Erik van Erp Geschreven door Erik van Erp. Foto door: Erik

  • Voor slechts € 28.36 naar Londen Nu boeken

De bezienswaardigheden in Londen liggen soms wat verspreid over de stad. Gelukkig zijn er tal van verschillende vervoersopties om snel en gemakkelijk van A naar B te reizen. De metro, of Underground of The Tube zoals de Londenaren het noemen, is misschien wel de gemakkelijkste en snelste methode om door de hoofdstad van Groot-Brittannië rond te reizen. De herkenbare rode bussen zijn ideaal om de stad boven de grond te verkennen en voor de wat verdere bestemmingen zijn er goede treinconnecties naar andere plaatsen mogelijk. 

Londen Underground Metro

De goedkoopste en snelste manier van vervoer in Londen is de metro welke in Londenaren de London Underground of The Tube genoemd worden. Het metronetwerk van Londen is erg uitgebreid, duidelijk en er zijn maar weinig plekken in het centrum waar je niet kunt komen. De London Underground, dat als sinds 1863 bestaat, is het oudste ondergrondse treinstelsel ter wereld. Iedere dag maken ruim 3 miljoen mensen gebruik van deze vorm van openbaar vervoer, omdat het snel en (relatief) goedkoop is. Reis je tijdens de spits, vakanties of tijdens een staking van bijvoorbeeld de DSLR dan sta je als een sardientje in blik in de metro. Helemaal op de drukke trajecten zoals de Piccadilly line. Om de paar minuten rijdt er een trein waarbij de aankomst tijd van de eerst volgende trein duidelijk op de informatieborden boven de perrons word weergegeven. Bij een overvolle trein kan het soms fijn zijn op de volgende te wachten en waar nog wél een plekje voor je is. Reis je buiten de spits en niet in de vakanties dan is het gelukkig een stuk comfortabeler om met The Tube te reizen . 

De capaciteit van het metronetwerk is eigenlijk niet voldoende, in 2006 is daarom gestart met het Tube Improvement Plan. Met dit plan, dat tot 2020 zou gaan duren, worden metrostations verbouwd, de tunnels en trajecten verbetert en nieuwe en snellere treinen ingezet terwijl alles zo veel mogelijk door moet blijven gaan. Wanneer het Tube Improvement Plan is afgerond zou de capaciteit van de London Underground flink moeten zijn toegenomen. 

In alle metrostations zijn op tal van plekken overzichtskaarten geplaatst en ook op gratis plattegrondjes (in broekzak formaat) vind je de routes terug. Sowieso is de bewegwijzering bijna overal aanwezig en als je weet waar je naar toe wilt ook erg duidelijk. In iedere metro vind je informatie over het traject van die metro door middel van een trajectoverzichtskaart. Je ziet hierdoor bij het betreden van de metro ook op welke lijn je zit. De kleur van de stangen waaraan je je kunt vasthouden correspondeert (op een enkele uitzondering na!) met de kleur van de metrolijn, wat handig kan zijn om te zien of je in de juiste metro stapt.

Er zijn in Londen 11 metrolijnen. Echter, de belangrijkste lijnen in het stadscentrum zijn de Piccadilly, Circle en District lijnen. Veel attracties liggen in de buurt van deze lijnen. Londen Heathrow een van de vliegvelden in Londen ligt aan de Piccadilly lijn. Je kunt dus recht vanuit het vliegtuig opstappen en zo gemakkelijk naar het centrum van Londen reizen. Londen Standsted ligt niet aan de Underground. Hierdoor zal je dus eerst met de bus moeten reizen. 

Bij de roltrappen in het metrostation ga je rechts staan, mensen die nog snel een metro willen halen er dan gemakkelijker langs kunnen. Het leuke is dat ook iedereen zich hier aan houdt! Heel efficiënt. Net als in Nederland bij de trein laat je mensen ook eerst uitstappen voordat je de metrotrein betreed. Tijdens de spits zijn er traffic controllers aanwezig welke dit hele proces zo efficiënt mogelijk laten verlopen en je van nuttige informatie voorzien, zoals problemen of vertragingen op een traject.

De sfeer in de metro is over het algemeen goed, maar aangeraden wordt goed op je spullen te letten. De London Underground is namelijk een populaire en ideale plek voor zakkenrollers.  Geen geld of waardevolle spullen in je zakken stoppen en je rugzak in de gaten houden, dan kan er weinig mis gaan. Let ook op voor mensen die je ‘waarschuwen’ dat er zakkenrollers actief zijn, reizigers melden dat even na de ‘waarschuwing’ het geld uit hun zakken gerold was! Zoals in iedere grote wereldstad: Altijd alert blijven dus!

Werkzaamheden aan het spoor worden vaak in het weekend uitgevoerd. Bekijk de site van de underground daarom voordat je een hotel boekt. Het kan namelijk voorkomen dat hele lijnen of stations gesloten zijn omdat ze bezig zijn op jouw traject. Bij het boeken van een hotel kan het daarnaast wenselijk zijn om te kijken of je ook bij een metrostation zit dat via meerdere lijnen te bereiken is. 

Het metronetwerk is onderverdeeld in zes zones. Er wordt voor het afschrijven van je tegoed gekeken naar welke zones je doorkruist, niet naar de tijd dat je in de metro zit. Afhankelijk van de lengte van je verblijf kun je beter een Oyster Card (zie onder) of Travel Card kopen (zie ‘vervoerspassen’), je betaalt dan voor een ritje altijd het meest gunstige tarief.  

Boot over de Thames in Londen

Een leuke manier van vervoer tussen Greenwich en de Houses of Parliament (Westminster) is per boot over de Thames. Er zijn diverse maatschappijen die over de rivier varen, al dan niet met toeristische informatie onderweg. De belangrijkste maatschappijen zijn de Thames Clippers, Thames River Services, Thames River Boats en City Cruises. Een retourtje Westminster - Greenwich is ongeveer 11 pond, retourtje Westminster - Tower Pier kost ongeveer negen pond. Iedereen met een London Sightseeing Pass kan bij City Cruises een Red Rover ticket krijgen waarmee je een dag lang onbeperkt op en neer kan varen. De boten varen tot ongeveer 20.30 uur. Zorg dat je op tijd op de pier staat, want met name‘s avonds kan de boot ook eerder vertrekken omdat de kapiteins dan naar huis willen. Ook met de Oyster Card en Travel Card krijg je vaak korting bij diverse maatschappijen (met Oyster Card 33% bij Thames Clippers). 

Bus in Londen

Voor wie onderweg ook nog wat wil zien in plaats van onder de grond te reizen is de bus een goed alternatief. Er rijden wat gewone Arriva bussen rond, maar natuurlijk ook de typisch Londense rode dubbeldekkers! Natuurlijk rijden er veel bussen overdag, maar ook ’s nachts rijden er speciale nachtbussen (herkenbaar aan de letter N). Een enkele reis kost ongeveer 2 pond, met de Oyster Card 0.90 pond. Een buspas kost 3,50 per dag, of 3 pond met de Oyster Card. Je kunt een ticket kopen bij een automaat bij een busstop met een geel herkenningsteken. Trafalgar Square, Tottenham Court Rd en Oxford Circus zijn de belangrijkste busstations voor nachtbussen. Voordeel van de bus is dat het netwerk erg uitgebreid is. Nadeel kan zijn dat je op drukke tijden stil staat in het drukke verkeer.

Land je in Londen Standsted dan kun je ook het beste de bus naar het centrum nemen. Voor zo'n 10 Pond reis je in het meest ideale geval in ongeveer 1 uur van het vliegveld naar het centrum. Houd echter wat extra reserve tijd aan wanneer je tijdens de spits reist. Files en drukte op de weg kunnen gemakkelijk je reistijd flink verlengen. 

 

Handig weetje: een Oyster Card kost 5 pond ( ongeveer €6,69), als je er dan 9 pond op zet (ongeveer €12) kun je de hele dag gratis reizen! In Engeland wordt er, als je eenmaal 9 pond hebt verbruikt die dag, niks meer van je Oyster Card afgeschreven. Zo kun je dus voordelig de hele dag rondreizen, in elke zone (vaak zijn die metro-/buskaartjes nogal misleidend. Je betaalt er niet heel veel voor, maar je hebt maar een beperkt gebied waar je naartoe kan reizen. Gezien de bezienswaardigheden en de hotspots in Londen nogal verspreid liggen, is het voordeliger om een Oyster Card te kopen en deze gedurende de dag te gebruiken!).