Heb jij je laten vaccineren tegen Rabiës?

Heb je vaccinaties of misschien malaria pillen nodig? Welke ziektes zijn er in een land? Maar ook alle andere vragen over je gezondheid zijn hier te vinden.

Heb jij je laten vaccineren tegen Rabiës?

Ja
33
35%
Nee
38
41%
Ik twijfel
22
24%

Totaal aantal stemmen: 93

bolletjeom
Reisexpert

Re: Heb jij je laten vaccineren tegen Rabiës?

Bericht door bolletjeom »

zoals ik het heb begrepen moet je vaccinaties halen als mogelijk in aanraking bent gekomen met iets hondsdols. Doe je dit niet of niet tijdig dan kan je na een tijd de ziekte krijgen. Dan valt er helemaal niets meer te doen. Dan ga je er aan dood. Genezing is niet mogelijk. Dit is in de afgelopen 20 jaar 2 nederlanders overkomen.

Er zullen ongetwijfeld een hele hoop mensen de vaccinaties gehaald hebben en dus niet ziek geworden zijn. Een aantal jaar terug heb ik eens gekeken waar hondsdolheid voor komt en ook hoe veel (lees weinig) dieren daarmee besmet zijn. Voor mij reden om misschien na een beet eens naar een ziekenhuis te gaan maar zeker niet voor vertrek.
Ik raak ook gewoon dieren aan of doe vrijwilligers werk met ze.
Van alle ziektes die je in de wereld kunt oplopen is dit 1 van de minst waarschijnlijke, in mijn ogen.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Interessant. Ik heb er ooit eens prikken voor gehaald en ik denk dat ik nog 'beschermd' ben (i.i.g. iets meer tijd heb). Maar ik snap de redenatie wel hoor.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
Niellles
Reiziger

Bericht door Niellles »

bolletjeom schreef:...
Van alle ziektes die je in de wereld kunt oplopen is dit 1 van de minst waarschijnlijke, in mijn ogen.
Maar wel 1 van de minder plezierge als je het mij vraagt.

Als je gebeten wordt door een dier dat hondsdol zou kunnen zijn lijkt het me wel duidelijk dat je even een dokter moet bezoeken - hoe klein de kans ook, ikzelf zou hem niet nemen... Je zou maar net gebeten zijn door dat ene beest dat het wel heeft.

Voordelen van de vaccinatie in Nederland:
  • Het bespaart je een hoop gedoe als je langere tijd op reis bent en je de kuur in het buitenland moet doen.
  • Het geeft je - volgens mij - wat meer tijd na de beet om de injecties te halen, wat handig is als je in een gebied bent waar medische hulp niet gemakkelijk te krijgen is.
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Gisteren ben ik weer even bij het Tropencentrum geweest. Ik heb nog een keer een spuit gekregen tegen Rabiës. Dan heb ik in afgelegen gebieden iets langer om bij een dokter te komen. Ook een herhaling van Buiktyfus gekregen. Ik kan er weer even tegen dus.
Kijk ook eens op de pagina van onze homestay-guesthouse: https://web.facebook.com/Don-Som-Rivers ... 3/?fref=ts
SanneG
Vakantieganger

Bericht door SanneG »

Ik ben nu ook bezig met mijn rabiëskuur, na lang getwijfeld te hebben. Ik heb er toch voor gekozen, simpelweg omdat ik lange tijd in afgelegen gebieden ga reizen (o.a. Noord-Laos) waarvan ik wel zeker weet dat ik niet binnen 24 uur in een fatsoenlijk ziekenhuis zal zijn. Als er al gezegd wordt dat je vanuit Laos zo snel mogelijk naar een ziekenhuis in Thailand moet gaan voor een pijntje of klacht waarbij je niet kunt doe-het-zelven, dan ben ik al gauw om. Dat overtuigt me dan wel om met drie prikken meer tijd en rust te 'kopen'. Bovendien vertrouw ik er niet op dat ze overal het antiserum zouden hebben.
Het heeft voor mij wel even geduurd voordat ik de keuze had gemaakt, met name door mijn angst voor prikken en de geringe kans op besmetting. Maar nu ik er eenmaal aan ben begonnen, ben ik er toch blij mee! Want 'had ik maar' geeft me weinig bescherming achteraf ;)
LaosFan
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door LaosFan »

Precies ook mijn redenatie.
Sandervh
Reisexpert

Bericht door Sandervh »

LaosFan schreef:Precies ook mijn redenatie.
en de mijne! Kost een boel geld maar stel je word in afgelegen gebied gebeten wat je niet altijd zelf in de hand hebt is het toch wel fijn dat je iets meer tijd hebt om bij een goed ziekenhuis te komen! Voor mij is het het geld iig waard. mag er zelf 3 oktober aan beginnen ;) Niet bang voor prikken dus komt wel goed.
Reisagenda 2015: Maart '15 midweek skiën Oostenrijk - Mei "15 4 weken Colombia - Juni/juli "15 1 week Schotland En nu is het geld op...
Travelvideo: Living on the Edge - A bikers legacy through Vietnam
Travelvideo: Colombia 2015
SanneG
Vakantieganger

Bericht door SanneG »

Het mooiste is natuurlijk als je het vergoed kunt krijgen, wat in mijn geval zo is :)
Maar anders had ik ze alsnog laten zetten.

Ik las trouwens op de site van het LCR dat er eind juli melding is gemaakt van een rabiës uitbraak in Vietnam, in de Noordelijke provincies Son La, Lai Chau, Dien Bien, Lao Cai en Yen Bai. Er zijn daar al 200 mensen gebeten door met rabiës besmette honden... Misschien stof tot nadenken voor mensen die daar, net als ik, ook naar toe gaan?
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Ik heb mijzelf ook laten vaccineren tegen rabiës. Grotendeels dezelfde redenen als de anderen die de vaccinatie genomen hebben. Bij een bijt heb je het extra serum niet meer nodig en 24 hr extra tijd om in een ziekenhuis te komen. Dat extra serum is niet overal beschikbaar en de 24 hr extra was voor mij een goede overweging om de prikken te nemen. En dat de verzekering ze grotendeels vergoed, was nog een extra overweging :) Als ik nu terug kijk naar de lost city trek en de hike die ik in de buurt van villa de leyva gedaan heb, betwijfel ik of ik bij bijt binnen 24 hr in een groot genoeg ziekenhuis was (met het benodigde serum) Ook in Myanmar had ik dit wel een beetje, al lagen de hikes daar in de buurt van grotere plekken waar ook reisorganisaties komen.
acm_kool

Bericht door acm_kool »

Wij vertrekken binnenkort naar Azië (Laos, Vietnam, Cambodja en Thailand) en hebben besloten ons toch maar in te laten enten. Het lijkt me gewoon heel vervelend om op reis met de stress van 24 uur en zo'n inentingscyclus te zitten, terwijl je er hier vrij gemakkelijk wat extra tijd kunt kopen. Doorslaggevende reden voor mij was inderdaad het argument van het serum. Onze GGD-arts vertelde ons dat het door de inentingen die je in Nederland krijgt het niet nodig is dit dure serum te gebruiken, (wat in Azie niet overal beschikbaar is.) Je moet je vervolgens wel binnen 48 uur (is dit correct?) alsnog tegen hondsdolheid laten behandelen, met een middel wat beter verkrijgbaar is!

Wel een beetje zuur: ik dacht dat we (een gedeelte) terugkregen van de zorgverzekeraar.. maar de kleine lettertjes sluiten rabies helaas uit! :(
wim van brink
Wereldreiziger

Bericht door wim van brink »

Als wij eens beginnen om de vreemde gewoonte af te schaffen om elk aaibaar wezen, waar op de wereld dan ook, te aaien, dan zou dat aardig preventief werken. Wij zijn nog nooit tegen hondsdolheid ingeënt en zijn dat ook niet van plan. Ook een prik tegen cholera laten wij aan ons voorbijgaan. Wij weldoorvoede Europeanen zijn te gezond om deze ziekte te krijgen.
Travelator
Reisexpert

Bericht door Travelator »

wim van brink schreef:Als wij eens beginnen om de vreemde gewoonte af te schaffen om elk aaibaar wezen, waar op de wereld dan ook, te aaien, dan zou dat aardig preventief werken.
Gedeeltelijk mee eens, Wim. Maar ik heb in Azië ook vaak genoeg agressieve apen gezien die ook afstormen op mensen die ze geen aandacht geven. Helaas zijn die beestjes verziekt door irritante toeristen die ze gaan treiteren en van alles en nog wat voeren (heb iemand die diertjes wel eens dorito's en cola zien geven -daar gaan ze dus gewoon dood aan-).
Maar goed, apen waren voor mij destijds de belangrijkste reden om toch een rabiës-injectie te halen...
You take your prospects and your pickaxe and you trudge down to the stream,
and you bloody your hands digging for your dream...

http://siem.aroundtheglobe.nl
Koenv

Rabies vaccinatie

Bericht door Koenv »

Ik heb vaccinaties afgesproken voor rabies injecties voor donderdag 18 juni om 08.45 en de tweede prik op donderdag 25 juni om 09.00. De 3e prik is dan gepland in de week van 7 juli. We zijn al met 2 en er kan nog 1 bij dan kunnen we de kosten delen door 3.
Mocht je mee willen doen neem dan snel contact met ons op. Groetjes Koen
Plaats reactie