Anne Geschreven door Anne. Foto door: Tikva

De grote steden in Marokko zijn goed te bereiken met het openbaar vervoer. Echter, wanneer je door centraal Marokko wilt reizen is eigen vervoer zeer aan te raden. Daar rijden namelijk geen treinen en beperkt bussen.

Verkeersregels

Het is even wennen om te rijden in Marokko, vooral in de steden. Maar eenmaal gewend is het prima rijden in Marokko. De hoofdwegen zijn goed geasfalteerd en alles is goed aangegeven. Plaatsnamen en toeristische attracties staan aangeven in het Arabisch en in westerse tekens. Het enige wat vaak ontbreekt zijn straatnaambordjes en dat leidt wel eens tot verwarring, vooral in de steden.

De verkeersregels zijn ongeveer gelijk aan die bij ons. Echter, lang niet alle Marokkanen houden zich eraan. Er wordt geregeld gecontroleerd op snelheid, vooral in de buurt van een dorp of stad. In dorpen mag je 40 km per uur. Net buiten de dorpen of steden mag je 60 als dat aangegeven staat en weer wat verderop 80 km per uur. Op de lange stukken mag je vaak 100 km per uur, maar dat lukt je niet altijd ivm vrachtwagens, ezels etc. In en om de grote steden kunnen de Marokkanen nog wel eens roekeloos rijden en geldt het recht van de grootste auto. Je kunt van alle kanten ingehaald worden en wanneer een auto of brommer denkt dat jij hem of haar niet gezien hebt zullen ze eerst even toeteren. Houd dus alle spiegels goed in de gaten. Buiten de steden is het echter erg rustig op de weg en kun je rustig rijden. Groot verschil met Nederland is dat in Marokko niet alleen auto's op de weg rijden maar ook brommers, fietsers, voetgangers, ezelkarren, kamelen en dubbelbeladen vrachtwagens. En ga er nooit vanuit dat die wel aan de kant gaan, ze zijn in staat om gewoon over te steken wanneer jij aan komt rijden! Auto's remmen dus ook niet af bij zebrapaden om je over te laten steken. Naast medeweggebruikers kunnen er ook ineens kinderen voor je auto rennen om dadels of olijven te verkopen. Je kunt rustig doorrijden dan gaan ze wel aan de kant, maar let wel goed op.

Let extra op op de bergwegen in de Atlas. Marokkanen gebruiken liever hun claxon wanneer ze inhalen (bv. in een bocht) dan hun ogen en gezond verstand, en er is dus altijd een kans dat er ineens een tegenligger op jouw rijstrook zit. Vooral in de bergpassen is dat niet echt relaxed rijden. De toeter is het belangrijkste onderdeel van de auto van de Marokkaan. Om het minste wordt de toeter gebruikt, ook al heeft dat compleet geen zin. Probeer rustig te blijven, het toeteren is niet persoonlijk bedoeld, ze doen het bij iedereen. Laat je door dit alles niet afschrikken om te rijden, go with te flow en dan is het een fantastische manier om het binnenland te bekijken!

Papieren

Een Europees rijbewijs wordt algemeen aanvaard in Marokko, een internationaal rijbewijs is niet nodig. Als je met je eigen auto gaat zijn verder een Groene kaart en alle registratiepapieren nodig. Een wegenkaart kun je het best ook hier al kopen, in Marokko is er bijna niet aan te komen. Bij grotere boekhandels kun je in Nederland of Belgie verschillende kaarten kopen.

Autohuur

Een auto huren vanuit Nederland kan goedkoper uitpakken dan ter plekke bij dezelfde maatschappij boeken. Het loont dus om vooraf even te vergelijken. Onze auto was via 12 Rent gehuurd bij First Car rentals maar een paar euro per dag goedkoper dan wanneer we rechtstreeks bij deze maatschappij hadden geboekt.

Een auto huren in Marokko is geen probleem. De grote bedrijven als Hertz, Budget en Avis hebben allemaal meerdere bureaus in Marokko, zowel op luchthavens als in de steden. Een budgettip is First Car Rentals (te boeken via www.rentalcargroup.com). Een auto huren is hier stukken goedkoper dan bij de grote bedrijven en je hoeft slechts zo’n 10-15% aan te betalen van tevoren.

Een auto met airco is zeker aan te raden, zeker in de zomer! Anders ga je helemaal kapot van de warmte. En een Kia Picanto met airco heb je bij First Car al voor zo'n 35 euro per dag, goed te doen dus. De kantoren van Herz , Budget, Avis etc. zitten allemaal in de Ville Nouvelle van de grote steden of op het vliegveld. In Marrakech zit de office van First Car aan de hoofdstraat naar het Ville Nouvelle, Ave Mohammed V. Het zit nog voor Place du 16 Novembre aan de rechterkant, ongeveer een kwartiertje lopen van Djemaa el Fna. Een klein maar prima kantoortje, en een dame spreekt voldoende Engels. Erg moeilijk waren ze niet, het contract werd nog even aangepast terwijl het al getekend was bijvoorbeeld. Goed opletten of je krijgt wat je wilt, wij kregen eerst een auto zonder airco, maar na even navragen kregen we zonder problemen een auto met airco die we besteld hadden. Dingen als een schadeformulier moet je even zelf op letten of je die krijgt, en de autopapieren.
Wanneer je een auto wilt huren bij een lokaal bedrijfje, zorg er dan voor dat je de auto van tevoren goed nakijkt en uitzoekt hoe het zit wanneer je pech krijgt of een ongeval krijgt. Kennis van de Franse taal is een pré aangezien het contract in het Frans is, en je wel wilt weten wat je tekent. Dit is anders niet echt aan te raden, vaak is het wel goedkoop maar als je na 100 km stil staat heb je in veel gevallen dikke pech. De auto's schijnen wel oke te zijn, maar de hulp bij problemen minimaal.

De meeste toeristische plekken zijn goed te bereiken met een gewone auto. Mocht je echter op eigen houtje de woestijn in willen, of andere gebieden waar geen verharde wegen zijn dan is een 4x4 aan te raden, eventueel. met bestuurder of anders in ieder geval een gids om je de weg te wijzen. Een 4x4 kun je bij de grote verhuurbedrijven huren voor zo’n 100-150 euro per dag. Een 4x4 huren bij een locaal bedrijfje wordt afgeraden, als je in de woestijn stil komt te staan kan het wel eens lang duren voor je iemand tegenkomt die je kan helpen.

Verzekeringen

Wanneer je een auto huurt zit daar een standaard Collission Damage Weaver (CDW) verzekering bij, die je verzekert voor schade aan derden. Echter, schade aan je eigen auto is dan niet gedekt. Voor zo'n zeven euro per dag voor een kleine auto kun je een Super CDW afsluiten, die al je eigen risico wegneemt. Aan te raden, want met het rijgedrag van de Marokkanen zit een ongelukje in een klein hoekje. En in het geval van schade aan de eigen auto is de kans dat je daar de hoofdprijs voor betaald groot, en laat het bedrijf de schade niet eens echt repareren. Dus wil je op safe spelen en geen zin hebben in gezeur achteraf, dan kun je het risico dus beter afkopen.

De extra verzekering die je ter plekke kan afsluiten sluit soms nog steeds onderdelen uit zoals steenslag op de ruiten en de banden. Juist dingen die regelmatig voorkomen. Wanneer je via 12 Rent huurt kan je een Nederlandse verzekering afsluiten voor maar €3 per dag die dit allemaal afdekt. Met name de goedkopere verhuurmaatschappijen sturen je rustig op pad met een auto waarvan de banden aan vervanging toe zijn in de hoop dat jij ze onderweg moet vervangen en dus voor die kosten opdraait. Van tevoren foto's maken van de auto voorkomt dat je moet betalen voor schade die er al was.

Als je met z'n tweeen wilt rijden dan moet je de tweede bestuurder op laten nemen in het contract, zoat deze ook verzekerd is bij schade. Je moet daar zelf aan denken, de verhuurder vraagt er niet altijd naar.

Wanneer je dan toch schade aan de auto krijgt door een ongeluk of omdat je zelf ergens tegenaan gereden bent dan heb je een verklaring van de politie nodig. Deze verklaring is waarschijnlijk nogal lastig te verkrijgen aangezien de politie er lang over kan doen om ter plaatse te komen. Deze verklaring is voor het autoverhuurbedrijf om de schade te kunnen claimen bij de verzekering. Wanneer je geen verklaring van de politie hebt zul je op het kantoor van je autoverhuurbedrijf zelf een verklaring af moeten leggen en opschrijven wat er is gebeurd. Na het ondertekenen van de verklaring kan het verhuurbedrijf alsnog de schade terug claimen bij de verzekeringsmaatschappij. 

Parkeren

Parkeren in Marokko is een nogal vage bedoeling voor toeristen. Vrijwel overal waar je je auto neerzet komt een officiele of onofficiele "garde de voiture" parkeerwacht naar je toe voor geld. Hoeveel je moet betalen ligt aan de locatie, het tijdstip, de bui van de parkeerwachter en aan hoeveel jij bereid bent te betalen. Betalen doe je vaak achteraf. Het is vaak handig om even in je hotel te vragen hoe het nu zit met parkeren, wat een normale prijs is enzo. In de grote steden zijn soms parkeermeters, waar je voor een paar dirham je auto neer kunt zetten. Je ontkomt er bijna niet aan om iets te betalen aan de parkeerwacht (of die nu wel of niet officieel is, volwassen of kind). Vaak is een paar dirham voldoende, al zal de wacht altijd meer willen. Bij een officiele parkeerwacht (herkenbaar aan zijn blauwe jasje en bonnenboekje) kan een vaste prijs gevraagd worden, maar ook die kan schommelen als je gaat onderhandelen. Bekijk ook wat jij een redelijkje prijs vindt. In Essaouira vragen ze bijvoorbeeld 50 dirham (5 euro) per nacht voor parkeren bij de poort van de medina, echt belachelijk veel terwijl locals helemaal niets of veel minder betalen. Je kunt onderhandelen en de ene keer zal dat werken en de andere keer niet. Wanneer je vooruit moet betalen betaal dan nooit meer dan één nacht tegelijk. Wij hadden namelijk het geluk dat we na vier nachten parkeren op de ochtend dat we weer weg wilden er geen parkeerwacht was om geld te innen. We hadden dus drie nachten alsnog voor niets geparkeerd, terwijl we anders afgezet zouden worden. Je auto mag niet op de handrem zodat ze 'm nog kunnen verplaatsen zodat iemand anders ook kan inparkeren. Soms is de parkeerwacht niet aanwezig wanneer je je auto weer op komt halen, dan kun je gewoon wegrijden, een wacht die er niet is is ook geen echte wacht!

Tanken

Tanken is geen probleem in Marokko. Er zijn redelijk wat benzinestations. In de kleinere benzinestations buiten de steden en drukke gebieden kan het wat lastiger zijn om met name loodvrij (sans plomb), waar de kleine toeristenauto's op rijden, te krijgen. Wacht dus nooit tot het laatste moment met tanken. Diesel en super zijn makkelijker te krijgen maar ook die zijn wel eens op. De brandstof is stukken goedkoper dan hier, zo'n euro per liter. Betalen is alleen met cash, alleen bij grote benzinestations kun je pinnen of je creditcard gebruiken, maar ga hier niet van uit. Bij een tankstation tank je niet zelf, dat doet de pompbediende. Deze verwacht een kleine fooi van een paar dirham. Als ie ook nog je ramen wast is een extra fooi op z'n plaats.

Politiecontrole

Overal in Marokko kom je politiecontroles tegen. Je ziet ze vaak al aankomen doordat tegenliggers een lichtsignaal geven. Er zijn snelheidscontroles met camera's en heel af en toe flitskasten. Maar meestal is een politiecontrole aangegeven door een driehoekig waarschuwingsbordje op de weg dat je moet stoppen. Buitenlanders worden eigenlijk nooit gestopt, meestal is even lachen genoeg om door te mogen rijden. Als je aangehouden wordt om snelheid kun je altijd de domme toerist uithangen die niet wist hoe hard ie moest rijden, kan helpen! De politie is vriendelijk en is er niet op uit je een poot uit te draaien.

Afstanden en reistijd

De afstanden in Marokko vragen meer tijd dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Hieronder de reistijd bij benadering tussen de belangrijkste punten in Marokko. 

Marrakech-Ouarzazate 4 uur
Oarzazate- Boumalne (Dades Valei) 2 uur
Boumalne- Tinerhir (Todra Gorge) 1 uur
Tinerhir - Merzouga (Sahara) 3 uur
Merzouga - Taroudant via Zagora 1 dag
Merzouga - Fes 9 uur
Taroudant - Essaouira 3,5 uur
Essaouira - Marrakech 3 uur
Essaouira - Rabat 5 uur
Marrakech - Fes 1 dag (9 uur)
Fes - Meknes 1 uur
Meknes - Chefchaouen 3,5 uur
Chefchaouen - Tanger 3 uur
Tanger - Rabat  3 uur