Café Verweggistan
Re: Café Verweggistan
In het Fries zeggen we -vertaald in het NL- 'Ik kom uit ..' in plaats van 'Ik ben opgegroeid/getogen in..'.
Maar als ik Nederlands spreek of schrijf, gebruik ik ook het woord opgegroeid. Getogen gebruik ik niet.

..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Ok. Hier zeg je ook (vertaald) 'ik kom uit..' of 'ik ben een ...'. Er wordt ook wel gezegd 'ik ben een geboren en getogen...'. Maar uiteraard scheelt het van persoon tot persoon.'Tis mer krek wie ge vûr oe het''Reismeis schreef:In het Fries zeggen we -vertaald in het NL- 'Ik kom uit ..' in plaats van 'Ik ben opgegroeid/getogen in..'.Maar als ik Nederlands spreek of schrijf, gebruik ik ook het woord opgegroeid. Getogen gebruik ik niet.

Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
'Ik ben een ..' gebruiken we inderdaad ook. En ja, it is yndied mar krekt wa ast foar dy hast 

Liep wat achter in dit onderwerp dus lees het nu pas, maar al wat gehoord van de huisarts?bolletjeom schreef:ik ben opweg naar de huisarts. Heb al maanden buikklachten maar nu doet het in mijn hele buik zeer...goed moment om bloed te laten prikken....
Vervelend voor je!. Laat je wel echt doorsturen en alles goed uitzoeken en niet door de huisarts met een kluitje in het riet sturen.
Ik wil je niet bang maken maar helaas vorig jaar twee jonge mensen in mijn omgeving gehad waarbij buikklachten uiteindelijk kanker bleek te zijn. Gelukkig zijn ze nu allebei op dit moment weer schoon maar de ene liep al maanden bij de huisarts en had veel minder complicaties gehad als de huisarts het niet op "vrouwen klachten" had gegooid.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
- bolletjeom
- Reisexpert
ik had zelf niet aan kanker gedacht en was verrast toen de chirurg zei: "ik verwacht niet dat het kanker is want dat begint meestal rond de navel". Ik heb 2 echo's gehad. mag toch aannemen dat je daar iets op kunt zien. We kwakkelen gewoon verder. Huisarts kon niets voor me betekenen. ik mocht een plasje inleveren omdat mijn nierstreek ook pijn deed maar plas was schoon.
Over "getogen" gesproken. Wij zeggen hier ook gewoon "ik kom uit".
Wat ik ook zo grappig vind aan friezen...die gaan niet logeren maar uit van huis. En Jeroen houdt niet van voetbal. neeeeeee, die mag graag voetballen. Blijf ik zo raar vinden. "ik mag graag zwemmen". "ik mag graag oliebollen eten"
Over "getogen" gesproken. Wij zeggen hier ook gewoon "ik kom uit".
Wat ik ook zo grappig vind aan friezen...die gaan niet logeren maar uit van huis. En Jeroen houdt niet van voetbal. neeeeeee, die mag graag voetballen. Blijf ik zo raar vinden. "ik mag graag zwemmen". "ik mag graag oliebollen eten"

Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Op echo's zie je meestal wel dingen die er niet horen, lijkt mij.. In Nederland moet je op je strepen staan als je iets gedaan wilt krijgen, doen hoor!
En ja, wij gaan altijd 'út fan hûs' en die andere woordspelingen kloppen ook, als je het vertaalt naar het Nederlands
Maar ja, Duitse en Engelse zinnen kloppen ook nooit als je dat letterlijk vertaalt
Dit doet me denken aan een boekje wat hier in iedere boekwinkel te koop is: Mijn vrouw is uitgenaaid! (mijn vrouw is ervandoor gegaan) In dat boekje staan allerlei friesismen, echt hilarisch! http://www.heitenmem.nl/content.php?contentid=236
Leuk feitje: deel twee is inmiddels ook op de markt. Mijn tweede vrouw is ook uitgenaaid!
En ja, wij gaan altijd 'út fan hûs' en die andere woordspelingen kloppen ook, als je het vertaalt naar het Nederlands

Leuk feitje: deel twee is inmiddels ook op de markt. Mijn tweede vrouw is ook uitgenaaid!

Gisteren naar Roermond geweest met (ons
) vader en moeder. Was leuk. Leuk stadje (de moeite van het rondlopen erg waard en als je van winkelen houdt is er makkelijk een dagtripje van te maken) en in een shoarmazaak (waar je prima kon zitten) ook erg lekker gegeten (voor m'n ouders was dat best wel nieuw, die zouden daar nooit zomaar binnen stappen).

Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Nog 3 weken
Vandaag komt er een kraanwagen bij je langs. Hopelijk wordt na 2,5 jaar eindelijk de lekkage in m'n slaapkamer verholpen. De dakdekker is (zonder kraan) al vaak langsgeweest, maar zonder resultaat.

Vandaag komt er een kraanwagen bij je langs. Hopelijk wordt na 2,5 jaar eindelijk de lekkage in m'n slaapkamer verholpen. De dakdekker is (zonder kraan) al vaak langsgeweest, maar zonder resultaat.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Laosfan, dat klinkt als een gezellig dagje! Oehhhh, shoarma.. Dat hebben we een hele poos niet gegeten.. Hmmm, dat zet je toch aan het denken.. 
Jenny, aftellen maar!! Balen zeg, dat je al zo lang last hebt van die lekkage. Ik hoop voor je dat het vandaag dan écht wordt verholpen..
Ik ben moe.. Ik heb de halve nacht doodsangsten uitgestaan, omdat ik alsmaar wakker werd van een hevig piepende man die door een fikse verkoudheid veel last had van zijn astma. In die bijna tien jaar dat wij samen zijn heb ik het nog nooit zo hevig meegemaakt. Maar goed, hij zei vanmorgen dat hij lekker had geslapen. Gelukkig maar.

Jenny, aftellen maar!! Balen zeg, dat je al zo lang last hebt van die lekkage. Ik hoop voor je dat het vandaag dan écht wordt verholpen..
Ik ben moe.. Ik heb de halve nacht doodsangsten uitgestaan, omdat ik alsmaar wakker werd van een hevig piepende man die door een fikse verkoudheid veel last had van zijn astma. In die bijna tien jaar dat wij samen zijn heb ik het nog nooit zo hevig meegemaakt. Maar goed, hij zei vanmorgen dat hij lekker had geslapen. Gelukkig maar.
Laosfan, dat klinkt als een gezellig dagje! Oehhhh, shoarma.. Dat hebben we een hele poos niet gegeten.. Hmmm, dat zet je toch aan het denken.. 

Lijkt me erg vervelend en akelig om zoiets te horen bij iemand anders. Ik zou me dan ook zorgen maken. Gelukkig leek het mee te vallen dan.
Dat is het ook. En machteloos, want je kunt niets doen. Gisteren had hij er de hele dag ook last van, hij omschreef het als 'ademen door een rietje'. Hij is wel gewoon naar zijn werk gegaan. Ik heb zonet nog even met hem gebeld, hij heeft er niet zoveel last meer van. En daar ben ik blij om!
-
- Reisexpert
Zo, ik moest vandaag maar weer eens naar het ziekenhuis.
Dit keer omdat ik hartkloppingen had.
Ben uitgebreid gescreend en alles lijkt in orde, maar eigenwijs als ik ben, ben ik er niet helemáál gerust op.
Ik blijf het goed in de gaten houden, dus.
Anyway, ben 9 uur bezig geweest met de hele toestand, vooral omdat de mensen in het ziekenhuis niet heel doortastend en nogal sloom waren... maar zóóóóóóóóóóóóó lief!!
Het klinkt gek, maar heb al met al een onwijs leuke dag gehad! haha
Nu is het zo dat een van die meiden mij even apart nam om me een vraag te stellen (daarom vertel ik dit allemaal)...
Ze verzamelt namelijk ansichtkaarten en koelkastmagneetjes (daar heeft ze er al 2000 van!!) uit de hele wereld!
(wie voelt hem al aankomen?)
Ze vroeg mij of ik haar iets wilde sturen uit Nederland, maar daar ben ik voorlopig (wellicht de komende jaren) niet te vinden.
Ik wilde eerst m'n vrienden/familie vragen, maar bedacht toen dat een van jullie dat misschien wel leuk vind om te doen!
Dus als iemand zich geroepen voelt... Ik zal de aankoop- en verzendkosten vergoeden : )
Vind ik leuk!
Dit keer omdat ik hartkloppingen had.
Ben uitgebreid gescreend en alles lijkt in orde, maar eigenwijs als ik ben, ben ik er niet helemáál gerust op.
Ik blijf het goed in de gaten houden, dus.
Anyway, ben 9 uur bezig geweest met de hele toestand, vooral omdat de mensen in het ziekenhuis niet heel doortastend en nogal sloom waren... maar zóóóóóóóóóóóóó lief!!
Het klinkt gek, maar heb al met al een onwijs leuke dag gehad! haha
Nu is het zo dat een van die meiden mij even apart nam om me een vraag te stellen (daarom vertel ik dit allemaal)...
Ze verzamelt namelijk ansichtkaarten en koelkastmagneetjes (daar heeft ze er al 2000 van!!) uit de hele wereld!
(wie voelt hem al aankomen?)
Ze vroeg mij of ik haar iets wilde sturen uit Nederland, maar daar ben ik voorlopig (wellicht de komende jaren) niet te vinden.
Ik wilde eerst m'n vrienden/familie vragen, maar bedacht toen dat een van jullie dat misschien wel leuk vind om te doen!
Dus als iemand zich geroepen voelt... Ik zal de aankoop- en verzendkosten vergoeden : )
Vind ik leuk!
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
and you bloody your hands digging for your dream...
http://siem.aroundtheglobe.nl
Ja hoor, stuur maar een PB 
Vervelend trouwens dat je weer naar het zh moest! Goed in de gaten houden inderdaad, je voelt het zelf het beste aan.

Vervelend trouwens dat je weer naar het zh moest! Goed in de gaten houden inderdaad, je voelt het zelf het beste aan.
Reismeis: fijn voor jullie. Hopelijk wordt het allemaal niet erger. Het lijkt me ontzettend vervelend en beangstigend om weinig zuurstof binnen te krijgen.
Travelator: ik hoop dat het goed met je gaat. Ik heb hier nog wel wat koelkastmagneetjes (heel toevallig net na een Algemene Ledenvergadering nog een paar weg gegeven) van een bepaalde politieke partij (staan geen letters ofzo op). En ansichtkaarten heb ik nog tienduizenden liggen (ik heb er o.a. een paar honderd apart liggen voor in Azië, ze vinden dat vaak erg leuk). Dus stuur me gersut een berichtje.
Travelator: ik hoop dat het goed met je gaat. Ik heb hier nog wel wat koelkastmagneetjes (heel toevallig net na een Algemene Ledenvergadering nog een paar weg gegeven) van een bepaalde politieke partij (staan geen letters ofzo op). En ansichtkaarten heb ik nog tienduizenden liggen (ik heb er o.a. een paar honderd apart liggen voor in Azië, ze vinden dat vaak erg leuk). Dus stuur me gersut een berichtje.