marliesje Geschreven door marliesje. Foto door: marliesje

Vervoer in de Filipijnen is alles behalve efficient. Op een paar nieuwe snelwegen na, worden de meeste wegen door alles en iedereen gebruikt. Een bus kan rustig een paar uur achter een trage brommer blijven rijden, zonder een poging te doen om in te halen. Vervoer in de Filipijnen is ook niet bepaald comfortabel. Wie rekent op een eigen stoel zal vaak bedrogen uitkomen en ineens een kind op schoot hebben. Reistijden zijn regelmatig een stuk langer dan vermeld in je reisgids maar ook wel eens veel korter. Dit maakt het plannen van je reizen binnen het land lastig.

Tricycles

Door het hele land wordt er voor korte afstanden gebruik gemaakt van tricycles, die je voor een paar peso van deur tot deur vervoeren. Er zijn een aantal types. Je hebt de de fietstversie maar de meest voorkomende is de brommer versie. Naast de brommer zit een zijspan waar je met twee mensen inkan en er kan nog iemand achterop. Ben je een Filipino dan pas je uiteraard met veel meer mensen. In sommige plaatsen zijn er ook extra grote versies waarbij het zijspan is uitgebreid en je wel met 8 mensen ingepropt wordt.

Jeepneys en minibusjes

Langere afstanden worden vaak afgelegd met jeepneys, die heel goedkoop zijn en wel een vaste route afleggen. Een jeepney is een soort omgebouwde jeep vaak uitbundig versierd. Jeepney's rijden soms heel regelmatig, waarbij je maar langst de kant van de weg hoeft te gaan staan en binnen 5 minuten mee kan. Zeker tussen kleinere plaatsen is dit echter niet het geval de Jeepney gaat pas wanneer deze vol is (vaak 18 of 21 mensen), je kunt rustig een uur moeten wachten voor je eindelijk vertrekt om vervolgens een half uur verderop over te moeten stappen en dan weer een half uur te moeten wachten.  Op veel routes heb je behalve de jeepney ook de keuze uit een aircon minibusje. Voordeel hiervan is dat ze eerder vol zitten, sneller rijden, en meestal rechtstreeks en zonder stops onderweg. Nadeel is dat je met je rugzak meestal een zitplek in neemt en hiervoor moet betalen. Een zitplaats in een minibusje is meestal 3-5 keer zo duur als dezelfde route met een jeepney.

Lange afstandbussen

Voor de langere afstanden zijn er bussen. Deze gaan normaal gesproken van het busstation. In grote plaatsen zoals Manila is er geen een busstation maar heeft elke maatschappij een of meerdere eigen busstations. Er zijn reguliere bussen, aircon bussen en luxe express busen. Een bus gaat volgens een vaste dienstregeling. Behalve tijdens drukke periode's zoals semana santa kan je normaal gesproken naar het busstation gaan en snel vertrekken. Voor een luxe nachtbus is vooraf reserveren wel altijd aan te raden.

Boten

Om van eiland naar eiland te komen, zijn er natuurlijk boten. De meeste routes worden slechts enkele keren per dag afgelegd en zijn een flinke aanslag op je budget voor de Filipijnen  

Binnenlandse vluchten

Een alternatief is vliegen. De goedkope vliegtuigmaatschappijen Cebu Pacific, ZestAir, Airphil express en Seair vliegen dagelijks van Manila en Cebu naar bestemmingen in de rest van het land.

Cebu Pacific en Zest hebben de meeste routes en zullen dus voor de meeste reizigers gebruikt worden. Bij Cebu moet je extra betalen voor het meenemen van bagage bij Zest kan je tot 15 kilo gratis meenemen. Beide maatschappijen hebben soms zeer goedkope aanbiedingen. Zo kan je dan een vlucht van een uur al boeken voor minder dan €15,- Het is hiervoor wel aan te raden om zo ver mogelijk van te voren te boeken. Ook je abonneren op de nieuwsbrief om op de hoogte te zijn van aanbiedingen is een goed idee.