Sparen is simpel...in theorie...de uitvoering is soms wat lastiger en je hebt een gezond portie wilskracht nodig. Misschien verander je wel in iemand die je nooit had willen zijn ( een echte Hollander).
En nog even dit: Laat je niet ontmoedigen door "vrienden" die je onder druk zetten om dingen te gaan doen die jij te duur vind en je suf vinden omdat je op je geld let. jij weet waar je het voor doet en het zijn de zelfde vrienden die straks jaloers zijn op je reis en je komen vertellen dat ze zouden willen dat ze ook zo'n reis konden maken.
SPAREN:
De eerste stap:
Ga aan tafel zitten en kijk wat je lasten zijn en je inkomsten. Alles wat je opzij kan leggen moet je automatisch over maken naar een spaarrekening. Doe je het niet automatisch dan moet je zeker weten van jezelf dat je niet onderweg gaat smokkelen waardoor het bedrag iedere maand lager wordt. En wees eerlijk....die kans is groot! En...alle extra's gaan direct naar de spaarrekening!: vakantiegeld, teruggave belastingdienst enz. al is de verleiding nog zo groot…
Overwerken. Soms moet het gewoon gebeuren maar gelukkig krijg je daarvoor betaald. Ik reken gelijk uit wat ik extra verdien en tel dat op bij wat ik die maand wilde sparen. Gelijk door sluisen naar de spaar rekening dus.
BESPAREN!
-Ga na wat je allemaal aan onzinnige lasten hebt en zeg dat zo snel mogelijk op. Je hebt niets aan een boekenclub of tijdschrift als je weggaat.
- Leg voor je zelf vast wat je zwakke punten zijn en zet er een limiet op. Maak met jezelf de afspraak dat je geen nieuwe kleding koopt.
Wat moet je dan met die koop behoefte? Maak zo snel mogelijk een lijstje met spullen die je nodig hebt voor de reis en ga die aanschaffen als de nood hoog is.
- Nooit meer leuke dingen doen!!! Sommige mensen denken dat dit het gevolg van sparen is. En dat klopt een beetje. Je kunt nog wel leuke dingen doen je moet alleen opzoek naar dingen die geen of minder geld kosten. Ook moet de frequentie naar beneden. Wijzelf vinden eigenlijk dat de leuke dingen daardoor leuker worden. Veel mensen om ons heen gaan meerdere keren per maand uit eten en kijken niet op of om. Voor ons is het iets " leuks doen" geworden.
- Wordt koopjesjager! Wij hebben de gidsen van een aantal outdoor winkels naast elkaar gelegd en je verbaasd je erover hoeveel verschil er in zit. Uiteindelijk kwamen we meestal bij Perry sport en Bever uit. Zij hadden onderling soms prijsverschillen van tientjes voor hetzelfde product!
- Koken en boodschappen. Je kunt echt een vermogen besparen als je bewust boodschappen doet en vrijwel altijd zelf kookt. Ga geen boodschappen doen als je honger hebt. Koop groots. hoe groter de verpakking hoe goedkoper het product. denk aan rijst, pasta, suiker, etc. 1 kilo kip is dus echt goedkoper dan 2 keer een halve kilo!!
- Lange Leve de Aldi en de Lidl!! koop je basis produkten daar en bespaar een fortuin!!!
- 5 uur zaterdag middag. op de markt maar ook bij de bakker en de visboer gaat alles in de uitverkoop
- Airmiles en meer van dat soort spaarkaarten. Kijk eens na wat je zoal gespaard hebt en of je er iets nuttigs mee kan kopen. ik heb er een mooi compacte verrekijker van gehaald! Je kan natuurlijk ook van je miles iets leuks doen waar je anders geen geld voor over zou hebben. Naar de bioscoop of het pretpark bijvoorbeeld.
- Lidmaatschap van de bieb! Ga boeken lenen in plaats van kopen! Onze bieb heeft heel veel redelijk recente Lonely Planets. Dit is voor ons ook een goede manier geweest om te oriënteren welke we willen gaan aanschaffen en welke overbodig zijn
- Kamperen bij de boer als vakantie. Het is een beetje onzinnig om veel geld uit te geven aan een vakantie terwijl je binnenkort lang weggaat. Toch heb je wel behoefte aan dat vakantie gevoel. Wij gaan dan ook regelmatig in het weekend met een tentje weg. Het kost je ook nog eens geen vakantie dagen, je geeft minder geld uit dan op het terras en je hebt het gevoel dat je er helemaal uit bent geweest en begint dus weer fris aan je maandag.
- Brood mee naar je werk. Als je een kantine op je werk hebt een daar altijd je lunch koopt hoef je maar 1 keer een week bij te houden wat dat kost en dan begrijp je wat ik bedoel. Ik heb op mijn werk een nieuwe rage gestart. Ik was de eerste met een broodtrommel en nu zie ik er steeds meer verschijnen.
Snelste manier om te sparen??
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: Snelste manier om te sparen??
Even mijn tips die ik op mijn website heb gezet, jaren geleden, erbij gepakt (en ingekort)
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Goede tips van Rudi!
En inderdaad dat vrienden verhaal is altijd lastig. Uit eten en lekker de kroeg in tikt nou eenmaal snel aan. Probeer wel zelf met alternatieve te komen thuis lekker koken of een spelletjes avond ofzo, het moet ook wel leuk blijven.
En inderdaad dat vrienden verhaal is altijd lastig. Uit eten en lekker de kroeg in tikt nou eenmaal snel aan. Probeer wel zelf met alternatieve te komen thuis lekker koken of een spelletjes avond ofzo, het moet ook wel leuk blijven.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
-
- Reisexpert
- Contacteer:
zoals Rudi, het beschrijft hebben wij het eigenlijk ook gedaan. Wij gingen 2 keer per maand uit eten of wat leuks doen in de tijd dat we flink aan het sparen waren. Wat wij ook vaak deden is een filmpje huren en dan lekker hapjes thuis maken flesje wijn en dan heerlijk een avondje thuis zitten. Dat is leuk en goedkoop.
Daarnaast al die abonnementen opgezegd en alles onder de loep gelegd. Zo ook gekeken of we misschien teveel betaalde voor verzekeringen.
Daarnaast hadden we ook een auto en gingen toch erop letten om die wat vaker te laten staan en daar voor in de plaats de fiets konden pakken.
Wat ik ook deed als ik veel boodschappen nodig had is met iemand anders samen boodschappen doen en dan de bezine kosten delen.
Ik zeg er wel bij dat wij uiteindelijk het geld niet gebruikt hebben voor onze reis, dit omdat mijn man bleef werken onderweg.
Daarnaast al die abonnementen opgezegd en alles onder de loep gelegd. Zo ook gekeken of we misschien teveel betaalde voor verzekeringen.
Daarnaast hadden we ook een auto en gingen toch erop letten om die wat vaker te laten staan en daar voor in de plaats de fiets konden pakken.
Wat ik ook deed als ik veel boodschappen nodig had is met iemand anders samen boodschappen doen en dan de bezine kosten delen.
Ik zeg er wel bij dat wij uiteindelijk het geld niet gebruikt hebben voor onze reis, dit omdat mijn man bleef werken onderweg.
Goede tips!!
Ik ben sinds 2 weken ook echt bewust gaan letten op boodschappen. Ik dacht "te makkelijk". Gooide gerust het kleine pakje gehakt in de pan en bedacht me ineens dat ik daar gewoonn 2x mee kan doen..En ook qua groente merkte ik dat je met een winterpeen, tomaat,prei, paprika ook veel kan doen en de Lidl heeft ook best goede producten. Nu zit ie hier niet heel dichtbij maar ik ga nu op de "aanbiedingen lopen" dus check ff de folder wat ik daar kan halen
Merk nu al dat het beter gaat met boodschappen doen
Ik ben niet echt aan het sparen voor iets maar wil gewoon kijken waarop ik kan besparen, voor "later". En dat late rkan ook voor een reisje over een half jaar zijn oid.
En qua leuke dingen doen & vrienden... Ik merk dat ik daar ook op zou kunnen bezuinigen maar vind dat best lastig! Ik leef alleen en vrienden wonen niet in de stad waar ik woon... en dus ga ik best wel veel weg, naar ze toe etc. Nu komen er ook mensen gelukkig wat vaker mijn kant op en probeer daar ook evenwicht in te vinden en logische combinaties te maken
Denk aan de ATG meeting in Utrecht, mijn ouders wonen er en ik ga met een vriend afspreken de dag ervoor. Als ik er dan toch ben 
Oww en kantinelunches, wij hebben nieuwe catering en die is echt megaduur!! Zo zonde! Nam altijd al eigen brood mee maar heb soms nog meer trek.. maar ga nu echt hele voedelsvoorraden meenemen
Vriendin van me heeft trouwens ook nog goede bespaartip... Pinpas thuis laten en als je weggaat, pinnen wat je op zou kunnen maken. Ze rekent ook uit hoeveel ze nodig heeft aan geld voor eten/drinken en daarin zitten ook uitetentjes in voor een maand. Ik vind dat nog best moeilijk. Wil het wel eens uit gaan testen door voor 2 weken vooruit te pinnen.
Ik ben sinds 2 weken ook echt bewust gaan letten op boodschappen. Ik dacht "te makkelijk". Gooide gerust het kleine pakje gehakt in de pan en bedacht me ineens dat ik daar gewoonn 2x mee kan doen..En ook qua groente merkte ik dat je met een winterpeen, tomaat,prei, paprika ook veel kan doen en de Lidl heeft ook best goede producten. Nu zit ie hier niet heel dichtbij maar ik ga nu op de "aanbiedingen lopen" dus check ff de folder wat ik daar kan halen

En qua leuke dingen doen & vrienden... Ik merk dat ik daar ook op zou kunnen bezuinigen maar vind dat best lastig! Ik leef alleen en vrienden wonen niet in de stad waar ik woon... en dus ga ik best wel veel weg, naar ze toe etc. Nu komen er ook mensen gelukkig wat vaker mijn kant op en probeer daar ook evenwicht in te vinden en logische combinaties te maken

Oww en kantinelunches, wij hebben nieuwe catering en die is echt megaduur!! Zo zonde! Nam altijd al eigen brood mee maar heb soms nog meer trek.. maar ga nu echt hele voedelsvoorraden meenemen

Vriendin van me heeft trouwens ook nog goede bespaartip... Pinpas thuis laten en als je weggaat, pinnen wat je op zou kunnen maken. Ze rekent ook uit hoeveel ze nodig heeft aan geld voor eten/drinken en daarin zitten ook uitetentjes in voor een maand. Ik vind dat nog best moeilijk. Wil het wel eens uit gaan testen door voor 2 weken vooruit te pinnen.
- bolletjeom
- Reisexpert
Ik heb jaren lang alleen maar bij de Lidl boodschappen gedaan. Tuurlijk hebben ze niet alles maar ik kon ook prima zonder al die luxe rand producten. Het enige waarvoor ik echt naar een andere winkel moest was olijfolie en taugé. Maar die laatste maak ik nu zelf thuis ( zo cool! kiemen in een washandje
)
Wij hebben een boodschappenrekening en inderdaad ooit uitgerekend hoeveel daar op moest. Als dat geld te hard gaat moet ik de week erop van mezelf zuiniger boodschappen doen. Dat systeem werkt prima. Ik kijk dan gewoon eens in mijn kastjes en zie dat ik dan vaak een berg ingrediënten heb staan waar ik zo 3 maaltijden van kan bouwen.
Ik las vandaag in de krant een Nederlander gemiddeld €6 per dag kwijt is aan eten en drinken. Doe dat maal 30 dagen en je hebt een aardige richtlijn.
Tja, leuke dingen doen. Daar ben ik heel creatief in geweest. Maar mensen bij je thuis uitnodigen is goedkoper dan in een kroeg afspreken. En vaak net zo gezellig.

Wij hebben een boodschappenrekening en inderdaad ooit uitgerekend hoeveel daar op moest. Als dat geld te hard gaat moet ik de week erop van mezelf zuiniger boodschappen doen. Dat systeem werkt prima. Ik kijk dan gewoon eens in mijn kastjes en zie dat ik dan vaak een berg ingrediënten heb staan waar ik zo 3 maaltijden van kan bouwen.
Ik las vandaag in de krant een Nederlander gemiddeld €6 per dag kwijt is aan eten en drinken. Doe dat maal 30 dagen en je hebt een aardige richtlijn.
Tja, leuke dingen doen. Daar ben ik heel creatief in geweest. Maar mensen bij je thuis uitnodigen is goedkoper dan in een kroeg afspreken. En vaak net zo gezellig.
-
- Reisexpert
- Contacteer:
Ja mensen uitnodigen thuis kan heel goedkoop zijn. Wij deden dat best vaak om en om bij vrienden. Dan gingen we gezellig kletsen en we deden een spelletje en dronken een wijntje die ik vaak bij de Aldi kocht. Daar hebben ze trouwens veel Australische wijnen voor niet veel geld. Maar goed nu koop ik in Nieuw Zeeland alleen nog Kiwi wijntjes we betalen hier voor een flesje gemiddeld 6 a 7 euro.
Ja eigenlijk hou ik die boodschappen tik nog wel een beetje zo koop ik altijd in grootverpakking hier en dan vries ik het in porties in. De kilo paken gehakt zijn stukken goedkoper. Verder halen we ook niet meer zoveel afhaal. Ik maak vaak gewoon de 4 persoonsporties en vries dan 2 porties in en zo heb je altijd wel wat in huis. Dat scheelt ook veel geld en is een stuk gezonder lol.
Zo zat ik eerder ook te denken wat ook nog een idee is om je gas en electriciteit te checken of je dat niet goedkoper kan of je televisie abonnement.
Ja eigenlijk hou ik die boodschappen tik nog wel een beetje zo koop ik altijd in grootverpakking hier en dan vries ik het in porties in. De kilo paken gehakt zijn stukken goedkoper. Verder halen we ook niet meer zoveel afhaal. Ik maak vaak gewoon de 4 persoonsporties en vries dan 2 porties in en zo heb je altijd wel wat in huis. Dat scheelt ook veel geld en is een stuk gezonder lol.
Zo zat ik eerder ook te denken wat ook nog een idee is om je gas en electriciteit te checken of je dat niet goedkoper kan of je televisie abonnement.
Misschien buiten proportie maar ik post het toch maar => vastgoed! Wij hebben 4 jaar geleden een woning gekocht, gerenoveerd en dat heeft ons na verkoop tienduizenden euro's opgeleverd. Dat wil ik je wel eens zien samen sparen in amper vier jaar...
“The traveler sees what he sees, the tourist sees what he has come to see.” ~ G. K. Chesterton
je moet dan wel van klussen houden...tisa schreef:Misschien buiten proportie maar ik post het toch maar => vastgoed! Wij hebben 4 jaar geleden een woning gekocht, gerenoveerd en dat heeft ons na verkoop tienduizenden euro's opgeleverd. Dat wil ik je wel eens zien samen sparen in amper vier jaar...

Groet,
Sjaak
Sjaak
- bolletjeom
- Reisexpert
precies!!!
Ik denk dat als ik samen met J ga verbouwen en klussen het huis in waarde daalt en we niet meer samen op reis willen
Ik denk dat als ik samen met J ga verbouwen en klussen het huis in waarde daalt en we niet meer samen op reis willen

bolletjeom schreef:precies!!!
Hahahaha

..take nothing but memories, leave nothing but footprints..
Ik heb twee linkerhanden lol, wij hebben quasi niets zelf gedaan behalve schilderen en een beetje schuren ofzo, enkel basisdingen en al de rest in onderaanneming...
“The traveler sees what he sees, the tourist sees what he has come to see.” ~ G. K. Chesterton
Ik weet niet of het ook voor Nederland geldt, maar hier in Denemarken moet je toch een heel behoorlijk inkomen hebben om er zomaar een huis bij te kunnen kopen. En het is best riscant! Mensen die 2 huizen bij mij vandaan 4 jaar geleden een huis gekocht hebben konden het vorig jaar aan de straatstenen niet kwijt. De huizenmarkt is hier in elkaar geklapt en dat valt te merken, ook al hebben we hier uitzicht op zee en een fantastische tuin... Ze hebben het nu eindelijk na 378 dagen verkocht maar met een verlies van meer dan 75000 euro....
- bolletjeom
- Reisexpert
J en ik zouden met onze twee inkomens ook geen huis kunnen kopen. Daarnaast zit de huizenmarkt nu muurvast.
Maar in betere tijden en als je het leuk vind is het natuurlijk wel een manier om flinke winst te maken.
Mijn grootste winst ooit kwam uit een doos op zolder met vergeten stripboeken. Per stuk verkocht door 1 briefje op te hangen op het werk en ik was binnen een dag 150 euro rijker
Maar in betere tijden en als je het leuk vind is het natuurlijk wel een manier om flinke winst te maken.
Mijn grootste winst ooit kwam uit een doos op zolder met vergeten stripboeken. Per stuk verkocht door 1 briefje op te hangen op het werk en ik was binnen een dag 150 euro rijker