Lisa Ruigrok Geschreven door lisaruigrok.

Tijdens je interrailavontuur zul je te maken krijgen met verschillende treinen. De een comfortabeler dan de ander, maar welke kun je nu het beste pakken?

Over het algemeen zijn treinen in West-Europa hygiënischer dan in Oost-Europa. De toiletten in Oost-Europa zijn soms minder schoon en is het wc-papier vaak niet aanwezig. Zorg daarom dat je altijd een desinfecterend handgel en een rolletje wc-papier bij je hebt.

Regionale treinen

Regionale treinen zijn vooral handig wanneer je binnen een land naar kleine dorpjes wil reizen. Vaak zijn het stoptreinen waar de lokale bevolking ook gebruik van maakt. Voor de meeste regionale treinen is een reservering maken niet nodig en nog een voordeel: ze rijden vaak meerdere malen per dag. Het verschilt per land hoe luxe de trein is: in West-Europa zijn ze vaak uitgerust met WiFi, terwijl je in Oost-Europa ouderwets een boek zult moeten gaan lezen.

Hogesnelheidstreinen

Op naar een nieuwe bestemming? De snelste manier om daar te komen is met de hogesnelheidstrein. Let op: deze trein stopt alleen in grote steden en zijn vooral in West-Europa te vinden. Binnen enkele uren ben je aan de andere kant van het land of zelfs in het buitenland. Hogesnelheidstreinen zijn vaak druk en daarom is het van belang dat je op tijd een plek reserveert. We hebben een uitgebreid artikel over reizen per trein door Duitsland wat je verder op weg kan helpen met het plannen van je reis.

Nachttreinen

Als je geen tijd te verliezen hebt, kun je het beste ‘s avonds in de trein stappen, een dutje doen en wakker worden in een heel nieuwe stad. De nachttrein brengt je binnen een nacht naar een bestemming honderden kilometers verderop. Het is een handige manier om snel te reizen, maar ook een nachttrein kan je erg moe maken. In de ene trein worden je reisdocumenten ‘s avonds tijdelijk ingenomen, terwijl de andere conducteur je nachtrust soms komt onderbreken voor een grenscontrole. Wees daarop voorbereid! Hou ook rekening met extra reserveringskosten.

In de nachttrein kun je kiezen voor een zitplaats. Bij nachttreinen in West-Europa is dit een goedkope optie, omdat een slaapplek vaak meer dan 20 euro aan reserveringskosten bedraagt. Dit is wel minder comfortabel dan een bed. Hou er rekening mee dat je minder goed zult slapen. Vooral in volle zes- of achtpersoonszitcoupés zal dit voor minder slaap zorgen. Een reservering voor een stoel kost vaak niet meer dan 10 euro. Voor jezelf kan je dus de afweging maken of je kosten wilt besparen door een nachttrein te nemen en daar wat nachtrust voor in te leveren. 

De meest gekozen optie voor interrailers is een slaapplaats in de nachttrein. De bedden zijn vaak minder comfortabel dan in een hostel, maar de prijs per nacht ook goedkoper. Je kunt kiezen uit twee verschillende type slaapplaatsen: een ligplaats oftewel couchette bestaat meestal uit een coupé met vier of zes bedden. De onderste bedden kunnen ingeklapt worden, waardoor ze kunnen fungeren als bank waar je aan het begin van de avond lekker met elkaar kunt kletsen. Als de hele coupé vol zit met mensen is er weinig plek voor je backpack en ben je genoodzaakt je spullen aan de rand van je bed te leggen. Voor een dergelijke ligplaats zijn in niet alle treinen kussens en bedlinnen aanwezig, zorg dus dat je zelf een lakenzak of slaapzak hebt. Qua sanitair zijn er toiletten en wasbakken die je veelal met een grote groep anderen moet delen. Voor alleenreizende vrouwen is het mogelijk om een ligplaats met andere vrouwen te reserveren. Geef dit aan wanneer je de reservering maakt. Een ligplaats is duurder dan een zitplaats, maar goedkoper dan een slaapwagon. In West-Europa kost een dergelijke ligplaats rond de 15 en 45 euro. Tussen de 5 en 15 euro per persoon ben je in Oost-Europa kwijt voor een reservering en dat is te vergelijken met een overnachting in een hostel.

De andere optie is een slaapwagon: een ruimte met een of twee brede bedden. Niet alleen de meest comfortabele maar ook de duurste optie. Echter zijn slaapwagons niet op elke trein aanwezig, omdat de vraag ernaar vaak kleiner is dan bij ligplaatsen. De sanitaire voorzieningen bestaat vaak uit een privéwastafel en in sommige gevallen zelfs uit een toilet en/of douche. Vaak betaal je tussen de 55 en 100 euro per persoon aan reserveringskosten voor een slaapwagon. In de Balkan hebben de treinen deze optie niet.

Veerboten

Ze lijken niet helemaal in het rijtje thuis te horen, maar met je interrailpas kun je gratis of met korting reizen op een veerboot. Met een Global Pass kun je meestal gratis reizen, omdat je pas in het land van vertrek en het land van aankomst geldig is. Reis je met een One Country Pass? Dan kun je rekenen op een korting die kan oplopen tot 30% op het volle tarief.

Catering

Op bijna alle lange treinritten is er een catering aanwezig. Bij internationale treinen is dit veelal in de vorm van een restauratiecoupé, een soort restaurant aan boord van een trein, waar je koude en warme maaltijden kunt bestellen. Regionale treinen maken vaak gebruik van een treinkarretje waar je lekkere snacks kunt kopen. In Oost-Europa is er helaas meestal geen treinkarretje met snacks aanwezig. In combinatie met de vertraging die op kan lopen tot soms wel vijf uur is het daarom aan te raden om genoeg water en misschien ook wat voedsel in te slaan.

Reisdocumenten

Vooral bij internationale treinen is het handig om je reisdocumenten bij de hand te hebben. Zorg dat je het reisdocument meeneemt dat overeenkomt met de gegevens die je hebt ingevuld op je Interrail pas. Conducteurs kunnen hier namelijk naar vragen. Ook bij grenscontroles moet het een en ander gecontroleerd worden. Met een identiteitskaart kun je gemakkelijk door heel Europa reizen, dus daar heb je genoeg aan. Een paspoort is uiteraard ook geldig als reisdocument.

Bij de nachttrein vragen conducteurs vaak voor vertrek om je interrailpas, je reserveringskaart en een reisdocument. Geen zorgen: je krijgt het de volgende ochtend weer terug. Op deze manier kan de conducteur je documenten gelijk aan de grenscontrole afgeven en hoeft hij jou ‘s nachts niet wakker te maken.