Fiji iemand ervaring?
- bolletjeom
- Reisexpert
Re: 10 Dagen Fiji!
ik ben geen strandpersoon en heb het zwaar gehad in fiji.
Ik wist werkelijk nauwelijks wat te doen met mijn tijd. Het leukste was om een jeep te huren voor een dag en naar de traditionele dorpen in het binnenland te rijden. We waren daar de enige toeristen. Ik reisde toen alleen maar heb een andere reiziger zo gek gevonden met me mee te gaan en de kosten te delen.
Je kunt een boot ticket kopen naar verschillende eilanden. Je moet dan van te voren vastleggen waar je van boort wilt en hoe lang je wilt blijven. Naast zo'n 'resort' is er op zo'n eiland verder niets. Je moet jezelf dus goed kunnen vermaken. Snorkelen, de heuvel op wandelen, boek lezen.
Lees mijn reisverslagen anders eens
Ik wist werkelijk nauwelijks wat te doen met mijn tijd. Het leukste was om een jeep te huren voor een dag en naar de traditionele dorpen in het binnenland te rijden. We waren daar de enige toeristen. Ik reisde toen alleen maar heb een andere reiziger zo gek gevonden met me mee te gaan en de kosten te delen.
Je kunt een boot ticket kopen naar verschillende eilanden. Je moet dan van te voren vastleggen waar je van boort wilt en hoe lang je wilt blijven. Naast zo'n 'resort' is er op zo'n eiland verder niets. Je moet jezelf dus goed kunnen vermaken. Snorkelen, de heuvel op wandelen, boek lezen.
Lees mijn reisverslagen anders eens
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Zelf helaas nooit geweest maar dat tribewanted project op fuiji spreekt me wel heel erg aan, wellicht is dat wat voor je. Geloof dat nienke er wel is geweest.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
Bij de reisinformatie van Fiji staat een beschrijving van het Tribuwanted project in Fiji
En meer info over de bootpas.

- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
ja dat project had ik al gezien maar die in Fiji is gesloten..
- bolletjeom
- Reisexpert
ok, ik knip en plak eventjes wat dingen uit mijn reisverslagen:
Aquarius ligt aan het strand van Nadi (spreek uit Nan-die). Volgens de boekjes 1 van de lelijkste stranden van Fiji. Ik vind het een prima strand dus dat beloofd wat voor de komende stranden. Het hostel heel een zwembad, hangmatten, palmbomen en strand...wat wil je nog meer?
Er is 1 bootmaatschappij die iedere dag een rondje langs de Yasawa eilanden vaart. Je moet van te voren alle accommodatie reserveren en dus eigenlijk alles al vastleggen. De boot kan namelijk niet aanleggen bij de eilanden. Je word met kleinere bootjes van de grote boot gehaald. Wanneer je zonder reservering komt aanzetten en een resort zit vol dan heb je dus een probleem. Er komt namelijk maar 1 boot per dag. Ik kies op de gok uit de Lonely Planet 2 resorts en koop een bootpas. 1 enkeltje met de boot kost fiji$90 ( 40 euro) en een 7 dagen pas $270 (145 euro) en daarmee kan je onbeperkt reizen
Ik begin mijn rondje eilandhoppen in het meest noordelijke resort. Oarsman's bay op Nacula ( spreek uit Navula). De boot doet er 5 uur over. We leggen nergens aan want daarvoor is de boot te groot. In plaats daarvan komen de kleine bootjes naar de grote boot toe en moet je overstappen. De uitzichten onderweg zijn geweldig! Schreeuwend groene eilanden in knallend blauw water.
De dorm is boven de eetruimte met een geweldig uitzicht op de baai. 's avonds is er Fiji night. Het personeel trakteert ons op Fiji zang en dans en uiteraard moeten we allemaal mee doen. Het avondeten is traditioneel bereid in een ondergrondse oven. Zaterdagochtend ben ik al om 5.30 mijn bed uit. Ik wil niet de hele dorm wakker houden met mijn gehoest (de verkoudheid is er nog). De zon is net op en het eiland heeft iets heel kalms over zich. Ik lig in een hangmat een boek te lezen en krijg al flinke trek. Groot nadeel van de resorts is dat je maaltijden vast liggen. Logisch want het eten moet van ver komen maar ik vind het vervelend om op gezette tijden een maaltijd voor geschoteld te krijgen. (neem iets te snacken mee)
's Ochtends ga ik reefhoppen. 2 snorkelstops met een klein bootje. We zijn weer op tijd terug voor de lunch. Daarna snorkel ik nog wat in de baai zelf en eigenlijk is dat nog beter dan de stops van vanochtend.
Zondagochtend gaan we met een groepje naar een dorpje om een kerkdienst bij te wonen. Niet omdat we religieus zijn maar omdat we het eens mee willen maken. Vooral het gezang schijnt mooi te zijn. We stappen allemaal keurig gekleed in het bootje. Schouders bedekt en zowel de vrouwen als de mannen in een sarong. Het is een katholieke kerk, gebouwd door de Fransen in 1974 en van koraal. Dat schijn je te kunnen verwerken tot een soort beton. De kerkdienst was extra speciaal omdat het het begin van de advent was. En het gezang was inderdaad mooi.
's Middags snorkel ik wat en vraag me af hoe ik in godsnaam mijn tijd vol ga maken. Dit eiland gedoe is niets voor mij. Ik ben veel te rusteloos. Ik heb al 3 slechte boeken uit en in de zon liggen lukt me niet langer dan een half uur achter elkaar. De tijd kruipt werkelijk en hoewel ik op 1 van de mooiste plekken ter wereld ben verveel ik me te pletter.
- bolletjeom
- Reisexpert
Deel 2
Om 13.00 vertrek ik vanaf Oarsman's Bay en om 15.30 kom ik aan bij Sunsetbay op het eiland Waya.
Sunset Waya ligt op de punt van het eiland aan een zandbank die verbonden is met het volgende eiland. Het is een stuk primitiever dan Oarsman's Bay lodge. De dorm heeft geen ventilatoren en de muggenschermen hangen er ook alleen maar voor de sier. De eetzaal is een rietenhutje met een zandvloer. Wel schattig maar hierdoor is het publiek uitsluitend Backpakcker waar in Oarsman er een leuke mix was. Het eten is echter beter en dat is een aangename verrassing.
's ochtends is het echt stormachtig met veel wind. Ik schrijf me dus in voor de vlechtklas. je moet wat. We leren van bananenblad een armband maken. Om de dag door te komen laat ik me 's middags masseren ( tja, het leven is slecht)
Ik heb de afgelopen dagen niet kunnen doen wat ik hoopte door de cylcoon dus kijk ik nu of ik de binnenlanden kan bezoeken met een toer. Ze hebben helaas niet voldoende aanmeldingen. Angi oppert een huurauto te delen en ik krijg kamergenoot Richard zo gek dat ie wel mee wil. Hij had maar 5 dagen voor Fiji en heeft niet meer gezien dan het hostel. We regelen een huurauto voor de volgende dag en ik ga naar de markt om Kava te kopen voor de sevusevu. (vertaling: wortels van een plant waar ze een hallucinerend drankje van maken als geschenk voor de chief van het dorp)
Na het plaatsje Ba komen we op een onverharde weg. Borden zijn er niet en een goede kaart ook niet. We moeten dus regelmatig de weg naar Navala vragen. De weg is op heel wat plekken slecht waardoor we erg blij zijn met de 4x4. Het is leuk rijden door de suikerrietvelden. Vooral de bruggetjes met de houten planken en een stuk spoor in het midden zijn lekker avontuurlijk. We doen ruim een uur over 26 kilometer!
Navala is het laatste nog compleet traditionele dorp in Fiji. We moeten ons dus ook aan de traditionele regels houden. We vragen de eerste persoon die we tegen komen om ons naar de Chief te brengen. We zijn beide voor gekleed voor de gelegenheid (bedekt). Zonnebril en hoofddeksel af en de tas in de hand, niet over de schouder! We overhandigen de chief ons kado, de kava die ik gister op de markt gekocht heb en het entreegeld waarvan ze doen alsof het ook een gift is. De chief zegent het en heet ons welkom. Nu hebben we toestemming om het dorp te bekijken en om foto's te maken. Alle gebouwen in dit dorp zijn traditioneel gebouwd. Van bladeren dus. Er zijn 123 huisjes en ongeveer 700 inwoners. We zijn de enige bezoekers. Voor we weggaan is er nog een Kava ceremonie in de hut van de Chief. Kava is een verpulverde wortel aangelengd met water. Over het algemeen geeft het een verdovend of tintelend gevoel in je mond en het zou hallucinerend kunnen werken ( in grote hoeveelheden) Raar spul dus. Richard slaat zich moedig door 2 kommen heen en weet de rest netjes te weigeren.
Ik zag op de weblogs dit voorbij komen:
http://reemster-mar.aroundtheglobe.nl/s ... 69378.html
http://reemster-mar.aroundtheglobe.nl/s ... 69378.html
BULA, Fiji is totaal "Vonanavu" of te wel "Awesome"!
Iedereen heeft een glimlach op zijn gezicht, en de meeste mensen zijn erg behulpzaam.
De "Yasawa Islands", Noord-West van "Nadi" zijn prachtig, je verkeerd je daar werkelijk waar in paradijselijke zweren! Witte stranden helder blauw water, gewoonweg prachtig. Je kunt hier komen door een "Island Hopping-tour" te doen, deze kun je helemaal zlf samenstellen of in een pakket aanschaffen. Meestal is het geen probleem om nog een extra nachtje op een eiland te boeken of om iets om te zetten, als het niet te druk is tenminste.
Op de eilanden worden door de ressorts allerlei activiteiten georganiseerd, dus je hoeft niet bang te zijn dat je de hele dag op het strand of in de hangmat zou moeten doorbrengen. Voor de meeste activiteiten moet je dan wel wat geld neerleggen, maar in vergelijking met wat je in oorden betaald in Europa is dat een schijntje!
Ook kan ik je aanraden op het hoofd-eiland naar de zuidkust te geraken en in Uprising Beach ressort. Dit is een prachtig en goedkoop hostel/ressort met koninklijke ontbijtjes (welke bij de prijs inzitten!!!). In Pacific Harbour kun je er dan voor kiezen om een "Shark-Dive" te doen bij één van de twee bedrijven die daar deze activiteit organiseren. Natuurlijk is een gewonen "Coral-Dive" ook mogelijk! De "Shark-Dive" kostte mij FJD 280,-, wat is €125,-.
Ook kun je ervoor kiezen om met de "Fiji-Experience" te gaan reizen over het hoofd-eiland. Erg leuke en vriendelijke mensen leiden je rond over het eiland, je doet dorpsbezoeken, billy-rafting, mud-pools, jungle trekking en noog veel meer!
Als u nog vragen heeft over Fiji, dan hoor ik het graag!
Iedereen heeft een glimlach op zijn gezicht, en de meeste mensen zijn erg behulpzaam.
De "Yasawa Islands", Noord-West van "Nadi" zijn prachtig, je verkeerd je daar werkelijk waar in paradijselijke zweren! Witte stranden helder blauw water, gewoonweg prachtig. Je kunt hier komen door een "Island Hopping-tour" te doen, deze kun je helemaal zlf samenstellen of in een pakket aanschaffen. Meestal is het geen probleem om nog een extra nachtje op een eiland te boeken of om iets om te zetten, als het niet te druk is tenminste.
Op de eilanden worden door de ressorts allerlei activiteiten georganiseerd, dus je hoeft niet bang te zijn dat je de hele dag op het strand of in de hangmat zou moeten doorbrengen. Voor de meeste activiteiten moet je dan wel wat geld neerleggen, maar in vergelijking met wat je in oorden betaald in Europa is dat een schijntje!
Ook kan ik je aanraden op het hoofd-eiland naar de zuidkust te geraken en in Uprising Beach ressort. Dit is een prachtig en goedkoop hostel/ressort met koninklijke ontbijtjes (welke bij de prijs inzitten!!!). In Pacific Harbour kun je er dan voor kiezen om een "Shark-Dive" te doen bij één van de twee bedrijven die daar deze activiteit organiseren. Natuurlijk is een gewonen "Coral-Dive" ook mogelijk! De "Shark-Dive" kostte mij FJD 280,-, wat is €125,-.
Ook kun je ervoor kiezen om met de "Fiji-Experience" te gaan reizen over het hoofd-eiland. Erg leuke en vriendelijke mensen leiden je rond over het eiland, je doet dorpsbezoeken, billy-rafting, mud-pools, jungle trekking en noog veel meer!
Als u nog vragen heeft over Fiji, dan hoor ik het graag!

- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Ik heb iig gezien dat ik op het hoofdeiland wss in Suva wil zijn tijdens het Holi festival, ze hebben er een Indiase community en lijkt me erg gaaf om dat mee te maken..
ik heb tegen die tijd net een paar dagen mijn duikbrevet dus er gaat ook zeker gedoken worden, moet alleen nog even uitzoeken waar ik dat wil gaan doen..
ik denk dat ik enkel yasawa eilanden ga meepakken en mijn tijd beetje verdeel tussen hoofdeiland en wat eilandjes
meer tips zijn altijd welkom, die shark dive lijkt mij wel echt gaaf!
ik heb tegen die tijd net een paar dagen mijn duikbrevet dus er gaat ook zeker gedoken worden, moet alleen nog even uitzoeken waar ik dat wil gaan doen..
ik denk dat ik enkel yasawa eilanden ga meepakken en mijn tijd beetje verdeel tussen hoofdeiland en wat eilandjes

meer tips zijn altijd welkom, die shark dive lijkt mij wel echt gaaf!
De Sharkdive in Pacific Harbour heb ik ook gedaan. Viel behoorlijk tegen, wazige vissoep en geen haaievin gezien. Achteraf hoor je dan dat je in het verkeerde seizoen zit
ik was er in oktober.
Ik heb een week gelogeerd op Taveuni, een enorm mooi eiland, maar het kost je wel een extra binnenlandse vlucht.
Wel gave duiken gemaakt daar.

Ik heb een week gelogeerd op Taveuni, een enorm mooi eiland, maar het kost je wel een extra binnenlandse vlucht.
Wel gave duiken gemaakt daar.
is fiji duur?
ik ga begin juli dit jaar voor 15 dagen op vakantie in FIJI met mijn dochter die nu aan het backpacken is in AUSTRALIE. Wat ik graag wilde weten is of fiji erg duur is want we willen graag wat eilandjes bezoeken enzo,uiteten gaan coctailtje drinken,is het duurder dan b.v australie,dat is eigenlijk mijn vraag,dank u wel alvast voor uw antwoord
- Globeskater
- Reisexpert
- Contacteer:
Re: is fiji duur?
In fiji ligt het heel erg aan de accommodatie, ik zat in leuke goedkopere accommodaties op 2 eilanden in de Yasawa groep, maar daar is gewoon weinig te krijgen.. Alcohol is op Fiji wel goedkoper dan in Australië. In Australië is alcohol erg duur
Als je naar de Yasawa eilanden gaat betaal je accommodatie inclusief 3 maaltijden aangezien er nauwelijks restaurantjes op de eilanden in de Yasawa groep zijn. Je bent dan ook aan bepaalde tijden gebonden waarin het eten geserveerd wordt. Verder nam ik drinken vooral vanaf de boot mee omdat dit op de eilanden niet altijd even goed te krijgen was. Ook vond ik het handig om iets te knabbelen te hebben tussen de maaltijden door, dit nam ik ook mee vanaf het hoofdeiland of van de boot.
Op de hoofdeilanden is het makkelijk rondreizen met de bus die erg goedkoop is. Daar zijn wel verschillende restaurantjes te vinden, in de haven en bij toeristische plekken hebben ze normale prijzen maar er zijn ook hele goedkope tentjes te vinden..
Over het algemeen vond ik Fiji goedkoper als Australië, enige nadeel vond ik dat zelf eten regelen in Fiji om te koken niet echt mogelijk was, wat in Australië wel heel makkelijk kan!
Als je naar de Yasawa eilanden gaat betaal je accommodatie inclusief 3 maaltijden aangezien er nauwelijks restaurantjes op de eilanden in de Yasawa groep zijn. Je bent dan ook aan bepaalde tijden gebonden waarin het eten geserveerd wordt. Verder nam ik drinken vooral vanaf de boot mee omdat dit op de eilanden niet altijd even goed te krijgen was. Ook vond ik het handig om iets te knabbelen te hebben tussen de maaltijden door, dit nam ik ook mee vanaf het hoofdeiland of van de boot.
Op de hoofdeilanden is het makkelijk rondreizen met de bus die erg goedkoop is. Daar zijn wel verschillende restaurantjes te vinden, in de haven en bij toeristische plekken hebben ze normale prijzen maar er zijn ook hele goedkope tentjes te vinden..
Over het algemeen vond ik Fiji goedkoper als Australië, enige nadeel vond ik dat zelf eten regelen in Fiji om te koken niet echt mogelijk was, wat in Australië wel heel makkelijk kan!
6 nachten Fiji
Hoi iedereen,
Begin oktober ga ik naar Fiji voor enkele dagen. (6 nachten) Terwijl ik bezig ben met het plannen van deze korte trip zit ik toch met enkele vragen. Ik ben vooral op zoek naar een relax en rust vakantie (zon-zee-strand!). Daarom heb ik besloten me voornamelijk te concentreren op de eilanden in de Mamanuca en Yasawa groep.
Nu vraag ik me af: is het beter elke dag op een ander eiland te logeren om zo meerdere eilanden te kunnen ontdekken. Of is het bijvoorbeeld ook mogelijk om vanop Mana eiland bezoekjes te brengen aan de andere eilanden? En ben je dan beter af met een hop on - hop off ferry ticket of regel je dat vanuit het resort waar je dan verblijft?
Verder twijfel ik over het volgende: Hoe verdeel ik mijn nachten? Ik heb 6 nachten op Fiji, maar de laatste nacht zal ik in Nadi slapen (vroege vlucht de volgende dag). Bijvoorbeeld: 2 nachten Mana - 2 nachten Tokoriki - 1 nacht Nanuya OF 2 nachten Mana - 1 nacht Tokoriki - 2 nachten Nanuya?
Dus vooral, hoe verdeel ik het best mijn tijd tussen Mamanuca en Yasawa?
Wat ik hierbij al in gedachten heb om te doen is het volgende: Bezoek Monuriki eiland, South Sea Island OF Bounty Island en bezoek Blue lagoon en sawa-i-lau caves.
Alvast bedankt voor jullie tijd en hopelijk kunnen jullie me helpen!
Begin oktober ga ik naar Fiji voor enkele dagen. (6 nachten) Terwijl ik bezig ben met het plannen van deze korte trip zit ik toch met enkele vragen. Ik ben vooral op zoek naar een relax en rust vakantie (zon-zee-strand!). Daarom heb ik besloten me voornamelijk te concentreren op de eilanden in de Mamanuca en Yasawa groep.
Nu vraag ik me af: is het beter elke dag op een ander eiland te logeren om zo meerdere eilanden te kunnen ontdekken. Of is het bijvoorbeeld ook mogelijk om vanop Mana eiland bezoekjes te brengen aan de andere eilanden? En ben je dan beter af met een hop on - hop off ferry ticket of regel je dat vanuit het resort waar je dan verblijft?
Verder twijfel ik over het volgende: Hoe verdeel ik mijn nachten? Ik heb 6 nachten op Fiji, maar de laatste nacht zal ik in Nadi slapen (vroege vlucht de volgende dag). Bijvoorbeeld: 2 nachten Mana - 2 nachten Tokoriki - 1 nacht Nanuya OF 2 nachten Mana - 1 nacht Tokoriki - 2 nachten Nanuya?
Dus vooral, hoe verdeel ik het best mijn tijd tussen Mamanuca en Yasawa?
Wat ik hierbij al in gedachten heb om te doen is het volgende: Bezoek Monuriki eiland, South Sea Island OF Bounty Island en bezoek Blue lagoon en sawa-i-lau caves.
Alvast bedankt voor jullie tijd en hopelijk kunnen jullie me helpen!
Re: Eilandtour op Fiji?
Hi!
Zelf ben ik September 2014 voor tien dagen naar Fiji geweest. (Vanuit mijn leven in Sydney)
Zelfs de tien dagen vond ik al kort. De eerste en laatste avond sliep ik op Nadi. Hierbij zou ik zeker het
hostel aanraden: Smugglers cove. Het is aan het strand, zwembad&kano en het eten is zeer aan te raden&uitgebreid.
Ook kun je je spullen die je niet nodig hebt opslaan! heel handig was dat voor mij aangezien ik de east coast&Fiji achter elkaar deed..
Vanwege de tijden van de boten zal je waarschijnlijk hetzelfde moeten doen. Mijn boot ging rond half elf in de ochtend namelijk naar: Blue lagoon resort. Dit is echt ge-weldig. Paradijs! Doe vooral de excursies naar het dorp. Wel een lange broek (over knie/schouder!;) ) aandoen hoor.. De boot rit is echt fantastisch maar god zo ver.. 4,5 uur lang!
Ik had gelukkig de hele reis fantastische mensen om me heen. Hopelijk jij ook!
Ik zou als ik jou was 2 eilanden kiezen maar zekerweten:
-Blue lagoon resort! Vanuit hier kon je zwemmen in de caves maar ik heb alle excursies bijna gedaan, kost zo weinig en het is zo leuk. Ohja: Neem een kano en ga lekker naar Honeymoon island (20/30 min? ligt aan wind en golven) echt tof!
-Octopus resort - Mijn ervaring: Ander dorp, Moooi strand, Perfect gewoon, hier heb ik ook echt kokos olie van een medewerker overgekocht voor geen drol. In de massagesalon was 't 10x zo duur..
Ohja.. Voor octopus resort kun je ook per vliegtuig via hun..
Zelf ben ik September 2014 voor tien dagen naar Fiji geweest. (Vanuit mijn leven in Sydney)
Zelfs de tien dagen vond ik al kort. De eerste en laatste avond sliep ik op Nadi. Hierbij zou ik zeker het
hostel aanraden: Smugglers cove. Het is aan het strand, zwembad&kano en het eten is zeer aan te raden&uitgebreid.
Ook kun je je spullen die je niet nodig hebt opslaan! heel handig was dat voor mij aangezien ik de east coast&Fiji achter elkaar deed..
Vanwege de tijden van de boten zal je waarschijnlijk hetzelfde moeten doen. Mijn boot ging rond half elf in de ochtend namelijk naar: Blue lagoon resort. Dit is echt ge-weldig. Paradijs! Doe vooral de excursies naar het dorp. Wel een lange broek (over knie/schouder!;) ) aandoen hoor.. De boot rit is echt fantastisch maar god zo ver.. 4,5 uur lang!
Ik had gelukkig de hele reis fantastische mensen om me heen. Hopelijk jij ook!
Ik zou als ik jou was 2 eilanden kiezen maar zekerweten:
-Blue lagoon resort! Vanuit hier kon je zwemmen in de caves maar ik heb alle excursies bijna gedaan, kost zo weinig en het is zo leuk. Ohja: Neem een kano en ga lekker naar Honeymoon island (20/30 min? ligt aan wind en golven) echt tof!
-Octopus resort - Mijn ervaring: Ander dorp, Moooi strand, Perfect gewoon, hier heb ik ook echt kokos olie van een medewerker overgekocht voor geen drol. In de massagesalon was 't 10x zo duur..
Ohja.. Voor octopus resort kun je ook per vliegtuig via hun..