Lisan Kerstens Geschreven door menasil. Foto door: menasil

Visum

Voor een bezoek aan Kazachstan is tot en met 31 december 2017 voor reizen tot en met 15 dagen geen visum meer nodig maar geldt een visum vrije entree. Dit is een tijdelijke proef. Mogelijk wordt deze proef omgezet in een permanente visumvrije entree. Bij aankomst op het vliegveld of bij de grens krijg je een stempel in je paspoort. Deze is geldig voor de duur van maximaal 15 dagen. Je paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn bij vertrek uit Kazachstan.

Indien je langer dan 15 dagen door het land wilt reizen, dan dien je een visum aan te vragen bij de ambassade van de Republiek van Kazachstan in Den Haag. Bij een toeristenvisum met single entry voor maximaal 30 dagen is geen uitnodiging nodig. De volgende zaken heb je nodig om een visum single entry aan te vragen:

  • Een brief gericht aan de ambassade waarom je aangeeft een toeristenvisum aan te vragen voor je reis naar Kazachstan. In deze brief moet je het doel van je reis, eventueel contact in Kazachstan, de data van je reis en de plekken die je gaat bezoeken noemen.
  • Een volledig ingevuld formulier voor de aanvraag van het visum. Deze kun je opvragen per e-mail bij het consulaat. Let op dat dit formulier dubbelzijdig moet worden geprint en er geen typex mag worden gebruikt.
  • Een paspoort dat tenminste nog 6 maanden geldig is na het verlopen van het visum en met tenminste 2 lege pagina's naast elkaar.
  • Een duidelijke kopie van de informatiepagina van het paspoort.
  • Een pasfoto.
  • Een afschrift waarin je laat zien dat je het visum vooraf betaald hebt.
  • Hotelbevestiging(en).

De prijs voor een toeristenvisum single entry is 35 euro. Dit bedrag dient van te voren over gemaakt te zijn naar de bankrekening van de ambassade. De bankgegevens van de ambassade zijn: IBAN: NL67ABNA0546549152/ BIC/SWIFT CODE: ABNANL2A. Let op dat je dit voordat je je visum gaat aanvragen bij de ambassade, contact opneemt met de ambassade om te kijken of de informatie nog actueel is.  Je kunt de ambassade bereiken via hague@mfa.kz.

De ambassade is gevestigd op:
Nieuwe Parklaan 69
2597 LB Den Haag
tel: 070 - 3634757
Openingstijden maandag t/m vrijdag van 9.30 – 12.30 uur.
De ambassade is op woensdag gesloten.
De gemiddelde verwerkingstijd is 6 werkdagen. De dag dat de ambassade is gesloten telt niet mee als werkdag.

Het is ook mogelijk om een double entry visum aan te vragen. Neem daarvoor contact op met de ambassade.

Registratie

Je krijgt in het vliegtuig een zogeheten migration card waarop je je personalia, doel van het bezoek, duur van het bezoek en gegevens van je paspoort moet invullen. Deze kaart wordt bij aankomst door de douane gestempeld. Je krijgt 2 stempels. Dit betekent dat je geregistreerd bent. Let op dat je dit papiertje NIET verliest. Deze moet je weer afgeven bij het verlaten van het land. Ook in de trein vanuit een ander land naar Kazachstan krijg je tegenwoordig een migration card uitgereikt. Ga je op een andere manier de grens over dan dien je hem ter plekke in te vullen.

Als je niet via het vliegtuig het land binnenkomt en je verblijft langer dan 5 dagen in Kazachstan dan moet je je binnen 72 uur registreren bij de mirgratiepolitie oftewel de Office of Visas and Registration (OVIR) in de stad waar je verblijft. Deze kantoren zijn sowieso te vinden in Astana en Almaty en in enkele ander grotere steden. Registratie is niet nodig als je minder dan 5 dagen in Kazachstan bent.  Mocht je een double entry hebben dan moet je elke keer wanneer je opnieuw Kazachstan binnenkomt voor langer dan 5 dagen, je registreren. Op de vliegvelden gebeurt de registratie automatisch.