Wil jij kans maken op een backpack? Lees dan hier wat je moet doen.

zuid afrika en criminaliteit

marjan
» 10 apr 2008 15:00
wij vertrekken 11 mei voor 3 weken om met een huurauto het gebied kwalazulu natal,drakensbergen,soweto, te gaan verkennen.
Nu word ik een beetje angstig van verhalen van mensen die er al geweest zijn. Zoals: niet van de grote weg afgaan, en voor niemand(zelfs geen politie) stoppen.
Moet ik dit serieus nemen? en, O,ja hoeveel rand geef je als fooi?
Verder zijn tips pver bezienswaardigheden en slaapgelegenheid meer dan welkom.
bolletjeom
Reisexpert
» 10 apr 2008 21:04
Daq Marjan

in mijn ogen zijn de meeste verhalen over veiligheid erg overtrokken in Z-A. ik heb er zelf 8 maanden " gewoond".

Maar met een huur auto zijn er wel dingen waar je even op moet letten.
Ten eerste moet je echt niet met een huur auto Soweto in.
Dit is nu echt 1 van de weinige stukjes Z-A waar je even iets meer om je veiligheid moet denken. Je auto valt daar namelijk echt teveel op. Zeker voor de kenners.
Boek in Johannesburg een dagtoertje naar Soweto. Dan zit je veilig.

Kwazulu Natal heb ik gezeten. in het hart van Zululand. Daar werd me door iemand heel behulpzaam verteld dat ik het kleine oranje driehoekige stickertje even van mijn achterklep moest halen
die stickertjes worden gebruikt door de verhuurbedrijven om snel te zijn welke catogorie auto het is. voor mensen met slechte bedoelingen is het dan ook gelijk duidelijk dat het een huur auto is.

Behalve in grote steden als Johannesburg, Durban en Kaapstaad hoef je niet al te spastisch te zijn in de auto.
Al is het wel de gewoonte om altijd je deuren op slot te hebben.
Stoppen voor Politie alleen doen als het je logisch lijkt dat ze daar staan op dat tijdstip. Dus de standaard controlle´s of als ze je langs de weg zetten op een druk punt. Moet je op een verlaten stuk aan de kant van ze probeer dan toch door te rijden naar een drukker punt. Meestal willen ze extrta drinkgeld dus als je het niet erg vind om een fake boete te betalen dan kan dat best. verder doen ze je waarschijnlijk niets hoor.
bij de stoplichten moet je een beetje opassen als iemand je auto benadert en die lijkt je niets te willen verkopen moet je allert zijn.
het grootste probleem...in de grote steden...is de car highjack..hoe schrijf je dat???
anyway, ze jatten je auto onder je kont vandaan. En meestal betekend dit dat ze instappen en je door moet rijden. meestal hebben ze een wapen dus dan zit je in de shit. mocht dit onverhoopt gebeuren verlaat dan zo snel mogelijk je auto, of rij door rood nog voordat ie bij je auto is.
het grote probleem is namelijk dat de straf op diefstal van een auto bijna even hoog is als die op moord. dus kan je maar beter je getuige vermoorden.
Maar zoals ik al zei. Johannesburg, kaapstad en delen van Durban. die kan je het beste vermijden.
In mijn ogen hoef je daar ook helemaal niet rond te rijden.
De rest van het land is er echt niet veel aan de hand.

nu klinkt het allemaal heel erg maar wij namen ook gewoon lifters mee hoor en er is nooit iets mis gegaan. die lifters waren wel meestal hele oude vrouwtjes of jonge kinderen en in the middle of nowhere.
je kan gerust van de grote weg af. Wij deden niets anders

wat betreft fooi...waarvoor??
voor iemand die op je auto past?

oja...echt niets in je auto laten liggen...maar dat moet je in amsterdam ook niet doen

kijk eens op deze site bij "alles over " Zuid'-Afrika
daar zijn heel wat tips verzameld en ik heb alle geweldige hostels die ik daar heb bezocht ook allemaal opgenomen in de Hostel database hier.
Zuid-afrika is prachtig!
Geniet ervan en laat je niet te bang maken!

groetjes rudi
marjan
» 11 apr 2008 17:53
Nou, dit zijn tips waar ik wat mee kan!
Ik heb gehoord dat je bijna overal wel fooi achterlaat, dus inderdaad iemand die op je auto past, je boodschappen helpt inladen, in de hostels, taxi enz.
Hoeveel moet dit zijn?
bolletjeom
Reisexpert
» 12 apr 2008 00:44
ben even kwijt hoeveel rand maar ik meen iets rond de 25 a 50 eurocent voor mannetjjes die op je spullen passen.
vraag het anders even na wanneer je de huurauto ophaalt.
ook bij de benzine pomp waar je niet zelf tankt laat je fooi achter.
in restaurants enzo is het een stuk ongebruikelijker maar het word wel gewaardeerd
marjan
» 13 apr 2008 13:00
dank je!
Sjaak
Wereldreiziger
» 07 jul 2008 15:52
i love south africa :)
AnnemiekeinZA
Wereldreiziger
» 23 apr 2017 15:36
Is al even geleden dit onderwerp. Maar wil toch wat kwijt.

Ja Zuid Afrika is crimineel, maar als toerist merk je hier weinig tot niets van. Als je rond reist in een vreemd land moet je gewoon niet naïef zijn, je niet laten helpen bij de tolweg, pinautomaat etc. Niet met veel bling rondlopen, niet al camera's etc. open en bloot in je auto leggen etc. Nee niet doen. En volg de instincten.

Als je auto rijd, sluiten de deuren bij de meeste huurauto's automatisch, anders doe die handmatig dicht. Vaak in de grote steden staan verkopers bij stoplichten, je allerlei dingen te verkopen, ga daar nooit op in en zorg dat ze niets zien liggen in je auto, dus gsm, cara op je dambord etc. Houd je raam en deuren dicht.

Stop nooit op verlaten plekken in de stad, buiten de stad kan dat zeker wel, maar blijf alert. Langs de snelweg kan je makkelijk tanken, even iets eten etc. maar laat nooit zichtbaar iets in de auto. Let op je auto.

Je hoeft zeker niets aan de parkeerwacht te geven en als je dat toch wilt, geef dan max R2. Oppassen op je auto denk je dus dat is veilig....nee helaas is schijn.. als een crimineel iets wil stelen gebeurt dat gewoon, die parkwachten doen niets, want die zijn bang voor die lui.

Heeft de auto een afstandbediening voor openen en dicht, check dan altijd of je auto echt dicht is......het kan gebeuren dat de crimineel dat signaal onderbreekt, dus je auto blijft open staan, terwijl jij denkt de auto staat open......gevolg lege auto.

fooi geven in restaurants: tel altijd 10% bij je rekening op. en betaal met je cc.

Voor politie moet je wel stoppen, maar her kan zijn dat ze je aanhouden zomaar, zeggen dan, je stond niet stil voor de STOP kruising, of je reed te hard en je moet nu contant een boete van R1000 betalen.. Nee niet dus, hier willen wat bij verdien. Laat ze maar een bon uitschrijven op het kenteken van de auto. Contact betalen is bij ZA wet verboden namelijk. Laat je niet van de wijs brengen door allerlei verhalen en dat je toch moet betalen cash. Gewoon duidelijk maken dat je dat niet doet.

Dit zijn gewoon tips, het is echt niet zo zwart/wit als alle verhalen. Het is een geweldig land om te reizen en zoals te wonen.

suc6

groet, Annemieke
southafricapersonaltravel.webs.com
Gerelateerde onderwerpen
Kleding in Zuid Afrika
Temperaturen Zuid Afrika
tour zuid afrika
trip zuid-afrika
Budget in Zuid-Afrika?
In totaal is er 1 gebruiker online :: 0 geregistreerd, 0 verborgen en 1 gast (gebaseerd op actieve gebruikers in de laatste 60 minuten)
Het grootste aantal gebruikers online was 2019 op 04 sep 2013 14:26

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast