Vraag route Sumatra 18 dagen

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
reiziger1988
Vakantieganger

Vraag route Sumatra 18 dagen

Bericht door reiziger1988 »

He allemaal,
Ben even met behulp van internet/lonely planet en forum-info bezig gegaan met ruwe opzet van onze vakantie naar Sumatra waar we van augustus t/m september heen gaan.
Exclusief de reisdagen hebben we 18 dagen.

We zitten echter erg in twijfel tussen deze 2 opties:

1.De omgeving Medan (bukit lawang, toba, meer, vulkaan) en vervolgens door naar Bukittinggi/omgeving Padang

2.Of de onderstaande route:

Medan 1 of 2 dagen
Bukit Lawang (incl. trekking-> is een trekking hier de moeite waard en zo ja hoeveel dagen?) 2-3 dagen
Vulkaan gunung sibayak – 2 dagen
Toba meer2-3 dagen
Daarnaast nog 3-4 dagen naar Banyak Islands,is iemand hier ooit geweest of heeft iemand hier ervaring mee?

Dan hebben we nog circa 5 dagen over voor highlights in n-sumatra, wie heeft er nog echte aanraders? M.n. cultuur/natuur heeft onze voorkeur.
Kunnen jullie adviseren of het gezien onze tijd beter is te kiezen voor 18 dagen te spenderen in het noordelijke deel of kunnen we west er ‘makkelijk’ bij pakken?

We zijn daar vanaf half augustus, is het mogelijk om alles gewoon ter plekke te boeken (tours, overnachting?)

Alvast bedankt voor jullie tips!
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Re: Vraag route Sumatra 18 dagen

Bericht door LaosFan »

Ik zag Sumatra en moest meteen even kijken (het eiland, de mensen en de historie heeft me best wel gegrepen toen ik er laatste keer was). Maar helaas blijf je in Noord-Sumatra (zal ongetwijfeld ook mooi zijn :) ) en daar kan ik dan weer niks over zeggen.

Van een vriend heb ik goede verhalen gehoord over het Toba meer en de omgeving.

Geniet ervan!!
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik ben afgelopen zomer in het noorden van Sumatra geweest. Ik ben van Pulau Weh naar Medan gereisd (via Lake Toba).

Medan heb ik niet echt goed gezien. Ik heb weinig met Indonsische steden.

Bukit Lawang vond ik erg toeristisch. Het is wel mooi en relaxed, maar als je echt voor de natuur gaat dan zou ik naar Ketambe reizen. Dat is goed te doen vanuit Berastagi (Sibayak).

Ik snap niet helemaal waarom je twee dagen rekent voor de Gunung Sibayak. Als je doorloopt ben je in 3 uur boven, en de weg terug gaat ook rap. Prima te doen in een dag. Het loont wel om langer in de buurt van Berastagi te blijven, de Karo-dorpen zijn zeker een bezoek waard.

Lake Toba is ook leuk, maar ook best toeristisch. Het is een aanrader om per kano een tocht over het meer te maken!

Houd je er rekening mee dat 19 augustus het eind van de Ramadan is? Het kan druk zijn met lokale toeristen en mensen die voor de feestdagen naar huis gaan. Met name Lake Toba en Bukit Lawang zullen overspoeld worden door Indonenesiers.

Bij deze mijn reisverslag: http://www.ikreis.net/main.php?cid=403
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Ananass
Reiziger

Bericht door Ananass »

Hoi Jenny, ik zie dat jij ook de voorkeur geeft aan Ketambe i.p.v. Bukit Lawang :)
Zelf ga ik in september naar Sumatra en ik ben nu een beetje mijn reis aan het voorbereiden. En wat ik sowieso wil is een 2 (mogelijk 3) daagse Jungle trek, enerzijds zou mijn voorkeur uitgaan naar Bukit Lawang omdat het iets toeristischer is, dus de kans dat ik mensen tegenkom om gezellig dingen mee samen te doen is groter en daarnaast is het volgensmij beter bereikbaar. Even ter info, ik ben een vrouw, 23 jaar en het wordt mijn eerste grote reis (alleen)!
Maar Ketambe klinkt eigenlijk toch wel mooier, zelfs de LP noemt het in vergelijking met Bukit Lawang een 'real' jungle expierence. Dus ik zit ontzettend te twijfelen, BL of Ketambe?! Of mogelijk allebei? BL 1 dag met voederplatform en 1 dag de Jungle in? En vervolgens via Berastagi (tussenstop dag) naar Ketambe om hier 'echt' te trekken? Is er iemand die in beide is geweest en echt duidelijk een voorkeur heeft, of o.b.v. dit verhaal mij een advies kan geven. Alvast bedankt!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb zowel Bukit Lawang als Ketambe gezien, en mijn voorkeur is Ketambe.

Grotere kans om mensen te ontmoeten? Ja, ik BL zijn meer mensen. Maar in Ketambe is het zo kleinschalig dat iedereen elkaar tegen komt. Iedereen in Ketambe zoekt iemand om een trekking mee te maken, dus het is echt niet moeilijk iemand te vinden.

Je bent sneller in BL vanuit Medan dan in Ketambe. Maar het is best te doen. Vaak kom je op het station al andere reizigers tegen. Zo niet, jammer dan. Er zijn ook Indonesiers die soms een praatje met je proberen te maken. (Al spreken de meeste mensen niet goed genoeg Engels.)

Ga niet in je eentje de Sibayak beklimmen trouwens. De weg is grotendeels erg goed, maar het bovenste stukje niet. Je wilt niet door je enkel gaan zonder dat iemand weet waar je bent! Als je niemand in je hostel tegen komt, neem dan een gids.
reiziger1988
Vakantieganger

Bedankt Jenny voor je tips en info!
Nog even terugkomend op je vorige bericht;
Rond de 19e direct door naar ketambe zou dat wel kunnen aangezien het daar dus minder toeristisch is? Ben je destijds met de bus gegaan of vlucht?

Een combi van noord west is wel te doen denk je gezien de tijd? Of adviseer je alleen noord? Lees zoveel verschillende verhalen en daarnaast als ik de duur van busritten optel vind ik het ook erg lastig inschatten.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik durf niet te zeggen hoeveel last je hebt van de suikerfeesdrukte wanneer je meteen naar Ketambe gaat. Ik durf wel te zeggen dat je dan absoluut niet in Bukit Lawang wilt zitten!!! Bukit Lawang is al heel druk met lokale toeristen in het weekend, laat staan aan het eind van de Ramadan als iedereen vrij heeft.

Ik denk overigens wel dat je rekening moet houden met een langere reistijd wanneer je rond de 19de naar Ketambe reist.

Wat Medan of Padang betreft: als ter plekke blijkt dat je de 'foute' vlucht geboekt hebt, dan kun je nog altijd een extra ticket boeken tussen die twee plaatsen. Er gaan meerdere vluchten per dag.
reiziger1988
Vakantieganger

Qreply

Jenny, nog even een vraag die ik op je site niet terug kon vinden. Uit hoeveel dagen bestond je trekking in Ketambe? Was dit naar jou inziens voldoende?
Ben benieuwd, alvast bedankt!
reiziger1988
Vakantieganger

Jenny, nog even een vraag die ik op je site niet terug kon vinden. Uit hoeveel dagen bestond je trekking in Ketambe? Was dit naar jou inziens voldoende?

Ben benieuwd, alvast bedankt!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb twee trekkings van een dag gemaakt.

Was dat voldoende? Als ik geen orangutans had gezien dan zou ik waarschijnlijk een extra dag hebben toegevoegd, maar nu was ik tevreden. Ik had best een beetje spierpijn de dag na de trekking (er zijn ook lichtere opties dan wat ik deed, alles in overleg met de gids), bovendien had ik wat mensen ontmoet met wie ik samen wilde blijven reizen. In mijn eentje had ik er misschien een dagje aangeplakt, maar nu koos ik voor mijn reisgenoten.

Het maakt allemaal niet uit. Je kan alles ter plekke regelen in Indonesie, en je moet gewoon doen wat op dat moment goed voelt.
Plaats reactie