Erik van Erp Geschreven door Erik van Erp. Foto door: Erik

Hoe goed het openbaar vervoer is, er is geen betere manier om Groot-Brittannië goed te bereizen en bezichtigen dan door een auto te huren en daarmee het land te doorkruisen. Een puntje om rekening mee te houden, is dat Britten aan de linkerkant van de weg rijden, wat het voor sommige mensen wat spannender maakt.

Links rijden

Het is even wennen om aan de linkerkant van de weg te rijden, maar het went vrij snel. De pedalen voor gas, koppeling en rem zitten allemaal op dezelfde plek, maar de pook zit aan de linkerkant van je. Daarom zul je als je van versnelling wilt wisselen, uit automatisme weleens naar de deur grijpen. Naarmate je langer aan de linkerkant rijdt, zal dit minder vaak voorkomen.

De nuttigste tip die wij tijdens onze rondreis door Schotland kregen, was om te onthouden dat je als bestuurder op het midden van de weg moet zitten. Het is een simpel foefje waarmee je snel kunt controleren of je nog steeds aan de juiste kant van de weg rijdt. Je zou zeggen dat het vanzelfsprekend is, maar dat is het niet altijd. Je zal de eerste paar dagen regelmatig naar de bijrijdersplek lopen wanneer je wilt vertrekken. Juist momenten wanneer je even een stop hebt gemaakt, om van het uitzicht te genieten of  als je een op- of afrit nadert, moet je alert zijn. Dit zijn namelijk de momenten waarop je zonder dat je het direct doorhebt, een foutje kunt maken en belandt op de rechterrijstrook. Mocht dat gebeuren, verander dan zo snel mogelijk naar de juiste baan en blijf vooral rustig.

Wanneer je een rotonde tegenkomt, neem je deze met de klok mee en aan de linker kant. Verkeer dat op de doorgaande weg of op de rotonde heeft voorrang.

Autorijden in Schotland

Wij hebben een aantal dagen rondgereden in Schotland en we hebben hier enorm van genoten. De smalle slingerwegen in het prachtige, Schotse landschap zijn fantastisch. Het is wel even wennen aan de wegen, in dit deel van het land zijn ze smal en slingerend. Over het algemeen houden de Schotten zich netjes aan de snelheid en rijden meestal zelfs wat langzamer. Op smalle wegen is dat als toerist verstandig om te doen, zodat je meer tijd hebt om te reageren op de verkeerssituatie.

Over het algemeen verkeren de wegen in zeer goede staat. Mochten er gaten in de weg zitten, dan staat dat vaak duidelijk aangegeven. Met regelmaat zul je wegwerkers tegenkomen. Anders dan in Nederland, respecteren de Schotten de snelheidsrestricties en al helemaal tijdens wegwerkzaamheden. Wees dus een heer in het verkeer en pas je aan.

Op veel snelwegen zijn trajectcontroles over lange afstanden. Te hard rijden is dus niet slim. Zorg dat je voor je vertrek de snelheidslimieten goed kent, want de snelheid staat vaak niet aangegeven aan de kant van de weg, zoals we dat in Nederland gewend zijn.

Veel verkeer zul je onderweg niet tegenkomen. Over het algemeen is het rustig op de wegen en kun je je ogen flink de kost geven. Let 's ochtends en 's avonds tijdens de schemering goed op voor overstekend wild. De dieren zijn dan het actiefst en kunnen plotseling voor je auto staan, vooral op kleine landweggetjes.

Even een stop maken of je auto aan de kant zetten voor een foto, is lastig op de grote wegen. Er is om de paar honderd meter een veilige parkeerhaven, maar vaak niet op de plekken waar je graag een kijkje zou willen nemen. Je kunt beter de eerstvolgende afslag nemen en op een voor beide kanten zichtbare plek stil gaan staan. Houd hier rekening met de hoogteverschillen, de slingerwegen en de tijd die mensen nodig hebben om te reageren op de situatie.

Verkeersregels Groot-Brittannië

Om te mogen rijden in Groot-Brittannië moet je beschikken over een geldig Nederlands rijbewijs. Een internationaal rijbewijs is bij de meeste verhuurders niet nodig. Je auto moet ook verzekerd zijn, wat in de meeste gevallen standaard gedekt wordt door de autoverhuurder.

In Nederland geldt de regel dat verkeer van rechts voorrang heeft. In Groot-Brittannië kennen ze deze regel niet en zou er voor iedere situatie verkeersborden of haaientanden aanwezig moeten zijn. Wanneer dit niet het geval is, dan wordt er in de praktijk wel vaak voorrang aan verkeer van rechts verleend.

Wat voor ons ook wat minder bekend is, zijn wegen die te smal zijn voor verkeer dat van twee verschillende kanten komt. Vooral bij oude bruggetjes op de landwegen, kom je deze tegen. Vaak zijn deze smalle plekken voorzien van een verkeerslicht, welke bepalen wie voorrang krijgt. Vaak geldt die het eerst komt, het eerst de brug of versmalling mag oversteken. Op de “eenbaanswegen”, die je heel af en toe tegenkomt, zijn aan de rechterkant passeer-plekken. Deze plekken kunnen gebruikt worden om verkeer dat sneller is voorbij te laten gaan of om aan de kant te gaan voor tegenliggers.

Het beste kun je hier je snelheid minderen en anticiperen op de situatie.

Auto huren

De gemiddelde leeftijd om een auto te mogen huren is 26 jaar. Ook wordt er vaak verlangd dat je langer dan vier jaar je rijbewijs hebt. Bij het ophalen van de auto kan ook gevraagd worden wanneer je laatste autoschadejaar was. Relevant is of dit minder dan vijf jaar geleden is. Bekijk dus vooraf wat de voorwaarden en condities zijn voor het huren van een auto.

Voor ongeveer 40 pond per dag heb je een zeer riante auto voor twee volwassenen en kinderen. Houd er rekening mee dat het aantal benzinestations een stuk lager is dan in Nederland. Ben je op zoek naar een plek om te tanken, dan kun je het best naar het dichtstbijzijnde grote dorp rijden. Je kunt ervoor kiezen om ook GPS te huren, zodat je onder “nuttige plaatsen” snel en gemakkelijk naar een dichtstbijzijnde pompstation kunt rijden.

Wanneer je een eigen GPS meeneemt of vertrouwd op Google Maps, houd er dan rekening mee dat de ontvangst van dit soort GPS-apparaten niet optimaal is in sommige delen van Groot-Brittannië. Ook is er soms geen roaming mogelijk, omdat er geen data of gsm-verbinding tot stand gebracht kan worden. Een goede oude vertrouwde papieren kaart kan dan uitkomst bieden.