Thaise olifant helpen?

Stel hier al je vragen over het Zuid-oostelijke gedeelte van Azië.
Backpackgek
Reiziger
Contacteer:

Re: Olifanten project in Thailand

Bericht door Backpackgek »

Je kunt dit heel gemakkelijk gewoon lokaal boeken en ik denk dat je dan ook goedkoper uit bent. In het noorden van Thailand vind je heel veel van deze projecten (rond Chiang Mai, Chiang Rai, Pai, etc). Have fun!
Wij gaan op wereldreis! http://www.backpackgek.nl
george

Thaise olifant helpen?

Bericht door george »

Aan alle mensen die op het punt staan naar Thailand af te reizen of deze plannen hebben!!!
Ik wilde jullie vragen als jullie dit fantastiche land gaan bezoeken om AUB geen rit te gaan maken op een olifant!!!
Geen baby olifantjes te voeren!!! en zeker geen shows bij te gaan wonen waarbij de olifant zijn kunstje moet vertonen!!

Ik vraag jullie dit om dat de olifant in Thai misbruikt en mishandeld wordt alvorens ze zover zijn, ze luisteren naar hun beulen om voor de toerist te werken of zijn kunstjes te vertonen.
Ook al is zo'n baby olifantje erg vertederend.....doe het AUB niet.
bij ons om de hoek is een olifanten hospitaal waar afgedankte olifanten nog een kans krijgen op een oude dag.
Wat ik daar met eigen betraande ogen heb gezien is werkelijk verschrikkelijk......en dit alles om de toerist te behagen!!
Hieronder een bericht waarvan ik hoop dat dit jullie aandacht krijgt!

Letop filmpje kan als schokkend ervaren worden

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=SVckvi_g ... r_embedded[/youtube]

Wij hopen echt vanuit het diepst van ons Thaise hart dat dit aandacht krijgt en we hopelijk in de toekomst dit kunnen voorkomen!!

Namens George/Mui en de olifanten hier in Thai...BEDANKT!!
Laatst gewijzigd door Erik op 23 jul 2012 20:07, 5 keer totaal gewijzigd.
Reden: Filmpje toegevoegd: Letop beelden kunnen als schokkend ervaren worden
ubiytsa
Reisexpert

Re: Thaaise olifant helpen?

Bericht door ubiytsa »

Ik vind het ook heel vervelend hoe mensen met dieren omgaan. Zolang je er niet geconfronteerd mee wordt, staat het te ver van je af en is het moeilijk om je in te leven. Ik ben een enorme 'dierenvriend' en ik vind het verschrikkelijk om de beelden te zien, maar hoe wil je dit tegenhouden?

Het is hetzelfde met de keuze om vegetariër te worden. Ik zou het hartstikke graag willen, maar 1) ik los er niets mee op en 2) ik hou enorm veel van vlees. Het is een afweging die gemaakt moet worden. Als iedereen ineens zou stoppen, dan zou het helpen. In alle andere gevallen niet. Deze praktijken laten straffen? Ja, daar ben ik dan wel weer voor.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
george

Bericht door george »

Hallo,

Hoe je kunt helpen...heel eenvoudig!
Ga niet op een olifant een zinloos tochtje maken...de zogenaamde jungle tocht!
Geef geen aandacht aan babyolifantjes en geef te kennen dat je geen eten wilt kopen om deze aan de olifant te voeren ook al is dit zo verlijdelijk!
Ga niet naar de zogenaamde olifanten show!
Zo neem je niet deel en werk je dus ook niet mee aan de praktijken die vooraf gaan om de olifant zover te krijgen.
Er zijn ook goede alternatieven om de olifant te bekijken! ...zie het prachtige dappere werk van Edwin Wiek!

Natuurlijk verander je niet alles ineens en is er nog een hele lange weg te gaan maar al doe je het maar voor je eigen trotse gevoel dat juist ' JIJ ' daar niet aan deel neemt.!!!!

( bdw ook al wordt je geen vegetarier kun je wel heel goed kijken waar je vlees vandaan komt...ook dan draag je een klein steentje bij...en hoe meer steentjes.!!!!!)
stevenl
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door stevenl »

Hou er wel rekening mee dat als iedereen NU stopt met het rijden van olifanten deze dieren direct weer de bosbouw ingaan. Dan zijn ze naar mijn mening beter af met ritjes met toeristen. Dit is een complex probleem wat niet zo 1-2-3 is op te lossen en waar een integrale aanpak voor nodig is.
george

Re: Thaise olifant helpen?

Bericht door george »

In een keer stoppen is bijna ondoenlijk .
Ook zullen er veel mensen anders over denken zoals met alles.
Maar Nederlanders/Belgen ( bericht is geplaatst op deze site) zouden er wel een start aan kunnen geven.
En of deze olifanten terug de bosbouw ingaan is nog maar de vraag....volgens deskundigen in diverse opvangcentra komen er juist ook meer olifanten uit deze sector omdat de bosbouw ook steeds meer gebruik maakt van machines.
In ieder geval is het belangrijk toeristen er op te wijzen...als er steeds minder vraag is zal het vanzelf minder worden.
Als een olifant niet meer bruikbaar is is er een kans voor de opvang om ze te kopen omdat de eigenaar er dan wel vanaf wil.
En elke olifant minder is een gewonnen strijd!!
Overigens geld dit ook voor de andere diersoorten die voor toeristen vertier gebruikt worden.
Reis aanbieders zouden deze excursies niet aan moeten bieden om duidelijk te maken dat dit gewoon niet kan.
Met denken " Op een olifant gaan zitten is beter dan dat hij/zij anders MISSCHIEN de bosbouw in zou moeten" hou je deze praktijken ( wellicht onbewust) in stand!
Je hebt gelijk als je zegt het is niet makkelijk en ingewikkeld maar je moeten ergens beginnen....toekijken veranderd niets.....
Natuurlijk moet de Thaise regering harder optreden maar zolang er overal geld aan de strijkstok blijft hangen is daar ook nog een lange weg te gaan.
Verschillende organisaties doen al geruime tijd hun uiterste best om hier iets tegen te doen en hebben onze hulp, nog zo klein, hard nodig!
Niet deelnemen is ook een bijdragen ter voorkoming van dit dierenleed!
Dus gewoon niet doen!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Ik snap het nut van je bericht niet echt.

Er zijn in Thailand en andere Aziatische landen ook genoeg plekken waar olifanten worden opgevangen en waar toeristen ook een ritje op ze kunnen maken. En dan bedoel ik dus niet ergens op een grote weg of stad maar in een kamp in de bossen. Er zijn ook diverse kampen die internationale prijzen hebben gekregen voor hun inzet voor olifanten, eco tourisme etc. Dankzij de toeristen donaties en betalingen voor een ritje kunnen deze olifanten te eten krijgen, verzorgd worden en krijgen oude en zieke olifanten een goede oude dag. Het is niet alsof deze olifanten de hele dag alleen maar met toeristen op hun rug moeten rond hobbelen.

Zoals George ook aangeeft wat denk je dat er met de olifanten gebeurd als ze deze inkomsten bron niet hadden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
greatwallnepal
Reiziger
Contacteer:

Bericht door greatwallnepal »

Ik denk dat alleen al door de discussie die omtrent dit onderwerp is onstaan het zijn waarde heeft bewezen. Door dit onderwerp aan te snijden wordt men aan het denken gezet en zal men misschien kritischer kijken naar het welzijn van de olifanten alvorens aan een safari te beginnen.

Zoals Tikva aangeeft zijn er tal van voorbeelden van locaties waar een goed beleid wordt gevoerd en de olifant dankzij toerisme juist een waardiger bestaan heeft. Helaas zijn er ook plekken waar men minder om het welzijn van de olifant geeft en deze inderdaad ten bate van toerisme wordt uitgebuit. Als toerist zou je er dus voor kunnen/moeten kiezen deze plekken links te laten liggen en alleen die plekken aan te doen, waar men een goed beleid voert.
ubiytsa
Reisexpert

Bericht door ubiytsa »

Hoe herken je een goede plaats? Ik heb twee keer gereden. Éen keer een 'kunstmatige' jungle trek waar de olifanten het wel naar hun zin leken te hebben en deze olifanten werden voor het oog heel goed verzorgd en ook tijdens het rijden werd vriendelijk met ze omgegaan. De andere keer vond ik dat ze erg hardhandig met de olifanten omgingen.
Reisinspiratie, blogs en reisgids op http://travelogy.nl
george

Bericht door george »

Beste tikva,
Jammer dat je het nut van ons bericht niet begrijpt?
Als je de link bekijkt in het bericht zul je zien wat er vooraf gaat alvorens een olifant uberhaubt iemand op zijn rug laat zitten.
Het breken van de babyolifant zoals dit genoemd wordt is waar we aandacht voor vragen.
Deze ernstige vorm van dierenmishandeling moet gestopt worden vandaar ons bericht.
Dat het goed is om te betalen voor een ritje op een olifant omdat ze dan te eten krijgen is echt een verkeerde kijk op de werkelijkheid.
De eigenaar van de olifant/ten is diegene die er aan verdient en een olifant onderhouden kost veel geld vandaar dat de olifant zoveel mogelijk ritjes moet maken en echt geen tijd krijgt om lekker te relaxen.
En als er niemand op zit staan ze de rest van de tijd aan een ketting gestoord gedrag te vertonen.
Zoals je vaak ziet bij dieren gehouden in kooien.
Opvang centra die het goed voor hebben met de olifanten ( en alle dieren in het algemeen) proberen hun natuurlijke leefomgeving , voor zover als dat lukt, terug te geven met bescherming en goede zorg.
Mensen op je rug toelaten is geen natuurlijk gedrag!
Met mensen op de foto gaan, wat je vaak ziet met aapjes die bij hun moeder zijn weggeroofd en waarbij meestal de moeder wordt vermoord omdat ze haar jong beschermd, is geen normaal gedrag!
Laat je niet misleiden door mooie verhalen over zorg en aandacht en het vertederde gevoel bij jonge dieren.

Ik ben zelf een paar keer in indonesie geweest om kennis te maken met de oerang oetang...deelgenomen aan jungle tochten met de hoop ze te zien.
Gelukkig hebben we ze gezien maar op andere momenten waren ze er niet en hadden we evengoed een prachtige tocht.
Gedoken op verschillende plekken om de walvishaai te zien van dichtbij......soms heb je geluk , soms niet!
Dat is op een natuurlijke wijze en met respect kennis maken met dieren en hun leefomgeving...de wijze zoals het hoort!

Er zijn in Thailand, waar we wonen, verschillende opvangcentra waar inderdaad een perfecte vorm van eco toerisme plaats vindt door vrijwilligers te laten betalen voor een onvergetelijke ervaring.
Zij kunnen daar overnachten en verblijven en zorgen voor deze dieren, voeren en wassen en dragen zo bij aan het welzijn van deze dieren gered uit de ellende!
Maar nogmaals, om niet deel te nemen aan dit soort excursies, geen aandacht te geven aan straatolifanten voorkomen we de vraag naar dit soort praktijken en dragen we een steentje bij aan het welzijn van de olifant voor de toekomst.
Als de eigenaar er niets meer aan verdient zit er vaak nog maar een ding op.....afstaan of verkopen aan een opvangcentum.
Ik kan niet voor andere landen spreken maar spreek uit ervaring over wat hier bij ons in Thailand gebeurd en ik bijna dagelijk met eigen ogen zie!
En hoop dat daar in de toekomst verandering in komt, niet alleen voor de olifant maar voor alle dieren die voor de toeristen industrie worden gebruikt en uitgebuit voor maar een doel...GELD!.
george

Bericht door george »

Erg Jammer dat de redactie van aroundtheglobe de beide links heeft verwijder onder het mom van reclame of dat het niet zou werken.
beide links werkte prima en bevatte geen reclame
In ieder geval niet bedoeld als reclame....niet voor het blad waar het bericht met filmpje in stond alsmede de organisatie die zich al jaren inzet voor de olifant en andere misbruikte diersoorten in Thailand!
dit was alleen bedoeld om aandacht te vragen voor de mishandeling en opvang van deze dieren!

Voor de duidelijkheid was het een link naar een verschrikkelijk filmpje waarin te zien was hoe een baby olifant in een houten kist wordt getrokken/geslagen om zo meer als een week mishandeld te worden met als doel de babyolifant te breken zodat ze met hem kunnen doen wat de bedoeling is....Mensen vervoeren op hun rug!!!!

Beste Erik, zou je mij nog even willen vertellen wat de exacte reden was waarom jij de links verwijderd hebt??
Nogmaals erg Jammer!!
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

? wat je hierboven zegt over die link klopt niet. kwam uit op een site idd maar zeker niet bij dat filmpje.

Krijg een beetje een gevoel hierbij dat je de mening er door wil duwen dat het sowieso slecht is om iets met olifanten te gaan doen. zelf in de "opvanghuizen" waar je dus tegen een hoger bedrag mee de olifanten gaat wassen enzo en waardoor de mensen de olifanten beter kunnen opvangen. Ik snap dat deze opvanghuizen niet nodig waren geweest als de olifanten in eerste instantie beter behandeld werden. Maar wat is er zo slecht aan om deze olifanten toch te bezoeken en mee te wassen en ook met ze mee te rijden. Zover ik weet zijn olifanten sociale dieren dus zie niet in waarom dit dan slecht kan zijn als de olifanten goed worden verzorgt.

Kun je net zo goed ook de varkensindustrie gaan proberen te verbieden. Dit zijn ook zeer inteligente wezens en toch willen we (bijna) allemaal wel eens een speklapje kunnen eten. Daarom ben ik meer een voorstander van het verbeteren van de leefomstandigheden. Uitbannen lukt je niet maar ze betere verzorging/onderkomen geven wel door middel van bijv. die opvangkampen waar je meer voor betaald. En als er helemaal niemand meer heen gaat is dit echt niet goed voor die olifanten. Wat denk je dat er dan met ze gebeurt? als mensen er dus helemaal niks meer aan kunnen verdienen? Juist worden ze voor iets anders wel gebruikt.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
Reismeis
Reisexpert

Bericht door Reismeis »

De enige keren dat ik olifanten zie, is als ik naar de dierentuin ga.. Hoe sta je daar dan tegenover? Ik begrijp dat het zorgwekkend is, en dit soort zorgwekkende praktijken kennen we helaas ook dichter bij huis (bijvoorbeeld de dansende beren in Oost Europa). Ik denk, ik hoop, dat het gros van de reizigers zelf kan inschatten (en zijn huiswerk doet en informeert) of er goed op de dieren wordt gepast, ik ben daar in ieder geval altijd zeer alert op.

Ik heb eerder ook op de links geklikt en ik kwam ook niet bij de betreffende nieuwsberichten, maar bij een nieuwsoverzicht. En eerlijk gezegd denk ik ook niet dat dit de juiste plek is om dat soort filmpjes te laten zien. Daarbij vind ik dat een waarschuwing m.b.t. dat filmpje wel op zijn plek was geweest, persoonlijk kan ik daar echt niet naar kijken. De boodschap is door jouw bericht prima overgekomen.
..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

Even voor de balans; Ik sta achter George, al heb ik geen kaas gegeten van olifantenritjes, omdat ik dus een van die mensen ben die dat dus niet doet, uit angst voor waar George allemaal voor waarschuwt : )
Het is ook bijster moeilijk te controleren of die dieren wel of niet goed behandeld worden.
Dat ze aan zo'n ketting aan een boom staan vind ik al niet om aan te zien...
Naar de dierentuin ga ik trouwens ook nooit, om dezelfde reden : )
Wel vind ik het plaatsen van dat soort filmpjes niet zo'n goed idee op deze site. Blij dat ik het niet gezien heb!! Net als Reismeis kan ik daar ook niet tegen, lig er dagen wakker van...
En George; het feit dat de links zijn verwijderd is niets persoonlijks en heeft in principe ook niets met de inhoud te maken, maar is puur omdat het niet mag en Erik/ATG hierdoor een proces aan z'n broek kan krijgen...

Reismeis, ik denk dat veel mensen zich helaas echt niet laten voorlichten voor ze op een olifant stappen of naar een monkey show of een dergelijk vreselijk iets gaan.
Ik vrees dat de meeste mensen hier echt geen energie aan "verspillen"... Jij gelukkig wel : ))))
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
george

Re: Thaise olifant helpen?

Bericht door george »

beste mensen,

Begrijp me niet verkeerd.
Het gaat er niet om of ik mijn/onze mening erin wil duwen.
Ik ben elke dag getuigen van het feit wat er met de olifanten gebeurd en zie dan ook dat het gros van de vakantie gangers er niet bij stil staat, het niet wil weten, of het gewoon laat gebeuren onder het mom ...het zal wel goed zijn.
het ziet er ook onschuldig uit...ook met een aapje op de foto....zo schatig!
Maar wat er achter zit en aan vooraf gaat is werkelijk verschrikkelijk zoals ik probeer uit te leggen in mijn berichten/reacties.
Olifanten zijn heel sociaal in hun eigen habitat binnen hun eigen familie maar van naturen moeten zij niets hebben van mensen zoals alle wilde dieren.
Overigens kun je allerlei info krijgen over dit onderwerp op het internet voor diegene die erbuiten mij om meer van willen weten.

Excuus...had inderdaad een waarschuwing bij de link moeten plaatsen mijn excuus daarvoor!!
De link ging inderdaad naar een pagina waar dat you tube filmpje onderaan geplaatst was.
Ook al is dit verschrikkelijk om te zien het zet wel iedereen ineens aan het denken.
Dan is het visueel en is er geen twijfel meer mogelijk en is het voor iedereen duidelijk waar het om gaat.

Het circus en dierentuin met uitzondering van die dierentuinen waar ze met goede fokprogramma's een soort in stand willen houden cq beschermen omdat de mens ze bijna heeft uitgeroeid is ook niet goed te praten.

Bio industrie is ook een verschrikking...mensen denken niet meer na als ze een stukje vlees verpakt kopen..als je dat met eigen ogen ziet wil je ook geen stukje vlees meer wat daar vandaan komt.
Je ogen voor dit soort onderwerpen dichthouden is makkelijk en hoeven mensen zichzelf niet schuldig te voelen.

Ik had dit bericht geplaatst met de bedoeling de aandacht te krijgen voor deze vorm van dierenmishandeling.
dit omdat ik dit hier elke dag zie, weet wat er achter steekt, en nu eenmaal van deze dieren hou en op deze manier voor ze op kom met de beste bedoeling!
Ik nogmaals elke dag zie dat bijna iedereen het voor normaal acht want als je in Thailand bent geweest moet je toch op een olifant gezeten hebben of op de foto met een aap of tijger( tijgertempel ook zoiets om een onderwerp aan te besteden!!).
Mensen zien niets verkeerd aan op een olifant zitten.....maar zoals ik al een paar keer probeer uit te leggen gaat het om de fase vooraf voordat die olifant zover is....daar gaat het om!!
Dit alles draait alleen om geld en niet in het belang van WILDE dieren ..integendeel..zij kunnen zelf niet reageren dus doe ik dat via deze weg zonder mensen met de vinger aan te wijzen maar op de hoop dat ze over dit onderwerp na gaan denken.
Het feit dat het een discussie onderwerp is geworden is al een goed teken en wordt er dus over gesproken en nagedacht.

Dank voor jullie reactie"s!!
Plaats reactie