Krakow, tips???

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
bolletjeom
Reisexpert

Krakow, tips???

Bericht door bolletjeom »

Ik ga weer op een tripje!!!! :mrgreen:

Gisteravond even cheapycheapy een retoertje Krakow geboekt voor de herfstvakantie. ( €60 incl alles 8) )
Heeft iemand tips wat je in en rond de stad kunt doen?
Hoe je het beste naar auswitch gaat. Is dat goed te doen met het openbaar vervoer of moet je op een toertje?

alle tips zijn welkom, leuk hostel. lekker eten etc etc
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
El Niño
Reisexpert

Re: Krakow, tips???

Bericht door El Niño »

Interessant Rudi! Ik heb ook ook in mn achterhoofd om een retourtje Praag/Krakow ofzo te boeken en beetje rond te trekken als ik binnenkort even de tijd mocht hebben. Waar heb je dit ticket geboekt?
bolletjeom
Reisexpert

Dan moet je HEEEEEL snel zijn!
Wizzair, heeft tot vandaag een herfstuitverkoop!
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat gaat me iets te snel :-). Maar wel aardig om te weten.....had trouwens nog nooit van die maatschappij gehoord. Ben trouwens benieuwd wat je van het prijsniveau gaat vinden in Krakow. Mijn gevoel is dat het wel goedkoper is dan bv Praag, maar niet zo heel goedkoop (niveau Argentinie wellicht?). Maar met zo'n goedkoop ticket klinkt het all-in nog steeds als een leuk en goedkoop reisje!
bolletjeom
Reisexpert

4 persoonsdorm kost ongeveer €15 en een 2 persoons "dorm" €25 pp
das ietsje goedkoper dan spanje en veel goedkoper dan engeland.
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

Dat bedoel ik dus :-). 50 Euro voor een 2 persoonskamer is niveau middenklasse hotel in Rio.....niet echt goedkoop meer dus.
bolletjeom
Reisexpert

ik ben ook benieuwd of dit weekenje goedkoper gaat zijn dan Madrid vorig jaar

is er niemand met ervaringen en tips voor Krakow???
El Niño
Reisexpert

Bericht door El Niño »

De wikitravel voor Krakow ziet er behoorlijk compleet uit!
http://wikitravel.org/en/Krakow
Frommers Krakow ook: http://www.frommers.com/destinations/krakow/

Deze 2 zijn naar mijn mening de 2 beste gratis online reisgidsen.
bolletjeom
Reisexpert

Goeie links! thanx
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

wow, een toertje naar Auschwitz? Een beetje meer respect graag. Bereid je voor op een flinke emotionele klap. Het is voor mij al weer even geleden dat ik er ben geweest, maar ik was er behoorlijk van onder de indruk. Overigens is Auschwitz zoals het nu te bezoeken is verdeeld in twee kampen, Auschwitz I en Auschwitz II Birkenau. 1 is de oude poolse kazerne, omgebouwd naar een concentratiekamp door de duitsers en nu een museum. Het is zoveel mogelijk gerestaureerd en zeer de moeite waard.

II is het grote vernietigingskamp, en met groot bedoel ik dan ook echt enorm. Het is op enkele kleine delen na niet gerestaureerd en dus in de staat zoals de duitsers het achter hebben gelaten en met meer dan 60 poolse winters en zomers er overheen is het aardig verweerd. Doe je wandelschoenen aan want het wordt een flinke tocht.

Ik was met eigen vervoer, dus heb geen idee over toers, maar ik weet zeker dat er bussen rijden. Ga vroeg in de ochtend want het kan een flink lange dag worden.

Ik heb in de regio ook de zoutmijnen van Wielicka bezocht, zeker de moeite waard. En de stad zelf is natuurlijk absoluut geweldig!

Ze hadden een redelijk goede stadscamping, is het met het oog op het budget een idee om een tent mee te nemen?

Geniet er van, Krakau is een van de mooiste steden in Europa en Polen is voor mij een van de mooiste landen in Europa. Mocht je echt nog eens willen trekken door Polen, overweeg om via de Wisla te reizen en alle steden aan te doen die er aan liggen. Dan heb je onderandere Krakau, Wroclaw, Warschau, Torun, Chelmno en Gdansk te pakken. Ik ben niet bekent met Warschau, maar de andere steden zijn elk fenomenaal. En mocht je ooit nog eens de 'wilde' natuur in willen trekken, in het zuidoosten van polen in het grensgebied met Slowakije en de Oekraine ligt het natuur gebied Bieszczady, zeer de moeite waard met duidelijke wandelroutes, mooie bossen en bescheiden maar zeer mooie bergen! Een van de weinige gebieden in europa waar de bruine beer en wolven nog wel vrij rondlopen.
bolletjeom
Reisexpert

wow, een toertje naar Auschwitz? Een beetje meer respect graag.
:shock: :shock:
en waar lijdt jij uit af dat ik geen respect heb?!?!? een beetje meer respect voor mij AUB!
Ik zal je niet vermoeien met mijn familie geschiedenis maar je mag ervan uit gaan dat ik dondersgoed weet wat ik daar ga bezoeken!

maar bedankt voor de tips!
een tent eind oktober...ik weet het niet. lijkt me koud. een zijn campings dan nog wel open. in de rest van europa gaan die ergens in september dicht over het algemeen.

enneh, ik zie mezelf ooit nog wel eens heel polen doorkruizen hoor! met een campertje ofzo, heb gehoord dat de natuur daar ook nog gaaf is.
Jos
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Jos »

bolletjeom schreef:
wow, een toertje naar Auschwitz? Een beetje meer respect graag.
:shock: :shock:
en waar lijdt jij uit af dat ik geen respect heb?!?!? een beetje meer respect voor mij AUB!
Ik zal je niet vermoeien met mijn familie geschiedenis maar je mag ervan uit gaan dat ik dondersgoed weet wat ik daar ga bezoeken!

maar bedankt voor de tips!
een tent eind oktober...ik weet het niet. lijkt me koud. een zijn campings dan nog wel open. in de rest van europa gaan die ergens in september dicht over het algemeen.

enneh, ik zie mezelf ooit nog wel eens heel polen doorkruizen hoor! met een campertje ofzo, heb gehoord dat de natuur daar ook nog gaaf is.
Het was niet kwaad en/of persoonlijk bedoeld. Simpelweg dat je een toertje koffieplantage doet, een toertje Pacaya of een toertje Eiffeltoren, maar geen toertje Auschwitz.

Geniet van je trip naar Polen.
bolletjeom
Reisexpert

oh, nou ja sorry dan en excusses aanvaard
ik bedoel met "toertje"...moet je georganiseerd met een bus vol andere toeristen??? dus kan je volgens mij ook een toertje auswitch doen. En dat doe ik dus liever niet. maar met het openbaar vervoer is dus ook mogelijk.
ik weet niet wat de officiele definitie is van toertje en of die alleen maar naar leuke dingen mogen gaan maar zo bedoel ik dus een "toertje".
Globeskater
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Globeskater »

2 en half jaar geleden ben ik in krakow geweest en vond het echt super stad.. is leuk om stadswandeling door de verschillende wijken te maken..

ik was compleet georganiseerd vanuit budapest gereisd dus wij hadden onze eigen bus waarmee we naar auschwitz zijn gegaan.. vond het een heel heftige ervaring en was "blij" dat ik al wat meerdere concentratiekampen gezien had..ben je voor mijn gevoel toch net even iets beter voorbereid

in krakow zelf schijnt ook de fabriek van schindler's list te zien te zijn, ik heb die helaas gemist.. ik ben van oude plein waar de vvv zat naar het kasteel gelopen en vanuit het kasteel de joodse buurt in.

ook hebben we een bezoek gebracht aan de wieliczka zoutmijn..ik heb de off the beaten track toer gedaan die aan ons werd aangeboden omdat we als groep geboekt hadden, echt supergaaf, de toeristenmijn schijnt ook wel mooi te zijn maar die is meer gemaakt en je zakt dan niet in een mijn werkersoutfit in de lift de mijn in..weet niet of je de mogelijkheid hebt om anders dan de toeristenmijn te boeken maar als je dat kan raad ik je die zeker aan!
bolletjeom
Reisexpert

even een tip voor andere mensen die naar Krakow gaan

Koop niet het Cracow gidsje van de Lonely Planet (€13) maar van de ANWB (€7-50).
die is goedkoper, dikker, heeft ook goede budget info en info over vervoer en een flink aantal stadswandelingen en lijst van leuke kelderkroegjes. De ANWB gids heeft ook meer info over de streek en uitstapjes in de omgeving.
Heb ze gister uitgebreid bekeken en dus voor ANWB gekozen terwijl ik stiekum graag een lange blauwe LP reeks in mijn boekenkast zie 8)
Plaats reactie