hoe smsen chinezen?

Stel hier je vragen over Rusland, Mongolië en China of misschien wil je meer weten over de beroemde treinroute? Maar ook ook andere landen zoals Tibet, Hongkong, Macau en Taiwan komen hier aan bod.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

hoe smsen chinezen?

Bericht door bolletjeom »

zit een caberetier te kijken en die zegt:
"die chinezen hebben een taal met wel 10.000 tekens.....hoe SMSen die gasten??!?!?!" :shock:

ja....en nu vraag ik me dus serieus af...hoe doen die dat?
weet iemand dat?
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Nienke Krook
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Nienke Krook »

zal wel net als in het japans zijn. beetje ingewikkeld uit te leggen, maar in het kort: elk teken bestaat uit een radicaal (een soort 'stamvorm', dat wij bijvoorbeeld bij de werkwoorden kennen), dat aangevuld met andere streepjes steeds een nieuw woord vormt. Dus je sms't een radicaal, dan krijg je een lijstje met karakters die uit dat radicaal zijn opgebouwt en dan kan je kiezen. 1 karakter (soms 2) staat voor een heel woord, dus ik denk dat zij in een sms veel meer kunnen schrijven dan wij!

8)
http://www.thetraveltester.com [verhalen en tips over betekenisvol en onafhankelijk reizen] | binnenkort: downundertrip.com [expert tips voor je eerste Australië bezoek]
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb het in China wel eens nagevraagd :) Toen is me verteld dat ze dingen gewoon fonetisch uittypen volgend 'ons' alfabet.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Dexter
Reisexpert

Bericht door Dexter »

Ik ben net in China geweest, en volgens mij klopt het wat Nienke zegt; heb wel eens over de schouder van smsers meegekeken. De smsjes waren ook altijd erg kort. Het is bizar om te zien hoe verslaafd die gekken zijn aan de gsm en smsen. Toen ik laatst met het vliegtuig met een binnenlandse vlucht landde deed iedereen gelijk zn telefoon aan, ik denk dat de eerstvolgende 10min het hele vliegtuig aan het piepen was. En dat na een vlucht van 2,5 uur, die mensen worden echt knettergeyl van smsen.
Vl1nd3r

Re: hoe smsen chinezen?

Bericht door Vl1nd3r »

dit doet me zo denken aan die vraag in dat reclame spotje: Waar zijn alle baby-duifjes...? :lol:
hildo
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door hildo »

Ze hebben mij het wel eens laten zien. Ze beginnen met de fonetische uitspraak in te typen en dan krijg je een aantal mogelijke ´letters´ te zien. Daaruit kun je dan een keuze maken.
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

pff, klinkt vrij omslachtig op die manier sms'en

enneh, die baby-duifjes hebben mij ook aan het denken gezet maar ik gok dat die gewoon veilig in een nest zitten te wachten tot mama met het eten komt :wink:
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Myrle
Vakantieganger

Bericht door Myrle »

Chinezen lezen en schrijven karakters. Dit doen ze ook op de computer en ook in sms'jes. Volgens mij werken telefoons en computers op dat gebied hetzelfde: je typt het pinyin (transscriptiesysteem waarmee je opschrijft hoe je een woord uitspreekt) in en dan krijg je een aantal keuzemogelijkheden voor karakters die zo uitgesproken worden. Daaruit kies je de passende. Hoe meer ervaring, hoe sneller dat gaat natuurlijk. Ze gebruiken trouwens ook klassiek Chinees (Chinees Latijn) in de sms'jes omdat die taal nog bondiger is waarmee je dus meer kunt zeggen met hetzelfde aantal tekens.
Plaats reactie