mijn reisschema goed?

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
little_twinkle_star
Reiziger

mijn reisschema goed?

Bericht door little_twinkle_star »

Hallo allemaal,

Volgends mij ben ik er dan eindelijk uit met mijn reisschema!

Het is nu als volgt ( India en Nepal zijn er af gevallen Nepal gaat naar 2013 ivm beste reistijd en andere kant Azie en India laten we weg )

10 September naar Bali ( in Indonesie de max verblijfsduur van 30 dagen, ik wil dan wel ook naar yogjakarta en borobodur ) vanuit daar of terug vanuit bali naar

10 Oktober Singapore ( 8 dagen )
18 Oktober Maleisie ( 2 weken )
1 November Cambodja ( 3 weken )
22 November Laos ( 3 weken )
13 December Thailand ( volle 30 dagen )
12 Januari terug naar huis.

Het is de bedoeling om de reis relax te volgen zonder al te veel gehaast en soms een paar daagjes vakantie er tussen lekker luieren op het strand om uit te rusten.

Heb ik hiervoor voldoende reistijd genomen?

Maleisie is alleen de west kant de bedoeling vandaar de 2 weken.

Verder heb ik nog 1 vraag en dat is kan ik vliegtickets het beste vooraf in Nederland allemaal regelen of is het voordeliger als ik het in buurlanden regel?
sannie23
Reisexpert

Re: mijn reisschema goed?

Bericht door sannie23 »

Hoi, >:)
Als ik je reisschema zie, kun je alles echt super relaxt doen.

Voor Singapore vind ik zelf een dag of 4a 5 genoeg, maar dat is persoonlijk.
Maleise ben ik alleen in KL geweest.

Bali - Indonesie.
Op Java is reizen heel gemakkelijk.
Je kunt bij Bali evt. overvaren naar Java.
En vervolgens met de trein naar Yogjakarta gaan.
Logischer is misschien om vanuit Denpasar te vliegen (Lion air of Garuda vliegen dagelijks) naar Yokjakarta

Maar met 30 dagen Indonesie kun je meer zien dan alleen Yokja - en Bali.
Je hebt echt tijd zat! 30 dagen is best lang!

Ik heb afgelopen oktober in 30 dagen de volgende route gedaan:
Overland Java (vanaf jakarta -Bogor -Bandung- Banjar-Pangandaran- Yogjakarta -Malang- Bromo -ferry naar bali ) - Bali - Lombok - de 3 Gili's - vanuit Lombok bootrip 5 dagen naar Komodo/Rinca- Flores en weer terug naar Lombok - Bali -Lemboungan - Bali.) Niks gehaast, was echt super! vooral de 5 daagse bootrip
zie evt: http://www.peramatour.com/48-Sea%20Adve ... 4N-5D.html
Boortrip was niet heel goedkoop maar zeer zeer de moeite waard. Was echt het hoogtepunt van mijn vakantie.

Cambodja in rustig tempo heb ik jaren geleden in ca. 12 dagen gedaan.
(mijn route was vanuit Bangkok: grensplaats Poipet - Siem Reap - via Ton Le Sap Lake naar Phnom Penh gevaren- taxi Sihanoukville - gevaren naar grensplaats Trat Thailand)
Hoogtepunten: Natuurlijk Ankor Wat, Tuol sleng gevangenis, Killing Fields, en de toen nog rustige mooie stranden van Sihanoukville.

Noord Laos heb ik in ca.10 dagen gedaan.
(mijn route was: grens Chiang Khong met slowboats in 2 dagen via Pak Beng naar Luang Prabang (super relaxt stadje) - Vang Vieng -Vientiane -grens Thanaleng naar Thailand en met de nachttrein naar Bangkok)

En in Thailand kun je natuurlijk alle kanten op.
Lekker relaxen op de een of meerdere eilanden in het zuiden aan de oost of westkust.
Als het regent aan de oostkant is het weer goed aan de westkant en andersom.
Jungletochten maken in het noorden of in het zuiden.
Watervallen beklimmen (Erawan is een aanrader) en op olifanten rijden, varen en slapen op de the river kwai ten oosten van Bangkok
De gezellige steden Bangkok en Chiang Mai bezoeken.
Die 30 dagen kom je wel door!
Met de trein reizen is in Thailand een aanrader.
Goedkoop en in een redelijk tempo reis je van A naar B.
Met de bus kan ook. Er rijden in Thailand gewone lokale bussen, die heel heel heel vaak stoppen. Voor kleine ritten is dit niet zo erg, maar voor de lange afstand zou ik een VIP bus met airco (dit zijn net koelkasten) nemen.
Maar eerlijk is eerlijk. De VIP bussen zijn zeer comfortabel, redelijk goedkoop en stoppen niet overal dus rijden lekker door.

Dus met je reisschema zit het wel goed als je rustig aan wilt doen.

Vliegtickets:
Ik koop mijn tickets vaak rechtstreeks bij de maatschappij, en vroeg in het jaar.
In januari mijn tickets gekocht voor sept -Indonesie (singapore airlines) en prijzen zijn nu gigantisch gestegen.
Nu al 320 euro per ticket duurder. En als ik de kranten moet geloven ziet het er naar uit dat de vliegtickets alleen maar duurder worden.
Dus check het internet om bijvoorbeeld vanuit duitsland of Belgie te vertrekken.
Houdt er rekening mee dat je dan nog wel met de trein of zo naar duitsland of Belgie moet.
Dit kost natuurlijk ook tijd en geld.

Je binnenlandse en regionale tickets kun je het beste ter plaatse regelen.
Vaak veel goedkoper.
Bij air asia kan het voordelig zijn nu te boeken, omdat hiervoor geldt. Hoe eerder je boekt hoe goedkoper het is!
Vanuit KL maleisie kun je met air Asia bijna overal komen.
Maar dan moet je je hele reisschema al van te voren plannen. Ik zelf hou daar niet zo van. Regel het liever ter plekke.
Je weet maar nooit of het ergens super leuk is of juist heel erg tegenvalt, waardoor je ergens misschien langer of korter wilt zijn.

Nou, het is een heel verhaal geworden,
Misschien heb je er iets aan. Succes met plannen en boeken.
Gr Sandra >:)
little_twinkle_star
Reiziger

Bedankt voor de tips.
Hoe doe je het dan als je het ter plekke gaat regelen?
Gewoon elke keer vast 1 land vooruit plannen? Aangezien je moet aantonen dat je het land weer verlaat..
Maar dan blijf je het toch als nog houden dat je aan planning vast zit?
Of is het dan zo goedkoop dat je makkelijk het ticket kunt laten vallen en een nieuwe kunt aanschaffen?
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Het is inderdaad logischer om vanuit bijv Jakarta of solo te vliegen naar Singapore in plaats van weer terug gaan naar Bali. Een maand is prima voor die eilanden samen. 8dg is echt te veel voor Singapore zou eerder 3 ofzo doen en dan de rest bij een ander land.Laos verdient wel 4 weken. Je route ziet er prima uit hoor en je kunt ter plekke nog flexibel zijn. Mocht je toch te veel tijd hebben kan je altijd nog wat extra doen. Je hoeft ook nauwelijks tickets te boeken bijna alles kan je gewoon met de bus doen. Let wel even op dat je aan de grens met Thailand maar 2 wk krijgt dus wellicht handig eerst na Maleisië 2 WK zuid Thailand en dan na laos nog 2 WK voor het noorden.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
little_twinkle_star
Reiziger

Hallo tikva,

Hoe kan ik dan met de bus aantonen dat ik het land weer verlaat , zodat ik het land ook word binnen gelaten?
little_twinkle_star
Reiziger

Singapore lijkt mij best groot en ik heb geen inzicht hoe ver de bezienswaardigheden uit elkaar liggen.
Graag wil ik het volgende daar zien:
Little India
Shopping mall's
Chinatown
Singapore nacht safari
( Battlebox )
Marina bay
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Die dingen die je noemt kan je makkelijk in 1,5 dag zien. Bijv little India heb je na een uurtje echt wel gezien. Ze zijn in die landen wel gewend aan bacpackers hoor en bewijs het land uit moet je niet zo serieus nemen. Bij Indonesië is he wel verplicht maar vóór al die andere landen is je ticket vanuit Thailand naar huis en een beetje globale planning genoeg. Bij de landgrenzen is mij nooitnaar een bewijs gevraagd. Niemand gaat de hele tijd vliegen meeste backpackers doen jou rondje gewoon met de bus.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
sannie23
Reisexpert

Bericht door sannie23 »

Mij is bij de grens nooit gevraagd naar een bewijs ofzo. Maar ik zorg wel altijd dat ik een retourticket heb vanuit amsterdam- bestemming en weer retour Amsterdam.
Ik heb diverse malen verschillende landen aangedaan in ca.5 weken. Nooit problemen gehad!!

Let wel op als je overland bijv. Thailand inkomt mag je maar 15 dagen blijven.
Maar kom je Thailand met een vliegtuig binnen dan mag je er volgens mij 30 blijven.
Dit zal ongetwijfeld in elk land anders zijn. Wel iets om even te checken lijkt mij!

Gr Sandra
little_twinkle_star
Reiziger

Bedankt voor de tip
Fijn om hier dingen te weten te komen van mensen die al ervaring in het reizen hebben

Onze tickets zijn geboekt. Mijn vriend gaat de eerste 3 weken mee in Bali om het spits af te bijten. Zelf ga ik nu 7 ipv 8 dagen naar Singapore ivm dat het ticket een dag eerder naar huis 100 euro scheelde.
Plaats reactie