Sumatra of Java???

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
flip72
Reiziger

Sumatra of Java???

Bericht door flip72 »

Hoi!

Zit er over te denken om eind augustus voor 4 weken naar Indonesië te gaan.
Wil het liefst 4 weken rond trekken op Sumatra of Java.
Beide eilanden lijken me erg mooi om te bezoeken.

Mijn interesses gaan uit naar een mix van cultuur, natuur (jungle), vulkanen en mooie wandelingen.
Aangezien ik vorig jaar in Myanmar ben geweest, wil ik deze reis niet al te veel tempels (een paar mag wel) bezoeken.
Op het einde een paar dagen strand om te relaxen is ook prima, maar is geen must.

Wie heeft er argumenten om voor Sumatra of Java te kiezen?

Alvast bedankt.
Bezoek ook eens mijn website:
http://www.dutchbackpacker.nl
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Sumatra of Java???

Bericht door LaosFan »

De twee eilanden vergelijken kan ik niet want ik ben alleen op Sumatra geweest. Maar over Sumatra kan ik wel iets vertellen.

Sumatra is groot, heel groot. Er is veel natuur en ik was echt onder de indruk van de uitgestrektheid op veel plaatsen. Ook de bevolking heeft me positief verrast. Erg vriendelijk, niet lastig (sukkels tegenkomen kan altijd maar viel heel erg mee op Sumatra) en bovenal erg 'interactief'. Ik heb nu zo'n 45 landen bezocht en Indonesië was het land waar de mensen het meest 'open' waren in mijn ogen (mensen die spontaan naar je toekomen om te praten e.d.).

Er is cultuur op het eiland te vinden, er zijn vulkanen (Kerinci is mooi en te bezoeken), oerwoud en weinig tempels (de meeste mensen zijn Moslim, met een grote groep Christenen als minderheid). Stranden zullen er ongetwijfeld ook zijn maar daar heb ik niks van meegekregen.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

Ik ben afgelopen okt op Java geweest en ga eind dit jaar 4 weken naar Sumatra.
In 4 weken kun je Java evt ook combineren met nog wat kleinere eilanden zoals Bali/Lombok/Gili.
Java is namelijk heel goed en snel te bereizen, zeker met de trein.

Ik ben van Jakarta naar de Ferry van Bali gereist in ca.2 weken. En redelijk op mijn gemakkie.
toen ben ik verder gereist naar Flores in 2 weken, met bezoek aan de tussenliggende eilanden.
Veel mooie baaitjes waar je de schitterende hagelwitte stranden voor jezelf hebt en super snorkel spots.

Java is heel toeristisch maar zeker de moeite waard om te bezoeken.!!!!
Dat heeft ook zo zijn voordelen, omdat je overal a la minute vervoer, slaapplaatsen etc kunt regelen.
Scheelt je heel veel reistijd! De wegen zijn er ook goed!

Pangandaran: is een leuke (nog) niet overlopen kustplaats met een mooi strand en een schiereiland/jungle.
En je kunt hier ook naar de vlakbij gelegen Green Canyon. Heel mooi.
Verder natuurlijk niet overslaan:
Bogor: Botanische tuin
Yogja: Leuke gezellige levendige stad met o.a. het paleis van de sultan
Borobudur en prambanan tempel (daar ontkom je niet aan)
Bromo en IJen vulkanen
zie ook bijlages

Je komt heel veel nederlandse toeristen tegen en iedereen op java kan ook wel iets in het nederlands zeggen.
De een vind dat geweldig en de ander haat het!

Ik heb een onvergetelijke vakantie gehad op Java.
Elk eiland heeft zo zijn charmes, en omdat Indonesie zo groot is zijn de verschillen op de eilanden groot.
De mensen zijn erg vriendelijk, voornamelijk moslim,
Hoe verder je richting Bali gaat hoe meer boeddhistische en Christelijke mensen je zult tegenkomen.
Maar ze leven allemaal zonder problemen naast elkaar. In Malang bijv. staat een Moskee pal naast een Kerk.
Ik ben nu 4 x in Indonesie geweest en elke keer was het weer totaal anders qua natuur,geloof, bouwstijl van huizen, leef gewoontes, eet gewoontes, etc etc.

Ik had vorig jaar hetzelfde dilemma. Welk eiland??
Dan maar allebei in 2x.
Ik had echt geen spijt van Java!

Succes met het maken van je keuze.
Bijlagen
strand en supermooie snorkelplek bij Komodo eilanden
strand en supermooie snorkelplek bij Komodo eilanden
diverse camera 2011 1002 klein.jpg (90.37 KiB) 3834 keer bekeken
Prambanan tempel bij Yogja
Prambanan tempel bij Yogja
diverse camera 2011 480 klein.jpg (133.63 KiB) 3834 keer bekeken
Raflessia bloem Jungle Pangandaran
Raflessia bloem Jungle Pangandaran
diverse camera 2011 326 klein.jpg (172.7 KiB) 3834 keer bekeken
Green Canyon vlakbij Pangandaran
Green Canyon vlakbij Pangandaran
diverse camera 2011 205 klein.jpg (287.39 KiB) 3834 keer bekeken
Strand Pangandaran
Strand Pangandaran
diverse camera 2011 112 klein.jpg (123.2 KiB) 3834 keer bekeken
Botanische tuin Bogor
Botanische tuin Bogor
diverse camera 2011 043 klein.jpg (184.87 KiB) 3834 keer bekeken
Papa Bob

Bericht door Papa Bob »

Als je sumatra doet, vergeet dan niet ook Maninjau te gaan zien. Een juweeltje van een krater meer. Met een onvergetelijke weg (afdaling) als je van Bukittinggi komt ! Velen hebben het al gezegd; Mooier dan Toba. Minder bekend, maar echt een bezoek waard.
Gewoon onvergetelijk!
"Papa" Bob.
Thaitanium
Reiziger

Bericht door Thaitanium »

Hoi,

Ik ben momenteel door Indonesie aan het reizen en heb net Java en Sumatra achter de rug (nu op Bali en volgende week naar Flores). Ik vond Sumatra echt veel leuker dan Java. Nu ben ik op Sumatra maar op een paar plekken geweest maar ik vond dat geweldig. Ik ben vanuit Singapore gevlogen naar Medan en ben daar meteen naar Bukit Lawang gegaan, een paar uurtjes rijden en de plek waar je orang-oetangs kan bekijken in het (semi) wild. Heel gaaf, daarna terug naar Medan voor een nachtje en vervolgens een paar uur gereden naar Lake Toba. Ik ben nu iets meer dan 9 maanden onderweg en Lake Toba is misschien wel de mooiste plek die ik ooit heb gezien. Je komt daar vanuit de bergen bij het grootste vulkanische meer ter wereld, waar dan in het midden weer een eiland ter grote van Singapore ligt, met ook weer allerlei bergen. Echt geweldige uitzichten daar, lekker zwemmen in het meer, vriendelijke mensen en ook nog eens super goedkoop. Het was ooit heel populair bij toeristen, maar dat is verminderd, alleen in het weekend zijn er wat lokale touristen, maar verder ontzettend rustig en relax. Ben daar uiteindelijk 8 dagen gebleven in Romlan guesthouse, recht aan het meer, met terras, eigen kamer, wifi en heet water voor 80.000 IDR. Geen geld. Ik kan Lake Toba echt blindelings aanraden.

Op Java ben ik in Jakarta, Bandung, Yogya, Malang en Mount Bromo geweest. Daarvan vond ik alleen Mount Bromo heel gaaf, zeker als je niet met zonsopgang de meute toeristen volgt en met 500 man op het uitkijkpunt staat en vervolgens met dezelfde groep bij de vulkaan. Als je iets later gaat klimmen ben je alleen op het uitkijkpunt en misschien met 10 man bij de vulkaan. Aan te raden. De rest vond ik niet zo, Borobudur was wel ok, maar ook een beetje minder dan verwacht. Nu ben ik op Java niet bij de meest gave plekken geweest besef ik wel. Er zijn ongetwijfeld veel leuke en interessante dingen daar te zien, zie ook de posts hierboven.

Maar op basis van mijn ervaring zou ik voor Sumatra gaan :)

Cheers
Thaitanium
Reiziger

Bericht door Thaitanium »

Ow en dat paleis van de sultan in Yogya vond ik echt niks aan. Een beetje oubollig en saai, zeker vergeleken met de paleizen in vele andere Aziatische landen.
george

Bericht door george »

Kan geen vergelijking maken want ben alleen tijdens mijn huwelijksreis ook in Sumatra geweest maar heb ruim een week gezeten in Sams Bungalow"s in Bukit lawang.
Die plek hadden we uitgekozen om de oerang oetang te kunnen zien en inderdaad hebben we van heel dichtbij gezien tijdens onze jungle tocht.
Ook s'avonds tijdens een koud biertje zagen we ze langs de rivier lopen op nog geen 50 mtr afstand en dat vanuit de hangmat!!
Voor ons een van de meest geweldige ervaringen die we op hebben gedaan.
daarbij was het verblijf bij sam en zijn gezin echt geweldig en komen daar binnenkort zeker weer terug als we weer richting indonesia gaan toeren.
We wonen in Thailand ( nu even tijdelijk in hongarije) dus trips in de omgeving zijn goedkoop en geweldig om te doen.
Sumatra echt een aanrader!!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Papa Bob schreef:Als je sumatra doet, vergeet dan niet ook Maninjau te gaan zien. Een juweeltje van een krater meer. Met een onvergetelijke weg (afdaling) als je van Bukittinggi komt ! Velen hebben het al gezegd; Mooier dan Toba. Minder bekend, maar echt een bezoek waard.
Gewoon onvergetelijk!
"Papa" Bob.
Daar kan ik me helemaal bij aansluiten.Een geweldig mooi meer en ik heb daar echt een topdag gehad destijds toen we met 2 man een rondje hebben gemaakt rond het meer. Als je vanuit Bukittinggi komt is er ook een prachtige route te maken (per brommer of evt. per fiets) over een weg/ pad midden door de bossen. Dat was ook geweldig.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Plaats reactie