Anne Geschreven door Anne. Foto door: Erik

Dé manier om IJsland te ontdekken is met de auto. Steeds meer wegen zijn geasfalteerd en het geeft je het ultieme gevoel van vrijheid in dit ruige land. Veel plekken zijn niet toegankelijk met de bus en je hebt met de bus niet de gelegenheid te stoppen als het jou uitkomt.

Autohuur in IJsland

Aangezien IJsland een eiland is, is het huren van een auto voor de meeste mensen de enige optie. In de grote steden en op het internationale vliegveld van Kevlavik kun je een auto huren, van verschillende internationale en nationale aanbieders. Je hebt de keuze tussen een gewone auto of een 4x4. Gewone 2WD huurauto’s mogen niet op de zogenaamde ‘F’-wegen. Dit zijn onverharde bergwegen dwars door IJsland. Je mag er wel mee op de ‘gravel’ wegen, maar pas op voor steenslag, want dat kan je geld kosten. Over het algemeen kun je met een 2WD prima uit de voeten, wanneer je veel tijd hebt en echt de bewoonde wereld uit wilt dan is een 4WD aan te raden.

Bij onze vergelijking tussen aanbieders kwam Avis als de voordeligste uit de bus. Voor alle maatschappijen geldt dat bij de huurprijs standaard een verzekering opgenomen voor wanneer je andere partijen schade toebrengt. Je kunt je eigen risico beperken door een CDW of Super CDW toe te voegen. Ook kun je de auto tegen diefstal verzekeren of een aparte verzekering op de voorruit nemen. Kan handig zijn met de vele gravelwegen in IJsland. Je banden horen altijd tot je eigen risico. Naast extra verzekeringen kun je ook extra’s toevoegen, zoals een GPS systeem. Bij Avis kost dit ongeveer 11 euro per dag (IKR 1900), maximaal IKR13300 (80 euro) per huurperiode. Wanneer je je beperkt tot de ringweg en belangrijkste zijwegen dan is dat eigenlijk niet nodig, het is niet moeilijk om in IJsland de weg te vinden. Je kunt de auto terugbrengen naar je afhaallocatie, maar veel verhuurders hebben ook mogelijkheden voor afleveren op een andere locatie. Dit kost bij Avis ISK 18.000 (ongeveer 112 euro) extra. Reis je met kinderen kijk dan ook zeker naar de prijzen voor een autostoeltje dit verschilt namelijk van €15 euro voor de hele huurperiode tot €15 euro per dag. 

Voor autohuur is een creditcard en natuurlijk je rijbewijs nodig. Je moet je rijbewijs minimaal 1 jaar hebben bij aanvang van de huurperiode. Je kunt de huurauto op verschillende plekken oppikken. Avis is één van de weinige aanbieders die echt op het vliegveld van Kevlavik zitten. Dit is wel erg handig: je loopt met je koffers langs de balie en pikt buiten zo je auto op. Hetzelfde geldt voor inleveren. Geen gedoe met terugbrengen en transfers, het kan gewoon op het vliegveld. Mocht je de auto liever in Reykjavik pas ophalen, dan kun je een gratis transfer van je hotel naar de afhaallocatie regelen. Voor meer informatie over autohuur bij Avis in IJsland kijk je op de website van Avis IJsland.

In september huurden we een auto bij Geysir een lokale maatschappij die op dat moment de beste prijzen had. Deze maatschappij zit net als een aantal andere maatschappijen niet in de terminal zelf maar in een apart gebouw op ongeveer 5 minuten lopen van het vliegveld. 

Verkeersregels IJsland

IJsland heeft grofweg dezelfde verkeersregels als Nederland. Ze rijden er gewoon rechts, dus dat scheelt. Grootste verschil is natuurlijk dat je continu door het ruige landschap rijdt in plaats van over een snelweg. Die kennen ze in IJsland niet en ook geen files. Er is één hoofdweg (wegnummer 1) die rond het hele eiland loopt. Weg 1 is volledig verhard. Daarnaast zijn er verschillende kleinere wegen die ook geasfalteerd zijn, en wegen met gravel. Je kunt hier prima op rijden met een gewone auto, maar wel langzamer, anders heb je een grote kans op slippen, steenslag of een barst in je ruit.

De snelheidslimiet op de geasfalteerde wegen is 90 km per uur, tenzij anders aangegeven. In de bebouwde kom wordt 50 gereden en op gravelwegen is de maximale snelheid 80 km per uur. Belangrijk is echter om altijd je snelheid aan te passen aan de wegconditie, bijvoorbeeld bij regen, sneeuw of ijzel. Ook bij goed weer moet je blijven opletten, er kan zomaar een schaap met lammetjes oversteken! Vervelend voor het schaap en voor jou, vooral omdat schade door aanrijding met dieren niet vergoed wordt door de autoverzekering.

Dragen van de veiligheidsgordel is in IJsland verplicht, net als het altijd aan hebben van je licht. Net als in Nederland mag je niet bellen achter het stuur (al nemen de IJslanders het niet zo nauw met deze regel) en niet rijden na gebruik van alcohol of drugs. Je zou het misschien niet verwachten als je door het uitgestrekte landschap rijdt, maar ook in IJsland kennen ze flitspalen. Let dus op je snelheid, vooral in de buurt van Reykjavik, aangezien daar de meeste staan.

Waar wij ook niet aan gewend zijn is het heuvelachtige landschap. Een auto kan, doordat de weg omhoog loopt, gemakkelijk onzichtbaar zijn tot het moment dat je beide bovenaan het hoogste punt van de heuvel bent. Blijf dus zo ver mogelijk aan de kant van de berm rijden. Doordat de weg smaller is en vaak wat hoger ligt, is er niet altijd een berm waarnaar je kunt uitwijken. Ook hier moet je dus rekening mee houden.

Rijden in IJsland

Bij de diverse Tourist Info’s kun je gratis kaarten halen met de belangrijkste wegen. Wij vonden de Iceland Illustrated Map erg prettig. Dit is een getekende wegenkaart waar heel IJsland vrij gedetailleerd op staat. Je vindt er de hoofdwegen en andere wegen met wegnummers. Een andere wegenkaart is de ‘Big Map’. Veel mensen gebruiken deze, maar hij is wat minder gedetailleerd dan de ‘Illustrated Map’. Wanneer je een bepaald gebied wat meer in detail gaat bekijken, zijn de detailwegenkaarten per gebied fijn. Hierop staan ook de kleine, onverharde afslagen en wegen vermeld. Al deze kaarten zijn gratis af te halen bij de Tourist Info in Reykjavik (en andere plekken in IJsland). Het is dan ook niet nodig om een kaart te kopen, tenzij je met een 4x4 echt het binnenland in wilt trekken. Het grootste verschil met een gekochte en de gratis kaarten is de extra informatie die op staat. Zo kun je op de betaalde kaarten tankstations en andere zaken vinden en op de gratis kaarten niet altijd. Overleg anders even bij de Tourist Info, daar kunnen ze je vertellen wat voor jouw reisplannen nodig is.

Rijden in de zomer is over het algemeen geen probleem in IJsland. Door het mooie, steeds veranderende landschap is het soms moeilijk je op de weg te blijven concentreren. In de winter (en die duurt in IJsland lang!) wordt het echter een heel ander verhaal. Wegen kunnen niet of slecht begaanbaar zijn door bijvoorbeeld sneeuw. Het is dan veel moeilijker om te rijden. Veel wegen zijn dan ook afgesloten buiten de zomer. Ook kunnen in sommige gevallen bruggen weggespoeld zijn, maar deze worden over het algemeen weer begaanbaar gemaakt met een tijdelijke brug. Kom je een bord tegen met ‘Lokad’ dan betekent dit dat de weg gesloten is. Voor meer informatie over het weer en welke wegen open zijn, is een dit een goede site.

Tanken kan in IJsland op veel plekken. Wanneer je van plan bent de bewoonde wereld te verlaten, dan is het wel handig om je 4x4 nog even vol te gooien. Zoals overal in IJsland, kun je ook bij een tankstation makkelijk betalen met je creditcard. Sommige stations hebben een ‘self-service’, waarbij je zelf tankt voor een vooraf gekozen maximumbedrag. Bij andere stations betaal je binnen of wordt er voor je getankt. De prijzen van benzine of diesel liggen langs de ringwegen, de wegen er omheen, aardig gelijk. In mei 2012 was de prijs voor een liter benzine ongeveer ISK 255 (1,59 euro) op moment van schijven was de prijs ISK 245 (1,50). Diesel is een paar cent goedkoper, maar het verschil is veel minder groot dan in Nederland.

Afstanden in IJsland zijn prima te overbruggen. Ook is het in de zomer lang licht, waardoor je met wat goede planning zelden in het donkel zal rijden. Wanneer je een week lang de zuidkant van het eiland verkent en de meeste bezienswaardigheden gaat bekijken, leg je ongeveer tussen de 1000 en 1500 kilometer af. Rij je in een keer door van Skaftafell naar Reykjavik (350 km) dan kost je dat, bij goed weer, tussen de 4 en 5 uur.