten uitschrijven, maar bij het inschrijven hebben zij (als antwoord van een vraag van de gemeente) verklaard dat ik er niet meer woon (dit heb ik zelf van de gemeente gehoord), Omdat het buitenlanders zijn en ze de vraag van de gemeente op zich eerlijk hebben beantwoord (op DIT moment woon ik er idd niet, maar beschouw het wel als mijn adres omdat ik er wel weer wil gaan wonen) denk ik dat zij er zeker geen kwade opzet bij hebben gehad. Ik ga ze dan ook niet hartig aanspreken want daar verandert de situatie niet door en ik wil ze te vriend houden.

- ik ben eigenaar van de woning dus heb zelf geen verhuurder. Ik verhuur via een tussenpersoon en ken de huurders niet, heb ze alleen een keer gezien het het lijken hele vriendelijke mensen. Het huurcontract (contract voor 1 jaar) is juridisch dichtgetimmerd en ze moeten er na een jaar echt uit. Ik maak me hier helemaal geen zorgen over.

Op zich denk ik wel dat het kansrijk is als ik een kopie van mijn ATW ticket stuur naar de gemeente. Het enige is dan nog dat de huurders evt. een kopie van het huurcontract zouden hebben kunnen overhandigd aan de gemeente bij de inschrijving (en dat de gemeente dan dus zou kunnen zien dat het huurcontract voor een jaar is, met opzegtermijn van 3 maanden voor mij als verhuurder overigens)... Zal ik vragen aan de huurders of ze dit hebben gedaan? Durf niet goed want ben bang dat zij dan weer met de gemeente gaan bellen en dat het een groot ding wordt..

O ja, en dan tot slot: als de gemeente uiteindelijk -onverhoopt- zou overgaan tot uitschrijving van mij, weten jullie of dat dan gebeurt met terugwerkende kracht?

Nogmaals veel dank!
bolletjeom
Reisexpert

het uitschrijven heeft niet zoveel gevolgen voor zover ik kan overzien. ik denk dat het zelfs geen problemen geeft voor de belastingdienst aangezien je in beide kalenderjaren wel een deel in Nederland woonachtig bent.
Toen wij uitgeschreven waren (maar geen woning hadden) ondervonden we verder ook geen hinder.
Behalve bij terug inschrijven....( we moesten een huurovereenkomst laten zien om ons in te schrijven bij de gemeente en een inschrijving van de gemeente laten zien om de huurovereenkomst te mogen tekenen :? )

Je zegt dat je een koophuis hebt. Ik neem aan dat je een hypotheek hebt en dat je die verstrekker niet om toestemming hebt gevraagd om je huis onder te verhuren (wat je vrijwel zeker volgens het hypotheekcontract wel had moeten doen).
Officieel zal je ingeschreven moeten staan op je adres volgens die hypotheekverstrekker. Zolang jij je aflossing betaald zullen zij er wel niet achter komen dat dit niet zo is.

Dan zijn er nog je verzekeringen. Ik neem aan dat jij je verzekering voor bijvoorbeeld brandschade op je eigen naam hebt door laten lopen. Mocht die ooit uit moeten keren en jij staat op dat moment niet ingeschreven op dat adres dan zou dat wel eens een probleem kunnen geven. Kans dat dit gebeurd is natuurlijk nihil maar ik zou toch proberen om ingeschreven te blijven staan.

Ik ga er van uit dat alles goed komt met je huurders en je jaarcontract. Vooral ook omdat het buitenlanders zijn en dus niet weten hoe gruwelijk goed Nederlandse huurders beschermt zijn en dus waarschijnlijk niet weten dat als ze echt kwaad willen een jaarcontract compleet waardeloos is (stel dat ze weigeren je huis te verlaten? Dan ben je in Nederland nog wel een paar maanden zoet incl kosten om huurders er uit te zetten...)
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Wereldreisje schreef:Maar als ik aangeef aan de gemeente dat ik eerder terugkom (en ze niet overgaan tot uitschrijving) en dat uiteindelijk niet doe omdat ik toch besluit een jaar weg te blijven, handel ik dan in strijd met art. 147 Wet gba? Dat risico wil ik natuurlijk niet lopen.

Art. 147 Wet GBA: 1.Overtreding van de artikelen 65, 66, 67, vijfde lid, 68, 69, 70, 71, 72, 75 en 76 wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.
2.De in het eerste lid strafbaar gestelde feiten zijn overtredingen.

Volgens de wet handel je in strijd met artikel 68 en daar staat een boete op maar hoe de gemeente hiermee omgaat, weet ik niet.

Overigens, wij hebben ook een huurder die zichzelf niet heeft uitgeschreven op één van de appartementen van ons adres. Is ook een mooi verhaal. Dit wisten wij niet. Ik wist niet anders dan dat hij verhuisd was. Alle post retour gestuurd, inc. gemeentelijke belastingen. Toen kwam er in april een brief, of hij er nog wel woonde. En dat ze onderzoek gingen starten. Onderzoek is nu net afgerond en afgelopen week kwam er een brief dat ze hem gaan uitschrijven met de toevoeging "vertrokken onbekend waarheen". Dat zijn mensen die ze kwijt zijn...Later hoorde ik dat hij ook naar het buitenland is vertrokken. Waarschijnlijk heeft hij zich bewust niet uitgeschreven. Wel lullig, want de nieuwe bewoner zou dus dubbel aangeslagen worden voor allerlei belastingen en volgens het woonbureau was hij keurig netjes uitgeschreven (dus ook geen onderhuur constructie). Er stond niets in over een boete... maar ja hij is nu kwijt dus miss komt die boete pas als die weer gevonden is.
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

bolletjeom schreef:het uitschrijven heeft niet zoveel gevolgen voor zover ik kan overzien. ik denk dat het zelfs geen problemen geeft voor de belastingdienst aangezien je in beide kalenderjaren wel een deel in Nederland woonachtig bent.
Toen wij uitgeschreven waren (maar geen woning hadden) ondervonden we verder ook geen hinder.
Behalve bij terug inschrijven....( we moesten een huurovereenkomst laten zien om ons in te schrijven bij de gemeente en een inschrijving van de gemeente laten zien om de huurovereenkomst te mogen tekenen :? )

Je zegt dat je een koophuis hebt. Ik neem aan dat je een hypotheek hebt en dat je die verstrekker niet om toestemming hebt gevraagd om je huis onder te verhuren (wat je vrijwel zeker volgens het hypotheekcontract wel had moeten doen).
Officieel zal je ingeschreven moeten staan op je adres volgens die hypotheekverstrekker. Zolang jij je aflossing betaald zullen zij er wel niet achter komen dat dit niet zo is.

Dan zijn er nog je verzekeringen. Ik neem aan dat jij je verzekering voor bijvoorbeeld brandschade op je eigen naam hebt door laten lopen. Mocht die ooit uit moeten keren en jij staat op dat moment niet ingeschreven op dat adres dan zou dat wel eens een probleem kunnen geven. Kans dat dit gebeurd is natuurlijk nihil maar ik zou toch proberen om ingeschreven te blijven staan.

Ik ga er van uit dat alles goed komt met je huurders en je jaarcontract. Vooral ook omdat het buitenlanders zijn en dus niet weten hoe gruwelijk goed Nederlandse huurders beschermt zijn en dus waarschijnlijk niet weten dat als ze echt kwaad willen een jaarcontract compleet waardeloos is (stel dat ze weigeren je huis te verlaten? Dan ben je in Nederland nog wel een paar maanden zoet incl kosten om huurders er uit te zetten...)
Over het huis: in geval van schade kan het wel degelijk gevolgen hebben, waarschijnlijk zal volgens de verzekeringsvoorwaarden de TS op dat adres moeten wonen.

Ik ben hier niet helemaal in thuis, de nieuwe zorgverzekeringswet is van (ver) na mijn vertrek uit Nederland, maar kan uitschrijving geen gevolgen hebben voor de zorgverzekering van de TS?
bolletjeom
Reisexpert

voor de zorgverzekering voorzie ik geen problemen. Je bent wettelijk verplicht je te verzekeren tegen zorgkosten als je "ingezetene" bent van Nederland. Dit ben je ook als je geen vaste woon of verblijfplaats hebt. Eigenlijk iedereen die financiele banden heeft met Nederland en niet officieel is geëmigreerd met een adres in het buitenland.
Wereldreisje

Dank weer voor jullie reacties!

@bolletje om: uitschrijving heeft wel degelijk financiele consequenties: geen hypotheekrenteaftrek meer, geen zorgtoeslag (bij een laag jaarinkomen zoals voor mij dit jaar bestaat recht op zorgtoeslag) en een verlies van 2% AOW per jaar.

Vwb eventuele brandschade: het betreft een appartement en de verzekering loopt via de VVE. Daar voorzie ik dus geen problemen.

Vwb het jaarcontract: er zijn gevallen waarin een tijdelijk huurcontract wel geldig is. Zoals bijvoorbeeld art. 7: 274 lid 2 sub b BW: In dit geval heb ik de huur al op deze grond schriftelijk opgezegd (per datum een jaar na start huurcontract) en zijn huurders daar schriftelijk mee akoord gegaan. Geen probleem dus.

@ Menasil: vervelend dat dat is gebeurd met jullie huurder, maar gelukkig is het opgelost!

In die zorgverzerking moet ik me nog verder verdiepen. Nu heb ik in ieder geval nog een lopende zorgverzekering.

Ik overweeg nu om eerder terug te komen van wereldreis door alle kosten die ik extra zou moeten gaan maken. Daarom denk ik dat ik mijn RTW ticket naar de gemeente stuur, waarop dus te zien is dat de (bevestigde) retourvlucht naar NL binnen 8 maanden na vertrek ligt. Als dat wordt geaccepteerd en ik tzt besluit toch langer weg te blijven, zal ik tzt een brief sturen naar de gemeente waarin ik me uitschrijf uit het gba. Hopelijk geschiedt de uitschrijving dan niet met terugwerkende kracht! Maar ik riskeer in ieder geval niet meer te handelen in strijd met art. 68 wet gba. Hoe denken jullie hierover?
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Wereldreisje schreef:Vwb eventuele brandschade: het betreft een appartement en de verzekering loopt via de VVE. Daar voorzie ik dus geen problemen.
Zou ik maar eens nalezen in de voorwaarden, maar ik verwacht dat je het bij het verkeerde eind hebt.
Wereldreisje

Beste Steven, dank voor je reactie. Volgens mij heb ik het niet bij het verkeerde eind. Hier in Verweggistan heb ik de voorwaaden niet liggen, maar ik heb besloten me hier niet druk om te maken ;)
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Wereldreisje schreef:Beste Steven, dank voor je reactie. Volgens mij heb ik het niet bij het verkeerde eind. Hier in Verweggistan heb ik de voorwaaden niet liggen, maar ik heb besloten me hier niet druk om te maken ;)
Dat laatste kan ik zeker begrijpen. Als iemand die vroeger in verzekeringen werkzaam is geweest en iemand die ook lid is geweest van een VvE ben ik echter 95% zeker dat dat het wel degelijk gevolgen heeft voor je opstal en inboedelverzekering.
menasil
Reisexpert

Bericht door menasil »

Wereldreisje schreef:
@ Menasil: vervelend dat dat is gebeurd met jullie huurder, maar gelukkig is het opgelost!
Ach... voor mij is het niet vervelend hoor. Hij is uitgeschreven en heeft een probleem als ie terugkomt. Bedoel als je dan huurt via een woningbureau, dan weet je toch dat je je inschrijving niet meer kan houden. Als het nou een huurder was die met een andere huurder een over enkomst had....ik vind het gewoon niet netjes in dit geval.

Voor zover ik weet kan je je niet met terugwerkende kracht laten uitschrijven.

Zomaar van een willekeurige gemeente website:
Binnen hoeveel dagen?

Binnen vijf dagen na de verhuizing moet u aangifte doen. Als u naar het buitenland gaat verhuizen, moet u dat binnen vijf dagen voor vertrek melden. U kunt uw verhuizing per direct of voor een moment in de toekomst doorgeven. Een verhuizing doorgeven in het verleden, met terugwerkende kracht, is niet mogelijk.
Plaats reactie