Lisan Kerstens Geschreven door menasil. Foto door: Erik

Je staat te wachten bij de bagageband. Als alle koffers van de band zijn, blijkt dat jouw koffer niet aangekomen is. Je bagage is kwijt. Dit kan de vakantiepret flink bederven. Wat moet je doen als dit je overkomt?

Melding bij de luchtvaartmaatschappij

Het eerste wat je in alle gevallen van verloren of vertraagde bagage doet, is je zo snel mogelijk melden op het vliegveld bij de bagageverantwoordelijke of bij de luchtvaartmaatschappij. Het is afhankelijk van de maatschappij waar je je precies moet melden. Vul op het vliegveld altijd zo snel mogelijk een PIR-formulier - property irregularity report - in. Alleen met dit formulier kan de verzekering of luchtvaartmaatschappij aan de slag. Maak bij thuiskomst een kopie van het formulier.

Afhandeling van verloren bagage 

Bewaar de bagagelabels die je krijgt bij het inchecken zorgvuldig want hierop staat een nummer waarmee de luchtvaartmaatschappij je bagage volgt. Als je te maken hebt met verloren bagage, zal de luchtvaartmaatschappij via het systeem proberen te achterhalen waar de bagage is. Als je geluk hebt, weten ze direct waar de bagage is en spreken ze met je af hoe je de bagage zo snel mogelijk terugkrijgt.

Indien je bagage bij aankomst op je bestemming vertraagd is, zul je wat spullen moeten kopen om de eerste momenten door te komen. Neem in dat geval zo snel mogelijk contact op met je reisverzekering. Zorg dus dat je de gegevens van je verzekering altijd bij de hand hebt of sla ze op op je mobiel. Stop ze dus niet in je koffer of backpack, maar in je handbagage. Je kunt dan bij je reisverzekering een case openen zodat ze op de hoogte zijn van het probleem en zij kunnen aangeven waar je recht op hebt. Bewaar de bonnetjes van de aangeschafte noodartikelen goed, want je hebt bij eventuele claims altijd bewijs nodig. Mocht het onduidelijk zijn waar je bagage is, dan wordt het wat lastiger. Afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij, ontvang je misschien een vergoeding of tegoedbon ter compensatie.

Afhandeling van beschadigde bagage

Als je bagage beschadigd is, moet je dit ook direct op de luchthaven melden. Zorg dat je foto's maakt van de beschadiging zodat je dit later ook kunt bewijzen. Laat de labels aan de bagage zitten omdat de luchtvaartmaatschappij wil weten of de ingecheckte bagage dezelfde bagage is als de beschadigde bagage. 

Voor de afhandeling van beschadigde bagage heb je twee mogelijkheden: via de luchtvaartmaatschappij of via de verzekering. Welke weg het meest voor de hand ligt, hangt af van de luchtvaartmaatschappij. Sommige maatschappijen geven direct een vervangend exemplaar, andere maatschappijen laten je ter plaatse een nieuwe koffer kopen en vergoeden alles als je de bon opstuurt of direct inlevert. Het voordeel is dat je je schadeclaim direct afgehandeld hebt.

Een aantal luchtvaartmaatschappijen heeft een externe partij ingeschakeld die alles regelt. Deze weg vergt extra aandacht. Het is belangrijk dat je je boardingpass, bagagelabel en PIR-rapport goed bewaard. Diverse maatschappijen hebben een overeenkomst met Dolfi1920. Dit betekent dat Dolfi1920 de bagage bij jou thuis ophaalt en vervolgens kijkt wat de beste oplossing is: reparatie of nieuwe koffer. Deze manier heeft twee kanttekeningen. Dolfi1920 werkt niet met bloktijden en verlangt dat je een hele dag beschikbaar bent. Daarnaast duurt het enkele weken voordat je weet waar je aan toe bent. Bovendien is Dolfi1920 in het buitenland gevestigd. Als je contact wilt vanuit Nederland, is dat duur en onhandig. 

Via de reisverzekering lijkt in dan een gemakkelijkere weg. Indien je het op deze manier regelt, is het van belang dat je het bewijs van aankoop hebt. Als je geen bon hebt of de aankoop niet kunt bewijzen met een rekeningafschrift, wordt het een lastig verhaal. Daarnaast hanteren de meeste verzekeringen een eigen risico van €50,00. In dat geval zou je via de luchtvaartmaatschappij een hogere vergoeding krijgen.

Tips 

  • Bewaar de bagagelabels die je krijgt bij het inchecken goed.
  • Zorg dat je een kofferlabel met je naam, adres, e-mail en telefoonnummer aan je bagage hebt hangen. Het best is een adres dat niet direct zichtbaar is. Je wilt niet dat mensen kijken op welk adres er een tijdje niemand thuis is. Er bestaan speciale kunststoflabels die je kunt afsluiten. Verder kun je zichtbaar in de bagage een briefje met je gegevens achterlaten, op de binnenkant van de hoes van de koffer of backpack bijvoorbeeld. 
  • Als je met een koffer reist, zorg dan dat er een stevige kofferriem omheen zit. Mochten de sloten van je koffer het begeven, dan blijft de kans op verlies van spullen het kleinst. Je kunt je spullen ook in speciale zakken doen die je met de hand luchtdicht maakt. Zo blijft alles goed bij elkaar en heb je meer ruimte in je bagage. Een andere optie is het laten sealen van je bagage op de luchthaven. Tegen een gering bedrag kan dat tegenwoordig op bijna elke luchthaven. Zorg voor goede sloten op je backpack en doe er een flight bag omheen.
  • Check na de vlucht op het vliegveld of je bagage en eventuele sloten niet beschadigd zijn. Je moet kunnen aantonen dat de ingecheckt bagage en de ticketgegevens overeenkomen. Dus laat de vluchtlabels eraan zitten. Maak foto's van de beschadiging zodat je bewijs hebt. 
  • Geen waardevolle spullen of spullen met emotionele waarde in je ruimbagage inpakken. Vaak denk je op de terugreis "ach ik ga toch naar huis, stop lekker alles in mijn koffer/backpack. Scheelt weer schouwen." Dat is dus geen goed idee.
  • Aangezien het vervelend is om plots helemaal geen spullen meer te hebben, kan het geen kwaad om wat noodspullen in je handbagage in te pakken. Denk hierbij aan ondergoed, je creditcard, de oplader van je telefoon, medicijnen etc.