Anne Geschreven door Anne. Foto door: Tikva

Het railnetwerk in Marokko is niet erg uitgebreid, maar wel goed. Tussen de steden Tanger, Meknes, Fés, Oujda, Rabat, Casablanca en Marrakech rijden moderne, airconditioned “trains rapides climatises”. Deze treinen rijden meerdere keren per dag en er is ook een nachttrein tussen deze bestemmingen met couchettes. Gewone treinen rijden tussen Casablanca en het vliegveld. Op het treinstation is een timetable beschikbaar, wat erg handig is voor het plannen van je reis als je meerdere keren met de trein wil reizen.

Het is niet nodig om ver van tevoren een kaartje te kopen, in het hoogseizoen is het als je vertrektijd heel veel uitmaakt handig om een dag van tevoren een ticket te kopen om zeker te weten dat je de trein kunt nemen die je wilt. Wil je eerste klas reizen dan kun je hooguit een maand van tevoren reserveren (090 20 30 40, alleen vanuit Marokko te bellen), tweede klas kun je geen stoel reserveren. Eerste klas reizen is eigenlijk hetzelfde als tweedeklas, alleen zitten er zes stoelen in een cabine in plaats van acht in de tweede klas. Het is dus niet echt nodig. Wanneer je een treinkaartje koopt is deze 5 dagen geldig op het gehele traject. Dus wanneer je besluit een tussenstop te maken is dat mogelijk. Wel moet je bij het eerder verlaten van de trein een bewijs bij één van de conducteurs halen. Informeer dus even vooraf hoe dit exact werkt voordat je eerder uitstapt.

Voor de slaaptrein tussen Tanger en Marrakech kun je hooguit twee maanden van tevoren reserveren. Voor deze trein is reserveren wel aan te raden.

De trein in Marokko is goedkoop, voor de reis van Tanger naar Marrakech betaal je tussen de 190 en 350 dirham (ongeveer 18-30 euro), afhankelijk of je kiest voor een stoel in de tweede klasse, in de eerste klasse of een eerste klasse sleeper.

Een treinreis is in Marokko een hele sociale gebeurtenis. Iedereen praat er met elkaar en als je er een beetje voor open staat ook met jou. Iedereen wil je helpen als je niet precies weet waar je er uit moet, erg grappig. Zelfs het oudste opaatje dat natuurlijk geen woord Engels spreekt wenst je bij vertrek een 'bon voyage".

Het is gebruikelijk dat je wanneer je wat eet in de trein anderen ook wat aanbiedt en ten minste twee keer aandringt als ze het afslaan. Dat hoort namelijk bij het ritueel, eerst twee keer afslaan en dan aannemen. Als je het echt niet wilt kun je het afslaan, maar je mag het ook gerust aannemen. Wat ook apart is is dat kinderen die niet kunnen zitten bijvoorbeeld gewoon bij een vreemde op schoot worden gezet en dat ook geen probleem vinden. Ook volwassenen kunnen bijvoorbeeld met hun hoofd op de schoot van een vreemde liggen zonder dat iemand daar vreemd van opkijkt. Het reizen in de trein is dan ook een veilige, leuke ervaring, ook 's avonds. Een goede gelegenheid om in contact te komen met de vriendelijke Marokkanen. Mochtje s'avonds of s'nachts aankomen in een stad is het wel verstandig met de taxi naar je bestemming te rijden.

Kijk ook eens op www.seat61.com en www.oncf.ma voor actuele vertrektijden (horaires)  en tarieven (tarifs).

Op grotere stations wordt er zo'n 45 minuten voordat de trein vertrekt omgeroepen dat je naar het juiste peron moet komen. Je kaartje wordt bij de ingang van de perons gecontroleerd. Bagage mag je zelf mee de trein in nemen en kan op de rekken geplaatst worden boven het hoofd. De coupé's zijn 6 zitters met aan één kant een gangpad om de trein in en uit te kunnen. Wil je een zitplek hebben en een plek om je tas kwijt te kunnen is vroeg aanwezig zijn op het station erg verstandig. Op tussengelegen stations maakt het niet veel uit en heb je vooral geluk nodig. Anders wordt het in het gangpad wachten op plek.

In de trein zijn ook toiletten aanwezig, maar dit zijn niet de meest schone plekken. Ook kan een coupé en gangpad redelijk vol zitten wat het lastig maakt om een bezoek aan het toilet te brengen.

Treinen die van Marrakech naar Fes rijden hebben meestal wat vertraging, vertrekt een trein van een ander tussengelegen station dan rijden ze vaak redelijk goed op tijd.

Een ritje van Marrakech naar Meknes kost 162 Dirham (15 euro) van Meknes naar Fès 18 Dirham (1,50 euro). Fès-Rabat is 76 Dirham (7 euro) Casablanca naar Marrakech (14 euro) en van Rabat naar Marrakech is 112 Dirham (11 euro).