Vrijwilligerswerk in Laos

Stel hier je vraag over stageplekken of (vrijwilligers) werk in het buitenland.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Vrijwilligerswerk in Laos

Bericht door LaosFan »

Mijn naam verraad het al een beetje natuurlijk maar het land Laos (Zuid-Oost Azië, met de buurlanden Thailand, China, Vietnam, Cambodja en Birma (Myanmar) heeft een zeer goede indruk op me achtergelaten en ik ga er dan ook weer terug. Waarschijnlijk midden november (2008) of wat later.

Wie heeft tips o.i.d. over de mogelijkheden van vrijwilligerswerk in dit land? Ik ben niet van plan om te betalen voor vrijwilligerswerk maar ik ben wel bereid er keihard voor te werken om me daadwerkelijk nuttig te maken voor de mensen in het land (al weet ik dat je echt niet moet denken een land in je eentje te kunnen veranderen o.i.d.).

Ik lees het erg graag! Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

niet betalen voor vrijwilligers werk betekend dat iemand anders voor jou accomodatie en jou eten moet betalen!
Of bedoel je dat je wel bereid bent voor je eigen acomodatie en eten te betalen maar niet voor projectkosten wilt opdraaien?

Wanneer het eerste het geval is moet je je even realiseren dat je iemand in een heel arm land laat opdraaien voor jou kosten terwijl jij niet alleen die ene persoon helpt maar een hele gemeenschap.

Kijk eens op onze pagina met adressen voor vrijwilligerswerk

Misschien zit er wat voor je tussen.

Wanneer je wilt dat al je kosten ter plekke voor je gedekt worden en je een jaar de tijd hebt dan is http://www.travel-to-teach.org misschien iets voor je
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

bolletjeom bedankt voor je reactie. Ik ben uiteraard wel bereid om te betalen voor acomodatie en eten & drinken. Dat is natuurlijk geen enkel probleem en lijkt me zelfs logisch.

Wat ik niet wil is een grote som geld betalen om vrijwilligerswerk te doen. Bij sommige projecten heb ik het gevoel dat ze je voor een flink deel laten betalen voor de projecten en je dus min of meer ook laten doneren op die manier. Ik ben best bereid om wat te doneren op vrijwillige basis maar als ik er werk en als extra ook nog moet doneren vindt ik dat een beetje vreemd.

Bedankt voor je links ook. Ik zal er eens gaan kijken.
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Je zou eens kunnen informeren bij de Gibbon Experience (www.gibbonx.org), dit is in het gebied tussen vieng puokha en de thaise grens)ze hebben vrijwilligers in hun office en die gaan ook de dorpjes in. Bijvoorbeeld om water pompen te plaatsen ofzo. Maar verder hebben ze niet nog niet veel tijd/middelen om andere dingen te doen. Als je veel tijd hebt kan je daar volunteren.

Andere idee: Wij zijn ook uitgenodigd in een dorpje en hebben toen ook met de chief gepraat. Hij is heel geintregeerd door buitenlanders die nu pas voor het eerst een beetje in deze regio komen. Er zijn dingen die hij gezien heeft die de graag zou willen dat de mensen in zijn dorpje ook kunnen. Zoiets simpels als zwemmen, ze wonen aan de rivier maar niemand kan het. Als je de kinderen kunt leren zwemmen zou dat geweldig zijn. De meeste mensen spreken geen loatiaans maar een aantal mannen wel en die zouden ook graag wat Engels leren. Nu zijn (vooral de kinderen en vrouwen) ze nog wel heel schuw en bang (maar tegelijkertijd super gastvrij) voor buitenlanders, maar de meest moderne man van het dorp (en de enige die engels spreekt) heeft al plannen om meer toeristen naar zijn dorpje te halen en bijvoorbeeld een homestay te beginnen. (zoiets kan alleen als alle dorpsoudste er mee eens zijn).

Als je als toerist 2 (of meer) weken wil investeren om zwemmen en engels te leren en te laten zijn dat we niet zo eng zijn dan zijn ze echt super blij en je zult zelf ook een geweldige tijd hebben. Ik kan me voorstellen dat in heel laos (en zeker in deze regio) nog veel meer dorpjes zijn die aan dezelfde dingen behoefte hebben. Ik denk dat de vrijwilligers van de gibbon experience je wel in de goede richting kunnen sturen.

Als zou ik er wel op rekenen dat je het mischien niet al vanuit Nederland kunt regelen omdat dit soort mensen je toch eerst willen zien en met je drinken om te weten of ze je wel in hun dorpje willen hebben. Het is ook handig om alvast wat laotiaans te leren en als je daar bent natuurlijk de locale taal.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
bolletjeom
Reisexpert

Oh, gelukkig. Je wilt wel betalen voor je accomodatie enzo.

Ik heb goede ervaringen met de nederlandse Organistatie SIW
Die bieden projecten aan en zijn heel duidelijk in de kosten. Ze berekenen zelf een administratiefee die ik redelijk vond en de porjecten zijn ook betaalbaar.
Wij hebben in noord Thailand een project gedaan bij het bergvolk de AKha´s.
Hier betaalde we 150 euro voor (3 weken) de helft werd gebruikt voor onze accomodatie, eten en vervoer ter plaatse, een kwart werd gebruikt voor de aanschaf van materiaal om een toilet mee te bouwen en de andere kwart ging naar de organisatie en die betaalde onze begeleiders daarvan.
Ik vond het heel netjes hoe overzichtelijk ze waren

Wat betreft Laos zelf. Wanneer je daar bent kan je veel regelen. Ik weet ook nog een paar schooltjes op het Bolaven Plateau die waarschijnlijk wel een gemotiveerde vrijwilliger kunnen waarderen. Ik kan je eventueel in contact brengen met een locale engels sprekende meneer en jonge dame die die scholen aan het opknappen zijn.
Het is echter geen bestaand project.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Tikva en Bolletjeom: Echt hartelijk dank!!!! Ik ben heel blij met jullie reacties en ik denk dat ik hier zeer zeker wat mee kan. Dit is het meest bruikbare wat ik tot nu toe heb gevonden/ gelezen. Ik reageer vandaag of morgen nog even wat uitgebreider want ik ben nu op het werk.

NOGMAALS DANK!! :D
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Ik had net een zeer uitgebreide reactie getypt maar ik ben alles nu kwijt. Echt balen :x

Ik ga nog een keer wat typen maar baal er erg van.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Nog een poging (echt erg vervelend als je alles typt voor niks).

Bij deze een wat uitgebreidere reactie van me. Ik stel het zeer op prijs dat jullie me zo goed op weg hebben geholpen :lol: .

Aan bolletjeom: natuurlijk ben ik bereid om te betalen voor accommodatie. Dat lijkt me erg logisch (vooral in dat soort landen waar mensen het al niet breed hebben). Jullie hebben dan weinig betaald inderdaad voor dat project. Dat zijn faire prijzen denk ik. Ik ben geen centen neuker en betalen voor onderdak, eten etc is dan natuurlijk geen probleem. Je tip m.b.t. de schooltjes spreekt me erg aan. Mijn beheersing van het Engels is behoorlijk maar verre van top. Wel denk ik me toch wel nuttig te kunnen maken. Erg bedankt voor je aanbod om me in contact te brengen met de man en vrouw. Als je dat zou willen is dat erg welkom. Ik ben zeker gemotiveerd als ik er aan de slag zou kunnen en het wat zou zijn voor me en ik me ook echt nuttig kan maken. Je kunt misschien even contact met me opnemen m.b.v. een persoonlijk berichtje o.i.d.?

Aan Tikva: Ik heb nog niet op de site van Gibbon Experience gekeken maar dit lijkt me ook erg interessant! Vieng Phouka is me bekend. Ik heb een paar dagen en nachten doorgebracht in dit dorp en het staat in mijn geheugen gegrift. Het heeft samen met wat andere dingen de meeste indruk op me achtergelaten van heel mijn reis en zeker van Laos. Ik heb er destijds ook wat foto’s gemaakt van de kinderen (en wat volwassenen) en ik heb deze een hele tijd terug eens af laten drukken om ze in de toekomst persoonlijk af gaan te geven in het dorp (en een dorpje in de buurt waar ik ook wat mooie foto’s heb gemaakt). Natuurlijk alleen als de mensen het op prijs stellen (want ik ben bekend met het probleem wat sommige mensen daar hebben met foto’s). De vriendelijkheid van de mensen daar viel me ook op en ik heb maar zelden zo vaak sabaidee (de lokale groet) gezegd op een dag als daar toen we rondliepen (ik was alleen en ’s avonds kwam er heel toevallig een andere toerist die ook nog eens Nederland bleek te zijn). ’s Avonds hebben we ook eens met wat lokale bewoners zitten praten en lachen in een soort van kroegje/ eettentje. Dat was erg gezellig en de mensen vonden het geweldig als ik wat Laotiaans probeerde te praten vanuit een boekje. De Lao-lao en Beerlao vloeide rijkelijk toen en het was heel leuk. Ik heb er ook eens met wat kinderen staan te voetballen (met een netje en een houten balletje) en dat was een leuke ervaring. Toen kreeg ik ook het vage idee dat het meenemen (of op laten sturen) van een paar leren ballen o.i.d. misschien wel erg welkom zou zijn en om het voetballen misschien te combineren met een beetje Engelse les o.i.d. Wat me ook opviel was dat veel mensen water uit de rivier moesten gaan halen en dat er niet veel pompen stonden. Ook lag overal afval verspreidt (jammer). We zijn ook buiten het dorp geweest en daar zijn we bij een familie geweest waar een erg zieke vrouw naar buiten kwam die ons een rà¶ntgenfoto liet zien van haar buik. Erg triest, vooral ook omdat wij niet konden helpen. We hebben maar wat geld gegeven voor een retourtje naar Luang Nam Tha (als ik me niet vergis) om daar naar een ziekenhuis of dokter o.i.d. te kunnen. Je andere opties zien er ook goed uit. Ik ben zeker bereid om meerdere weken te investeren. Ik heb al mijn zwemdiploma’s dus wie weet kan ik nog wat leren inderdaad. Wie weet kan ik met wat moeite (zonder moeite kun je niks natuurlijk) ook wat Engels leren en een beetje helpen met een homestay o.i.d. Ik ben destijds gelift van Vieng Phouka (geld was bijna op omdat ik nergens meer aan cash kon komen en ik dus naar Thailand moest) naar Huay Xai (de Thaise grens). Ik ben toen door veel van die kleine dorpjes gekomen waar bijna overal mensen zwaaide naar die grote blanke ‘farang’ achter op het reservewiel in de bak van de jeep :D

Ik wil ook absoluut niet de westerling zijn die wel eventjes gaat vertellen hoe het moet, dat is niets voor mij. Als ik een klein steentje bij kan dragen aan de gemeenschappen daar dan zou dat wel fijn zijn. Ik ben erg geà¯nteresseerd in Laos omdat het me best wel aangegrepen heeft. Ik heb er dan ook redelijk wat over gelezen en wat basis Laotiaans wil ik zeker wel leren. Al is dat ontzettend moeilijk.

Ik hoop wel dat het met de visa een beetje te regelen is als het realiteit wordt. 1 maand is dan natuurlijk stukken te kort.

Ik val in herhaling maar wil jullie toch nog een keer danken voor het meedenken en de moeite! Mochten Jullie nog tips hebben, mee willen denken etc etc dan stel ik dat zeer op prijs. Ook als je denkt dat ik iets totaal verkeerd op pak of denk dan lees ik dat graag.
bolletjeom
Reisexpert

hi Laosfan

kan nu even niet het adres op zoeken. mocht ik over eenpaar dagennog niet gereageerd hebben. wil je me dan even via een pb of mailtje helpen herinneren??
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

bolletjeom schreef:hi Laosfan

kan nu even niet het adres op zoeken. mocht ik over eenpaar dagennog niet gereageerd hebben. wil je me dan even via een pb of mailtje helpen herinneren??
Hallo bolletjeom: ik heb heel de dag het forum in de gaten gehouden en echt heel vaak gekeken (kantoorbaan nu). Ik ga het in de gaten houden en mail of stuur een pb over een paar dagen, als ik dan nog geen reactie van je heb gezien. Bedankt in ieder geval voor de moeite!
petercasier
Contacteer:

Re: Vrijwilligerswerk in LAOS

Bericht door petercasier »

Als je vrijwilligerswerk in het buitenland wil doen, lees eens deze lijst met do's and dont's.

Peter
Peter
The Road to the Horizon Blog van een "serial expat"
Verslaafd aan de Horizon Eboek over drie expedities naar Antarctica en de Stille Zuidzee
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

petercasier schreef:Als je vrijwilligerswerk in het buitenland wil doen, lees eens deze lijst met do's and dont's.

Peter
Ik heb de site al wel eerder gezien maar ik zal er nog eens naar kijken.

Bedankt voor je reactie. Ik heb inmiddels nog niets gevonden en vanuit Laos geen reactie terug mogen ontvangen maar wie weet kom ik nog wat tegen. Ik heb wel al wat geld (kleine hoeveelheid) en een flinke hoeveelheid pennen, potloden etc. klaarliggen die ik daar kan besteden en uit kan delen op scholen (al moet ik nog na gaan denken hoe ik dat ga doen en wat het beste is).
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Tessa
Reiziger
Contacteer:

Bericht door Tessa »

Mijn beheersing van het Engels is behoorlijk maar verre van top
Hoi Laosfan!
Ik heb ook vrijwilligerswerk gedaan, welliswaar in Thailand, maar zo dicht aan de grens met Laos dat ze er beide talen spreken. Ik heb daar engelse les gegeven op een basisschooltje. (Dit werd door wat studenten in Ubon Ratchathani georganiseerd, die zelf engels studeren om leraar te worden.) Nou is mijn engels toevallig wel erg sterk, maar zelfs met de kleinste basiskennis die je in Nederland leert op school, kun je daar al onwijs veel. Dus denk zeker niet gelijk dat je kennis niet genoeg is!! Wat engelse (kinder)liedjes leren wordt altijd onwijs op prijs gesteld en inderdaad sport combineren met engels leren is echt goed te doen.

Toen ik op zoek was naar vrijwilligerswerk waar je inderdaad niet voor blauw betaald om mee te mogen helpen, heb ik ook nog dit adres gevonden (maar ben er uiteindleijk zelf niet geweest), wellicht heb je er wat aan: http://www.laofarm.org/

Succes en veel plezier!!
Broaden your minds
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Hoi Tessa,

Bedankt voor je bericht! Leuk en interessant om te lezen.

Mijn Engels is niet heel sterk maar ik heb het gevoel dat het toch wel wat beter is dan bij vele andere Nederlanders het geval is.

Ik zal eens op de site van Lao Farm gaan kijken. Nogmaals dank!

Groeten,

LaosFan.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
tom
Reisexpert

Bericht door tom »

ziet eruit als een mooi project! goed werk!
Natuurlijk erg belangrijk dat je vooral de zelfredzaamheid van de lokale bevolking wilt stimuleren.

Ik begrijp alleen dat jullie geen vrijwilligers zoeken om in laos zelf te werken?

@Laosfan:
Hoe staat het ervoor met jouw plannen?
Ben erg benieuwd. Ik wil zelf (over 2 jaar pas :X ) zo'n 6 maanden naar laos terug gaan om daar vrijwilligerswerk te doen.

Ik hoor graag jouw ervarinegn!
amassakoul
Plaats reactie