2 weken Sumatra

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
bolletjeom
Reisexpert

2 weken Sumatra

Bericht door bolletjeom »

We hebben het plan op gevat om met onze 2 weken vakantie aan het einde van het jaar naar Sumatra te gaan.
Waarschijnlijk de eerste weken van december. Wat vinden jullie van dat plan? En wat moeten/kunnen we doen in 2 weken? Graag ook tips over een eilandje of strandje.
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
Jenny
Reisexpert

Re: 2 weken Sumatra

Bericht door Jenny »

Slechte tijd om naar Sumatra te gaan.

December is regenseizoen. Daar kunnen de wegen in Sumatra niet zo goed tegen. Ook worden de orangutans niet gelukkig van de regen, en laten zij zich minder snel zien. Nu zijn die beesten in Bukit Lawang nogal verwend, daar lukt het misschien, maar in Ketambe heb je niet veel kans. En dat terwijl Ketambe veel en veel mooier is!

Qua strand is Pulau Weh op zich een aanrader. Leuk snorkelen, ook in de regen. (Ik heb vorig jaar zomer op Pulau Weh ook veel regen gehad, en het zich is nog altijd heel redelijk.) Mocht je met de boot mee willen om te snorkelen, dan is een muts een aanrader.

Air Asia vliegt goedkoop van KL naar Bandah Aceh. Je kan dan overland naar Medan reizen, en daar vandaan weer naar KL vliegen. Ik zou niet via Bireue en Takengon reizen, heel mooie route, maar die weg is in december niet echt begaanbaar. Vanuit Medan kun je per bus naar Lake Toba, Berastagi en Bukit Lawang (= Bohorok, je voldoet aan je quotem _O- ).

Zie verder mijn site.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
bolletjeom
Reisexpert

hmmm, regenseizoen. Daar had ik nog geen rekening mee gehouden.
Is het heftige regenseizoen of zo eentje waar je gewoon dagelijks een flinke bui hebt waar je de klok op gelijk kunt zetten?
Opzich wil ik wel graag dit jaar nog die kant op. Het is mijn zwarte gat in mijn kennis wat niet handig is met presentaties.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb in het droge seizoen op Pulau Weh meer dan 12-16 uur regen gehad. Daar kun je de klok ook op gelijk zetten :Y

Zolang je je beperkt tot Medan, Berastagi, Lake Toba en Bukit Lawang moet het lukken. Op andere plekken zul te veel meer vertraging hebben door de slechte wegen. En een apenfoto wil ik je wel leveren voor je presentaties mochten de beestje zich niet laten zien. ^O^
bolletjeom
Reisexpert

orangs heb ik al een paar keer eerder gezien. Ook in het wild dus dat is bijzaak. Ik zal me eens gaan verdiepen in het weer.
Revolucion
Wereldreiziger

Bericht door Revolucion »

bolletjeom schreef:We hebben het plan op gevat om met onze 2 weken vakantie aan het einde van het jaar naar Sumatra te gaan.
Waarschijnlijk de eerste weken van december. Wat vinden jullie van dat plan? En wat moeten/kunnen we doen in 2 weken? Graag ook tips over een eilandje of strandje.
Hey Bol,

Ketambe, Ketambe en nog een Ketambe! Slaap gewoon in de jungle, dus als je een Orang Oetan hoort, sta je sneller ter plaatse!

http://www.gunung-leuser-trek.net/ ga voor Johan in Ketambe, wij hebben er een supertijd gehad! Wij hebben ook andere gidsen gezien oa van Friendship guesthouse, maar die probeerden de aandacht te trekken van de Orang Oetans door takken in de boom te gooien, aan de lianen te slingeren etc.

Als je wil kun je je laten ophalen in Medan Airport, dan kom je na een ritje van 7 uur aan bij Johan, waar dan de kip en soep met anijs klaarstaat!
bolletjeom
Reisexpert

soep met anijs??? héél bijzonder!
Bedankt voor de tip. Ik zal er eens naar kijken.
Omdat ik mijn Studiereis naar China verruild heb voor een weekje wandelen in Marokko is er ook een kans dat we eerder naar Sumatra kunnen dan die eerste twee weken december. Zijn september of oktober beter qua weer?
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

bolletjeom schreef:Zijn september of oktober beter qua weer?
Ja.

Als je ook nog wat meer tijd inplant, dan is het tevens mogelijk Ketambe in te bouwen zonder andere dingen te schrappen en je heel erg te haasten.
Revolucion
Wereldreiziger

bolletjeom schreef:soep met anijs??? héél bijzonder!
Bedankt voor de tip. Ik zal er eens naar kijken.
Omdat ik mijn Studiereis naar China verruild heb voor een weekje wandelen in Marokko is er ook een kans dat we eerder naar Sumatra kunnen dan die eerste twee weken december. Zijn september of oktober beter qua weer?
Hey Bol,

Ja geen anijssoep, maar een bouillon, met wortel, peperkorrels en idd anijs. Lekker hoor! als je iets wil weten let me know!

En 's ochtends, bij Johan thuis of in de jungle, banana pancake! Mmachtig, maar heerlijk en wel verstandig voor een fikse tocht door de jungle. Overigens, de vader van Johan heeft in het verleden een aantal meren 'ontdekt' in de jungle en heeft de Nederlanders tijdens de kolonisatie gegidst.
bolletjeom
Reisexpert

Meer tijd is geen optie. De vakantiedagen zijn op. ( heb dan ook al redelijk wat gedaan dit jaar).
Mooi om te weten dat die andere maanden beter zijn. Eerst maar eens zien of J. dan vrij kan krijgen.
En de oude LP maar eens mee nemen in de trein de komende weken :Y
Doortje
Vakantieganger

Bericht door Doortje »

Revolucion schreef:
bolletjeom schreef:We hebben het plan op gevat om met onze 2 weken vakantie aan het einde van het jaar naar Sumatra te gaan.
Hey Bol,

Ketambe, Ketambe en nog een Ketambe! Slaap gewoon in de jungle, dus als je een Orang Oetan hoort, sta je sneller ter plaatse!

http://www.gunung-leuser-trek.net/ ga voor Johan in Ketambe, wij hebben er een supertijd gehad! Wij hebben ook andere gidsen gezien oa van Friendship guesthouse, maar die probeerden de aandacht te trekken van de Orang Oetans door takken in de boom te gooien, aan de lianen te slingeren etc.

Als je wil kun je je laten ophalen in Medan Airport, dan kom je na een ritje van 7 uur aan bij Johan, waar dan de kip en soep met anijs klaarstaat!
@Revolucion en @Jenny

Na lang meelezen toch maar een account aangemaakt.
Ik ben me aan het oriënteren op een reis naar Indonesië die waarschijnlijk +/- 5 weken gaat duren (helaas niet langer ivm studie). Is trouwens mijn eerste keer naar Indonesië.

Ik wil graag de orang oetans zien. Heb nu in een grof reisschema 4 dagen om van Medan naar Samosir te komen. Dit zou dan 2 dagen in bukit lawang betekenen en 2 reisdagen.
Nu las ik al een aantal keer dat Jenny zo weg is van Ketambe en ook steeds vaker van anderen dus vraag ik me af of ik dit moet aanpassen.
Maar wordt dit dan geen probleem qua reistijd? (ik dacht dat Ketambe een stuk verder is vanaf Medan of vergis ik me?).

Verder ben ik geïnteresseerd in een trekking van 2 dagen. Heb nog niet zoveel ervaring met dit soort dingen dus dit leek me mooi voor een eerste keer de jungle in ;).

Ik hoor het graag van jullie!
Alvast bedankt!
Revolucion
Wereldreiziger

Doortje schreef:
Revolucion schreef:
Hey Bol,

@Revolucion en @Jenny

Na lang meelezen toch maar een account aangemaakt.
Ik ben me aan het oriënteren op een reis naar Indonesië die waarschijnlijk +/- 5 weken gaat duren (helaas niet langer ivm studie). Is trouwens mijn eerste keer naar Indonesië.

Ik wil graag de orang oetans zien. Heb nu in een grof reisschema 4 dagen om van Medan naar Samosir te komen. Dit zou dan 2 dagen in bukit lawang betekenen en 2 reisdagen.
Nu las ik al een aantal keer dat Jenny zo weg is van Ketambe en ook steeds vaker van anderen dus vraag ik me af of ik dit moet aanpassen.
Maar wordt dit dan geen probleem qua reistijd? (ik dacht dat Ketambe een stuk verder is vanaf Medan of vergis ik me?).

Verder ben ik geïnteresseerd in een trekking van 2 dagen. Heb nog niet zoveel ervaring met dit soort dingen dus dit leek me mooi voor een eerste keer de jungle in ;).

Ik hoor het graag van jullie!
Alvast bedankt!
Welkom!

Ik zou voor Ketambe gaan, ligt inderdaad verder weg van Medan dan Bukit Lawang... maar het lijkt me het zeker waard. Volgens mij iets van 3 of 4 uur verder, het is niet de afstand maar de conditie van de wegen. Bukit Lawang heeft een voederplatform etc. Ketambe zijn de Orang Oetans nog echt wild. Volgens velen de enige plek ter wereld waar ze nog echt wild zijn. Op Borneo wordt er dusdanig veel gekapt dat het leefgebied steeds kleiner wordt, dus makkelijker te spotten.

Aan de andere kant, in Ketambe is het zoeken en hopen. Bukit Lawang geeft meer zekerheid. Maar mijn ervaring met onze gids Johan in Ketambe is dusdanig goed, hij weet ze volgens mij altijd wel te vinden. Hij is er tenslotte opgegroeid! In Ketambe, bij Johan,. heb je overigens de kans onderzoekers tegen het lijf te lopen, die onderzoek doen naar de Orang Oetans in en rond Ketambe. De meesten hebben gestudeerd in Utrecht.

Daarbij is Gunung Leuser N.P. een van de meest ongerepte oerwouden van de wereld en staat dan ook geheel terecht op UNESCO lijst.
Doortje
Vakantieganger

Bericht door Doortje »

Bedankt voor je reactie!
Goed om te horen dat er toch relatief een grote kans is om ze te spotten. Op de website kan ik alleen geen prijzen vinden. Ik heb totaal geen idee wat zo'n trekking ongeveer kost. Weet je aan wat voor prijs ik ongeveer moet denken voor transfer en bijv een twee daagse trekking?

Groetjes!
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Ik heb in Ketambe 250.000 rp moeten betalen voor een 1-daagse trekking met 2 personen. (De prijs was dus 250.000 pp.) Prijzen zijn redelijk constant.

In Bukit Lawang ben je ongeveer US$ 70 kwijt voor een 2-daagse trekking.

Ik heb tussen Ketambe naar Berastagi heel veel vertraging gehad, ik zou er echt op rekenen dat het zeker 8 uur duurt om van Medan naar Ketambe te komen. Lukt het sneller, dan heb je geluk.
Revolucion
Wereldreiziger

Doortje schreef:Bedankt voor je reactie!
Goed om te horen dat er toch relatief een grote kans is om ze te spotten. Op de website kan ik alleen geen prijzen vinden. Ik heb totaal geen idee wat zo'n trekking ongeveer kost. Weet je aan wat voor prijs ik ongeveer moet denken voor transfer en bijv een twee daagse trekking?

Groetjes!
Pff weet niet meer wat wij betaald hebben eigenlijk... volgens mij iets van €225,00 met zn 2en voor 3 dagen jungle, 4 nachten slapen waarvan 1 nacht in de jungle in de tent. Dit was inclusief alle maaltijden en sigaretten etc.

maar pin me er niet op vast, kan me niet meer hoeveel rp heb moeten betalen...

Transfer van Medan naar Ketambe was €80,00 niet goedkoop (per enkele reis), maar de rit duurde dan ook 14 uur (uitzonderlijk lang ivm feestdag!) We werden netjes opgehaald met een grote auto, prive transfer, 2 chauffeurs,
Plaats reactie