Erik van Erp Geschreven door Erik van Erp. Foto door: Tikva

Een auto huren is net zo eenvoudig in Canada als elders in de wereld. Vaak is het wel verstandig ruim van tevoren te kijken wat je kunt huren en voor welke prijs. Er zitten behoorlijke verschillen in de aanbieders van auto’s. Het is ook aan te raden om te controleren wat er precies in de prijs inbegrepen is. Soms zit er een gratis bijrijder bij de prijs inbegrepen terwijl een andere verhuurder je hiervoor ter plekke laat betalen. Het seizoen is erg bepalend voor de prijs van het huren van een auto. Vaak scheelt het de helft of zelfs meer. Wanneer je de ruimte hebt, probeer dan ook te schuiven met je verhuurdata en kijk of het invloed heeft op de prijs. Het hoofdseizoen is meestal van april tot en met oktober. Je kan voor dagtrips ook ter plekke een auto huren. Doe dit wel een dag van te voren om teleurstellingen te voorkomen. Waar moet je opletten tijdens het huren van een auto? En zijn alle verzekeringen nu écht nodig? Zijn er nog andere verkeersregels dan in Nederland?

Een auto huren

Verhuurbedrijven

Het is goedkoper om de autohuur in Nederland te regelen. In combinatie met de vlucht ben je vaak enkele honderden euro's goedkoper uit dan alles los te boeken of ter plaatse een auto te huren. Bedenk dat als je ter plekke pas een auto huurt, je meestal een dagrate betaalt die doorgaans hoger is dan wanneer je de auto vooraf hebt geregeld. Een aanrader is rentalcars.com. Deze bemiddelaar heeft auto's van diverse verhuurders in het assortiment en regelmatige goede packagedeals. Uiteindelijk krijg je na het boeken een voucher van het verhuurbedrijf. Je kunt ook overwegen om een lokale aanbieding van een verhuurbedrijf te nemen. Enkele goede bedrijven zijn: Hertz, Alamo, Avis en Budget.

Minimumleeftijd voor het huren van een auto

Een auto huren onder 21 jaar is niet mogelijk. Tussen de 21 en 24 jaar betaal je een extra toeslag voor het huren van een auto. Het is dan ook aan te raden om alleen bestuurders op te geven die ouder zijn dan 25 jaar. Dit scheelt enorm in de kosten.

Benodigdheden bij het huren van een auto

Om een auto te kunnen huren, dient de hoofdbestuurder in het bezit zijn van een creditcard. Dit om eventuele schade te kunnen verhalen. Doorgaans wordt er vanuit gegaan dat je tenminste één jaar in het bezit bent van een rijbewijs, maar sommige verhuurders kunnen hier vanaf wijken. Bekijk van te voren de voorwaarden. Een internationaal rijbewijs is niet noodzakelijk.

Bijrijders

Een bijrijder is doorgaans niet inbegrepen in de prijs. Een extra bestuurder dient bij het ophalen van de auto aanwezig te zijn en zich te kunnen legitimeren en een geldig rijbewijs op zak te hebben. Elke persoon die in de auto gaat rijden, zal op het huurcontract vermeld moeten worden anders zijn zij niet verzekerd. Meestal moet je extra betalen per bestuurder. Er zijn echter ook pakketten beschikbaar waarbij één of meerdere extra bestuurders zijn inbegrepen. Hou er rekening mee dat ook hierbij geldt dat de extra bestuurder 21 jaar of ouder moet zijn. Indien de extra bestuurder onder de 25 jaar is dan zul je een toeslag moeten betalen.

Specifieke zaken om op te letten bij het huren van een auto

Op een aantal zaken zul je moeten letten bij het huren van een auto. Voordat je de auto meekrijgt ga je samen met een medewerker rond de auto lopen om eventueel al reeds opgelopen schade op een formulier af te tekenen. Wees erg kritisch zodat je niet de rekening krijgt gepresenteerd voor een bestaand krasje.

Als je in de winter een auto huurt, zorg er dan voor dat je een auto hebt die geschikt is voor het gebied waar je naar toe wilt rijden. Zo is een SUV een absolute must als je naar de Rocky Mountains gaat. Een sneeuwbezem en ijskrabber zijn ook handig om in zo'n geval te hebben en lang niet alle auto's zijn hiermee uitgerust!

Een auto mag niet altijd de staat uit waar deze is gehuurd. Sommige maatschappijen hanteren restricties en geven aan dat de gehuurde auto alleen mag worden gebruikt in één of twee staten. Ook als je een trip wil maken naar de Verenigde Staten doe je er goed aan van te voren na te vragen of dit wel is toegestaan volgens de voorwaarden.

Verhuurders bieden dikwijls aan dat - indien de benzine niet bij de prijs zit inbegrepen - ze de tank voor je aftanken tegen een bepaald tarief. Als je je tank niet leeg zult gaan rijden, ben je met dit pakket altijd duurder uit. Dus als je maar een halve tank verbruikt, doe je er goed aan om zelf de auto vol af te leveren (wel je tankbon meenemen als bewijs!).

Tenslotte is het ook belangrijk om het aantal kilometers te controleren. Sommige verhuurders geven je een restrictie mee.

Verzekeringen

Een auto huren kan niet zonder bijbehorende verzekeringen. Deze verzekeringen zitten niet altijd in de verhuurprijs inbegrepen. Verhuurbedrijven geven korting op bepaalde pakketten. In principe is de enige verzekering die is inbegrepen een wettelijke aanprakelijkheidsverzekering (Liability Insurance). De wettelijke dekking is echter laag dus uitbreiding is aanbevolen.

Er zijn twee verzekeringen die je hoe dan ook zal afsluiten: De Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering en de Cascoverzekering. In feite hetzelfde als in Nederland. Het verschil is echter dat de wettelijk vastgestelde dekking voor de WA-verzekering vaak laag is terwijl de claims in de miljoenen kunnen lopen. Elk verhuurbedrijf biedt vaak een uitbreiding van de WA-verzekering aan waarmee de wettelijke dekking verhoogd wordt.

De cascoverzekering wordt ook wel de Collission Damage Waiver (CDW) genoemd en beperkt in principe je aansprakelijkheid op het moment dat je auto beschadigd raakt. Er is echter wel sprake van een eigen risico. Dit kun je vaak niet afkopen.

De benaming voor de Wettelijke Aansprakelijkheidsverzekering is Liability Insurance. Indien je een hogere dekking wil dan vraag je om een Liability Insurance Supplement. Het kan raadzaam zijn om de dekking van de Liability Insurance te verhogen. Je weet nooit wat er kan gebeuren. Je bent immers verantwoordelijk voor alle schade die jij een ander toebrengt. 

Een andere veelvoorkomende aangeboden verzekering is de zogeheten Thieft Protection (TP). Dit is een verzekering die je verzekert tegen diefstal van de huurauto en eventuele schade aan de auto veroorzaakt door diefstal dan wel poging tot diefstal. Dit is geen verzekering tegen diefstal van persoonlijke eigendommen. De meeste reisverzekeringen bieden echter deze dekking al dus het is niet altijd nodig om deze verzekering af te nemen. Vraag dus van te voren na bij je reisverzekering of jij hiervoor gedekt bent. Het is dan ook niet nodig om de Personal Effects Coverage af te nemen.

Tenslotte is er ook nog een Personal Accidents Insurance (PAI). Dit is het best te vergelijken met de Ongevallenverzekering. Ook hier heeft je reisverzekering dikwijls al een dekking voor.

Pechhulp

Elke verhuurder biedt ook Road Assistance aan. Dit is te vergelijken met de hulp die de ANWB biedt bij pech zoals lekke banden, een lege accu of het verliezen van je sleutels. Vroeger was je hier voor verzekerd, tegenwoordig is dit een apart pakket. Bepaal voor jezelf of je dit de moeite waard vindt. Hou er rekening mee dat de afstanden in Canada ontzettend groot zijn en je soms lang moet rijden voordat je een volgende benzinestation tegenkomt. Daarnaast kan het ook zomaar zijn dat je een lange tijd niemand onderweg tegenkomt. De extra dollars voor Road Assistance kan dan ook extra zekerheid bieden op reis.

Verkeersregels Canada

De verkeersregels in Canada zijn grotendeels vergelijkbaar met die in Nederland, maar kunnen wel iets verschillen per staat. Toch zijn er enkele belangrijke verschillen die zeer handig zijn om te weten voordat je auto gaat rijden in Canada. Vooral in de steden, waar het nogal druk op de weg kan zijn, is het belangrijk om een aantal verkeersregels in gedachten te houden. Hier zijn enkele belangrijke regels op een rij.

Verplicht stoppen bij stopbord

Bij een stopbord moet je ook daadwerkelijk stoppen. Doorrollen is niet toegestaan. Ook als je geen ander verkeer ziet aankomen, moet je volledig tot stilstand zijn gekomen alvorens je door mag rijden. Dit is wettelijk verplicht. 

Voorrang op kruispunten

Kruispunten hebben andere voorrangsregels dan wij in Nederland kennen. Hier speelt het stopbord een belangrijke functie. De stopborden hebben vaak een onderbord met daarop '4-Way' of 'All Way'. Wanneer je een kruispunt nader, heeft de auto die als eerste stil staat, voorrang. Het maakt hierbij dus niet uit of je van rechts komt of niet. Indien je in de situatie komt dat je tegelijkertijd stil staat, dan heeft de auto die van rechts kom voorrang.

Verkeerslichten

In tegenstelling tot in Nederland, hangen de verkeerslichten pas aan de overkant van het kruispunt. Ga dus niet vlak voor de verkeerslichten stil staan. Dan blokkeer je het kruispunt. De stopstreep zit voor het kruispunt en dat is de plek waar jij moet wachten tot het groen wordt. Let op: In Canada gaat het stoplicht direct op groen als het andere licht op rood gaat.

Rechts afslaan bij rood

In principe mag je overal bij een rood verkeerslicht wel rechts af slaan tenzij staat aangegeven "no right turn on red". Je moet wel eerst je auto tot stilstand brengen alvorens je mag afslaan. Doe je dit niet, dan wordt dit gezien als verkeersovertreding. In Montreal en Quebec is het niet toegestaan bij rood licht rechts af te slaan. Voor links afslaan geldt dit dus niet. Dat mag alleen als het stoplicht groen is.

Snelheden

De afstanden en snelheidscontroles worden aangegeven in kilometers. Op de meeste snelwegen en autowegen geldt een maximum van 90 tot 110 km/uur, op tweebaans wegen 80 tot 100 km/uur en binnen de bebouwde kom 30 tot 50 km/uur. In Canada is men streng met snelheidscontroles en zijn de boetes enorm hoog. Je kunt dus beter niet te hard rijden.

Schoolbussen

De gele schoolbussen kennen ze in heel Canada en brengen kinderen van en naar school. Dit betekent dat ze regelmatig stoppen om kinderen in- en uit te laten. Indien de rode knipperlichten hierbij aan gaan dan is het verplicht om te stoppen. Dit moet op minimaal 20 meter afstand. Dit geldt niet alleen voor het verkeer in dezelfde rijrichting maar ook voor het tegemoetkomend verkeer indien er geen gescheiden banen zijn. Dit voor de veiligheid van de kinderen. Pas als de schoolbus weer verder rijdt, mag ook het verkeerd weer verder rijden. Passeer dus nooit een schoolbus die zijn knipperlichten aan heeft staan. Kinderen steken over omdat zij gewend zijn dat auto's ten alle tijde moeten stoppen.