Ik ben opzoek naar tips en ideeën van ervaren mensen

1) Ohrid, Macedonië.
Wat ik ervan gehoord heb is het er goedkoop (altijd goed), Ohrid ligt aan een meer (zwemmen) en blijkt s' avonds een redelijk bruisend nachtleven te hebben. De omliggende bergen lijken me ook mooi om over te wandelen (als dat mogelijk is).
Vraag: Klopt het bovenstaande? Is het mogelijk om me hier 2 weken te vermaken met een vriend d.m.v. uitgaan/zwemmen/wandelen/Ohrid verkennen?
2) Warsaw, Polen.
Goedkoop, een mooie stad met veel uitgaansgelegenheid. We zoeken een vakantie waar we wat poolse cultuur kunnen meemaken, en daarbij goedkoop kunnen eten en drinken.
Vraag: Klopt het bovenstaande? Zon, zee en strand zijn niet belangrijk. De vrienden waarmee ik ga zijn redelijk volwassen

3) Budapest, Hongarije.
Ik kreeg (van verhalen en artikelen op internet) het gevoel dat Hongarije iets weg had van Praag, mooi stadje, goed verzorgd, goedkoop, uitgaansgelegenheid en veel cultuur. De badplaatsen lijken mij ook heel boeiend!
Vraag: Klopt het bovenstaande? Uitgaan is hier niet belangrijk omdat ik waarschijnlijk met familie ga.
4)Kroatië
Zou het interessant zijn om vanaf Budapest naar Kroatië te gaan? is het te doen met de auto of trein? Zijn de Plitvice meren interessant?
Voor de mensen die de tijd hebben genomen om mijn vragen te lezen en te beantwoorden, heel erg bedankt!