Reis door Midden Amerika

Stel hier al je vragen over Zuid- of Midden Amerika. Van koukleumen in Patagonie tot zwemmen in het tropische Belize. En van de stranden bezoeken in Brazilië tot vulkanen spotten in de Costa Rica.
Jurjen. E

Reis door Midden Amerika

Bericht door Jurjen. E »

Hallo allemaal,

Ik ben voor eind 2012 begin 2013 een reis aan het plannen door Midden Amerika.
Ik wou mijn plannen even op internet zetten voor eventuele feedback en omdat het gewoon leuk is om te delen.

Als route heb ik een paar sleutellocaties gekozen waar ik graag doorheen zou willen reizen maar er zit denk ik genoeg speling in om onderweg nog anders te kunnen beslissen.
- Panama City, Panama
- Cahuita, Costa Rica
- Montezuma, Costa Rica
- Santa Elena, Costa Rica
- San Juan del Sur, Nicaragua
- Eventueel verder richting het Maya erfgoed in Guatamala en Mexico

Op het internet heb ik wel opgepikt dat het erg lastig reizen is door El Salvador als je geen vloeiend Spaans spreekt. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben van plan er een maandje of 3 over te doen maar ik betwijfel of ik dan nog genoeg tijd heb voor het laatste deel.
Van te voren koop ik helemaal geen tickets, onder andere om zoveel mogelijk vrijheid en flexibiliteit te hebben. Ook weet ik niet precies wanneer ik aankom omdat ik eerst vanaf Gran Canaria naar St. Lucia ga zeilen.

Het budget vind ik lastig. De meesten zeggen hier op 't forum dat je met 35 euro per dag wel voldoende hebt maar wat zit daar allemaal bij in, slapen, eten en reizen? Ik hoef niet perse hele luxe activiteiten te doen, een mountainbike huren, raften en zelf er eropuit trekken vind ik prima. Wat ben je daar ongeveer voor kwijt?

Een reisgenoot heb ik nog niet maar er zijn wel een aantal mensen die nog even moeten nadenken of ze meewillen, ik zal ook nog even een bericht plaatsen in het daarvoor bestemde forum mochten er hier nog geïnteresseerden zijn.

Groeten,

Jurjen
Lily
Vakantieganger

Re: Reis door Midden Amerika

Bericht door Lily »

Hoi Jurjen,

klinkt heel leuk, jouw bestemmingen! Al ben ik er zelf nog nooit geweest. Ik heb eigenlijk dezelfde plannen, maar dan andersom; ik begin in Nicaragua en eindig in Panama. Ik vertrek ook eerder, namelijk in oktober.

Over je budget kan ik weinig zeggen, maar ik denk idd dat die extra activiteiten wel wat zullen kosten. Ik zou zelf graag een canopy-tour gaan doen (soort tokkelen door het oerwoud) en duiken of surfen.

Ik ga zelf wel alleen, hoop daar veel mensen te ontmoeten. Spaans leren lijkt me wel handig, al kan ik niks zeggen over El Salvador specifiek. Maar het geeft mij denk ik een fijn gevoel om me verstaanbaar te kunnen maken en wat meer te begrijpen van alles om me heen.

Groetjes!
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

3 maanden is te krap voor alles he kunt wel in 1 dg door bijv el Salvador reizen maar dat is niet he bedoeling denk ik . 35 euro is te krap voor costa Rica maar bijv 25 euro is voor Nicaragua voldoende dut us incl kleine uitjes maar voor echt dure dingen zoals duiken, raften etmoet je nog wel extra een potje hebben.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Jurjen. E

Bericht door Jurjen. E »

Ik vertrek in principe ook in oktober, maar dat is vanuit Ierland om via Gran Canaria richting St. Lucia's te varen.

Ik weet dat Costa Rica inderdaad duurder is en de meeste andere landen maar vanwege oude familiebanden wil ik daar zogezegd een laatste eer betuigen. Hoeveel ben je in Costa Rica ongeveer kwijt en is het dat extra geld wel waard of kan je er het beste zo snel mogelijk doorheenreizen?

Heb je al een idee welke plaatsen je allemaal aan wilt doen Lily? Een talenschool lijkt mij ook leuk en erg handig om te doen maa ik moet even kijken of dat in me planning en budget past. Zo een canopy tour ziet er leuk uit, die zet ik ook op m'n lijstje.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Een aantal jaar terug vond ik het meer geld niet de moeite waard. Costa Rica was toen bijna twee keer zo duur als Nicaragua en dus ongeveer 30% duurder dan bijvoorbeeld Guatemala. Dingen zoals een canopy tour kan je voor zeker de helft goedkoper ook in Honduras, Panama of Nicaragua doen alleen is het daar minder bekend dan Costa Rica.

Ik heb zelf geen actuele informatie over de prijzen in Costa Rica hopelijk kan iemand anders je nog even helpen.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

helaas ook geen actuele prijzen voor Costa Rica.
Ik ben vorig jaar 2 weken in Nicaragua geweest en vond het super! Neem dus zeker ook de tijd voor Nica.
In die 2 weken hebben we overigens wel veel gezien en gedaan want zo groot is het land nu ook weer niet.

spaans leren kan zeker handig zijn. Al is het maar een spoecursusje ter plaatse van een week. Stel dat je dit in een leuke stad doet zoals bijvoorbeeld Granada dan heb je meestal een halve dag les en kan je de rest van de dag vaak nog wel iets doen in de omgeving ( of gewoon vullen met leren)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Lily
Vakantieganger

Bericht door Lily »

Ik weet nog niet precies welke steden ik aan wil doen in Costa Rica, ik moet me er nog in gaan verdiepen. Wel wil ik zeker een nationaal park bezoeken en evt. surfen of duiken. Van Nicaragua heb ik al wel veel gelezen (blogs en reisgidsen) en daar weet ik al wel ongeveer waar ik heenwil.

Heb jij al meer reiservaring? En ga je ook alleen?
Sole
Reiziger

Bericht door Sole »

Hola,

Ik zou ook zeker meer tijd uittrekken voor Nicaragua dan alleen San Juan del Sur. Canopy tour bijv. kun je doen op vulkaan Mombacho bij Granada of over Lake Tiscapa in Managua.

Saludos,
Sole
dyon89

Bericht door dyon89 »

Hey mensen,

Ik ben nu een tijdje actief op dit forum en tot nu toe bevalt het me prima, veel info en adviezen te vinden :)
Als jullie nog meer info willen over vakantielanden, de cultuur, eten en drinken enzo kijk dan een hier. De Blog is nog niet zo oud maar volgens mij gaat het wel een leuke/informatieve vakantiesite worden. We zullen zien haha...

Groetjes
Jurjen. E

Bericht door Jurjen. E »

Dag Sole,

Ik ben ook wel meer van plan dan alleen die steden maar die route is een richtlijn. Wat zijn nog meer echt leuke plaatsen in Nicaragua of in de rest van midden amerika?

Ik denk dat ik in Costa Rica dan alleen de hoognodige dingen ga doen en zo snel mogelijk verder reis.

Jurjen
Sole
Reiziger

Bericht door Sole »

Hola,

Om te beginnen, kijk even hier: https://www.aroundtheglobe.nl/reizen/ni ... si534.html

Het ligt eraan hoeveel tijd je voor Nicaragua wilt uittrekken. De meeste bezoeken vaak alleen het Pacifische gedeelte, dat is dan San Juan del Sur, Granada (met uitstapjes in omgeving), Isla de Ometepe en León. Sommigen doen dit ook in combinatie met de Corn Islands. Degene die iets langer blijven, bezoeken ook het noorden, zoals Matagalpa, Estelí en eventueel Somoto. Heb je bijv. specifieke interesse in de Caribe, dan moet je zeker weten naar Pearl Lagoon, Pearl Keys en de Corn Islands. Meer off the beaten track, dan naar Río San Juan, zoals Islas Solentiname, El Castillo en Natuur Reservaat Indio Maíz. Naar plekken waar (bijna) geen toeristen komen, dan naar R.A.A.N. zoals Puerto Cabezas en naar inheemse communities zoals de Miskito Cays.

Ik kan je alle bovengenoemde plekken aanraden, ze zijn het allemaal waard!!! (Al ben ik zelf nog niet in R.A.A.N. geweest)

Saludos,
Sole
Jurjen. E

Bericht door Jurjen. E »

Iedereen bedankt voor alle info!
Ik lees op veel sites dat de meeste landen in Midden-Amerika alleen toegang verschaffen als je ook een ticket het land uit hebt. Nou wel ik flexibiliteit hebben tijdens mijn reis dus ik weet niet wat ik het beste kan doen. Is er een manier om zonder ticket terug toch binnen te komen?
Sole
Reiziger

Bericht door Sole »

Hola,

Alleen op luchthavens kunnen ze hier naar vragen, bij landgrenzen doen ze dat niet.
Het beste is om telefonisch een ticabus kaartje te kopen. http://www.ticabus.com/

"Als je 's avonds hun website bezoekt is er meestal wel iemand online. Die kun je dan aanspreken en uitleggen waar en wanneer je ergens naartoe wilt. Het kan even duren voordat je iemand te pakken hebt, maar doe het gewoon als je even de tijd hebt. Vervolgens stuur je een kopie van je paspoort met al je wensen. Je krijgt van hen dan een authorisatieformulier voor je creditcardbetaling wat je invult, ondertekent en terugstuurt. Daarna krijg je je persoonlijke ticket per e-mail. " http://www.wereldwijzer.nl/showthread.p ... 223&page=2

Stel dat je aan het reizen bent in Midden-Amerika en je plannen veranderen, dan kun je de datum van je gekochte ticket gratis ter plekke op bestemming wijzigen, mits je dit 24 uur voor vertrek doet.

Saludos,
Sole
Jurjen. E

Bericht door Jurjen. E »

Even een update.
Ik heb al een beetje een route in elkaar geknutseld maar ik weet niet hoeveel tijd ik ervoor uit moet trekken.
Hier een linkje naar de route:http://goo.gl/maps/LyRhv Hoeveel tijd moet ik uittrekken voor dit stuk? Liever iets langer op 1 plek blijven dan dingen moeten missen is hierbij wel mijn idee.

Ik zou ook erg graag het noorden van nicaragua bezoeken en dan daarlangs richting Pearl Lagoon gaan maar ik weet niet of ik daar tijd en geld voor heb. (De 4 steden die niet op de route liggen dus)

Groeten, Jurjen

ps. ik heb ongeveer 3 maanden
Sole
Reiziger

Bericht door Sole »

Hoi,

Voor Nicaragua zou ik het volgende aanraden:
San Juan del Sur max. 4 dagen incl. stranden in omgeving
Granada max 4 dagen incl. 1 dag uitstap naar Masaya vulkaan + markt en 1 dag uitstap Laguna de Apoyo eventueel in combinatie met Catarina Mirador en San Juan de Oriente
León max. 3 dagen

Je kunt makkelijk vanuit León de bus naar Estelí pakken en dan richting Somoto. In Estelí zou je dan eventueel UCA Miraflor kunnen bezoeken http://www.ucamiraflor.com/ (min.2 dagen) en daarna Somoto om de canyon tour te doen. Dit is in principe in een dag te doen. Matagalpa ligt weer niet echt op de route, maar zou je eventueel op de terugweg met een omweg mee kunnen pakken. Erg leuk bergstadje, veel koffie en goede sfeer. Bezoeken van El Castillo de Cacao is een aanrader, ook kan je goed in de omgeving hiken in de mooie natuur. Ik zou max. 3 dagen uittrekken voor Matagalpa.

Als je naar San Carlos wilt, zou ik niet alleen voor San Carlos gaan, maar meteen El Castillo en een tocht door de jungle Reserva Indio Maiz meepakken. Eventueel ook een bezoek aan Islas Solentiname. Het is zeker een interessant havenstadje, maar niet het beste van wat dit gebied te bieden heeft, dus zonde van je tijd en geld als je alleen voor San Carlos komt. Je kunt makkelijk met de bus vanuit Managua, is ongeveer 6 uur. De rest is per boot vanaf San Carlos te bereiken.

Pearl Lagoon is uniek (heel anders dan Cahuita in Costa Rica) en zeker een aanrader, maar zou ik bezoeken als je ook Pearl Keys erbij pakt!!! Je kunt in Bluefields 1 nacht doen (is niet heel bijzonder) en dan met boot naar Pearl Lagoon. Is ook leuk om een boottocht te doen op de laguna en omliggende (inheemse) dorpjes te bezoeken. Februari-April is de beste tijd om de Caribische kust te bezoeken.

Saludos,
Sole
Plaats reactie