reefje Geschreven door reefje.

 

Mobiel telefoonabonnement in Canada

Het afsluiten van een mobiel telefoonabonnement in Canada kan nogal wat voeten in de aarde hebben. Canada kent vijf grote mobiele providers namelijk Rogers, Bell, Telus, Fido (onderdeel van Rogers) en Koodo (onderdeel van Telus). Voordat je begint met het uitzoeken van een voordelig abonnement, is het handig om te weten dat Noord-Amerika op een ander netwerk zit (UMTS) dan Europa (GSM). Hierdoor werken de Canadese simkaarten niet in onze telefoons en ben je bijna verplicht om een nieuwe aan te schaffen. Op dit moment is Rogers de enige provider waarbij je je eigen mobiel kan gebruiken. Dit betekent ook dat als je wel met je eigen Nederlands abonnement of beltegoed belt, je alleen in Canada kan bellen als je een triband of quadband toestel hebt die het UMTS netwerk ondersteund.

Het aanbod van de verschillende providers hier is vergelijkbaar met dat in Nederland. Je kan je eigen abonnement samenstellen bestaande uit het aantal belminuten, smsbundels, internet en speciale internationale tarieven. Bij de meeste providers is de duur van het contract gemiddeld 2 tot 3 jaar. Een langdurig contract (3 jaar) levert je wel de laatste nieuwe mobiel op voor een zacht prijsje, mits je hiervoor kiest uiteraard. Mocht je je contract eerder willen opzeggen, dan betaal je een bepaald bedrag terug. Dit bedrag hangt af van de prijs van het losse toestel en het aantal overgebleven maanden van het contract. Als je een abonnement afsluit zonder telefoon, dan betaal je $50 CAD bij Rogers om je abonnement stop te zetten.

Voordat je een abonnement afsluit in Canada is het handig om rekening te houden met het volgende:

  1. Als je je buiten de lokale omgeving bevindt (ongeveer 100 km vanaf waar je je abonnement hebt afgesloten) bel je al snel via ‘long distance’ tarieven. Stel, je sluit een abonnement af in Montreal en je wil naar Vancouver bellen dan draai je eerst een 1 voor ‘long distance’ gebruik, mocht je toestel dit niet automatisch doen.
  2. Een goedkoop abonnement is hier best wel primitief. Voor bijvoorbeeld voicemail, number display en name display betaal je extra! Je betaald dus in feite om te kunnen zien door welk nummer en door wie je word gebeld.
  3. Wanneer je besluit een tijdje ergens anders te wonen, dan is het verstandig om een nieuw lokaal nummer aan te vragen. Anders betaal je al gauw ‘long distance’ tarieven.
  4. Aangezien niemand een krediet geschiedenis heeft wanneer hij/zij in Canada aankomt, vragen de providers voor een voorschot van $200 CAD. Als je abonnement eindigt, krijg je dit bedrag weer terug.

Voor meer informatie ga je naar:
Rogers.ca
Bell.ca
Telus.ca
Koodo.ca
Fido.ca