Panama

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
El Niño
Reisexpert

Re: Panama

Bericht door El Niño »

Ahhh....ik wist wel dat die vlucht Cartagena-Panama niet goedkoop was, maar je komt echt niet onder de 400 dollar ofzo :-). Dat idee had ik zelf al, en staat hier ook http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=2148240

Misschien dan toch die boot. San Blas eilanden enzo, en Bocas del Toro hoek skippen....

Update: dit zegt hostel mamallena:
Prices have been steadily increasing and prices currently range from $400 to $525, depending on the boat. The quality of boats can vary, but we feel that most of the boats we deal with are some of the best operating between Panama and Colombia. The price may also seem high, but consider what you’re receiving. The price of one way flights can range between $300 and $500, and thats for a 1 hour flight! Sailing from San Blas to Cartagena over 5 days just seems like a better deal!
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

El Niño schreef:Ahhh....ik wist wel dat die vlucht Cartagena-Panama niet goedkoop was, maar je komt echt niet onder de 400 dollar ofzo :-). Dat idee had ik zelf al, en staat hier ook http://www.lonelyplanet.com/thorntree/t ... ID=2148240
De boot is ruwweg 450 dollar wat ik casa viena gezien had. Ze zijn er ook met uitschieters naar 800 a 900 dollar. Maar dan praat je volgens mij ook over luxere boten. Ik zou de boot doen en eventueel bocas laten schieten als ik naar panama 'moe'. Ik heb van de mensen die uiteindelijk gegaan zijn goede verhalen gehoord
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat is nu inderdaad het plan. Omdat ik maar 3 weken heb (ex heen en terugvlucht) is het toch keuzes maken. Die boot duurt 5 dagen,.....maar spaart ook 3 reisdagen uit als ik de Bocas hoek skip (1. vlucht naar Panama, 2. Panama City boquete/bocas, 3. Boquete/Bocas naar Panama City). Op zich vind ik het jammer om Bocas te skippen, maar aan de andere kant komen daar nu de San Blas eilanden voor in de plaats....en die zijn nog veel specialer volgens mij :-).

Het plan is nu ongeveer:
-1,5 week Cartagena, Dagtrip mud vulcano, Taganga, parque Tyrona
- 5 dagen boot (is 3 dagen San Blas, en 2 dagen zeilen Cartagena-San Blas)
- rest in en rond Panama City (sowieso Panama kanaal natuurlijk)

Nog 1 vraagje: heb jij nog ergens Malariapillen geslikt? Volgens mij is dat niet nodig, en hoef ik dus niet naar GGD :-)
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Tayrona park is gele koorts gebied, dus is malaria ook wel verstandig. De travel clinic gaf aan dat heel Colombia malaria gebied is, maar dat is wel wat overdreven. Je kunt trouwens je gele prik op aantal plekken gratis krijgen in Colombia. Zeker op het vliegveld van bogota, dus misschien ook wel in Cartagena.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

hildo schreef:Tayrona park is gele koorts gebied, dus is malaria ook wel verstandig. De travel clinic gaf aan dat heel Colombia malaria gebied is, maar dat is wel wat overdreven. Je kunt trouwens je gele prik op aantal plekken gratis krijgen in Colombia. Zeker op het vliegveld van bogota, dus misschien ook wel in Cartagena.
Er zijn 2 twijfelachtige stukjes.
1.Parque Tayrona, maar de meeste kaartjes geven aan dat dat safe is:
http://www.paisatours.com/images/malaria-map-l.JPG
http://www.vaccinatiesopreis.nl/malaria-colombia/
2. San Blas eilanden.
Probleem is dat die adviezen meestal niet duidelijk zijn. Zo is er vooral risico in de PROVINCIE San Blas, en lees je weinig over de eilanden
http://www.vaccinatiesopreis.nl/?id=582

Maar zelfs als het zo is.....het advies is pillen bij meer dan 2 nachten. En die boot ligt daar precies 2 nachten :-).

Las ook nog ergens dit:
Last year there were an increasing number of malaria cases but it seemed to be mainly in very rural Bocas del Toro and the Ngobe Bugle Comarca in the west, this maybe due to population distribution though. Lately we have been hearing more about dengue rather than malaria. No preventatives for denge other than covering up and using repellent.
In the islands themselves there is little problem as the mossies don't like the salt water... the problems are in the Kuna villages on the mainland of the comarca.
En dat is waar! Zoland je dicht bij de kust zit, is er veel minder risico. Mijn conclusie: niet nodig.....dengue is waarschijnlijk een groter risico!
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Het is twijfelachtig. Ik heb het risico in het noorden niet genomen. Richting het zuiden waar je hoger zit is het toch iets anders. Maar behalve denque zou ik ook oppassen voor teken in Tayrona park. We hadden er tijdens de trekking veel last van.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

hildo schreef:Het is twijfelachtig. Ik heb het risico in het noorden niet genomen. Richting het zuiden waar je hoger zit is het toch iets anders. Maar behalve denque zou ik ook oppassen voor teken in Tayrona park. We hadden er tijdens de trekking veel last van.
Dat met die hoogte is absoluut waar (ik zat vorige keer Colombia steeds hoog). Teken? Daar lees je helemaal niks over bij reisadviezen, en is best link volgens mij (ziekte van Lyme?)! Jij hebt zeker trekking Ciudad Perdida gedaan? Cartagena is volgens mij nl ook safe, en ik ga niet zo heel lang naar Taganga en Tyrona (dag of 4 in totaal ofzo denk ik). Is Taganga safer qua ongedierte dan Tyrona in het algemeen? Moet ook nog ff bekijken wat voor excursies er zijn naar Tyrona.....
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Klopt we hadden vooral bij de trekking naar ciudad perdida. Maar kwam met name omdat je toch vaak zwemt tijjdens die tocht en dan vrij onbeschermd een stukje loopt door het bos. Maar als je Tayrona park gaat heb je daar ook wel een redelijk risico omdat je toch wel zult zwemmen en dan weer terug loopt naar je hangmat. Voor de teken is gewoon goed opletten en ff controleren als je weer terug bent in Taganga.

Tayrona park kun je op elke straathoek in Taganga regelen dat je afgezet word bij de ingang en vanaf dat punt moet je zelf verder wandelen. Neem een dagrugzak met alle noodzakelijke dingen mee en laat je grote rugzak bij het hostel achter. Je kunt daar trouwens ook met ov naar toe. Je moet dan terug naar santa marta en een doorgaande bus richting de venezulaanse grens nemen. En vragen of ze je bij de ingang van het park afzetten.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

San Blas eilanden hoog genoteerd bij Paradises on Earth van LP (3e):
http://www.lonelyplanet.com/panama/trav ... cles/76050

Toch maar doen die boot :-)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Hi Hildo, nog even wat vraagjes over Parque Tyrona. Ik lees er wat gemengde verhalen over, vooral dat het overpriced zou zijn. Maar wil er uiteraard toch heen. Waar ik aan denk is eerst een overnachting in Taganga. Denk Casa Felipe, daar dan rugzakje prepareren, en dan 2 dagen/1 overnachting in Tayrona. Ik heb het Caribische hoofdstuk van de nieuwe LP gekocht (hardcopy nog niet eens beschikbaar :-)), en lees van alles over campsites enzo. Een nacht in een hangmat, ben ik niet zo'n fan van, vooral i.v.m. al die muggen. Weet jij hoe het zit met die campsites? Zijn dat echt campings waar je zelf een tent mee moet nemen, of kun je een of ander bed huren voor een nacht? Heb je nog tips qua route in Tyrona, en denk je dat 2 dagen Tyrona genoeg is?
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Er zijn verschillende campsites voor verschillende doelgroepen (van jongeren tot ouders met kids). Ze zullen waarschijnlijk ook wel een plek hebben waar je een tentje kunt huren of ze zo'n tayrona hut oid hebben. Maar ik heb er niet echt op gelet en gewoon in een hangmat geslapen.

Twee dagen in Tayrona is wel genoeg als je ´s ochtend vroeg gaat. Dan kun je de 2e dag weer laat terug naar santa marta. Je zou het zelfs zou kunnen regelen dat je ´s avonds (begin) met het 'toeristenbusje' naar cartegena gaat. Er is maar een route in Tayrona. Het is als een omgekeerde U die op de doorgaande weg aansluit. Je wandelt dan van campsite naar campsite.

Casa felipe is wel oke om te verblijven, ernaast zit een hostel wat nog iets goedkoper is (staan dus ook niet in de LP of footprint :Y ). Ik sliep bij max en had voor iets meer een eigen kamer en gratis water (en koffie)
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Er is maar een route in Tayrona. Het is als een omgekeerde U die op de doorgaande weg aansluit. Je wandelt dan van campsite naar campsite.
Thanks! Hoe loopt die U dan precies? Kan dat niet duidelijk uit de LP opmaken......
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

El Niño schreef:
Er is maar een route in Tayrona. Het is als een omgekeerde U die op de doorgaande weg aansluit. Je wandelt dan van campsite naar campsite.
Thanks! Hoe loopt die U dan precies? Kan dat niet duidelijk uit de LP opmaken......
Vanaf de ingang gaat er maar een pad langs de campsites. Je zou na de laatste campsite kunnen doorlopen en uiteindelijk weer op de doorgaande weg van Santa Marta naar Venezuela kunnen komen, maar bij iedereen gaat gewoon weer terug naar de ingang. Als je een tourtje regelt heb je ook geen keus omdat ze je daar komen ophalen. ;) De weg loopt niet vlak langs de kust, ligt een stuk het binnenland in.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Even wat info. Speedboot van Taganga naar Cabo is absoluut cool! Wel camera etc in je daypack stoppen (die gaan achter waterproof schot), want die boot gaat enorm hard, en je wordt zieknat :-). Yuluku heeft veruit de beste hangmatten, en vanuit Caneveral kun je weer met bussen terug naar Santa Marta/Taganga. Op deze manier heb je een mooi rondje.

Qua boten (Colombia Panama): ik had geboekt op de One World, maar die kreeg last-minute problemen met immigratie. Sowieso uitkijken met die boten; alle boten rekenen ongeveer dezelfde prijs, maar het variert van kleine rotbootjes waarop je je kont niet kunt keren, tot een boot van 30 meter met veel ruimte om te loungen enzo. Op die boot ben ik uiteindelijk beland, en raad ik iedereen aan. Veel badkamers ook, goed eten, en de boot is ook veel sneller dan andere boten. Ongeveer 26 uur naar San Blas ipv 36 betekent meer tijd in San Blas. Dit em: www.independence-ms.com
Mjav88
Vakantieganger

Bericht door Mjav88 »

Ik begrijp dat je nu in Panama bent en straks in Panama City?

Als je zin hebt.. laat even weten wat ik moet zien, ik arriveer 27 oktober in panama. Ik begin in Panama-stad en dan de omgeving bekijken voordat ik naar het noorden van Panama ga.
Plaats reactie