Met de trein naar Zuid-Frankrijk

Plaats hier het overige wat je niet kwijt kunt onder de continent-hoofdstukken. Bijvoorbeeld vragen over tickets of tips die je graag wilt horen over je volgende reis.
Plaats reactie
Yennick

Met de trein naar Zuid-Frankrijk

Bericht door Yennick »

Hallo allemaal,

Mijn naam is Yennick, 19 jaar, en ik ben nieuw op dit forum. Ik studeer Commerciele Economie en als ik afgestudeerd ben ik wil minimaal een jaar gaan reizen. Helaas moet ik dit nog 3,5 jaar uitstellen.
Maar voor de aankomende zomer vakantie wil ik graag samen met mijn vriendin met de trein naar Zuid-Frankrijk, Marseille.
Wij hebben nog geen enkele ervaring met trein reizen en mijn vraag is dan ook of jullie tips voor ons hebben.
Waar moeten we op letten?
Waar kunnen we geld op besparen?
Waar kan ik het beste de treinreis boeken?

Als wij eenmaal in Marseille aangekomen zijn, willen we gaan camperen.
Heeft er iemand nog een aanbeveling voor een goede camping?

Alle tips zijn welkom! :)
Floris86

Re: Met de trein naar Zuid-Frankrijk

Bericht door Floris86 »

Als je (veel) geld wil besparen, is het is aan te raden om de treintickets van te voren te reserveren. Een enkele reis naar Parijs kost 35 euro, deze is te boeken op o.a. nshispeed.nl. Tickets binnen Frankrijk zijn te vinden op http://www.tgv-europe.com, ik heb net even 2 minuten gekeken en het goedkoopste ticket dan ik zo snel kon vinden kost 30 euro enkele reis. (Heenreis naar Marseille op 11 juli). De treinreis zal je dus zo'n 130 euro per persoon kosten. Let er wel op dat je met deze niet flexibel zijn: het ticket is alleen geldig op de door jouw geselecteerde dag en tijdstip. Bestel de tickets op tijd, hoe eerder je er bij bent hoe groter de kans dat je goedkope tickets vind. Reizen op doordeweekse dagen is vaak ook goedkoper dan op vrijdag tot en met zondag.

Als je meer flexibiliteit wil hebben kun je overwegen om een interrail ticket aan te schaffen (http://en.wikipedia.org/wiki/InterRail). Vijf reisdagen in een periode van tien dagen kost 169 euro. Houd er wel rekening mee dat je hierover heen nog eens reserveringskosten moet betalen. Met name de Thalys (Amsterdam naar Parijs) is hiermee erg duur (reken op 25 euro reserveringskosten, enkele reis). Ik denk dan ook dat losse kaarjes welke je van te voren reserveerd de beste optie is.
Yennick

Re: Met de trein naar Zuid-Frankrijk

Bericht door Yennick »

Beste Floris,

Heel erg bedankt voor de tips!
Je weet ons veel geld te besparen :)
Plaats reactie