Belgrado-Ljubjana

Stel hier al je vragen over backpacken in Europa. Van interrailen tot liften. En het reikt uit van het Oostblok tot aan de Griekse eilanden.
Plaats reactie
001

Belgrado-Ljubjana

Bericht door 001 »

Hallo,

Ik ben van plan komende zomer (juli, augustus) met een vriendin een treinreis te maken van budapest-belgrado-Ljubjana-Zagreb en dan nog verschillende kleinere plekken in Kroatië (Plitvice, Zadar, Split, Hvar).

In eerste instantie wilden we starten in belgrado, dan naar budapest en vervolgens naar Ljubjana. Dit zal waarschijnlijk sneller zijn dan budapest-belgrado-ljubjana, maar de vliegtickets naar budapest zijn 50 euro goedkoper ten opzichte van de tickets naar belgrado. Wat zal nu het meest gunstige qua reistijd en kosten zijn? Ik kan nergens prijzen vinden voor de treinen.. Zal er een verschil in de reistijd en kosten zitten van belgrado-ljubjana ten opzichte van budapest-ljubjana?

We waren eigenlijk van plan de treinen pas ter plekke te boeken omdat we hoorden dat dit goedkoper is en dat er vaak nog wel plek is. Klopt dit?

Op welke site kan ik verder de prijzen vinden van de treinen?

Hopelijk kan iemand hier iets meer over vertellen!
Alvast bedankt :)

Groetjes,
Yvonne
Floris86

Re: Belgrado-Ljubjana

Bericht door Floris86 »

Beste Yvonne,

Bekijk in ieder geval even mijn reactie op een iets ouder topic. Jullie route komt deels overeen, dus doe er je voordeel mee:

tips-voor-rondreis-oost-europa-interrailen-t22810.html

Belgrado naar Budapest
Belgrado naar Budapest staat beschreven in het hierboven genoemde bericht (zo'n 15 euro, enkele reis).

Budapest naar Ljubjana
Vertrek tijden voor Budapest naar Ljubjana zijn te vinden op: http://www.elvira.hu/utazas/nemzetkozi/ ... _index.php. Een enkele reis kost zo'n 35 euro. (Vertalen is het makelijkst met translate.google.com)

Ljubjana naar Zagreb
Meerdere treinen per dag, overzicht met prijzen is te vinden op: http://www.slo-zeleznice.si/en/passenge ... ns/croatia. Enkele reis kost zo'n 15 euro.

Een enkele reis Ljublana naar Belgrado kost 25 euro (zie de bovengenoemde servische en sloveense websites). In Budapest starten en dan via Belgrado en Ljubjana naar Zagreb reizen zal dus 10 euro goedkoper zijn dan in Belgrado beginnen en via Budapest en Ljubjana naar Zagreb te reizen.

Het is ook het overwegen waard om de volgorde enigzins te veranderen: Bv. vanaf Budapest naar Belgrado, naar Bar in Montenegro (zo'n 24 euro, enkele reis, ook een nachttrein beschikbaar, 20 euro extra pp), dan langs de kroatische kust omhoog reizen richting Zadar (eventueel deels met de boot), via Plitvice richt Zagreb en dan naar Ljubjana.

Overigens zou ik voor alle genoemde opties toch wel zo'n 3 weken uittrekken. Als je minder tijd hebt kun je misschien beter één of enkele bestemmingen laten varen, anders wordt het wel heel gehaast.

Persoonlijk zou ik twee keer een enkele vlucht boeken:
Budget vliegmaatschappijen
  • Richting Budapest met wizzair.com of op ryanair.com (Beide vertrek vanuit Eindhoven), vanaf Amsterdam kun je even kijken bij Transavia.
  • Richting Belgrado met wizzair.com.
  • Terug vanaf Split met Easyjet
  • Terug vanaf Zadar met Ryanair richting Weeze (net over de grens bij Nijmegen).
  • Terug vanaf Trieste met Ryanair richting Weeze. Deze vlucht is vaak voordelig. Terug vliegen vanaf Trieste is een goede optie mocht je voor de route met de alternatieve volgorde gaan.
001

Re: Belgrado-Ljubjana

Bericht door 001 »

Bedankt voor de tips! We willen ruim 3 weken gaan (24 dagen) en hebben de tickets naar Budapest en vanaf Zadar weer naar huis al geboekt, inderdaad via die maatschappijen:)

Is het verder prima te doen om de treinen ter plekke te boeken, dus niet van tevoren te reserveren? We zijn maar met 2 personen. Of is het handig om bij aankomst met het vliegtuig een trein te reserveren? En hoe zit het met de hostels? Kunnen we op de bonnefooi langsgaan en hopen dat er ergens nog een plekje vrij is? We gaan wel in de zomermaanden, dus misschien zit het dan wat voller.

Bedankt!
Plaats reactie