Wanneer met reis voorbereidingen beginnen?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
esmaralda

Wanneer met reis voorbereidingen beginnen?

Bericht door esmaralda »

Wanneer is het verstandig om te beginnen met de daadwerkelijke voorbereidingen? Dus echt alle aanschaffen doen, visum regelen en dat soort dingen?
RyanKalkhoven

Bericht door RyanKalkhoven »

Dat hangt af van wanneer en hoelang je gaat.
Als je voor een paar weken gaat hoef je niet veel voor te bereiden. Ga je langer dan heb je wat meer werk uiteraard.
esmaralda

Bericht door esmaralda »

voor een jaar
RyanKalkhoven

Ik zou daar op mijn gemak de tijd voor nemen. Dit jaar ga ik net als vorig jaar maar een maand naar OZ, maar ik ben al een maand of 6 vooraf bezig met het eea uitzoeken en regelen.

Wat belangrijk is om te weten wat je allemaal moet regelen voor die periode en wat je zelf allemaal wil zien en doen.
esmaralda

Bericht door esmaralda »

Het duurt voor mij sowieso nog 2 jaar voor ik wil gaan, dus ik heb nog wel genoeg tijd.. Maar nu ben ik nog supersuperenthousiast alles aan het uitzoeken enzo, maar denk dat dat op een gegeven moment wel een beetje in zal zakken.
Wanneer is het bijvoorbeeld handig om je visum aan te gaan vragen en een ticket te kopen?
RyanKalkhoven

Visum moet je wel even van te voren regelen. Daar zitten nog wel wat regels aan heb ik begrepen, maar daar kan ik je weinig over vertellen. Ik gebruik het standaard 3 maanden visum omdat ik alleen op vakantie ga.

Voor het ticket kunnen ze je nu nog niet vertellen wat het gaat kosten. Daar is 2 jaar nog een beetje te vroeg voor. Maar als je een maand of 6/7 vooraf begint met het in de gaten houden van de verschillende maatschappijen dan kom je vast wel leuke aanbiedingen tegen.
Let wel op dat er ook drukke en rustige seizoenen zijn qua aantal mensen die daar naartoe vliegen. Als je in zo'n periode wil vliegen dan zal je wat eerder moeten zijn. maar over het algemeen kan je tot een paar maanden vooraf nog wel voor leuke prijzen tickets vinden.
esmaralda

Bericht door esmaralda »

Ok dan:D Dank je wel voor je antwoorden!! :)
panky
Wereldreiziger
Contacteer:

Bericht door panky »

Hey Esmeralda,

Hoelang van te voren je moet beginnen met voorbereiden ligt geheel aan jezelf. Wil je geheel geinformeerd op reis gaan of zie je wel wat er gebeurd...

Ik ben nu in Australie en met mijn begingroep (18 personen) zitten mensen die echt een jaar voorbereidingen hebben getroffen en ook mensen die minder dan een maand van tevoren pas besloten te gaan en toen pas begonnen met hun voorbereidingen. Australie is wat dat betreft erg reizigers vriendelijk, waardoor je zonder enige voorbereiding, afgezien van de visum en je vliegticket, goed uit de voeten kunt komen.
Een tip: leg niet teveel van tevoren vast. De kans is groot dat je er spijt van krijgt, omdat je gedurende de reis zoveel mensen tegenkomt met zoveel leuke ideeen die je tijdens je voorbereiding hebt gemist, waardoor je die leuke dingen zou kunnen gaan missen.

Mbt voorbereidingen is er maar een ding die echt noodzakelijk is en dat is je visum. Deze kan je via internet aanvragen. Wanneer je deze aanvraagt en vervolgens een mail krijgt dat je de visa krijgt, heb je 1 jaar om australie binnen te komen. Daarna vervalt je visum, tenzij je voortijdig kunt aantonen dat je wegens bijzondere omstandigheden in dat jaar niet naar Australie kunt gaan, zoals bv. een van je ouders erg ziek is oid.
Afhankelijk van je persoonlijke situatie duurt een aanvraag 1 week tot ca. een maand. Veelal krijg je de visum binnen de eerste 2 weken.

Andere dingen die niet noodzakelijk zijn, maar waar je zeker naar moet kijken is je reisverzekering.
Een normale reisverzekering verzekerd geen ongevallen die gebeuren tijdens je werk, je zal dus een "globetrodder verzekering" moeten nemen. (Volgens mij heeft dat zo) Ikzelf heb er een van Elvia, maar er schijnt ook een te zjin van Nomads, die dekt praktisch hetzelfde, maar is minstens 100 euro goedkoper.

Een ander punt het wel of niet uitschrijven uit het bevolkingregister ivm de nieuwe zorgwet. Ik weet niet of er nu wel duidelijkheid is in deze wet, maar toen ik in december wegging was hier weinig tot geen duidelijkheid over. Wanneer je je niet uitschrijft blijf je namelijk zorgverzekering betalen in NL, terwijl je er niet bent. Daarom hebben veel mensen zich toentertijd uigeschreven, zonder te weten of dat consequenties heeft en wat dat dan zou zijn.

Meer informatie is ook terug te vinden op www.backpackers.nl. Ik ben overigens met deze organisatie naar Australie gegaan.

Succes ermee!!

Ps. Hoop niet dat ik jou heb verveelt met een te lange reactie...
esmaralda

Bericht door esmaralda »

Panky,

Je hebt me er totaal niet mee verveelt met je antwoord. Ik vind het juist superbruikbaar. Dingen zoals zorg enzo had ik nog niet eens over nagedacht. Daar moet ik duidelijk nog maar even naar informeren.

Dank je wel voor je lange antwoord en allle tips!!!

Esmaralda
doudou

Bericht door doudou »

HE esmeralda!

Ik vertrek begin november ook down under en probeer nu een beetje de balans te vinden in al het regelen! Wat dat betreft is australie eigenlijk (te) makkelijk, je hoeft namelijk totaal niks te doen op je visum en ticket na, en zelfs die dingen zijn zo geregeld! Ik zit nu zes weken voor vertrek en begon het een beetje benauwd te krijgen mbt mijn visum, las namelijk dat er aanvraagvertragingen waren! Maar gister heb ik het aangevraagd en nu al mailtje dat ik het heb! too easy dus! Verder lees ik veel over australie maar verder nog niks plannen ofzo, zie ik daar wel!

succes ermee en nog een ding: stress niet over de voorbereiding maar geniet ervan!
esmaralda

Bericht door esmaralda »

Woow, das wel heel kort van te voren.. Ik denk dat ik daar niet tegen zou kunnen. Maar het is fijn om te weten dat alles zo snel geregeld kan zijn. Tnx! :)

Geniet ervan!!!
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

hi

ik weet ook nog steeds niet hoe het nu zit met die zorg...
Maar wij zijn dus in april 2004 vertrokken en kwamen in Februari 2006 terug!! heel fijn want in januari was dus het hele zorgstelsel op de schop gegaan.

Nu waren wij uitgeschreven bij de gemeente. En dat is op zich nog een hele uitdaging want je MOET vertellen waar je naar toe gaat. En reizen is geen optie. In hun ogen "emigreer" je. Op zich geen ramp behalve dat wij na terugkomst een mega moeilijk belasting formulier moesten invullen ivm onze "emigratie". De belastingdienst heeft hem 2 keer terug gestuurd omdat we geen vestigings adres hadden ingevuld :?
Maar goed, je staat dan op een lijst in den haag voor mensen zonder vaste woon of verblijfplaats.

Bij terugkomst liepen we tegen het volgende probleem op. We hadden geen huis en konden logeren bij mijn broer. En ook geen werk. Om je in te mogen schrijven voor werk moet je ingeschreven staan bij de gemeente?!?!
Om je in te mogen schrijven bij de gemeente moet je een koopcontract of huur contract laten zien??!?!
Om een huurcontract te kunnen tekenen moet je ingeschreven staan bij de gemeente en meestal ook werk hebben ?!?!
( zie je het "probleem" al? )
De enige start optie is dus eigenlijk inwonen.
Ga je ergens inwonen dan moet die persoon mee komen naar het gemeentehuis om akkoord te geven. Dit betekende ook dat mijn broers gemeente belasting aanslag omhoog ging omdat ie van een 1persoonshuishouden naar een meerpersoonshuishouden ging!

Afijn. binnen een week of twee hadden we werk en een huurhuis...maar het was even knap lastig.
Wij hadden een wereldreis verzekering die ook de ziektekosten zou dekken in de eerste maand na thuiskomst. Maar de nieuwe zorgwet vond dit dus van niet! we hebben februari dan ook dubbel moeten betalen.

nog even iets waar je rekening mee moet houden qua voorbereidingen. Je "verplichtingen" hier in nederland. Heb je ergens een abbonement lopen?? kijk dan nu alvast wanneer en hoe je dat op moet zeggen!
Soms kan het maar 1 keer per jaar en word het anders stilzwijgend verlengt met een jaar! denk aan internet, telefoon, tijdschriften, sportverenigingen etc etc

verder zou ik niet te veel vooruit lezen over het land en de plekken die je wilt zien. voor de lol is het prima, maar in de praktijk gebruik je er niet veel van. hoe losser je planning hoe meer lol je er aan beleeft en je komt dan op plekken die je verassen.

waar wil je eigenlijk naar toe?
dan heb ik misschien nog meer tips.

meer over onze voorbereidingen kun je vinden op onze site.
groetjes rudi
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Plaats reactie