Katja Baron Geschreven door KatjaBaron. Foto door: Jenny

Het openbaar vervoer in Rusland is op zichzelf goed geregeld. In de grote steden zijn er bussen (avtobus) , trolleybussen (trolejbus), metro’s (net als in het Nederlands metro) , tram’s ( tramwaj) en natuurlijk treinen ( pojezd ). In de kleine steden en dorpjes zijn er bijna alleen maar bussen.

Treinen

Elke station heeft een loket waar je kaartjes kan kopen. Ze hebben daar geen kaartautomaten zoals wij het hier kennen dus je moet bij een vrouwtje aan de balie een plaats naam zeggen waar je heen wilt. Vaak zijn deze vrouwtjes laag opgeleid en spreken geen engels. Treinen in Rusland rijden overal heen, vooral naar wat grotere plaatsen. Als je een geen klein dorpje wilt ( in het russisch selo of derevnja genoemd) moet je vanaf de dicht bijzijnde grote stad een locaal busje of een taxi nemen. Deze bussen zul je niet als prettig ervaren omdat de wegen naar zo’n dorpje heel slecht zijn.

Hoe verder je met de trein wilt hoe meer je gaat betalen natuurlijk. Net als met boeken van vluchten is het goedkoper als je ver van te voren doet. Hoe langer je wacht met trein tickets kopen hoe duurder ze worden.

Je hebt bepaalde Russische website waar je de prijzen kan zien van stad tot stad. De prijzen kunnen verschillen. Wel zijn ze VELE malen goedkoper dan bijvoorbeeld de Transiberië Expres. Als je budget reis maakt moet je het dus niet erg vinden om wat meer moeite voor te doen om de tickets te bemachtigen.

De treinen zijn minder luxe dan we in Nederland gewend zijn. Je hebt 2 klasses. De beste is coupe dan kan je namelijk je hokje waar je slaapt met 4 personen afsluiten met een schuifdeur. En de minder luxe is Platskart dan heb je ook een hokje van 4 personen maar dan heb je geen deur en mensen die voorbij komen lopen kunnen je bijvoorbeeld je zien slapen.

Stel je voor je gaat naar Krasnoyarsk ( ik noem maar wat ) dan zeg je aan de balie in Moskou dat je naar Krasnoyarsk wil en zeg er bij of je Coupe of Platskart wilt. Als je het niet zegt dan gaan ze er van uit dat je coupe gaat nemen. Dus zeg duidelijk wat je wilt.

Hier een paar voorbeelden van prijzen vanaf Moskou, dit zijn wel de Platskart tickets, dus de goedkopere versie.

  • Moskou- st petersburg: 40 euro
  • Moskou- krasnoyarsk : 90 euro
  • Moskou- Irkutsk :  100 euro
  • Moskou- Vladivostok: 200 euro ( het is wel uiterste puntje van Rusland)

Een ticket regelen voor de trein is echter bijna geen beginnen aan, in Rusland spreken weinig tot geen mensen, Engels. De Russen krijgen net als wij in Nederland, 5 jaar Engels op school. Doordat ze de taal vrijwel nooit spreken buiten school, zijn de Russen erg onzeker over hun Engels. Door deze onzekerheid zeggen veel Russen dat ze geen Engels spreken. Als je geen goede kaart hebt van de stad waar je op dat moment bent, wordt het erg lastig om de weg te vragen. Het is dus aan te raden om in Nederland je treintickets te regelen (dit kan oa bij reisbureau Passaat in Hoofddorp en de treinreiswinkel in Leiden) en een laatste versie van een Lonely Planet aan te schaffen.

Trolleybussen en bussen

Trolleybussen en bussen werken meestal hetzelfde. Het buskaartje koop je namelijk vaak bij de bijrijder van de chauffeur. Echter is niet altijd een bijrijder aanwezig dus dan betaal je aan de chauffeur. De prijs is al vastgesteld van te voren dus of je nou 1 halte of een volledige route gaat is de prijs hetzelfde. Let goed op wat de locals betalen voor een ritje met de bus zodat jij als buitenlander niet opgelicht word.

De betaling vind meestal plaats bij het uistappen. Als er een bijrijder aanwezig is dan kan die ook door de bus gaan en geld ophalen. In de kleinere plaatjes rijden er alleen bussen, schrik niet als je er halverwege wordt uitgegooid, dit is dan een overstappunt, volg gewoon de rest.

De bussen zelf zijn vaak heel oud en rammelen erg veel. Ze zijn ook warm, soms laat de chauffeur zelfs de deur openstaan.

Verder heb je in Rusland ook verschil van gewone bussen en kleine busjes waar ongeveer 8 mensen inpassen. De prijsverschil in nihil voor ons. Locale bevolking blijft echter liever 5 min. langer wachten op de gewone bus. In de gewone bus krijgen bejaarden en kinderen ook korting en in kleine busjes niet.

 De prijzen van de bus zijn altijd erg laag. Wel verschilt de prijs heel erg met grote steden en kleine dorpjes.

Metro

In de grote steden zoals Moskou rijden er ook metro’s. Miljoenen mensen rijden dagelijks met de metro’s. Die zijn erg snel, rijden vaak en is vaak (elke 3 minuten) minder warm dan een bus. Wel zijn ze vaak volbeladen maar er zijn meer voordelen dan nadelen aan de metro’s.

Om de metro binnen te komen moet je door poortjes, probeer niet snel overheen te springen of onderdoor te kruipen wat je sommige locale mensen wel ziet doen. De mensen beheersen de taal en komen er wel onderuit, als toerist is dat veel moeilijker en krijg je een flinke boete wat toch de zak van de agenten ingaat. Om de poortjes door te komen dien je een muntje in te gooien. Als je van plan bent om vaker met de metro te gaan koop dan gelijk een paar muntjes. Dan hoef je maar 1 keer in de lange rij te staan. De muntjes zijn goedkoop en als er nog wat overblijft is het altijd leuk om mee te nemen naar Nederland als een aandenker.

Metro in Moskou zit best wel makkelijk in elkaar je moet het alleen even doorhebben. Er is een cirkel in het midden dat is het meest leuke route om gedecoreerde metro stations te zien ook wordt er aangeraden om bij elke station uit te stappen en die te bekijken.

Verder zie je van elke kleur een lijn. Metro’s rijden hier de hele dag heen en weer. Bij de puntjes op de kaart kun je overstappen op een andere lijn. ( voor een voorbeeld typ in bij google moskou metro kaart )

Schrik niet van de vele mannen in uniform op straat en rondom de stations, als je je ‘normaal’ gedraagt, heb je nergens last van. Omdat het daar vrij corrupt is, willen ze nog wel eens toeristen eruit pikken. Wij raden jullie dan ook aan om vooral niet met een rugzak door de stad te gaan lopen, maar met een gewone tas (blijf alert op zakkenrollers). En daarnaast, ga niet hardop in het Nederlands praten als je langs zo’n mannetje loopt, gedraag je dus gewoon als een inwoner.