Nienke Krook Geschreven door Nienke Krook. Foto door: Nienke Krook

Over alcohol wordt sinds de eerste historische bronnen in Japan al geschreven en tot op de dag van vandaag zijn de Japanners er nog steeds gek op.

In de uitgaanswijken van de grote steden kom je nog wel eens dronken Japanners tegen, iets wat algemeen geaccepteerd lijkt. Omdat er overdag zo hard gewerkt moet worden, is het drinken een soort vlucht uit de drukke zakelijke wereld. Daarnaast blijken Japanners niet zo goed tegen de alcohol te kunnen, iets wat erfelijk bepaald schijnt te zijn. 

Sake

Sake betekent letterlijk alcohol. Nihonshu is de Japanse rijstewijn sake en is milder en totaal anders dan de populaire drank Shochu (zie hieronder). Bepaalde soorten sake worden heet gedronken. Sake wordt gebrouwen en heeft ongeveer 14% alcohol. Amazake is een zoete sake met weinig alcohol.

Er zijn ontzettend veel soorten sake te koop in de Japanse winkels en de prijzen verschillen enorm. Je kunt een fles voor minder dan 1000 Yen kopen, maar er zijn ook exemplaren van meer dan 50.000 Yen te koop.

Sake hoort te worden ingeschonken door de persoon die naast je zit en je dient het daarna ook bij hem of haar in te schenken. In traditie, de vrouw is degene die de sake voor de man inschenkt.

Chu-hi

Chu-hi of Chuhai is een populair drankje onder de Japanse jongeren. Het is een populair alternatief voor bier, met een alcoholpercentage van 4-5%. Er zijn veel smaakvarianten, tot zelfs grapefruit en bessensmaak. Chu-hi wordt gemaakt door onder andere Suntory en Kirin. Je kunt het kopen in diverse automaten op straat.

Awamori

Awamori is de bekende sterke alcohol van Okinawa. Vaak rond de 50%! De drank wordt gedestilleerd van rijst, maar heeft een totaal andere substantie dan westers gedistilleerde dranken, omdat het proces veel preciezer is. Awamori heeft in de verte iets weg van de smaak van sake. Meestal drink je Awamori uit een stenen kopje. In restaurants krijg je het vaak geserveerd met water en ijs. Je kunt het in bars ook met warm water drinken.

Shochu

Shochu is de sterk gedistilleerde Japanse drank, die soms gemaakt is van zoete aardappel, rijst of gerst. Het was altijd vooral populair bij vrouwen, die het met ijs dronken. Shochu heeft een alcoholpercentage van 20-25% of meer.

Er zijn twee officiële Shochu classificaties: Koshu Shucho  is meer dan 1 keer gedestilleerd, met een erg helder resultaat en Otsushu Shochu is slechts 1 keer gedestilleerd, waardoor er een goede smaak is van de originele ingrediënten.  Shochu is goed te gebruiken als basis voor cocktails met bijvoorbeeld citroen.

Bier

Japans grootste biermerken zijn Asahi en Kirin, gevolgd door Suntory en Sapporo. De bestverkochte bieren zijn Super Dry (Asahi), Black Label en Yebisu (Sapporo), Lager en Ichiban Shibori (Kirin) en Malts (Suntory).

Japanse Whiskey

De laatste Jaren hebben de Japanners de whisky markt bestormd, en met succes. De grootste naam is Suntory, die een heel leger beroemdheden inzette om hun whisky aan de man te brengen. Natuurlijk kennen we Bill Murray, die in de film Lost in Translation dit fenomeen parodieerde. In 2007 won de Suntory Hibiki de prijs voor 's wereld beste whisky en in 2001 won de Yoichi Single Malt Cask Strength 10 Year (een whisky van het eiland Hokkaido) de 'best-of-the-best' prijs van een bekend whisky tijdschrift. 

Japanse Wijn

Net als de whiskey is de Japanse wijn niet heel bekend in het buitenland, vooral omdat het Japanse landschap nou eenmaal niet echt geschikt is voor wijnproductie. Er is een hoge vochtigheid en veel regen tijdens het groeiseizoen, de grond is zuur en er is een gebrek aan vlakke grond. Wijn wordt vooral rondom het Mount Fuiji gebied geproduceerd. De eerste commerciële wijn werd in 1875 door Katsunuma, Yamanashi uitgebracht en nog steeds geproduceerd door Mercian, de tweede grote wijnmaker in Japan.