Indonesië 5/6 weken ?

Stel hier je vragen over Indonesië.
Plaats reactie
hariejak
Reisexpert

Re: Indonesië 5/6 weken ?

Bericht door hariejak »

Hoi Ammie,
Grappig. Mijn vriendin vraagt me gister:"Wat is tot nu toe het mooiste land waar je ooit geweest bent". "Indonesie!" Wij zijn 7 weken daar geweest en ik raad je dan ook aan om 5 of 6 weken alleen voor Indonesie te gebruiken. Wij zijn op Java, Bali, Lombok , Flores en Oost Timor geweest.

Je hebt gelijk dat reizen soms traag kan gaan daar. Lees 52 kilometer in 4 uur. Met mijn knieen in mijn nek in een stampvolle bus met kretik rokende medepassagiers. Van die ervaringen waarvan je achteraf het te gek vind dat je ze meemaakt.

Maar goed. Ik denk dat het belangrijk is om goed te weten wat je daar wilt gaan zien. We hebben redelijk wat mensen ontmoet die vliegen op Bali en reizen dan via Lombok naar Flores en nemen dan weer een vlucht terug naar Bali.

Ik heb gedoken vanaf Flores bij de Komodo eilanden. Dit zijn duiken die je niet met je padi open water mag doen. Hier heb je advanced voor nodig en dan nog redelijk wat ervaring ook. Ik had iets van 20 duiken advanced en was nog een twijfel geval. Dit komt omdat het drift duiken zijn. Wel schitterend mooi daar. Op Bali is een mooie wraakduik die je met je padi volgens mij gewoon kunt doen. Jenny, op het forum weet misschien wel wat meer over duiken daar.

Veel plezier.
kohraya
Reisexpert

Bericht door kohraya »

5 à 6 weken Indonesië is niet lang voor zo'n gigantisch groot land.
Het is ook zo gevarieerd dat het niet gaat vervelen.
Zelf heb ik Java, Sulawesi, Bali en Lombok (enkel de Gili eilanden) gedaan. En ik wil méér ...
Sumatra en het stukje richting Flores staan nog op mijn lijstje. Maar het is de boodschap om het rustig aan te doen, niet te veel eilanden in korte tijd, er van te genieten en alles op je in te laten werken.
Duiken deed ik enkel bij Tulamben in Bali (dat scheepswrak waar Hariejak het over had). Je duikt vanaf het strand, er is ongelofelijk veel vis (hoofdzakelijk kleinere exemplaren) en het is spotgoedkoop. Een nachtduik is hier ook geweldig omdat de vissen het wrak blijkbaar opzoeken om in te slapen.
Meer info bij Jenny :wink:
Tikva
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Tikva »

Zuid-Amerika en Midden-Amerika zijn echt wel heel anders dan Azie.

Midden-amerika hoeft ook niet veel duurder te zijn dan azie (zeker als de dollar nog ff lekker laag blijft). Nicaragua is kwa prijs vergelijkbaar met Thailand en in Honduras kan je ook geweldig en buitengewoon goedkoop duiken (20-25 dollar per duik, tegen 30-45 in indonesie). Dus alleen voor de prijs zou ik er nog even over nadenken.

Los daarvan Indonesie is een erg mooi land waar je je denk ik best 5 weken goed kunt vermaken. Mischien een stopover in Singapore voor de afwisseling.
http://www.gezinopreis.nl 2014: Vietnam Cambodja & Thailand. 2013: Curaçao, Tallinn, IJsland Canada & NY
ammie

Bericht door ammie »

Hey, thanks voor jullie reacties!!
Heb ook al even gekeken bij Jenny, ook erg nuttig :D
Hmm en nu ik de reactie van Tikva lees begin ik weer te twijfelen... want midden amerika trekt me ook
erg.. Nog maar even heel goed nadenken en bedenken wat ik nou echt wil.. Natuurlijk heb ik maar een
héél klein stukje van Azië gezien tijdens die 3 weken Thailand... Daarom wilde ik voor volgend jaar iets
heel anders..vandaar midden- Amerika.

Heb nog wel even tijd, tot volgend jaar juli :mrgreen: Maar wil wel zo vroeg mogelijk een ticket boeken.
Dit is ook gewoon een luxe-probleem....
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Beetje te druk geweest met werk en duiken (in ben weer in NL) om te antwoorden...

Ik kan me in 5-6 weken Indonesie prima vermaken. Wanneer dit je eerste keer in het land is, zou ik je aanraden naar Java, Bali en misschien Lombok te gaan. Deze eilanden zijn rijk aan cultuur (bv Yogya en Ubud), aan natuur (bv Bromo, Rinjani), laten een stukje koloniaal verleden zien (bv Bandung en Malang), winkelen (bv Kuta en Yogya), relaxe stranden (bv Gili eilanden) en volop duiken (bv Tulamben, Gili.) Zie mijn sites 8)

Andere eilanden zijn overigens ook prachtig, maar daar is de infrastructuur net iets minder en zijn de afstanden net wat groter. Niet dat het het niet waard is, integendeel, maar bovenstaande route is net wat gevarieerder.

Qua duikscholen kan ik Dream Divers op Lombok en Reefseekers in Labuan Bajo (Flores) aanraden. Ik heb ook gedoken met Bagus Marine op Bali, welke niet slecht is maar beslist ook niet de beste duikschool waar ik ooit mee in zee ben geweest.

Als je meer info wilt hoor ik het wel :D
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

Hallo,

Wij gaan ook 6 weken in Indonesie vertoeven omdat we helaas niet langer kunnen blijven. Wij gaan via Penang met de boot naar Medan Indonesie in en dan naar beneden reizen. Wij moeten uitkomen in Bali dit omdat we vanaf daar vliegen naar Sydney. Is er iemand die nog ideeen heeft hoe dan het beste te reizen? Hoe is het vervoer daar geregeld of kun je beter gaan vliegen?

gr van Moira
bolletjeom
Reisexpert

Bericht door bolletjeom »

je hoeft niet te vliegen hoor als je 6 weken hebt. Gewoon bussen en de ferry nemen tussen de eilanden. Dat ga je makkelijk redden!
Mijn reiswebsite: bolletjeom.nl
Reisbegeleider in zuidelijk Afrika
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Misschien een idee om eens te kijken wat voor seizoen het is in Midden Amerika en Indonesie. Er staat me bijvoorbeeld bij dat het regen en stormseizoen is in midden Amerika vanaf mei tot oktober. Weet het niet zeker maar is misschien wel een tip om mee te nemen in jullie beslissing.
Jenny
Reisexpert

Bericht door Jenny »

Juli/augustus is op zich een gunstig moment om door Indonesie te trekken. Het regenseizoen is op de meeste eilandsen gedurende onze winter. Omdat Indonesie op de evenaar ligt, is de temperatuur nagenoeg constant.
ikreis.net voor alles over reizen en fotografie
Moira
Reisexpert
Contacteer:

Bericht door Moira »

wij zijn daar van begin november tot 12 december dan vliegen wij naar Sydney.
Wij kunnen dit niet op een ander moment doen. Ik heb al veel gereisd door Azie dus al veel ervaring.
Ik weet hoe het kan zijn met regentijd houd mij niet tegen.

gr van Moira
hariejak
Reisexpert

Bericht door hariejak »

Moira schreef:wij zijn daar van begin november tot 12 december dan vliegen wij naar Sydney.
Wij kunnen dit niet op een ander moment doen. Ik heb al veel gereisd door Azie dus al veel ervaring.
Ik weet hoe het kan zijn met regentijd houd mij niet tegen.

gr van Moira
Zo is het en voor 10 cent koop je daar een regenjasje. Las dat je vandaag weer op pad gaat :P . Hele goede reis.
Plaats reactie